ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Remus20078
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2021 18:16

ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Remus20078 »

Op 14 april 2021 een brief gekregen van de ABN AMRO bank waar ik al meer dan 30 jaar klant ben.
Verhoging van 2 euro per maand per 1 juli 2021 speciaal voor mensen die in het buitenland wonen, omdat men extra kosten moet maken staat er vermeld.
Ik woon sinds 2003 in Belgie net over de grens van Nederland. Krijg al sinds jaren geen papieren afschriften meer. Welke extra kosten ?

Gewoon extra geld genereren en niets ervoor terug hoeven doen.

Wat kan ik hier tegen doen ? Bezwaar indienen ?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of de grenspaal nu naast uw huis staat of 1.000 km verderop, buitenland is buitenland. Maar voordat u allerlei stappen gaat ondernemen, waarom niet even contact opnemen met de bank met de vraag waar die kosten vandaan komen. Daarna kunt u altijd nog beslissen wat u gaat doen.

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Rekening opzeggen en bankrekening in België nemen.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Remus 20078,

Ik kan mij voorstellen dat deze tariefsverhoging tot vragen leidt.

Wij zijn voortdurend bezig om onze producten te verbeteren, te vernieuwen en veiliger te maken.
Daarnaast spelen banken een belangrijke rol bij het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Helaas brengt dit kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.
Voor klanten die in het buitenland wonen zijn bovengenoemde kosten ten aanzien van de controle op en de bestrijding van financiële criminaliteit gemiddeld hoger. Om die reden wordt er een opslag berekend voor klanten die woonachtig zijn in het buitenland.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.


Met vriendelijke groet,

Rob
ABN AMRO Webcare

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door JozJan »

Ben benieuwd naar de volgende reacties. Ik heb vast een Bingokaart klaarliggen

'Kan Gerrit Zalm die verhoging niet betalen'
'Hoezo controle op financiële criminaliteit, dat doen jullie toch juist niet?'
'Zeker geld nodig voor die schikking van 480 miljoen'

Maar goed, even serieus. Zou zo'n Webcare medewerker nu serieus denken dat hij een klant met die riedeltje voldoende heeft geïnformeerd? Nee toch?

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zou u dan nog meer willen horen?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
22 apr 2021 14:41
Maar goed, even serieus. Zou zo'n Webcare medewerker nu serieus denken dat hij een klant met die riedeltje voldoende heeft geïnformeerd? Nee toch?
Ik vind 't helder. Wat mis je nog?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je neemt een dienst af en daarbij komen kosten bij. Natuurlijk kan je bij www.kifid.nl een klacht indienen, maar ik zie geen kans van slagen.

O.a op https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... ergelijker kan je je banken vergelijken. Ik denk dat er vergelijkbare sites in België zijn. Als je niet tevreden bent, dan stap je over naar een andere bank.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Revoked »

Elke bank vind het jammer dat ze betrapt worden op foute praktijken. Toch strijkt de top de bonus op, die geen bonus meer heet, want dat mag niet. Het is nog erger dan de echte maffia.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door D34M0N »

Remus20078 schreef:
21 apr 2021 18:34
Wat kan ik hier tegen doen ?
Overstappen naar een andere bank. Het fijne aan een vrijemarkteconomie is dat je keuze hebt uit meerdere aanbieders.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door witte angora »

Remus20078 schreef:
21 apr 2021 18:34
Wat kan ik hier tegen doen ? Bezwaar indienen ?
Wil je het op een serieuze manier of op een lucratieve manier aanpakken? Uit de eerdere reacties maak ik op dat welke reactie dan ook geen resultaat zal hebben. Dan blijft over iets lucratiefs zodat je punt dermate opvallend is dat veel mensen het op zullen pakken.

Je zou, aangezien 2 euro de prijs van een kop koffie is, met een grote groep af kunnen spreken dat je allemaal een kop koffie gaat brengen bij het hoofdkantoor. Gewoon omdat je niet wil dat ze koffie tekort komen. Wel van tevoren aankondigen natuurlijk. Niet dat het nut gaat hebben, maar het kan een manier zijn om je boosheid te uiten en het gesprek aan te gaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Jablan »

ABN AMRO schreef:
22 apr 2021 11:34
Wij zijn voortdurend bezig om onze producten te verbeteren, te vernieuwen en veiliger te maken.
Daarnaast spelen banken een belangrijke rol bij het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Helaas brengt dit kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.
Voor klanten die in het buitenland wonen zijn bovengenoemde kosten ten aanzien van de controle op en de bestrijding van financiële criminaliteit gemiddeld hoger. Om die reden wordt er een opslag berekend voor klanten die woonachtig zijn in het buitenland.
Keurig antwoord en toch geeft dit de indruk, dat er te gedetailleerd naar de kosten wordt gekeken.

Alsof je voor het gebruik van een toilet voor mindervaliden een toeslag moet betalen, omdat zo'n toilet wat ruimer is.

Nog even bij onze andere banken gekeken. Nergens zijn de kosten afhankelijk van de woonplaats, altijd gekoppeld aan het product (wat je doet met een rekening).

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
22 apr 2021 20:22
Elke bank vind het jammer dat ze betrapt worden op foute praktijken. Toch strijkt de top de bonus op, die geen bonus meer heet, want dat mag niet. Het is nog erger dan de echte maffia.
Bijzondere reactie. Wat is er precies "fout" aan deze "praktijken"?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
22 apr 2021 15:10
Ik vind 't helder. Wat mis je nog?
Ingaan op de specifieke situatie van de klant, dat mis ik. 'Ik woon maar net over de grens en vraag geen papieren afschriften'. De reactie is heel algemeen, zonder enige reactie op de specifieke punten. Verandert inhoudelijk het antwoord niet, maar geeft wel direct reactie op de punten (kosten staan los van wel of geen bankafschriften en gelden voor iedereen die niet in Nederland woont, dus ook als dat net over de grens is, zoiets)

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
23 apr 2021 09:41
Moneyman schreef:
22 apr 2021 15:10
Ik vind 't helder. Wat mis je nog?
Ingaan op de specifieke situatie van de klant, dat mis ik. 'Ik woon maar net over de grens en vraag geen papieren afschriften'. De reactie is heel algemeen, zonder enige reactie op de specifieke punten. Verandert inhoudelijk het antwoord niet, maar geeft wel direct reactie op de punten (kosten staan los van wel of geen bankafschriften en gelden voor iedereen die niet in Nederland woont, dus ook als dat net over de grens is, zoiets)
De reactie van ABN (zie hieronder) is toch volkomen helder? De hogere tarieven zijn gerelateerd aan de hogere kosten die gemaakt worden voor een klant in het buitenland. Daarmee is duidelijk dat het niets te maken heeft met heo dicht je bij de grens woont en of je afschriften wilt. De punten die jij beantwoord zou willen zien, wórden ook gewoon beantwoord.
ABN AMRO schreef:
22 apr 2021 11:34
Daarnaast spelen banken een belangrijke rol bij het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Helaas brengt dit kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.
Voor klanten die in het buitenland wonen zijn bovengenoemde kosten ten aanzien van de controle op en de bestrijding van financiële criminaliteit gemiddeld hoger. Om die reden wordt er een opslag berekend voor klanten die woonachtig zijn in het buitenland.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door 16again »

ABN AMRO schreef:
22 apr 2021 11:34
.....Daarnaast spelen banken een belangrijke rol bij het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Helaas brengt dit kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.

ABN AMRO Webcare
Het NIET bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen brengt ook kosten met zich mee.
480 miljoen boete
En die verwerkt de bank ook in de nieuwe tarieven.

Dan kunnen we als land beter wat topmannen achter tralies zetten. Dat zien we niet in de tarieven terug.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door joep873 »

16again schreef:
23 apr 2021 10:00
Dan kunnen we als land beter wat topmannen achter tralies zetten. Dat zien we niet in de tarieven terug.
Vreemde redenering. Vervolging van topmannen dient om nieuwe topmannen aan te zetten tot goede controle, die controle kost gewoon geld en dat wordt in de tarieven verwerkt.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door 16again »

Niets vreemds aan. Als ik er van uitga dat ABN AMRO 4 miljoen klanten heeft, deze allen maandelijks 2 euro extra betalen, dan zijn we de komende 5 jaar bezig de 480 miljoen boete op te hoesten, zonder dat een cent daarvan naar extra controle kan.

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees hier weleens over bankrekeningen, in het buitenland vanuit Nederland gezien, die helemaal gratis zouden zijn. Zal beslist ook wel mogelijk zijn vanuit België hoe dicht men ook bij de Nederlandse grens woont.

Dan maar overstappen, probleem opgelost.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door joep873 »

16again schreef:
23 apr 2021 10:55
Niets vreemds aan. Als ik er van uitga dat ABN AMRO 4 miljoen klanten heeft, deze allen maandelijks 2 euro extra betalen, dan zijn we de komende 5 jaar bezig de 480 miljoen boete op te hoesten, zonder dat een cent daarvan naar extra controle kan.
De boete is voor de aandeelhouders. Die hebben ook het profijt gehad van de, achteraf gezien, te goedkoop uitgevoerde bedrijfsvoering.
Klanten betalen voor de bedrijfsvoering in de huidige situatie; als ze die te duur vinden kunnen ze per direct een andere bank zoeken.

Gesloten