LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Vandaag betaalde een klant mij met een biljet van 100 euro. Daar wilde ik vervolgens mijn 20 euro aan boodschappen mee betalen bij de C1000. Mooi niet: alleen als ik zelf voor meer dan 100 euro boodschappen doe. (?????? Ik kom daar dus al jarenlang drie keer per week.)

Zo raak ik zelf dus ook geneigd om een biljet van 100 niet meer aan te nemen, maar tegelijk is het natuurlijk belachelijk. Het is toch een wettig betaalmiddel? Of maakt de middenstand uit wat een wettig betaalmiddel is?

Rare zaak (die C1000 :? )

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

100 Euro is een wettig betaalmiddel, anders zou het biljet niet uitgegeven worden. Wel is het zo dat steeds meer winkels weigeren om dit soort grote biljetten aan te nemen in vrband met overvalrisico enzo. Vaak is er ook niet voldoende wisselgeld aanwezig in de kassalade.

Dit moet echter wel aangegeven staan zodat de klant op de hoogte is van de maatregel.

noppes12
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2006 19:39

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door noppes12 »

ik heb dit probleem ook klant betaald met 100 euro ik ga naar supermarkt deze neem 2 x 100 euro niet aan boodschappen waren dacht ik 170 of 175 euro totaal.

toen heb ik geklaagt en reactie naar de nederlandse bank gemailt
waarbij ik aan gaf het normaal te vinden dat ze niet wisselen voor zeg 1 euro.

reactie nederlandse bank was : als het in de winkel is aangegeven welke biljetten zij niet accepteren dit hun goed recht is.

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Ze zullen inderdaad wel in hun recht staan. Dat is meestal wel zo met grotere bedrijven, maar ik blijf het flauwekul vinden. Als het nou een briefje van 500 was...

Genoemd overvalrisico lijkt me niet opgaan. Het zal de overvaller worst wezen of er twee briefjes van 50 of eentje van 100 in de la ligt. Verder gaat er heel wat geld om op een dag bij de C1000 hier, dus wisselgeld is ook niet echt een argument. Bovendien heeft men eerder te veel briefjes van 50, dan te weinig.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik wil niet flauw doen, maar er is dus al een topic dat hierover gaat.

Het zit zo: wanneer een winkel aangeeft: hier hebben we niet van terug, dan volstaat dit niet. Want wanneer je vervolgens met twee briefjes van 50 zou betalen, geven ze je zonder omhaal je wisselgeld.

Ik haal nog maar eens het voorbeeld naar voren van Bristol. Daar had ik twee paar schoenen gekocht, ze zaten perfect en waren ook qua prijs naar mijn zin. In totaal 89 euro. Ik betaalde met een briefje van 100 euro, en verwachtte er geen problemen mee. Immers, in het verleden heb ik ook vaak (niet al te kleine) bedragen afgerekend met een biljet van 250 gulden, dat in feite 113 procent van de waarde heeft van een biljet van 100 euro. Dat ging probleemloos, ook bij een zaak als Bristol.

Aan de ingang en bij de kassa hoort een vermelding te staan welke betaalmiddelen men accepteert, en welke niet. Die aanduiding ontbrak, alsook aan de kassa. Er stond zelfs een valsgeld-detector naast de kassa, en toch nam de kassamedewerkster het biljet niet aan. Het zou veel te druk zijn ervoor. Was niet juist, want achter mij stonden maar twee klanten, en er waren niet zoveel mensen in de winkel.

Ik stelde me op het standpunt dat ze dat biljet gerust op echtheid mochten controleren, maar dat deden ze niet, om bovengenoemde reden. Ze vroegen of ik op een andere manier wilde betalen, maar meer dan een biljet van 20 en wat muntgeld had ik niet bij me.

Ik heb vervolgens de schoenen aan de kassa laten staan, ze eisten zelfs dat ik ze zou terugzetten in het rek. Maar dat laatste heb ik niet gedaan. Ik heb ze gezegd: als jullie mijn geld niet willen, wil ik geen spullen meer bij jullie kopen. Waren ze niet van gecharmeerd.

Niet dat het veel indruk maakte, hoor. Maar met dezelfde kleine moeite die ik volgens hun kon doen om dat biljet te wisselen, hadden zij het op echtheid kunnen controleren. Het BLIJFT tenslotte een wettig betaalmiddel.

Komt dus nog bij: ik koop regelmatig in supermarkten in Belgie en Duitsland. Zelfs het 200-eurobiljet nemen ze daar zonder moeilijk te doen van de klant aan.

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Misschien voeg ik dan de dimensie toe dat ik mij als ondernemer geneigd voel geen briefjes van 100 meer aan te nemen, omdat ik geen zin heb in het gezanik van anderen over die briefjes.

Het betreft hinderlijk gedrag van collega-ondernemers, terwijl ik in de verste verte niet begrijp wat het probleem is met die honderdjes. Een supermarkt als de C1000 komt om in het kasgeld en overvallers hebben net zo lief twee briefjes van 50 als eentje van 100.

Het gevolg is dat de middenstand uitmaakt wat wettig betaalmiddel is. Volgens mij is dat niet hun business.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik zal het je nog erger vertellen.

Gisteren overkwam me het volgende. Ik zal precies zeggen waar het gebeurde.

Bij Postzegelhandel Boomstamps aan de Grote Markt te Zwolle, vlak naast een grote kerk (NIET de Peperbus.......) zag ik in de etalage twee muntjes liggen die ik al jaren zocht om mijn Euroverzameling compleet te maken. Normaal was het zo dat ik 1 op 1 ruilde, maar deze 2 dus niet. Ik had het geld ervoor over, om de boel compleet te maken.

Ik betaalde met een biljet van 50 euro, dat net uit de postbank-automaat kwam. En de verkoper gaat het ding uitgebreid staan keuren, heeft een valsgeld-detector, waar ie het een keer of 6 doorheen haalde, hij bekeek elk kenmerk apart, en hij zei me dat het weldegelijk een vervalsing betrof. Ik zei dat ie daarvoor met me mee kon gaan naar de politie, en naar de postbank. Die laatste zouden sowieso niet thuis geven, want het biljet was al ''tussen het publiek'' geweest.

Raar maar waar: toen kon ie ineens gewoon wisselgeld teruggeven. Twee biljetten van 20 kreeg ik, en nog wat kleingeld. Hij kon het vervolgens niet waarderen dat ik erop stond die biljetten van 20 op echtheid te controleren.

Natuurlijk, ik had weg kunnen gaan, mijn biljet terug-eisen. Maar daarmee had ik die munten niet gehad, en hij had nog steeds het biljet in handen. Gelukkig was er een klant achter mij, die zei dat ik er betrouwbaar uitzag.

Maar volgens de verkoper zei dat tegenwoordig niets meer. Ik ben het met je eens dat het niet de verkoper is die bepaalt wat een wettig betaalmiddel is, maar de Nederlandse Staat.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door tienepien »

Gelukkig was er een klant achter mij, die zei dat ik er betrouwbaar uitzag.

Maar volgens de verkoper zei dat tegenwoordig niets meer.
En daarin heeft de verkoper natuurlijk gelijk, een onbetrouwbaar iemand heeft dat niet op zijn voorhoofd staan :)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Klopt helemaal, alleen is het wel erg akelig, wanneer ik wel op de betrouwbaarheid van die postzegelhandelaar moet afgaan (hij voelde zich danig in zijn wiek geschoten, toen ik het wisselgeld aan een onderzoek ging onderwerpen) terwijl hij die van de klant in twijfel trekt?

Waarom moet ik wel op de betrouwbaarheid van hem vertrouwen, als hij zijn klanten voor schut mag zetten?

Hij stond zelf voor schut, want na 6 keer controleren bleek het biljet weldegelijk echt te zijn. En de klant achter mij kon het wel waarderen dat ik vervolgens die biljetten (die ik overigens naderhand probleemloos kon gebruiken) aan een nader onderzoek onderwierp.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door Gizmo© »

We zijn geloof ik een beetje doorgeslagen hier in Nederland. Tis toch van de achtelijke om het voorbeeld van die bristol te nemen. Je koopt voor 89.= schoenen betaald met 100.= en hoeven dan maar 11.= terug te geven en dan een wettig betaalmiddel weigeren. Dat had je vroeger met de briefjes van 100 gulden nooit. Alleen van de briefjes van 1000 gulden hadden ze niet terug. Wordt hier steeds gezelliger.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Helaas heeft Bristol nooit het fatsoen gehad om op mijn bezwaar te reageren.

Hewt argument dat niet de winkelier, maar de overheid bepaalt wat een wettig betaalmiddel is, vind ik in dit verband ook ijzersterk.

OMA
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mar 2005 02:01

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door OMA »

Hallo,

Gister deed ik mijn boodschappen in een filiaal van AH.(3x p.w) en rekende de boodschappen af met een briefje van 100 euro.
De kassiere wilde het niet aannemen omdat ze geen apparatuur hadden om het op echtheid te controleren.
De dienstdoende hoofdkassier werd er bijgeroepen en die wees mij op een stickertje dat er geen briefjes meer worden aangenomen van 100 euro. Was me nog niet eerder opgevallen!!
Uiteindelijk kon ik na opgave van mijn naam, adres en telf nr + legitimatie alnog mijn boodschappen afrekenen.

Vraag me af waarom ze geen scanner om de echtheid te controlen aanschaffen. :roll: :?:

P.S.
Waarom heeft de Staat dan diverse Eurobiljetten aangeschaft als je er achteraf niet mee kunt betalen???

met vr.grt
OMA

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Stom, stom, stom..!!
Wie doet hier iets aan???
Als ik 100 Euro pin bij de bank durf ik niet eens meer 2 briefjes van 50 Euro tevoorschijn te laten komen...!!!!
Kies voor de zekerheid maar voor twintigjes en tientjes...!
Waar zijn wij in Nederland sinds de invoering van de "Euro" eigenlijk mee bezig...???
Voel me kennelijk alleen nog maar "save" als ik bij betaling van een bedrag groter dan 50 Euro alleen maar "kleingeld" in mijn portemonnaie heb...!!
Het laatste "vijftigje", dat ik net gepind had bij de bank, werd gewantrouwd...!!!
Gelukkig bleek er later niets aan de hand, maar ehhh...!!
Wat doen we er aan...??
:roll:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 13 Okt 2006 16:37 door OMA


--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,

Gister deed ik mijn boodschappen in een filiaal van AH.(3x p.w) en rekende de boodschappen af met een briefje van 100 euro.
De kassiere wilde het niet aannemen omdat ze geen apparatuur hadden om het op echtheid te controleren.
De dienstdoende hoofdkassier werd er bijgeroepen en die wees mij op een stickertje dat er geen briefjes meer worden aangenomen van 100 euro. Was me nog niet eerder opgevallen!!
------------------------------------------------------------------------
Uiteindelijk kon ik na opgave van mijn naam, adres en telf nr + legitimatie alnog mijn boodschappen afrekenen.
---------------------------------------------------------------------------

Ik had ook dat nummer van dat biljet genoteerd hoor
want straks hebben ze wel een valse in de kassa en zeggen ze
dat hij van U afkomstig is.
Trouwens ik had gewoon mijn boodschappen laten staan en
naar een andere supermarkt gegaan is nog goedkoper ook. :wink:

OMA
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mar 2005 02:01

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door OMA »

Hallo Bot321,
Ja je hebt gelijk ,maar het was me nog nooit eerder overkomen en een
andere supermarkt had dat 100 euro biljet ook niet geaccepteerd.
Dus had ik in hetzelfde schuitje gezeten. En de bank was al dicht.

met.vr.grt,
OMA

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bot321 »

gwoonpinneninhetvervolg. :wink:

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Tja, en dan sta je dan bij een benzinestation, je hebt je "pinpas" bij je, maar niet voldoende contanten....
Geeft dat apparaat aan:" Pas ongeschikt" (niet eenmaal, maar drie keer!), betaal anders...!!
Nou ik geef het je te doen....!!! Meer dan genoeg saldo op mijn rekening...!!! Gelukkig kende ze mij daar en hoefde ik niet mijn benzinetank te legen....!!
Maar ehh..., ben maar gelijk naar een pinautomaat van mijn bank in mijn dorp gegaan, heb het bedrag dat (logisch) zonder problemen wel uit de automaat kwam!..., vervolgens naar het benzinestation gebracht....!!!! Zij blij maar ik...??
Voelde me toch niet helemaal okee!!
Niet voldoende contant geld meer in je portemonnaie... nou ik weet het niet hoor...!!! Maar of ze met een briefje van 100 Euro achteraf "genoegen hadden genomen...??? Dorst het risico niet te nemen...!
Waar zijn we mee bezig met ons zuur verdiende geld?. Als we niet eens meer bepaalde biljetten, waar we recht op hebben en vroeger niet eens over wel of niet geaccepteerd over na hoefden te denken, nu kennelijk "besmet " zijn!!!!.
Euro krijg de kleuro...!!! Hebben jullie het gelezen? Ze worden "levendiger" minder saai!! Vliegen ze helemaal je zak uit...!!

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bot321 »

voldoendekontantenmenemenengewoonbetaleninhetvervolg :wink:

RADonker
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 okt 2006 18:42

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door RADonker »

Het is ook raar om een biljet op de markt te brengen die bijna nergens geaccepteerd word. Dan kunnen ze het beter niet uitgeven en de euro geef je sneller uit dan de gulden. javascript:emoticon(':(')
Sad

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou de gulden geef ik al jaren niet meer uit.
Ook niet met pinnen en als ik met een meier
aankom vragen ze wat dat is. :wink:
dusgewoonpinnenofkontantbetaleninhetvervolg :twisted:

Gesloten