ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Rotterdammert010
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2021 13:42

ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door Rotterdammert010 »

Mijn vriendin is van Bosnische afkomst en heeft al ruim 30 jaar dezelfde betaalrekening en nu dreigt de ABN AMRO deze te sluiten omdat ze volgens hun niet alle informatie hebben.
Nu heeft mijn vriendin alleen het probleem dat ze door medisch omstandigheden niet in staat is een nieuw ID-bewijs te halen en ook geen financiële middelen.

Kan een bank die alle info heeft zomaar een rekening stopzetten?
Vooral omdat ik als Nederlander al 43 jaar dezelfde rekening heb en nog nooit ben gevraagd om opnieuw mijn gegevens aan te leveren

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het zal niet zozeer te maken hebben dat uw vriendin van Bosnische afkomst is (mits ze al die 30 jaren gewoon in Nederland woont en de Nederlandse nationaliteit heeft), wel dat banken een inhaalslag aan het maken zijn met de controle en en vastleggen van de gegevens van de klant. Dit volgens de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (WWFT).
Ieder persoon vanaf 12 jaar moet zich kunnen legitimeren. Als uw vriendin geen nieuw ID bewijs haalt kunnen er meer problemen ontstaan.

Als de bank geen controle kan uitvoeren en geen ID hebben van een klant, dan mogen ze die rekening stop zetten. Het risico dat ze namelijk lopen is dat de rekening voor foute doeleinden gebruikt kan worden en de personen hier achter niet te traceren zijn. Daar krijgt de bank problemen mee.

Een nieuwe ID kaart ligt rond de €64,-. Zorg dus dat dit geld bij elkaar komt, het scheelt een hoop narigheid in de toekomst bij vele andere zaken.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 20 jun 2021 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.

taxikemperman
Berichten: 629
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Zij heeft niet alleen voor de bank een geldige ID nodig.
Dus zo spoedig mogelijk regelen

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door lordi »

snuffel1 schreef:
20 jun 2021 09:10
Daarbij is het wel zo dat iedereen die in Nederland woont of verblijft zich moet kunnen identificeren al dan niet met een verlopen identiteitsbewijs.
Dat is niet correct: je kan je niet identificeren met een verlopen identiteitsbewijs.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ntificeren
Ongeldige documenten voor identificatie
U kunt zich niet identificeren met:

willekeurige pasjes en kaarten, zoals een ov-kaart, bromfietscertificaat, pinpas of zwemabonnement;
een verlopen identiteitsbewijs;
een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door kweenie »

Probleem lijkt me niet zozeer bij ABN AMRO te midden, naar eerder bij je vriendin. Zij zal zich, ook los van de bank, moeten kunnen identificeren. Daarom zal ze een identiteitsbewijs moeten aanvragen. Ik denk dat je hiervoor het beste contact kunt opnemen met de ambassade.

(Overigens vragen veel banken periodiek om een nieuw bewijs. Vermoedelijk zullen ze jou binnenkort ook wel vragen )

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Rotterdammert010 schreef:
19 jun 2021 13:53

Nu heeft mijn vriendin alleen het probleem dat ze door medisch omstandigheden niet in staat is een nieuw ID-bewijs te halen en ook geen financiële middelen.
Bij ons in de stad kan je huisbezoek aanvragen voor het geval je niet in staat bent om naar het stadskantoor te komen. Ik neem aan dat mijn gemeente daar niet uniek in is. En u zou (evt. samen met andere vrienden en familie) kunnen helpen met het geld.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door witte angora »

Rotterdammert010 schreef:
19 jun 2021 13:53
en ook geen financiële middelen.
Je kunt het via de bijzondere bijstand proberen, alhoewel ik je weinig kans geef. De kosten van een ID kaart kun je lang van tevoren aan zien komen (en dan kan je ervoor sparen), bovendien is het vakantiegeld ook al net binnen.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door huzky »

@witte angora: Niet iedereen ontvangt vakantiegeld...

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Rotterdammert010 schreef:
19 jun 2021 13:53
Mijn vriendin is van Bosnische afkomst en heeft al ruim 30 jaar dezelfde betaalrekening en nu dreigt de ABN AMRO deze te sluiten omdat ze volgens hun niet alle informatie hebben.
Nu heeft mijn vriendin alleen het probleem dat ze door medisch omstandigheden niet in staat is een nieuw ID-bewijs te halen en ook geen financiële middelen.

Kan een bank die alle info heeft zomaar een rekening stopzetten?
Vooral omdat ik als Nederlander al 43 jaar dezelfde rekening heb en nog nooit ben gevraagd om opnieuw mijn gegevens aan te leveren
Ach weet je , als je zegt een goede vriendin te zijn van die goede vriendin , dan schiet je het bedrag van 64 euro even voor en laat je die goede vrienden het gewoon in delen terug betalen . En By The Way ! Een ID kan je ook On-Line bestellen via de website van de Overheid met je Digid en daar kan je ook een pasfoto Up-Loaden . Dus ...... Appeltje eitje zou ik zeggen . En als blijkt dat de ABNAMRO graag wat informatie wilt dan is het toch geen probleem om het te geven ? In mijn ogen zijn mensen die dwars doen altijd wat te verbergen hebben . Ik heb het zelf aan de hand gehad met Visa creditcard . zij vroegen om gegevens te geven over inkomen , huur , gas , en licht . Om te kijken of een creditcard nog wel bij iemand past . Dat doen ze om de tien jaar . Gewoon geven , niet moeilijk doen , dan is het geen probleem . Ga je moeilijk doen ? Gaan zij ook moeilijk doen !!! En trouwens , de bank kan je zo afsluiten ! Uiteraard als de aanleiding daar toe is . Omdat er al veel geknoeid word met bankrekeningen , zwart geld door drugsgelden of wat dan ook storten op je rekening bijvoorbeeld , of criminaliteit /
.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door mahadma »

Bij creditcards worden ook min of meer geregeld id's gecontroleerd en opgevraagd. Het enige waar een verlopen id goed voor is is max 5 a 10 jaar bij verkiezingen/stemmen. En de bank is zelfs VERPLICHT dat te vragen.

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door HFMREULING »

We zijn een politie staat aan het worden.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door Moneyman »

HFMREULING schreef:
20 jun 2021 20:06
We zijn een politie staat aan het worden.
Lekker kort en krachtig. Maar het slaat natuurlijk nergens op hier.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door scontra »

HFMREULING schreef:
20 jun 2021 20:06
We zijn een politie staat aan het worden.
U zult vast bedoelen dat Nederland, in uw ogen, een politiestaat geworden is.
Uw opmerking slaat werkelijk helemaal nergens op.
Blijkbaar u heeft niet het minste besef van hetgeen u hier eigenlijk neer kalkt.
:idea: Reinig uw toetsenbord met bleekwater en daarna wel heel goed uitspoelen om herhaling te voorkomen.

Senso
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 mei 2018 17:52

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door Senso »

Ik heb er inmiddels genoeg van om bij instanties en bedrijven er van beschuldigd te worden een potentiële terrorist of crimineel te zijn. Notabene al 65 jaar een WA verzekering lopen bij ABN/Amro, toen ik nog een klein kind was door mijn vader afgesloten, die zou worden beëindigd als ik niet braaf op kwam dagen. Ik heb bovendien geen zin om de halve stad door te sjokken naar een slecht bereikbaar kantoor omdat ze alle andere vestigingen gesloten hebben. Dus die dreiging gewoon aan mijn laars gelapt. Maar ze wisten me prima te vinden om na het aflopen van het ultimatum toch weer een jaar premie af te schijven. Meteen weer terug laten boeken.
Het gaat stapje voor stapje, maar het terrorisme excuus wordt sinds 9/11 voor steeds meer beperkende- en controle-maatregelen gebruikt. Langzaam genoeg, zodat de meeste mensen het nauwelijks merken.

Senso
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 mei 2018 17:52

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door Senso »

HFMREULING schreef:
20 jun 2021 20:06
We zijn een politie staat aan het worden.
Dat is dan toch wel een beetje kort door de bocht. Als dat zo is, waarom zie ik dan nog zelden politie op straat in deze politiestaat? :D

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@senso

Reed u dan als klein kind al op een brommer of in een auto dat uw vader een WA verzekering voor u had afgesloten? :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door sjohie »

De afkomst van uw vriendin is niet relevant verder, alle rekeninghouders moeten tegenwoordig periodiek hun identiteit bewijzen aan de bank in kwestie. Dat doet die bank niet omdat ze wel zin hebben in wat extra werk, dat moeten ze doen door EU en Nederlandse overheid regels, ter voorkoming van fraude, witwassen, en hulp aan bijvoorbeeld terroristische organisaties. Zoals al geopperd, neem contact op met de gemeente of een huisbezoek mogelijk is, en zorg dat er weer een ID bewijs komt. Dat is voor veel meer dingen van belang om goed geregeld te hebben, nu en in de toekomst.

En die ~70 euro moet wel ergens te vinden zijn lijkt me? Strijk desnoods over uw hart, of portemonnee, en noem het een vervroegd verjaardagscadeau ofzo.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door sjohie »

FataMorgana schreef:
21 jun 2021 08:41
Ik krijg ook al enkele weken bij inloggen op internetbankieren eerst een melding dat ik mijn ID opeens MOET aanleveren omdat ze dit niet of niet juist in hun systeem hebben staan.
Ben al zeker bijna 30 jaar klant bij ABN AMRO. En heb me destijds netjes gelegitimeerd bij de bank met paspoort, waarvan een kopie is gemaakt. Blijkbaar geldt dat nu niet meer? Dat ten eerste vind ik al niet correct want is de bank mijn correcte legitimatie 'kwijtgeraakt'?

Vervolgens kan ik hun methode van aanleveren ID (wat ik al wel netjes heb gescand voor vele andere doeleinden) niet uitvoeren omdat ik met mijn telefoon een QR-code moet scannen en dat kan ik niet met mijn beperkte eenvoudige telefoon.

Ze maken het hun vaste klanten wel steeds moeilijker... :evil:

Nieuwe (Europese) richtlijnen of niet: een beetje met de klant meedenken zou ze sieren.
Ze kunnen niet even nieuwe wetgeving terzijde schuiven, net zoals die IS terroristen hier maar bleven brullen dat ze "onze" rechtspraak niet erkennen, maar wel gewoon veroordeeld werden. :wink: En in het geval van die banken, die werken obv een vergunning die afgegeven is door de overheid, en zonder die vergunning, zijn ze binnen 5 minuten failliet als die wordt ingetrokken omdat ze zich keihard niet aan regels houden, zoals jij suggereert.

Ze moeten idd wel wat bedenken voor de kleine groep mensen zonder smartphone, maar 90+% van de Nederlanders hebben er eentje, dus het is wel logisch dat ze het voor die grote groep het makkelijkste maken.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

FataMorgana schreef:
21 jun 2021 08:41
Ben al zeker bijna 30 jaar klant bij ABN AMRO. En heb me destijds netjes gelegitimeerd bij de bank met paspoort, waarvan een kopie is gemaakt. Blijkbaar geldt dat nu niet meer? Dat ten eerste vind ik al niet correct want is de bank mijn correcte legitimatie 'kwijtgeraakt'?
Hebt u wel eens geprobeerd om de grens over te steken met een paspoort van 30 jaar oud? De bank zal uw kopie niet kwijt zijn, deze is enorm achterhaald.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Ongelezen bericht door lordi »

FataMorgana schreef:
21 jun 2021 11:05
Kunnen ze geen brief of mail sturen? Communicatie!
Waarom zouden ze een brief of mail sturen? Dankzij de pop-up weet je toch al dat je je ID moet aanleveren?
En als je dat niet via tablet/smartphone kan doen, kan je ook gewoon langsgaan bij een kantoor.
Of je belt even met de bank:
Heeft u vragen of komt u er niet uit?
Check dan eerst de veelgestelde vragen hieronder.

Heeft u daarna nog vragen? Bel ons dan op 088 ‐ 22 62 613.
Onze Servicedesk Persoonsgegevens is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.30 uur (gesloten op zon- en feestdagen). We helpen u graag.

Bron: https://www.abnamro.nl/nl/prive/service ... ceren.html

Gesloten