ASN gaat fors kosten berekenen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door BL2 »

Ja hoor, de volgende bank heeft het licht gezien. De ASN bank, toch al bekend om hun lage rente in het verleden, gaat nu ook kosten berekenen voor hun spaarrekening. Als je wil, blijft alles hetzelfde, alleen de bank machtigt zichzelf om elke maand E 2,20 per spaarder af te pakken.
Je mag ook opzeggen.....

Wat vinden we hiervan, en wat doen we ? Opzeggen maar !

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

BL2 schreef:
19 aug 2022 19:19
Ja hoor, de volgende bank heeft het licht gezien. De ASN bank, toch al bekend om hun lage rente in het verleden, gaat nu ook kosten berekenen voor hun spaarrekening. Als je wil, blijft alles hetzelfde, alleen de bank machtigt zichzelf om elke maand E 2,20 per spaarder af te pakken.
Je mag ook opzeggen.....
Wat vinden we hiervan, en wat doen we ? Opzeggen maar !
Het staat de ASN bank vrij om kosten te rekenen voor de diensten die zij verlenen.

BL2 schreef:
19 aug 2022 19:19
Opzeggen maar !
Dat vinden ze prima. Er worden kosten gerekend omdat ze op het moment gewoon niet op je spaargeld zitten te wachten.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Cro »

Ze pakken dus niets af, ze vragen slechts geld voor een bepaalde dienstverlening, daar lijkt me weinig mis mee.

Verder zie ik ook niet heel veel verandering, een betaalrekening kostte al €2,20, daar lijkt nu bij te komen een optie voor een betaal en spaarrekening ook €2,20 per maand, je krijgt er dus eigenlijk gratis een spaarrekening bij zo lijkt het. En enkel een spaar rekening aanhouden gaat €2,20 kosten.

Die forse kosten zie ik ook niet echt, lijkt allemaal redelijk marktconform op het eerste gezicht.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

Cro schreef:
19 aug 2022 19:49
Ze pakken dus niets af, ze vragen slechts geld voor een bepaalde dienstverlening, daar lijkt me weinig mis mee.

Verder zie ik ook niet heel veel verandering, een betaalrekening kostte al €2,20, daar lijkt nu bij te komen een optie voor een betaal en spaarrekening ook €2,20 per maand, je krijgt er dus eigenlijk gratis een spaarrekening bij zo lijkt het. En enkel een spaar rekening aanhouden gaat €2,20 kosten.

Die forse kosten zie ik ook niet echt, lijkt allemaal redelijk marktconform op het eerste gezicht.
Ah, dus als je een betaalrekening hebt worden er geen (extra) kosten in rekening gebracht voor de spaarrekening? Die nuance mis in het OP. Typisch.

Heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat bij de meeste banken een negatieve rente gold voor hoge saldi (bijv. >100k). Mensen zijn hierdoor hun geld gaan spreiden over gratis spaarrekeningen bij meerdere banken, zonder een ander product af te nemen. Dan is dit een logisch gevolg.
Laatst gewijzigd door Hophophop op 19 aug 2022 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door caruso »

BL2 schreef:
19 aug 2022 19:19
Opzeggen maar !
Staat je vrij, mijn mening is niet echt relevant..

Maar.....denk je echt dat er nog een bank is die niets rekent?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik krijg gewoon rente, stelt weinig voor maar toch, op mijn spaarrekening, zonder daar een betaalrekening te hebben.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door 16again »

Hophophop schreef:
19 aug 2022 19:38
BL2 schreef:
19 aug 2022 19:19
Opzeggen maar !
Dat vinden ze prima. Er worden kosten gerekend omdat ze op het moment gewoon niet op je spaargeld zitten te wachten.
Dan vraag ik me af wat er gebeurt, als iedereen morgen zijn spaargeld opneemt...

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan gaan ze failliet, net als DSB maar deze zal beslist gesteund worden door de staat.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

16again schreef:
19 aug 2022 21:33
Hophophop schreef:
19 aug 2022 19:38
BL2 schreef:
19 aug 2022 19:19
Opzeggen maar !
Dat vinden ze prima. Er worden kosten gerekend omdat ze op het moment gewoon niet op je spaargeld zitten te wachten.
Dan vraag ik me af wat er gebeurt, als iedereen morgen zijn spaargeld opneemt...
Specifiek bij deze bank?

Deze maatregel heeft gevolgen voor mensen die alleen een spaarrekening hebben. Er is dus geen enkele aanleiding te veronderstellen dat 'iedereen' zijn spaargeld nu op gaat nemen, laat staan dat dat 'morgen' zou gebeuren.

In de ASN constateert dat ze weer behoefte hebben aan meer spaargeld (door uitstroom of veranderende marktomstandigheden) zal ze haar rente- en prijsbeleid weer aanpassen.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door BL2 »

Van E 0,00 naar E 26,40 kosten per jaar is een ongekende prijsstijging voor mensen met alleen een spaarrekening.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BL2 schreef:
19 aug 2022 23:40
Van E 0,00 naar E 26,40 kosten per jaar is een ongekende prijsstijging voor mensen met alleen een spaarrekening.
Dan stappen ze toch over naar een andere bank?

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

BL2 schreef:
19 aug 2022 23:40
Van E 0,00 naar E 26,40 kosten per jaar is een ongekende prijsstijging voor mensen met alleen een spaarrekening.
??? Wat is nou precies je punt? Ja, procentueel is het een oneindig hoge stijging. Lekker belangrijk.

Zoals iedereen die weleens een krant openslaat weet is de situatie op de kapitaalmarkten op het moment (en de afgelopen jaren) heel anders dan dat die in het verleden is geweest. Vroeger leverde spaargeld de bank geld op, en daarom was zij bereid om een vergoeding te betalen indien je besloot je spaargeld bij haar te stallen. Dat is inmiddels anders. De bank verdient geen geld meer met spaargeld. Dat je nu niet meer kosteloos je geld kan stallen (laat staan dat je er een vergoeding voor ontvangt) is dus volkomen logisch.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee hoor, dat is niet logisch, maar men wil geen moeite doen.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

Wie is men, en waar moet men moeite voor doen? Waarom is het onlogisch dat een bank geen geld toe wil leggen op het verlenen van een dienst?

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Cro »

BL2 schreef:
19 aug 2022 23:40
Van E 0,00 naar E 26,40 kosten per jaar is een ongekende prijsstijging voor mensen met alleen een spaarrekening.
Zo ongekend is dat toch niet, genoeg banken die vergelijkbare prijsstijgingen hebben doorgevoerd de laatste jaren en waar je dus een paar euro per maand voor een rekening bent gaan betalen terwijl dat voorheen misschien wel kosteloos was.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:
19 aug 2022 23:40
Van E 0,00 naar E 26,40 kosten per jaar is een ongekende prijsstijging voor mensen met alleen een spaarrekening.
Procentueel is dat natuurlijk een oneindige prijsstijging, maar dat geld ook voor € 0,01 als nieuwe prijs. Waar het uiteindelijk op neer komt is dat de bank aangeeft: wij zitten niet om geld verlegen. Er zijn genoeg banken die wel graag geld aantrekken.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door 16again »

Hophophop schreef:
20 aug 2022 00:04
Zoals iedereen die weleens een krant openslaat weet is de situatie op de kapitaalmarkten op het moment (en de afgelopen jaren) heel anders dan dat die in het verleden is geweest. Vroeger leverde spaargeld de bank geld op, en daarom was zij bereid om een vergoeding te betalen indien je besloot je spaargeld bij haar te stallen. Dat is inmiddels anders. De bank verdient geen geld meer met spaargeld......
Iets zegt me dat je relaas niet klopt:
Banken lenen nog steeds geld uit aan huizenbezitters, mensen die op afbetaling kopen, bedrijven etc tegen hogere rente dan op onze spaarrekening.

Als iets de banken meer geld kost dan vroeger, is het de naleving van de Wwft

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, vroeger kon ik ook gewoon gratis mijn auto parkeren op een parkeerplaats in de stad, dat kan ook niet meer gratis. TS wil gratis zijn geld blijven stallen bij een bank zonder er andere diensten af te nemen. De bank verdiend niets aan deze klant. Sterker, het kost geld. As ik klanten heb die mij structureel geld blijven kosten, dan neem ik daar afscheid van of zorg ik er voor dat het weer lonend word. Niet alleen bedrijven doen dat zo, als je privé ook meer uitgeeft dan dat er binnenkomt ga je ook actie ondernemen. En als ik dan geen zakken chips meer ga kopen gaat de supermarktmanager ook niet mopperen tegen mij dat ik ineens minder koop.

TS zit in een luxeprobleem en eigenlijk is dit een non probleem. Zijn er uberhaupt banken waarbij je enkel een gratis spaarrekening kan hebben zonder andere diensten?

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zijn er überhaupt banken waarbij je enkel een gratis spaarrekening kan hebben zonder andere diensten?
Ik heb een spaarrekening bij de NN, kost (nog??) niets. NN valt ook onder depositogarantiestelsel. Als NN daar een paar euro kosten voor in rekening gaat brengen, kan ik de keuze maken om a) mijn spaargeld over te hevelen naar mijn betaal- en spaarrekening bij de ING of b) die paar euro per maand gewoon betalen.
Zo simpel kan het zijn, ook voor TS. Ik zal er in ieder geval geen topic over openen en al zeker niet met gebruik van het woord 'fors'.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Erthanax »

NIBC, Centraal Beheer Bank en LeasePlan Bank berekenen ook geen kosten. Samen met NN zijn dat er al vier.

Plaats reactie