LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Guldens omwisselen in Euro’s

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
jvr
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2005 11:56

Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door jvr »

Ik heb vandaag al het oude geld opgezocht (ca. 29 gulden), om het vervolgens naar het postkantoor te brengen. Kom ik bij het postkantoor, kan ik het daar niet afgeven, omdat ze geen inleverenveloppen meer hadden. Dus ik kon ze daar niet meer omwisselen. Ik moest het maar bij een ander postkantoor proberen, maar ze gaf me niet veel kans. Op de radio hoorde ik nog steeds het spotje, dat je de Guldens nog bij het postkantoor kunt omwisselen (Euro voor Guldens).
Ik heb naar een kantoor van de Nederlandse Bank (DNB) in Amsterdam gebeld, daar vertelde ze mij dat dit al door meerdere mensen was gemeld, maar hij kon er ook niets aan doen. Hij stelde voor om het morgen (30 dec) bij 1 van de kantoren van DNB te brengen. Nou woon ik niet in de buurt van die kantoren, dus zou ik er extra voor moeten reizen. Ik zou graag willen dat ze de actie nog een maand verlengen, zodat ik het in ieder geval nog kan omwisselen. In een mail aan DNB, kreeg ik snel antwoord, dat ik het geld kon afgeven bij de kantoren, of ik kan het ook nog voor 31 december opsturen.
Nu ga ik dat geld maar inlijsten, heb ik toch nog een goede herinnering aan de Gulden.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door Jan1 »

Je hebt 5 (vijf) jaar de tijd gehad, waarom dan nu nog een maand verlengen. Alleen omdat jij zo traag van begrip bent, kom nou, gebruik je verstand.

jvr
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2005 11:56

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door jvr »

Het gaat hierbij niet om het verstand te gebruiken. En vijf jaar de tijd gehad, dat klopt, maar alleen de laatste twee maanden kon het ook o.a. via het postkantoor. Ik erger mij aan de radiospotjes en campagne om mensen over te halen om vóór 31-12-2006 hun guldens nog in te wisselen (zelfs vandaag nog). Maar als je het dan wilt doen, dan kan het niet.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wie nou gelijk heeft, tja: 5 jaar is een hele tijd, had je best eens je lades kunnen uitmesten.

Is hetzelfde als het uitstel vragen voor het aanvragen van het bromfietskenteken, Mensen weten dat al sinds medio 2005, en toc h wachten ze tot het laatste moment. Wie na vandaag nog rondrijdt met een verzekeringsplaatje in plaats van een kenteken, kan rekenen op een forse boete.

Maar dat is offtopic.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door triangel »

jvr, je hebt helemaal gelijk! het slaat gewoon nergens op.
"we hebben geen setjes (???) meer" kregen wij te horen.
:x
ook wij wonen niet in de buurt van een nederlandse bank-filiaal, dan waren de reiskosten nog hoger geweest dan het bedrag dat we willen wisselen, en nu kon je het nog naar het postkantoor brengen.
nou dan het kleine beetje maar naar een goed doel gebracht.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Op zich is omwisselen gewoon omwisselen. Wanneer je die moeite neemt, moet je in die gelegenheid worden gesteld. Al ben ik persoonlijk van mening dat mensen die dat nu wilden doen, nogal aan de late kant waren.

Ik vind ook dat het omwisselen niet had mogen afhangen van de aanwezigheid van die speciale zakjes. Daar waar ze niet beschikbaar waren, hadden de postkantoren immers voor een alternatief mogen zorgen.

Maar wanneer nu door het tekort aan verzamelzakjes een maand uitstel wordt verleend, krijg je uiteraard hetzelfde effect: dan staan de mensen ineens eind januari in de rij. Daar schiet je dus echt niets mee op.

Vermeulen
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2004 10:52

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door Vermeulen »

28, 29 en 30 december gepoogd guldens om te wisselen, geen omwisselsets aanwezig, veel kilometers gereden.
Postagentschap Elst een stempel laten zetten op mijn zelf gemaakte overzicht met vermelding dat inleversets niet meer voorradig waren, ditzelfde ook gedaan bij Postkantoor Kronenburg te Arnhem.
Bij kantoor Elst werd gemeld dat men 's morgens 30-12-2006 nog wel 50 setjes had ontvangen die direct weg waren, de +- 20 klanten die sto :cry: nden te wachten en ook geen geld konden inwisselen waren natuurlijk ook zo weg, op zoek naar een inleversetje!!

De Nederlansche Bank gebeld, dhr van Opzeeland meldde mij dat het een actie was van Ministerie van Financiën samen met postkantoren en zij er niet op konden worden aangesproken.(correct)

Ministerie van Financiën gebeld (postbus 51 verhaal) volgende week (wk2) terugbellen.
Ook maar email gezonden, raectie inwisselen is niet meer mogelijk.

Ik denk dat ik toch maar een aansprakelijkheidsclaim ga leggen in verband met het ontbreken van de inwisselmogelijkheid.
Rest mij nog te zeggen dat ik wel even iets eerder had moeten aanbieden, maar dit door omstandigheden niet gelukt is.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door Jan1 »

bodejosm43




Ik vind ook dat het omwisselen niet had mogen afhangen van de aanwezigheid van die speciale zakjes. Daar waar ze niet beschikbaar waren,

Het omwisselen was ook niet afhankelijk van speciale zakjes, munten konden rechtstreeks worden ingeleverd bij één van de vijf filialen van de Nederlandse Bank, zelfs tegen onmiddelijke terugbetaling. Dat niet iedereen in de buurt van één van de filialen woont, en/of de afstand te groot is, daar hebben ze geen boodschap aan.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Kennelijk was het voor de postkantoren WEL afhankelijk van die zakjes.

Maar ik ben van mening: mensen weten het al 5 jaar, en ze worden met spotjes enzo op die twee maanden attent gemaakt. Waarom dan wachten tot het allerlaatste moment?


Rest mij nog te zeggen dat ik wel even iets eerder had moeten aanbieden, maar dit door omstandigheden niet gelukt is.
Dus in die twee maanden heb je geen enkele middag kunnen vinden om even naar het postkantoor te gaan? De openingstijden zijn hier nota bene voor verruimd, speciaal voor dit soort gevallen.

gerrit dekzeil
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jun 2006 21:40

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door gerrit dekzeil »

Bewaar gewoon de oude vertrouwde gulden ter waarde van 29 nederlandse guldens. Deze collectors item moet je zien als een oudedagsvoorziening, wie weet is het bedrag over een jaar of 10 wel het driedubbele waard :lol:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

je hebt het ding destijds gekocht voor 29 gulden. Dan zou ie over 10 jaar 40 euro waard moeten zijn, als ik goed tel.

Je hebt er in dat geval pas iets aan, wanneer je meerdere exemplaren hebt gekocht, en dan verkoopt.......

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

JAJA iedereen zegt wel wat wil je nou je hebt 5 jaar de tijd gehad.

Maar vergeet niet dat het afscheid aan de gulden erg veel pijn heeft
gedaan in onze portemonnee. Dus waarschijnlijk wegens sentimentele
redenen heeft iedereen ze nog een tijdje vastgehouden!!!

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

Maar je gaat natuurlijk geen 29,- gulden bewaren, omdat je er een 'sentimentele redenen' daarbij hebt...
1 of 2.50 kan ik me nog wat bij voorstellen, maar geen 29 gulden

juani
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 okt 2006 21:29

Re: Guldens omwisselen in Euro’s

Ongelezen bericht door juani »

Ik heb precies hetzelfde probleem!

En nog steeds heb ik mijn 35 guldens hier liggen....

Ik ga ze proberen op Marktplaats te verkopen, maar geen idee of dat iets gaat opleveren. Als het nog iemand gelukt is om het via een andere weg in te wisselen (bij bv. de Nederlandsche bank) hoor ik het graag!

Gesloten