LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Janneke B
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2005 13:57

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door Janneke B »

Hallo,

Zelf heb ik al jaren een hypotheek tegen een lage rente 10 jaar vast bij:

http://www.hypotrust.nl/index.aspx

Prima service good luck :wink:

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

In dit geval zou een hypotheek met NHG mogelijk zijn. Dit betekent dat je in aanmerking komt voor het laagste rentetarief. (een en ander uiteraard afhankelijk van inkomen)

Hierbij een greep uit rentemogelijkheden

variabel 3,00 %
1 jaar vast 3,15 %
5 jaar vast 3,55 %
10 jaar vast 3,85 %
15 jaar vast 4,00 %

Suus33
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:36

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door Suus33 »

De hoogte van de lening is niet van belang bij de bepaling of een organisatie een goede geldschieter is.

Ik begrijp uit je woorden dat je het van belang vind om te weten waar je aan toe bent.
Hiertoe kun je een lange rentevastperiode nemen.

Daarnaast kun je ook bij diverse aanbieders (bijv. grote banken) kijken wat de mogelijkheden zijn om je maandlasten te laten varieren. Indien je bijvoorbeeld verwacht de komende jaren meer te gaan verdienen, kun je in de toekomst meer aflossen.
Wanneer je verwacht in de toekomst meer kosten te krijgen (door bijv. de komst van kinderen of kinderen die gaan studeren) kun je in het begin meer aflossen en in een later stadium je lasten verlichten.

Het aanbod van dit soort hypotheken variert van aanbieder tot aanbieder.
Je kunt natuurlijk (via internet) offertes opvragen bij bijv. Rabobank, Postbank, ING Bank en ABN AMRO.
Dit zijn wel de grootste partijen op de hypotheekmarkt.

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Als je kijkt naar rentetarieven zijn Argenta, Hypotrust, Capitalum en BLG betere alternatieven. Bovendien rekenenen diverse banken met tarieven voor nieuwe en bestaande klanten. Bestaande klanten betralen meer ! Als je rentevaste periode bij de ABN verloopt krijg je een hoger rentevoorstel dan een nieuwe klant !

heaven
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2006 10:38

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door heaven »

fijn, wordt wat duidelijker!

En wat is nu eigenlijk het beste.
Ik hoor verschillende personen zeggen:
Vast leggen voor 30 jaar maar ook vast leggen voor 10 jaar.
Wat is beter en waarom?

Kor B
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 mei 2005 00:48

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door Kor B »

De rente kan oplopen en dat ligt in de lijn der verwachtingen daarom kan het nuttig zijn de rente voor een langere periode vast te zetten.

Vooral als je pas begint en je huis wilt verbouwen etc. :lol:

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Een en ander is ook afhankelijk van de vraag hoe lang je daar denkt te gaan wonen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je de rente mee kan verhuizen maakt dat weer niks uit.

heaven
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2006 10:38

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door heaven »

De bedoeling is zeker rond de 15 jaar daar wonen.
Ik zou in ieder geval niet eerder gaan verhuizen.

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Het is dan inderdaad, gezien de ontwikkeling op de geldmarkt, verstandig te kiezen voor een langere rentevaste periode.
15,20 of 30 jaar

Fin_coach
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2005 18:59

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door Fin_coach »

Het lijkt me in jouw positie verstandig eerst eens te kijken wat een hypotheek is en dan bedoel ik puur de basis. Dit zodat je kunt zien watvoor extra producten een "adviseur" binnen de hypotheek zal zetten.

Ik lees dat er veel adviseurs hier proberen advies te geven daar is niets mis mee natuurlijk maar zet 4 adviseurs in een ruimte en geef ze jouw gegevens en je krijgt 4 verschillende adviezen.

Wat betreft de rentevast periode, dit hangt af van je wensen en levensstijl en toekomstverwachtingen, een uitspraak als "de rente staat laag dus lekker lang vastzetten" kan bij het oversluiten (bijvoorbeeld voor een verbouwing) in de toekomst leiden tot een enorme hoge boete, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Via internet je offertes aanvragen is goed om te vergelijken maar om die ook via internet te sluiten zonder gedegen advies kan wel eens betekenen dat goedkoop later duurkoop zal worden.

Een Hypotheekshop of hypotheekvisie is ook een goede manier van offertes verzamelen maar let op, een hypotheekwinkel is afhankelijk van mensen die daar uit eigen beweging naar binnen stappen en dat betekend dat het risico van extra producten binnen je hypotheek erg groot is (het pand meestal op een A locatie is niet goedkoop)

Verstandig doe je eraan om her en der een offerte op te vragen en als je dat tegen de basis van een hypotheek zet zul je zien waar je aan toe bent. Dan kun je 1 of 2 adviseurs bij je thuis uitnodigen en jouw eigen hypotheek samenstellen.

Wat betreft het extra lenen, dat kan als het op inkomen en onderpand (je huis) ook kan. Is het voor een verbouwing dan kun je de hypotheekrente aftrekken is het puur voor een inrichting dan zal de belasting dit behandelen als een gewoon krediet en kun je de hypotheekrente die je over dit stuk betaald niet aftrekken.

Veel succes en vragen staan vrij

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door simmetje »

Een aantal puntjes:

Ik zou in jou geval ook kiezen voor een hypotheek met NHG. Voordeel voor jou is dat je een lagere rente betaald. Check even aan de hand van je inkomen op de site van de NHG of dit gaat lukken. Neem als rente even 4,0%. Dan zit je redelijk in de buurt. Lukt het niet op basis van inkomen dan kan je eigen bank je vaak nog wel helpen, je betaald echter wel 0,2 tot 0,5% meer rente omdat je geen NHG kunt krijgen.

De rentevast periode is afhankelijk van het gevoel dat je er zelf bij hebt. Hoe langer je de rente vast zet, hoe hoger het tarief, en hoe minder je dus nu profiteert van de lage rentestand. Je koopt echter met een lange periode wel een bak met zekerheid. Let wel op de verhuisvoorwaardes. De gemiddelde Nederlander verhuisd namelijk elke 7 jaar... Bij bijvoorbeeld ABN AMRO kun je zonder extra kosten je hypotheek meenemen naar je nieuwe woning en betaal je alleen afsluitprovisie over het nieuwe deel (als dat er is). Bij bijvoorbeeld de Rabo betaal je ook bij verhuizen weer afsluitprovisie over je meeneemdeel. Dit kom je ook bij veel verzekeraars tegen. Dit zijn toevalligerwijs vaak ook de partijen met hele mooie 20 en 30 jaars tarieven. Het komt natuurlijk uit de lengte of de breedte... Het boeterisico is relatief laag, alleen als de rente verder zou zakken, dan betaal je boete, gaat ie stijgen, dan niet. Let hier echter ook op de voorwaardes.

Ander punt het vergelijken op basis van het kale rentetarief. Het komt regelmatig voor dat het rentetarief van een bepaalde bank hoger ligt als dat van de andere, alleen dat de netto maandlast toch lager is. Dit komt door het feit dat sommige banken de kosten die samen hangen met de gekoppelde spaar- of beleggingspolis verwerken in het rentetarief. Hierdoor is de rente weliswaar hoger, maar doordat de rente aftrekbaar is en de premie niet, betaal je in de maand dus minder. Vergelijk dus naast de tarieven vooral op netto maandlast. Dit is namelijk wat het je werkelijk gaat kosten.

Laatste advies is eerlijk vergelijken. Vaak worden in reclames en acties voor lage maandlasten altijd beleggingshypotheken gebruikt als voorbeeld met op papier een hoog rendement. Of dit werkelijk zo is, weten we pas over 30 jaar. Het kan echter vies tegenvallen. Met beleggen in de hypotheek is niets mis, zeker als je je hypotheek voor 10-20 jaar wil vastzetten, is beleggen een mooie optie omdat je dan relatief lang de tijd hebt om een mooi rendement te behalen. Vraag je alleen af of je het wel of niet ziet zitten. Veel "onafhankelijke" tussenpersonen adviseren liever een beleggingshypotheek omdat hier meer provisie mee te verdienen valt. Als jij je hier prima bij voelt een prima advies, voel jij je echter lekkerder bij een spaarhypotheek, voel je ook vrij hiervoor te kiezen.

Loop daarnaast ook bij je eigen bank binnen, totaalklanten wil men graag in de boeken en als je aangeeft dit te zijn of te willen worden zit er vaak nog wel wat korting in de hoge hoed. Het is tenslotte ook een kwestie van elkaar wat gunnen. Het blijft tenslotte peoplebusiness.

Uit mijn eigen praktijkervaring kan ik je zeggen dat mensen die mij wat handel gunnen ook een mooi tarief krijgen. Ook als ik ze naar een jaar of 5-10 weer spreek bij de renteherziening. Het is tenslotte makkelijker iemand binnen te houden als een nieuwe relatie binnen te krijgen. En voor de klant is het ook voordelig: geen extra kosten en toch een mooi tarief.

Hoop dat ik je wat tips aan de hand heb kunnen doen.

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door simmetje »

Nog een tip m.b.t. extra geld voor de inrichting: De NHG zegt dat je 1.12 keer de koopsom van een bestaande woning mag financieren. Koop je dus een huis van 180.000 euro dan mag je 201.600 lenen. Deze 12% is echter wat ruim en gaat uit van maximum tarieven voor bijvoorbeeld taxatie en notaris. Ook gaat men er vanuit dat je zelf ook nog een makelaar in de arm neemt voor de aankoop. Vaak vinden kopers zichzelf bekwaam genoeg en doen ze het met alleen de makelaar van deverkopende partij. Lang verhaal kort maken: Je zult ongeveer 5000 euro op deze manier over houden. Eventueel kun je met een "verbouwing" van max 2500 euro (daarboven moet je bonnetjes hebben) nog wat ruimte kunnen creeeren.

heaven
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2006 10:38

Re: Advies hypotheek

Ongelezen bericht door heaven »

@ Simmetje

Ik respecteer elk advies die ik krijg en probeer er wat mee te doen.
In ieder geval mijn complimenten voor jouw advies.

Veel informatie die ik nodig ben, komt terug in jouw uitleg.

Bedankt!

Gesloten