LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
tm

C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door tm »

Afronden = prima. Maar mijn filiaal van de C1000 weigert 1 en 2 eurocenten aan te nemen.
Klacht ingediend bij hoofdkantoor. Eerst werd alles ontkend door het filiaal, later gaven ze toe inderdaad de centen te weigeren.
Hoofdkantoor heeft ingegrepen, en zo hoort het ook.
Niet de winkelier bepaalt of iets een wettig betaalmiddel is, maar de overheid.
En ja, ik ben een (import) zeeuwse :wink:

josé

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door josé »

Blokker neemt ook geen 1 en 2 eurocenten aan. Ik wilde 5 eurocent betalen met twee 2 eurocenten en één 1 eurocent. De bedrijfsleider is erbij geweest en zegt dat nemen wij niet aan. Klacht bij het hoofdkantoor gedeponeerd. Het hoofdkantoor zegt dat de zaak verplicht is de 1 en 2 eurocenten aan te nemen, maar zie het maar eens voor elkaar te krijgen. Ik heb gezegd dat ze dan maar een briefje op de deur moeten hangen dat ze geen 1 en 2 eurocenten accepteren, maar de bedrijfsleider zegt: "dat mag niet". Weigeren mag wel. Voor mij geen aankopen bij Blokker meer.

bodejos

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door bodejos »

Wanneer een bedrag bijvoorbeeld 6,10 is, en je legt 3 munten van twee euro, plus tien losse centen neer, dan doe je het correct. Het is heel simpel: zoals hier wordt gesteld is de 1 en 2 cent nog altijd een wettig betaalmiddel.

Dit heeft niets met de pas geintroduceerde regel van het afronden te maken. JIJ betaalt het gevraagd bedrag, in wettelijk toegestane ''coupures''.

Anders wordt het als je een ijsje van 1,50 in 150 centen gaat afrekenen. Dat mag men volgens de wet weigeren. Dit was overigens in het guldentijdperk ook al zo.

Ik weet het niet zo snel te vinden, maar er zijn richtlijnen voor de winkelier, tot welk aantal hij/zij de losse munten als betaalmiddel moet accepteren.

centenfan

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door centenfan »

ik was pas in de hanstextiel en deze had een stikker met 1 en 2 eurocenten accepteren wij niet. ik mag toch gewoon mee betalen

mist

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door mist »

.....ik haal 2 pakken afbakbroodjes bij de C1000. Het totaalbedrag is 1,98. Ik leg precies met mijn centen 1,98 neer. én toch moest ik daar nog 2 eurocent extra bijleggen...ik vind het vreemd. toen ik ging pinnen, mocht ik wel 1,98 betalen....wie snapt dit nog?! :shock:

het is óf de 1 en 2 centen schrappen als wettig betaalmiddel óf één lijn trekken met pinnen en contant betalen.

** Ik ben overigens benieuwd hoe het was gegaan als ik had gechipt!! :?: :?:

Gast

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Gisteren bij Nettorama boodschappen gehaald voor euro 42,98 en bedrag gepind. Ook hier wordt bij pinnen bedragen afgerond. Ik moest pinnen voor een bedrag van euro 43,00 omdat kassa automatisch afrondt!
Dus je ziet het: zelfs als je pint wordt er afgerond, wat volgens mij niet mag. De afrondingsmaatregel is m.i. in het leven geroepen om het gebruik (en de kosten die daarmee gepaard gaan) van 1 en 2 cent terug te dringen.
Natuurlijk, de ene keer wordt er afgerond in je voordeel en de andere keer in je nadeel. Maar waar het hier om gaat is het afronden van bedragen die per pin betaald worden. Dat noem ik diefstal, maar enigszins verbaasd verneem ik van de cassière dat dit gebruikelijk is.

Gast

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

volgens mij mag je net als de 200 euro en de 500 euro ook 1 en 2 cent weigeren !
als bedrijf zijnde mag je deze beslissing gewoon maken .......
zo is het bv ook met buitenlandse valuta die mag men ook weigeren !

een pinpas is ook een wettig betaal middel maar toch is ook hier bij een winkel niet verplicht dit in huis te hebben ..
dus volgens mij heeft de c1000 alle recht hier toe ...

bodejos

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door bodejos »

Bij pinnen moet het juiste bedrag worden afgerekend. Het maakt namelijk voor de computer niet uit of er een wel of niet afgerond bedrag wordt afgehouden. Dus de winkel die met het pinnen afrondt, gaat overduidelijk in de fout.

De winkel die expliciet aangeeft muntgeld als die 1 en 2 cent niet te accepteren, gaat ook in de fout. Gekochte boodschappen mogen namelijk tot een maximum van 50 munten worden afgerekend, al of niet in combinatie met papiergeld.

'hans

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door 'hans »

Vorige week heb ik boodschappen gedaan bij C1000 en het totaal bedrag was EUR 74,39. Ik betaal dus in dit geval EUR 74.40 en de 40 cent doe ik in 5 muntjes van 2 cent. Dit werd geweigerd door de cassiere en ik heb gevraagd om de bedrijfsleider. Hij wilde ook de muntjes niet accepteren. Ik heb toen gezegd dat hij zijn spullen dan ook mocht houden en ben opgestapt. Hij kwam mij achterna, dat het toch wel mocht en blablabla, maar ik ben gewoon naar een andere winkel gegaan. Ik kom dus nooit meer, maar dan ook echt nooit meer bij C1000.

Gast

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 28 Oct 2004 16:16 door 'hans
In jouw geval zou ik dat ook geweigerd hebben.
Je wilt 40 eurcent als volgt betalen: 5 muntjes van 2 eurocent = 10 eurocent. :lol:

Gast

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

ECHT BELACHELIJK DAT WINKELS EIGEN REGELS GAAN MAKEN
SERVICE VAN0,0!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gast

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Hans, waar heb jij tellen geleerd?

Die kassamedewerkster had in dit geval gelijk. Jij wilde de C1000 30 cent tekort doen. En dat is toch echt diefstal.

watmagbijafronden

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door watmagbijafronden »

Dit kopieerde ik rechtstreeks van internet. Dit zijn de enige richtlijnen die gelden, doe er je voordeel mee, en ga niet zelf bedenken hoe volgens jullie afgerond moet worden, en welke regels daarbij te pas komen.




Kan ik als klant eisen om toch eurocenten als wisselgeld terug te krijgen?
Nee. Een winkelier die vooraf duidelijk gemaakt heeft dat hij afrondt hoeft geen eurocenten als wisselgeld te geven. Een beroep op de eurocent als wettig betaalmiddel helpt dan niet. De wet bepaalt dat winkeliers de vrijheid hebben om voorafgaand aan de koop duidelijk te maken volgens welke regels in de winkel betaald wordt. Zo geven winkeliers op dezelfde manier met stickers aan welke betaalmiddelen ze accepteren (PIN, Chipknip) of dat ze geen briefjes van 100 euro of meer accepteren (‘Deze biljetten worden hier niet geaccepteerd’).

Worden alle kassabetalingen afgerond?
Nee, de afrondingsregel geldt alleen voor contante betaling. Bij betalingen met andere betaalmiddelen PINpas, Chipknip, creditcard wordt het exacte bedrag betaald en mag geen afronding plaatsvinden.

Gaan de prijzen van de artikelen omhoog door het afronden?
Nee, de prijzen van de afzonderlijke artikelen wijzigen niet door het afronden. Het afronden gebeurt bij de kassa. Als u daar contant betaalt, dan wordt het totaalbedrag op uw kassabon op 0 of 5 cent afgerond. Bijvoorbeeld: € 17,42 wordt € 17,40 en € 17,44 wordt € 17,45.

Hoe weet ik als consument of de afrondingsregel in een winkel wordt toegepast?
Winkeliers die afronden geven dit aan met een duidelijk zichtbare pui- en kassasticker of poster. Bijvoorbeeld met de tekst 'Hier worden contante betalingen afgerond'. Deze sticker geeft aan dat specifieke koopcondities van toepassing zijn, namelijk het afronden van het totaalbedrag op een naaste veelvoud van 5 cent bij contante betalingen.

Mag dat: afronden?
Winkeliers kunnen zelf beslissen of ze de afrondingsregel invoeren en op welk moment ze dat doen. Een wettelijke maatregel is hiervoor niet nodig. Wel moet duidelijk aangegeven worden dat de afrondingsregel van toepassing is.

Zijn winkeliers verplicht om mee te doen aan de afrondingsregel?
Winkeliers zijn niet wettelijk verplicht om mee te doen, maar hebben onderling afgesproken de regels zoveel mogelijk toe te passen. Er kunnen dus altijd winkels zijn die toch nog eurocenten als wisselgeld geven. Naar verwachting zullen dit er maar weinig zijn.

Plucko
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2006 12:21

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Plucko »

Nederland is gewend aan de 'goeie ouwe gulden'. Alles wordt vergeleken met de gulden en eigenlijk wilden veel Nederlanders de gulden behouden. Ik vond de verandering wel prettig. Eindelijk weer eens 1 cent en 2 cent. Je hebt altijd recht op je geld en die 1 en 2 centen zijn niet voor niks gemaakt.

melisjuh
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2006 11:37

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door melisjuh »

ik werk zelf bij de c1000

wij nemen gewoon de 1 en 2 cent aan!

dat mensen beginnen te zeuren over de afronding daar word ik ook een beetje gek van!
moeten ze 1,38 betalen maar we ronden af dus wordt het 1,40.
dan gaan ze een heel stampij maken over die 2cent!
als iedereen nu gewoon mee werkt zijn we er straks helemaal van af!

ik meot het afronden van mijn baas en dan zijn er klanten die er moeilijk om gaan doen!

het is nou eenmaal zo en over nog 2 jaar zal de 1 en 2 cent er wel helemaal uit zijn!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door mr T. »

een pinpas is ook een wettig betaal middel maar toch is ook hier bij een winkel niet verplicht dit in huis te hebben ..
Een pinpas is geen wettig betaalmiddel. Een contante betaling en girale betaling zijn dat wel.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door tienepien »

Andersom komt trouwens ook vaak voor: bij mij in de winkel eindigen eigenlijk alle prijzen op 5 (25, 50, 75, 95 cent), waardoor wij altijd muntjes van 5 cent tekort hebben. We geven dan ook vaak 2 en 1 centen uit en hoe vaak wij dan niet horen: " die kleine troep hoef ik niet." ...

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dan zie je maar weer dat de mensen alleen principieel zijn als het ze zelf uitkomt.

Ik moet de eerste ook nog meemaken die erop staat 2 cent bij te betalen, wanneer de winkel naar beneden afrondt.

Ik ken er wel 1 hier op het forum hoor, die principeel de volle prijs betaalt, ook al geeft de winkel korting.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ik bereken al mijn aankopen zodanig dat er naar beneden afgerond wordt.Als dat om de een of andere reden niet kan pin ik mijn aankopen.
Men moet dat accepteren.Als men dat niet doet laat ik alles bij de kassa staan en verlaat ik de winkel.Dit doe ik ook als men een precieze betaling weigert.1,13euro is 1,13euro en niet 1,15uro.Iedere cent is een cent en een wettelijk betaalmiddel!
Iedereen die mijn geld weigert mag wat mij betreft ter plekke doodvallen.
Pinnen en chippen duren namelijkveel langer dan contant betalen.Dat excuus is dus onzin.
Het levert gewoon extra op.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste aczjr 1.

een prinicipeel standpunt kan ik wel waarderen. Maar dan neem ik ook aan dat je €1,12 ook helemaal betaald en niet € 1,10 op de toonbank legt.

Gesloten