LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee, ik heb niets gezegd over een rijlengte van een winkel aan de kassa. De rijlengte is niet het enige argument dat het sneller zou zijn.
Het is zelfs helemaal geen argument..
Dat zou betekenen dat winkels die veel klanten hebben ( en dus langere rijen ) niet afronden en winkels waar niemand komt ( geen rij ) wel ?

Of juist niet..

Oneigenlijk argument dus.. Maar dat mag je niet zeggen ;)
Mijns inziens is het sneller voor de winkelier omdat deze geen 1 en 2 centen meer hoeft te beheren. Aan het eind van elke dag moet elke kassa geteld worden en dit moet tot op de cent kloppen. Al deze 1 en 2 centen moeten dus ook geteld en verantwoord worden door de medewerker in de baas zijn tijd. Dit kost tijd en geld.
Tijd en geld dat doorberekent wordt aan de consument en dus hogere prijzen..
Maar veel mensen hebben niet opgelet op school tijdens de economielessen.
Een winkel waar niet wordt afgerond zal doorgaans meer 1 en 2 centen uitgeven dan terugkrijgen van mensen die precies gepast betalen. De winkelier moet dus regelmatig naar de bank om geld te wisselen naar 1 en 2 centen. En de bank doet dit echt niet gratis en kost dus ook geld. De winkelier zal dit weer moeten terugverdienen via de prijzen die de consument betaald.
Exact..
Maar ook dat mag je niet zeggen...

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Ik snap niet angel dat je met al jouw wijsheid op zo'n onnozel forum zit.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door manondoris »

koeloejoek schreef:Ik snap niet angel dat je met al jouw wijsheid op zo'n onnozel forum zit.
ik dacht al dat ik de enige was die er zo over dacht, ik vind angel ook al een tijdje irri met haar commentaar. er zitten hier gewoon ook mensen die hun mening kwijt willen of die meer van iets willen weten omdat ze er wijzer van worden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

manondoris schreef:
koeloejoek schreef:Ik snap niet angel dat je met al jouw wijsheid op zo'n onnozel forum zit.
ik dacht al dat ik de enige was die er zo over dacht, ik vind angel ook al een tijdje irri met haar commentaar. er zitten hier gewoon ook mensen die hun mening kwijt willen of die meer van iets willen weten omdat ze er wijzer van worden.
De ene persoon vindt het niets dat er afgerond wordt en de ander wel, dat kan en mag ook.
Maar om met argumenten te moeten aankomen.........pfff.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

manondoris schreef:
koeloejoek schreef:Ik snap niet angel dat je met al jouw wijsheid op zo'n onnozel forum zit.
ik dacht al dat ik de enige was die er zo over dacht, ik vind angel ook al een tijdje irri met haar commentaar. er zitten hier gewoon ook mensen die hun mening kwijt willen of die meer van iets willen weten omdat ze er wijzer van worden.
Eventjes met het risico ook wat commentaar over me af te roepen.. :mrgreen:
Persoonlijk ben ik van mening dat angel in dit onderwerp best een aantal plausibele punten aandraagt als men even over de stoere wijze van communiceren heen leest. Mensen communiceren nu eenmaal verschillend en het meegeven van een intonatie in een geschreven tekst is nu eenmaal lastig.

Dit gezegd hebbende wil ik er wel meteen maar expliciet bij zetten dat ik het ook lang niet altijd goed of op de juiste manier doe. Ik kan ook fouten maken en heb ook niet alle wijsheid in pacht. En inderdaad steek ik aardig wat op van dit forum..

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door manondoris »

beetje gezelliger kan geen kwaad, ik ben helemaal niet zo goed in dingen hier neer pennen. maar ik steek wel veel op van andere. maar om nou alles uit te fileren en te onderbouwen,en al helemaal over de euro cent! en een flauwekulletje er tussen door moet wat mij betrefd gewoon kunnen. :P

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door koeloejoek »

:mrgreen: precies...

Het punt is als je het ad hominem gaat spelen je ineens een hele andere discussie krijgt. die niet meer gaat over het onderwerp.

Even terug komend op het onderwerp...

C1000 mag gewoon weigeren.... :shock:

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »

Nee, ik heb niets gezegd over een rijlengte van een winkel aan de kassa. De rijlengte is niet het enige argument dat het sneller zou zijn. Het principe van afronden zal voor de consument financieel niet veel uitmaken op jaarbasis. Deze kan er zelfs zijn voordeel mee doen door consequent te pinnen als naar boven wordt afgerond en contant te betalen bij afronding naar beneden.

Mijns inziens is het sneller voor de winkelier omdat deze geen 1 en 2 centen meer hoeft te beheren. Aan het eind van elke dag moet elke kassa geteld worden en dit moet tot op de cent kloppen. Al deze 1 en 2 centen moeten dus ook geteld en verantwoord worden door de medewerker in de baas zijn tijd. Dit kost tijd en geld.

Een winkel waar niet wordt afgerond zal doorgaans meer 1 en 2 centen uitgeven dan terugkrijgen van mensen die precies gepast betalen. De winkelier moet dus regelmatig naar de bank om geld te wisselen naar 1 en 2 centen. En de bank doet dit echt niet gratis en kost dus ook geld. De winkelier zal dit weer moeten terugverdienen via de prijzen die de consument betaald.
@Emmy75,

Omdat bovenstaande een reactie is op mijn vraag reageer ik nog even.

Wat jij schrijft klinkt natuurlijk plausible. Maar als de besparing aan tijd en kosten zoveel opleverd, waarom zijn er dan maar 2 Eurolanden die aan afronden doen?

Daarom denk ik dat de besparing van tijd en kosten wel meevallen en dat voordeel wordt met het steeds meer electronisch betalen steeds minder.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door tennis »

Helemaal mee eens!
CB schreef:
Maar als de besparing aan tijd en kosten zoveel opleverd, waarom zijn er dan maar 2 Eurolanden die aan afronden doen?

Daarom denk ik dat de besparing van tijd en kosten wel meevallen en dat voordeel wordt met het steeds meer electronisch betalen steeds minder.
tennis schreef: Dan doen het die landen, waar niet afgerond wordt allemaal verkeerd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

manondoris schreef:beetje gezelliger kan geen kwaad, ik ben helemaal niet zo goed in dingen hier neer pennen. maar ik steek wel veel op van andere. maar om nou alles uit te fileren en te onderbouwen,en al helemaal over de euro cent! en een flauwekulletje er tussen door moet wat mij betrefd gewoon kunnen. :P
En ik vind weer van niet..

Tros radar zelf overigens ook niet, die zijn alleen maar ontzettend druk met het verwijderen van al die onzin !
Maar als de besparing aan tijd en kosten zoveel opleverd, waarom zijn er dan maar 2 Eurolanden die aan afronden doen?
Waarom springt niet iedereen in de sloot als 1 persoon dat wel doet..

Zoals al aangegeven bespaart het ongeveer 30 miljoen per jaar.. Lijkt me een goede reden.. Meerdere landen ( waaronder belgie en de scandinavische landen ) overwegen het, maar zijn er nog niet aan toegekomen..

Dat de rest het niet doet, maakt het nog niet een slechte maatregel..
Er zijn genoeg argumenten gegeven waarom wel.. De tegenstanders komen blijkbaar niet veel verder dan: ik vind het nu eenmaal zo ... en de rest doet het ook niet..

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Iemand de mening van de consumentenbond gelezen ?

Of het onderzoek van TNO ?
TNS NIPO heeft voorafgaand aan en tijdens de proef onderzoek gedaan naar de mening van consument en ondernemers in Woerden over het afronden en hoe het afronden werkt in de praktijk. Uit het onderzoek blijkt dat de ervaring met het afronden bij consumenten tot een grotere acceptatie van het afronden heeft geleid: 83% van de consumenten uit Woerden staat positief dan wel neutraal tegenover het afronden.
Blijkbaar wil de meerderheid het !

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ CB,

Geen idee waarom veel andere EU landen het niet doen. Daarvoor zou je ook de kostenstructuur van het betalingsverkeer moeten kennen van de betreffende landen e.d. En Finland was ons zelf voor met de afronding/afschaffing van de centen. Ik denk dat we niet blind maar het beleid van andere landen moeten volgen omdat zij dat zo doen. In andere EU landen is het sociaal stelsel veel magerder, moeten we dat ook maar aanpassen dan? In sommige landen betalen ze meer BTW moeten we dat ook maar wijzigen?

Elk land is nu eenmaal anders en heeft zijn eigen cultuureigenaardigheden. Misschien is de weerstand in andere landen hoger. In Nederland was het vrij eenvoudig dit te doen omdat men er al aan gewend was met de gulden.

Ga eens na hoeveel kassa's een winkelketen als bijvoorbeeld AH heeft die allemaal apart geteld moeten worden. Nog buiten de kosten van het wisselen bij de bank. Ik denk dat als het bedrag van de besparing die bijvoorbeeld AH realiseert op je rekening gestort wordt je daar aardig vrolijk van. Doordat er steeds meer gepind wordt, zal het voordeel inderdaad wel langzaam afnemen. Echter we moeten dit bekijken op het moment dat het besluit genomen is. Toen werden veel meer transacties contant afgerekend. Mede omdat kleinere bedragen nog niet konden worden gepind. Maarja opnieuw invoeren, kost ook weer geld, wat dan weer afgewenteld wordt op de consument.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »

Zou best eens kunnen wat je allemaal zegt. Maar volgens mij ben je de rol van het klimaat vergeten te noemen.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door seconds-out »

Het weigeren van 1 en 2 eurocenten is alleen kostenbesparend voor winkeliers die eraan meedoen.
Voor de consument niet> zij lopen rond met een centenberg die ze alleen kwijt kunnen bij de winkeliers die nog WEL 1 en 2 centen accepteren..
Laten we dus eerst beginnen om als consument de 1 en 2 euro centen te weigeren als wisselgeld.

Of ga gewoon pinnen, dat is wat de winkeliers willen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door ciske »

seconds-out schreef: Laten we dus eerst beginnen om als consument de 1 en 2 euro centen te weigeren als wisselgeld.

.
Als je bij de Aldi komt , kan dat niet die nemen nog centen aan en betalen je ook per cent terug.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

CB schreef:Zou best eens kunnen wat je allemaal zegt. Maar volgens mij ben je de rol van het klimaat vergeten te noemen.
Die zie ik dan even niet.. Maar wellicht heb je gelijk.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Laten we dus eerst beginnen om als consument de 1 en 2 euro centen te weigeren als wisselgeld.
Die krijg je ( m.u.v. de Aldi ) al nergens meer...

Eigenlijk dus gewoon helemaal afschaffen !

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door manondoris »

waarom gaat aldi eigenlijk zo stug door met die centen? volgends mij zijn zij inderdaad nog de laatse winkel in heel nederland die dat nog doen.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door seconds-out »

ciske schreef:
seconds-out schreef: Laten we dus eerst beginnen om als consument de 1 en 2 euro centen te weigeren als wisselgeld.

.
Als je bij de Aldi komt , kan dat niet die nemen nog centen aan en betalen je ook per cent terug.
Ja precies,,, dat bedoel ik ook.
Je volle boodschappenkar is dan ook de troef die je hebt als consument.
Leg de caissiere vriendelijk doch vastberaden uit dat de 1 en 2 centen NIET meer tot het algemene betalingsverkeer behoren en je daarom alleen maar stuivers terug accepteert ...,:lol:

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »

Die krijg je ( m.u.v. de Aldi ) al nergens meer...
Ga maar eens naar TNT-post, daar kreeg ik laatst zonder afronding nog een 1 en 2 eurocent. Die zijn dus ook nog niet zo slim. Of zijn die te klein?

Gesloten