LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door CB »

Lijkt me logisch, want deze bank bestaat niet meer
Maar de nummers nog wel. Deze nummers worden gecontroleerd op basis van nummer en de naam.

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Niet helemaal

Alleen die ING/Postbank controleert nog op naam/rek nr
Dat heeft zo zijn voordelen, maar kan ook onhandig zijn

Als je bijv iets overmaakt naar bijv een stichting die een hele lange naam heeft wil het vaak voorkomen dat je terug krijgt.

Of als je bijv een letter in de naam verkeerd typt ook. Idd wel handig als je het naar verkeerde overmaakt, maar soms ook beetje lastig

En die elf proef werkt nog steeds hoor.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door CB »

Wel helemaal.

We hadden het over de Postbankrekeningnummers. Deze zijn niet geschikt voor de elfproefcontrole en deze worden dus gecontroleerd op naam en nummer.

De huidige ING kent dus 2 methodes om rekeningnummers te controleren.

Nummer en naam (Voormalige Postbankrekeningnummers)

en de

Elfproefcontrole (Voormalige ING Bankrekeningnummers)

Likkie
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2006 20:03

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Likkie »

Volgens mij is er maar 1 regel die je in dit soort gevallen moet onthouden: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. In casu: neem contact op met de bank en vraag hoe je moet handelen. Geef het in ieder geval niet uit, want het is inderdaad niet van jou, ook al is het per ongeluk op jouw rekening terechtgekomen.

Ik weet het, weinig nieuwe tips maar ik hoop wat positieve info mee te geven!

8)

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door witte angora »

CB schreef:Wel helemaal.

We hadden het over de Postbankrekeningnummers. Deze zijn niet geschikt voor de elfproefcontrole en deze worden dus gecontroleerd op naam en nummer.

De huidige ING kent dus 2 methodes om rekeningnummers te controleren.

Nummer en naam (Voormalige Postbankrekeningnummers)

en de

Elfproefcontrole (Voormalige ING Bankrekeningnummers)
Helemaal niet. :wink: Het topic gaat niet over postbanknummers, maar over een ts die een leuk bedrag gestort heeft gekregen waar hij/zij helemaal geen recht op heeft. :(

stofzuigertje

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je dit op 30 december zou vangen heb je dus in December 2009 en Januari 2010 een te hoog saldo en de belastingdienst mag dan 1.2% belasting inhouden...

Dus een schade is mogelijk als je het zomaar terug boekte.

De opdrachtgever reageerde net als ontvanger maar 1x.... dus hoe geloofwaardig is dat?

Leuk dat vele zo behulpzaam zijn maar ik weet nu beter!
Naast de TS is vooral die persoon die het geld stuurde hier erg dubieus in zijn overige 40 berichten...
Laatst gewijzigd door stofzuigertje op 07 mei 2010 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

mchhouben
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:15
Locatie: Roermond

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door mchhouben »

Dit is mij ook een keer overkomen,ik heb toen maar afgewacht tot de bank zich bij mij melde.zo heb ik dus nog wat rente kunnen vangen.het heeft alles bij elkaar wel 9 maanden geduurd. :oops:

JolandaL
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:55

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door JolandaL »

De bank klopt vanzelf bij je aan als de tegenrekeninghouder erachter komt dat het bedrag verkeerd is overgemaakt. Je krijgt dan een brief en je maakt het bedrag netjes over.

Dubbelzout
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:59

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Dubbelzout »

Theike30 schreef:Heb vandaag ruim 20000 euro op mijn rekening bij geschreven gekregen. Geld is niet voor mij bestemd, maar wat moet ik ermee doen?"
O zo simpel, contact opnemen met de bank en terugbetalen. Kijk, het wordt wat anders als een bank structureel de zelfde fout maakt. Een zus en zwager van mij kregen (ruim 20 jaar geleden) elke week opnieuw een miljoenenbedrag (!!) op hun rekening gestort. De eerste keer als een gek naar de lokale bank om te corrigeren. Duurde 4 dagen voor het gecorrigeerd werd. En prompt enkele dagen later wéér miljoenen op hun rekening. Afijn, die ongein heeft iets van 16-18 weken geduurd. Met behulp van een advocaat hebben zij de rente over de dagen dat de bedragen op hun rekening stonden betaald gekregen. En zo kreeg mijn geliefde zwager het voor elkaar om met z'n dikke pens op een Harley te gaan rijden. (De laatste zin is het familiale plaagstootje waar we hem elk verjaardagsfeest nog steeds mee op de kast kunnen krijgen). :-) :lol:

Trude56
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2010 19:09

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Trude56 »

Beste Theike,
Het betreft hier een onterechte creditering.
Als ex bankmedewerker, werkzaam geweest in het betalingsverkeer, kan ik alleen maar zeggen: stort het bedrag gewoon terug en wacht niet af, dit kan voor alle partijen, banken/begunstigde en jouw persoontje, een hoop problemen voorkomen en een hoop werk schelen. Het bedrag houden en op een spaarrekening zetten is zeker geen optie want banken kunnen met 1 druk op de knop achterhalen waar het bedrag gebleven is. Al is het een mooi bedrag en kun je het goed gebruiken, je hebt hier gewoon geen recht op.
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt (particulier en zakelijk)en laten wij het nu eens omkeren.
Zou je het zelf prettig vinden als je zo'n groot bedrag overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer en de ontvangende partij geeft niet thuis en houdt dit lekker. Denk het niet. Dus wees sociaal en niet asociaal, gewoon het bedrag terugboeken.

Eerde
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Eerde »

Juridisch heb je als 'onterechte ontvanger' geen poot om op te staan, je zal het terug moeten betalen op verzoek. Of de vout nu bij een bank ligt of meer waarschijnlijk bij een particulier.

De rente over die dagen is een ander verhaal en ook adminkosten en tijd kan in alle redelijkheid in rekening gebracht worden (let wel niet aftrekken van de 20.000,=) maar in goed overleg.

Wat 'netjes' of 'terecht' of 'wenselijk' of 'moreel juist' is moet je zelf maar bepalen, ik ga niet over jouw geweten zoals de rest hiero ;)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

ALMELO - Een vrouw uit Almelo moet de 43.000 euro terugbetalen die deze zomer door een fout op haar bankrekening was bijgeschreven.
Dat heeft de civiele rechtbank in Almelo dinsdagmiddag besloten. De man die het geld per ongeluk op haar bankrekening had gestort, had een kort geding aangespannen.

De man uit Wageningen wilde eind juni het bedrag overmaken op de bankrekening van zijn zoon. Door een typefout kwam het geld terecht op de bankrekening van de vrouw uit Almelo. Toen verzoeken aan haar om het geld terug te storten op niets uitliepen, is de politie ingeschakeld. Deze trof bij huiszoeking 10.000 euro aan contant geld bij de vrouw aan. Naar eigen zeggen had ze met de rest van het geld schulden afbetaald en een auto aangeschaft. De 10.000 euro en de auto zijn in beslag genomen.

Of de vrouw daadwerkelijk het totale bedrag zal kunnen terugbetalen is de vraag. Zelf was ze bij het kort geding niet aanwezig. Inmiddels loopt ook een strafrechtelijk onderzoek tegen haar. Dat kan naast een veroordeling leiden tot terugvordering van de rest van het geld. Dat kan echter nog wel een jaar duren. (ANP)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... alen.dhtml

==============================================

MAARSSEN - Door een foutje op de administratie is het bedrijf Meeting Plaza uit Maarssenbroek ruim 84.000 euro kwijtgeraakt aan een plaatselijke bakker.

Het Openbaar Ministerie heeft besloten de bakker niet strafrechtelijk te vervolgen voor verduistering. In plaats van de gefactureerde 845,40 euro voor broodjes maakte de administratie-medewerkster op 9 maart 84.540,00 euro over. De fout werd een dag later ontdekt en de bakker beloofde het geld terug te boeken.

Maar ondanks herhaalde verzoeken was het bedrag vrijdag de 13de nog steeds niet teruggestort. ,,Wel belde de bank dat het bedrag van de rekening van de bakker was verdwenen. Het stond echter nog niet op onze rekening," vertelt directeur Ronald van den Hoff van het conferentiecentrum.


Bij navraag kreeg Van den Hoff te horen dat de bakker zijn zaak had verkocht en met de noorderzon was vertrokken. ,,Nog diezelfde dag heb ik bij de politie aangifte van verduistering gedaan," zegt Van den Hoff.



Het OM schreef: ‘Hoewel er formeel een strafbaar feit is te constateren, is het gemeenschapsbelang in dit geval dusdanig gering, dat ik thans geen reden zie om tot verder onderzoek en tot vervolging van de verdachte over te gaan’.



,,Blijkbaar is het in Nederland mogelijk om zonder strafrechtelijke gevolgen 84.000 euro achterover te drukken," zegt Van den Hoff, die de bakker nu civielrechtelijk zal proberen aan te pakken. Een privédetective is in zijn opdracht op zoek gegaan naar de bakker en zijn vrouw, op wier naam het bedrijf bleek te staan. ,,Ze zijn onvindbaar. Ik heb wel beslag laten leggen op een pand in Arnhem dat ze verhuren."

Via een procedure bij het hof in Arnhem probeert Van den Hoff het OM in Utrecht alsnog te dwingen de bakker te vervolgen. Het OM kon gisteren niet reageren.

De medewerkster van Meeting Plaza die de fout heeft gemaakt, is inmiddels ontslagen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... euro.dhtml

Interessante info over de elfproef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

agaponnen
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2010 13:26

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door agaponnen »

Dit betreft geld van anderen. Ben onlangs een beurs kwijtgeraakt met ongeveer een tegenwaarde van 60 euro. Net nieuw gekocht. Het geeft een rot gevoel dat mensen dusdanig onbetrouwbaar zijn dat zij ondanks mijn adresgegevens deze niet teruggeven (Vomar Broek op Langedijk).
Onlangs zelf een beurs gevonden. Mevr. weten te achterhalen, hoewel moeilijk.
Zij bleek in een lastig pakket te zitten en het geld niet te kunnen missen.
Dat ene kleine bosje roosjes is meer waard dan die 20000 waar U het over hebt. M.a.w. teruggeven schenkt veel meer voldoening dan het achter houden of niet terug te willen geven enz. Mensen maken fouten, maak er geen misbruik van dat is beneden niveau.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door malaga »

Bob Schurkjens schreef:ALMELO - Een vrouw uit Almelo moet de 43.000 euro terugbetalen die deze zomer door een fout op haar bankrekening was bijgeschreven.
Dat heeft de civiele rechtbank in Almelo dinsdagmiddag besloten. De man die het geld per ongeluk op haar bankrekening had gestort, had een kort geding aangespannen.

De man uit Wageningen wilde eind juni het bedrag overmaken op de bankrekening van zijn zoon. Door een typefout kwam het geld terecht op de bankrekening van de vrouw uit Almelo. Toen verzoeken aan haar om het geld terug te storten op niets uitliepen, is de politie ingeschakeld. Deze trof bij huiszoeking 10.000 euro aan contant geld bij de vrouw aan. Naar eigen zeggen had ze met de rest van het geld schulden afbetaald en een auto aangeschaft. De 10.000 euro en de auto zijn in beslag genomen.

Of de vrouw daadwerkelijk het totale bedrag zal kunnen terugbetalen is de vraag. Zelf was ze bij het kort geding niet aanwezig. Inmiddels loopt ook een strafrechtelijk onderzoek tegen haar. Dat kan naast een veroordeling leiden tot terugvordering van de rest van het geld. Dat kan echter nog wel een jaar duren. (ANP)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... alen.dhtml

==============================================

MAARSSEN - Door een foutje op de administratie is het bedrijf Meeting Plaza uit Maarssenbroek ruim 84.000 euro kwijtgeraakt aan een plaatselijke bakker.

Het Openbaar Ministerie heeft besloten de bakker niet strafrechtelijk te vervolgen voor verduistering. In plaats van de gefactureerde 845,40 euro voor broodjes maakte de administratie-medewerkster op 9 maart 84.540,00 euro over. De fout werd een dag later ontdekt en de bakker beloofde het geld terug te boeken.

Maar ondanks herhaalde verzoeken was het bedrag vrijdag de 13de nog steeds niet teruggestort. ,,Wel belde de bank dat het bedrag van de rekening van de bakker was verdwenen. Het stond echter nog niet op onze rekening," vertelt directeur Ronald van den Hoff van het conferentiecentrum.


Bij navraag kreeg Van den Hoff te horen dat de bakker zijn zaak had verkocht en met de noorderzon was vertrokken. ,,Nog diezelfde dag heb ik bij de politie aangifte van verduistering gedaan," zegt Van den Hoff.



Het OM schreef: ‘Hoewel er formeel een strafbaar feit is te constateren, is het gemeenschapsbelang in dit geval dusdanig gering, dat ik thans geen reden zie om tot verder onderzoek en tot vervolging van de verdachte over te gaan’.



,,Blijkbaar is het in Nederland mogelijk om zonder strafrechtelijke gevolgen 84.000 euro achterover te drukken," zegt Van den Hoff, die de bakker nu civielrechtelijk zal proberen aan te pakken. Een privédetective is in zijn opdracht op zoek gegaan naar de bakker en zijn vrouw, op wier naam het bedrijf bleek te staan. ,,Ze zijn onvindbaar. Ik heb wel beslag laten leggen op een pand in Arnhem dat ze verhuren."

Via een procedure bij het hof in Arnhem probeert Van den Hoff het OM in Utrecht alsnog te dwingen de bakker te vervolgen. Het OM kon gisteren niet reageren.

De medewerkster van Meeting Plaza die de fout heeft gemaakt, is inmiddels ontslagen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... euro.dhtml

Interessante info over de elfproef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

Wat moet dit?
Wil je Nederland op het spoor brengen, hoe het ook kan!
Dus TS, hier heb je het advies, wat je zoekt! :mrgreen:

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door luna01 »

Het kan gebeuren, had zelf ook eens 10.000 fl op mijn rekening en ben hoteldebotel naar de bank gerent waar ik dat aan te danken heb. Foutje, maar ik was er zo snel bij, dat ik 200 fl van die persoon cado kreeg...zelfs daar had ik een slecht geweten over...was niet mijn fout etc...maar ik neem dit hele topic niet serieus hoor, op sommige reacties na natuurlijk....

Angiligo
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2010 09:12

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Angiligo »

Gewoon naar de bank gaan en de zaak oplossen met het geld terug storten. Of zou de TS al het geld aan het opmaken zijn? Dan alsnog moet hij dit terug storneren toch?

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door gerland »

CB schreef:
Ik denk dat de vraag wel serieus was, maar gezien de reacties, trok TS zijn/haar eigen conclusie...
Gezien het profiel van TS, heb ik daar een andere mening over.
En die mening is?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door CB »

En die mening is?
Dat kun je lezen in één van mijn postings op de vorige pagina. :P

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door Radar »

Een aantal off-topic berichten is verwijderd.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Bank maakt per ongeluk 20000 euro over naar mijn rekening

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

het beste is inderdaad het gewoon terugstorten, anders kun je ook een aanslag van de belasting ontvangen.
Het is mij een aantal jaar geleden ook gebeurd, een particulier had toen een foutje gemaakt en mij ook een bedrag van een aantal tienduizenden overgemaakt. Ik heb de bank gebeld en die hebben het toen recht gezet, overigens wel nog leuke diner bon van die particulier gekregen!

groetjes

Trudy

Gesloten