LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Niellstm
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2019 09:07

Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Niellstm »

Vandaag wordt er, zonder toestemming meer dan 2000 euro afgeschreven van mijn rekening. Het betreft een incasso van Essent.

Ik ben nog nooit klant geweest bij Essent en na contact met Essent geven zij ook toe dat de naam en rekeningnummer niet overeenkomen.

Als een particulier een overboeking uitvoert wordt er een controle uitgevoerd op naam en rekeningnummer. In mijn contact met de Rabobank blijkt dit niet voor Incasso van een bedrijf te gelden. De batch incasso wordt zonder controle uitgevoerd.

Dit houdt dus in dat als je 'vertrouwt' wordt door de bank je lukraak een incasso kan uitvoeren op een rekening zonder verificatie van de naam van de rekeninghouder.

Is dit normaal? Waarom wordt er geen extra controle uitgevoerd? Waarom kan een bedrijf, zonder toestemming van mij, geld van mijn rekening plukken?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je een moi uitvoert bij jouw bank wordt Essent duchtig op de vingers getikt. Dat is dan weer het voordeel van een automatische incasso. Die kun je altijd terugdraaien en een moi er na is het voor jou geregeld.
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 19 feb 2020 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er kan overal weleens iets fout gaan. Maar gelukkig is deze fout zo hersteld.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door crazyme »

Niellstm schreef:
18 feb 2020 20:46
Vandaag wordt er, zonder toestemming meer dan 2000 euro afgeschreven van mijn rekening. Het betreft een incasso van Essent.

Ik ben nog nooit klant geweest bij Essent en na contact met Essent geven zij ook toe dat de naam en rekeningnummer niet overeenkomen.
Neem voordat je iets terugboekt eerst even contact op met Essent. Misschien is er sprake van een overname waarover u niet geïnformeerd bent.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
19 feb 2020 14:27
Er kan overal weleens iets fout gaan. Maar gelukkig is deze fout zo hersteld.
Bij herstellen denk ik ook aan kosten die rood staan door dit geintje met zich mee brengt

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
19 feb 2020 16:46
Lady1234 schreef:
19 feb 2020 14:27
Er kan overal weleens iets fout gaan. Maar gelukkig is deze fout zo hersteld.
Bij herstellen denk ik ook aan kosten die rood staan door dit geintje met zich mee brengt
Welke kosten? Er wordt niet eens gesproken over rood staan.

jamaldevries1
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2020 16:35

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door jamaldevries1 »

Hallo,

Balen dat zulke dingen in 2020 nog voorkomen, had verwacht dat we in deze tijd wel verder zouden zijn, man man man...

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het vertrouwen van een incasso machtiging is niet oneindig. Als de bank van de incassant veel klachten krijgt zoals deze, trekken ze snel de mogelijk in om uberhaupt te incasseren.

Hier zal vanuit Essent denk ik geen sprake zijn van een bewuste poging u te beroven.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door henk51 »

Als TS meteen had gestorneerd stond het direct weer op zijn rekening dus niets geen debet
rente o.i.d

van Rabo website

Automatische incasso terugboeken (storneren)
Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Log in via onderstaande oranje knop 'Naar mijn overzicht' of in Rabo Online Bankieren of de Rabo Bankieren App.
Kies de betaalrekening waar het bedrag van is afgeschreven.
Selecteer de onterechte afschrijving en kies 'Terugboeken'.
Het gestorneerde bedrag wordt direct op jouw rekening bijgeschreven.
Let op: als je een terugboeking hebt gedaan, kun je dit niet meer ongedaan maken.

Bij een gewone overboeking is naam nummer controle belangrijker die kun je niet meer storneren incasso wel .Behalve loterijen

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat zullen ze ook zeker niet doen. Dan krijg je 2000 euro terug én nog een keer 2000 euro door te storneren.

Niellstm
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2019 09:07

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Niellstm »

Dank voor de suggesties. Maar het geld is al meteen terug gestort en ik heb uitvoerig contact met Essent hier over gehad.

Mijn probleem ligt bij het feit dat bedrijven en de Rabobank geen controle uitvoeren of de incasso terecht is. Normaliter geef je toestemming aan een bedrijf voor een incasso zodat zij gemachtigd zijn. In dit geval was dit niet zo en zou het dus niet mogelijk moeten zijn dat de incasso uitgevoerd werd.

Ik laat dit voor wat het is, gezien de reacties is mijn vraag niet helder genoeg of ziet men het niet als een probleem.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Incassos worden in zo'n enorme massa uitgevoerd dat een controle niet meer plaatsvindt. Er wordt een hele set computeropdrachten doorgestuurd. Niemand gaat de machtigingskaarten raadplegen. Maar als er meerdere MOI plaatsvinden krijgt het bedrijf enorme boetes en kunnen ze hun automatische incasso mogelijkheiden kwijtraken. Ik vind het een geweldig systeem. Omdat het nog lange tijd terug te draaien is in tegenstelling tot eigen overschrijving of ideal. En er zware straffen op misbruik staan. Als ik een automatische incasso ingehouden zou krijgen door een bedrijf waar ik geen relatie mee heb zou ik er nooit contact mee opnemen. Meteen een melding ongewenste incasso aan de broek.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door tttlocke »

Niellstm schreef:
20 feb 2020 00:06
[...]
Ik laat dit voor wat het is, gezien de reacties is mijn vraag niet helder genoeg of ziet men het niet als een probleem.
De vraag was toch helder? Als je zelf denkt van niet, dan moet je proberen 'm te verduidelijken.

Velen zien, denk ik, dat het een groot probleem is om de 'controle' zoals u die verwacht, uit te voeren. Ondoenlijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door kweenie »

Niellstm schreef:
20 feb 2020 00:06
Mijn probleem ligt bij het feit dat bedrijven en de Rabobank geen controle uitvoeren of de incasso terecht is. Normaliter geef je toestemming aan een bedrijf voor een incasso zodat zij gemachtigd zijn. In dit geval was dit niet zo en zou het dus niet mogelijk moeten zijn dat de incasso uitgevoerd werd.
Dat is omdat het ondoenlijk is om bij zo'n bulktransactie iedere individuele machtiging te gaan controleren. Dat zou zo veel werk met zich meebrengen dat er dagen gaan zitten tussen de aanlevering en de incasso en de bankkosten zouden ook een paar keer over de kop gaan, wat je als klant uiteindelijk zult moeten betalen. Terwijl het in verreweg de meeste gevallen goed gaat.

Daarom is geregeld dat de banken zulke machtigingen niet individueel controleren, maar dat je als klant wel eenvoudig een mogelijk onjuiste incasso kunt storneren. Dat geldt trouwens niet alleen voor grote bedrijven als Essent, maar ook voor de lokale voetbalclub.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En een nieuwe incasso wordt ook van tevoren in uw bankomgeving aangekondigd, dus u had de incasso ook kunnen tegenhouden.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
20 feb 2020 09:20
En een nieuwe incasso wordt ook van tevoren in uw bankomgeving aangekondigd, dus u had de incasso ook kunnen tegenhouden.
Wat een flauwe opmerking, wie kijkt er nu om de paar dagen naar zijn ingeplande incasso’s.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is daar flauw aan? Men zou meer zijn zijn bankrekening moeten kijken. Voorkomt een hoop gedoe.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik kijk dagelijks naar mijn bankrekening! Ik weet wanneer iets komt of weggaat! Vandaag is pensioendag! Maandag aow dag!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat te doen bij een onterechte incasso:

https://www.betaalvereniging.nl/wat-te- ... e-incasso/

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Automatische incasso van Essent, maar ben geen klant

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bob Schurkjens schreef:
20 feb 2020 09:53
Wat te doen bij een onterechte incasso:

https://www.betaalvereniging.nl/wat-te- ... e-incasso/
Bob, TS schrijft: “Dank voor de suggesties. Maar het geld is al meteen terug gestort en ik heb uitvoerig contact met Essent hier over gehad. “

Dat probleem heeft TS netjes aangepakt en is al opgelost. Zijn vraag was: wordt bij een automatische incasso door een bedrijf geen naam + rekeningnummer controle uitgevoerd?
Ook daarop is al antwoord gegeven.

Gesloten