LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AFAB? Wat is wel een aanrader?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
M.
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2006 02:12

AFAB? Wat is wel een aanrader?

Ongelezen bericht door M. »

Hallo...

Ik heb vorige week via internet een lening aangevraagd van €8500 bij AFAB. Ik heb maar een jaarcontract bij mijn baas en AFAB was tot nu toe de enigste die mij wilt lenen. Diezelfde avond kreeg ik een telefoontje dat mijn aanvraag was goedgekeurd, en de dag erna al had ik de offerte binnen.

Ze bieden mij een spaarkrediet aan. Totaal zal de lening €10000 zijn en zal ik €1480 aan GEMA moeten betalen voor een arbeidsongeschiktheids verzekering. Dus ik krijg daadwerkelijk €8520 op mijn rekening gestort. Rente op jaarbasis is €15,3% voor 8 jaar.

Daarnaast bieden ze mij ongevraagd een soort van spaarbeleg-achtigs constructie met beleggings-nogwats idee. Ben ik dit verplicht aan te nemen?

Verder is mijn vraag of deze arbeidsongeschiktheids verzekering verplicht is?

Ik heb weinig verstand van de financiële wereld.

Is dit een te grote risico? Wat zijn de slechte of goede ervaringen?


Alvast bedankt voor uw hulp...

linda82
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 sep 2005 00:01

Re: AFAB? Wat is wel een aanrader?

Ongelezen bericht door linda82 »

Een kredietverstrekker kan je wel verplichten een overlijdensrisico of arbeidsongeschiktheidsverzekering te sluiten alleen kunnen ze je nooit verplichten om dat ook via hen te regelen. Zodra ze dat doen is het koppelverkoop en dat is bij wet verboden.

Met het spaarkrediet leen je dus het volle pond en over alles betaal je de gehele looptijd rente. Als je de lening dus afsluit kost de lening je dus alleen aan rente al ruim 12000 euro plus dat je die 10.000 euro ook nog eens terug moet betalen.

Je zegt dat de aflossing die je elke maand betaald wordt gespaard of belegd. Met de aflossingen gaat men van een bepaald rendement uit om uiteindelijk die 10.000 euro af te kunnen lossen. Dus wat gebeurd er als de beleggingen niet goed lopen?? Juist, dan zit je over 8 jaar nog met een restantschuld die erg kan oplopen.

Dus denk er nog even over na en bekijk voor jezelf of het dit je allemaal wel waard is. Mijn mening is dat Afab een provisiejager is en niet kijkt naar wat het beste voor u is. Zeker als ze doorhebben dat u niet alles snapt... dan naaien ze u snel een oor aan.

Sparen is natuurlijk het allerbeste maar dat lijkt mij duidelijk (behalve voor de aanschaf van een eigen woning natuurlijk, voordat we daar weer een discussie over krijgen.)

Succes met je keuze!

Linda

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: AFAB? Wat is wel een aanrader?

Ongelezen bericht door Walter van V »

hoe lang is de looptijd voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering?
is er ook een overlijdensrisico meeverzkerd (zoadat in het ergste geval de nabestaanden niet met de restschuld blijven zitten?

Ik vind de rente behoorlijk hoog gezien de afdekking met arbeidsongeschiktheid. En ook de premie voor de verzekering is fors, maar dat hangt ook weer samen met de looptijd van de verzekering en een eventueel overlijdensrisico wat wel of niet meeverzekerd is...

Dan de hamvraag: is de lening echt nodig...zeker voor dit rentepercentage zou je kunnen overwegen geplande aankoop uit te stellen en gewoon te sparen?
Of te wachten tot er een vast kontrakt is, dan is het zeer waarschijnlijk mogelijk te lenen tegen veel gunstiger voorwaarden, ook zonder de extra verzekering.

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: AFAB? Wat is wel een aanrader?

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

De verstrekker kan u niet verplchten om een GEMApolis te sluiten. Gema is overigens van de polissen van de betere. Als u er dus als klant wel voor kiest heeft u een polis waar ook banken etc voor kiezen.

Waar u zeker niet voor moet kiezen is een bespaarkrediet. Zeer onrendabel, zeer onverzichtelijk, etc.

Maar ja als niemand anders wat geeft...

Gesloten