LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
SBaltaci
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 dec 2015 22:58

Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door SBaltaci »

Twee kosten waar ik vragen bij heb:
1- bankkosten:
In 10 jaar heeft ING de de kosten van het basispakket (bankkosten) met ongeveer 110% verhoogd. En wel per rekening! Een nieuw verdienmodel? Mag dit wel, gezien de in verhouding veel lagere inflatie in de afgelopen 10 jaar? Hoe zou het zijn bij andere banken?

2-Geld overmaken naar een andere bank buiten de EU:
Stel dat je iemand wil betalen op een rekening buiten de EU bijv. in Turkije via ING -wat ik gedaan heb in mei en in februari-. Daar rekent ING een percentage voor aan kosten met een minimum bedrag van €31,-- , al maak je maar 1 cent over! Wat deze kosten zijn voor het digitaal overzetten van een bedrag van de ene bank naar de andere, is niet helder. Er wordt aangegeven dat ING zelf 6 euro voor eigen kosten in rekening brengt en 25 euro voor de ontvangende bank! Vooral dit laatste is niet geloofwaardig. Let wel dat deze laatste niet per bank is maar per land en voor alle landen buiten EU zijn deze in verhouding 'hoger'! Ik vraag mij af waarom een geld ontvangende bank zulke hoge kosten zou rekenen en ik zou het daarom op prijs stellen als RADAR dit kan uitzoeken!

Als je alle kosten op je rekening neemt -dit is een optie-, staat er toch een vreemde tekst op het scherm: " Houd er rekening mee dat, bovenop de genoemde kosten, bij jou of de ontvanger nog extra kosten in rekening gebracht kunnen worden door de bank van de ontvanger."!
Dus je kunt meer kosten verwachten! Daarom heb ik gebeld met ING en gevraagd hoe dat kan en hoe die kosten eigenlijk opgebouwd zijn. Immers voor elk land -dus niet voor elke bank- rekenen ze andere bedragen volgens een tabel die ze hanteren. Na twijfelende stemmen en enkele doorverbindingen is het resultaat dat ik een duidelijk uitleg over wát deze kosten zijn, hoe deze kosten bepaald worden, waarom er andere bedragen per land zijn, waarom binnen de EU de kosten lager zijn, waarom per land de bedragen zo ver uit elkaar liggen, e.d., niet kon krijgen.
Bij nadrukkelijk doorvragen, is mij verteld dat het bedrag van 25 een 'nog niet definitief' dekking van de kosten is en dat het feitelijke bedrag later berekend wordt en gecorrigeerd gaat worden op basis van de werkelijk kosten van de ontvangende bank dus dat ik waarschijnlijk ook geld terug kan krijgen. Tot op heden heb ik niets van een correctie meegekregen.

Praktijk; twee keer naar twee verschillende rekeningen in Turkije heb ik geld overgemaakt om twee mensen in geldnood te steunen. 2 x 31 euro aan extra kosten waar ik niets van snap! Is dit ook een oneerlijk verdienmodel waarbij we de feiten toch niet kunnen achterhalen?

Hoe zou het zijn bij andere banken, en het verschil tussen diverse banken? Dit kan ik niet uitzoeken.

RADAR, lukt het jullie om hier de waarheid van te achterhalen en helderheid in te krijgen?
Laatst gewijzigd door Radar op 24 sep 2019 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10
Beste antwoord
Gekozen door SBaltaci

Re: Onverklaard; hoge kosten bank-diensten

door berndv » 24 sep 2019 08:20

De consumentenbond heeft dit al eens uitgezocht:
Banken berekenen de kosten op verschillende manieren. Soms zijn de kosten afhankelijk van het land waarnaar je overboekt:

ABN Amro: €9 + een tarief per land (als je voor OUR kiest).
ASN Bank, RegioBank en SNS: 0,1% van het bedrag (minimum €5 en maximum €50). Als je voor OUR kiest: 0,25% van het bedrag (minimum €15 en maximum €165).
Bunq: werkt samen met TransferWise voor het overboeken van 15 vreemde valuta. Je betaalt geen koersopslag, maar wel de vaste prijs van TransferWise, die per valuta verschilt.
ING: 0,1% van het bedrag (minimum €6, maximum €50) + een tarief per land als je voor OUR kiest.
Knab: €15 + 0,1% koersopslag (voor zowel SHA als OUR).
Rabobank: €7 + 0,1% van bedrag (as je voor OUR kiest).
Triodos Bank: 0,1% van het bedrag minus €4 (minimum €7,50 en maximum €75) + €17,50 (als je voor OUR kiest).
Je betaalt voor een aantal zaken. Je betaalt voor het betalen in een vreemde valuta en je betaalt voor de overboeking. De OUR kosten, dus als je de kosten niet deelt, varieren per land. Ik kan landen vinden bij de ING die nog geen 10 euro kosten en landen die wel 50 euro kosten.

U kunt ook voor de SHA optie kiezen, u deelt dan de kosten met de ontvanger, wellicht is deze optie goedkoper.
SBaltaci
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 dec 2015 22:58

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door SBaltaci »

breien schreef:
23 sep 2019 22:31
Als u wilt dat Radar het voor u uitzoekt dan zult u contact op kunnen nemen met de redactie.
Dit is het forum met heel wewillende vrijwilligers.
Ik was op zoek naar een mogelijkheid om dit bij Radar onder de aandacht te brengen en kwam zo op dit forum terecht.
Echter, nu hoop ik dat anderen hun ervaringen kunnen delen, ook hun ervaringen met andere banken bekendmaken.

In ieder geval bedankt voor deze waardevolle informatie.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u wilt weten wat de andere banken voor kosten rekenen, zult u op hun sites moeten kijken, of op een vergelijkingssite.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U kunt in de overboeking aangeven dat u niet de kosten van de ontvangende bank wilt betalen.
Dan kunt u zien wat de rekeninghouder in Turkije aan de lokale bank voor kosten moet betalen en of dat klopt met de €25 die de ING in rekening brengt.
Bij de ABN AMRO zie ik dat de kosten min. €20 en max. €25 zijn, maar daar zijn de eigen AMN AMRO kosten geen €6 maar €9 als ik goed heb.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is altijd al zo geweest. U kunt tegenwoordig beter een betrouwbare online betaaldienst als Transferwise gebruiken als u regelmatig dit soort buitenlandbetalingen moet doen.

Stel u maakt 50 euro over naar Turkije. Bij ING ontvangt de ontvanger (na aftrek van 31 euro kosten) TRY 118. Met Transferwise TRY 300. Rabo zit er tussenin met TRY 238.

Wanneer u 31 euro zou overboeken, zijn de bedragen respectievelijk TRY 0, 181 en 119.

U kunt deze prijsvergelijking zelf maken op Transferwise.com

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door berndv »

De consumentenbond heeft dit al eens uitgezocht:
Banken berekenen de kosten op verschillende manieren. Soms zijn de kosten afhankelijk van het land waarnaar je overboekt:

ABN Amro: €9 + een tarief per land (als je voor OUR kiest).
ASN Bank, RegioBank en SNS: 0,1% van het bedrag (minimum €5 en maximum €50). Als je voor OUR kiest: 0,25% van het bedrag (minimum €15 en maximum €165).
Bunq: werkt samen met TransferWise voor het overboeken van 15 vreemde valuta. Je betaalt geen koersopslag, maar wel de vaste prijs van TransferWise, die per valuta verschilt.
ING: 0,1% van het bedrag (minimum €6, maximum €50) + een tarief per land als je voor OUR kiest.
Knab: €15 + 0,1% koersopslag (voor zowel SHA als OUR).
Rabobank: €7 + 0,1% van bedrag (as je voor OUR kiest).
Triodos Bank: 0,1% van het bedrag minus €4 (minimum €7,50 en maximum €75) + €17,50 (als je voor OUR kiest).
Je betaalt voor een aantal zaken. Je betaalt voor het betalen in een vreemde valuta en je betaalt voor de overboeking. De OUR kosten, dus als je de kosten niet deelt, varieren per land. Ik kan landen vinden bij de ING die nog geen 10 euro kosten en landen die wel 50 euro kosten.

U kunt ook voor de SHA optie kiezen, u deelt dan de kosten met de ontvanger, wellicht is deze optie goedkoper.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je betaalt voor de riante bonussen van de ING-top en de megawitwasboete die ze hebben gekregen van 775 miljoen euro.

Topicstarter betaalt ING altijd minimaal 25 euro voor een overboeking naar Turkije. Dus als hij/zij 25 euro overmaakt, krijgt de ontvanger nul euro.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 24 sep 2019 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat moest ook al betaald worden vóór de riante bonussen en boete. En ook bij andere banken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door berndv »

Bob Schurkjens schreef:
24 sep 2019 09:03
Je betaalt voor de riante bonussen van de ING-top en de megawitwasboete die ze hebben gekregen van 775 miljoen euro. nul euro.
Dan zijn de andere banken dus nog schandaliger, die hebben geen boete, dus betaal je alleen de bonussen voor de top? :roll:
De tarieven schelen namelijk niet heel veel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo is dat. Daarom kun je die banken beter boycotten en gewoon Transferwise gebruiken of een soortgelijke betaaldienst.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Of girobetaalkaarten uitschrijven in Turkse Lira in een plaatselijk postkantoortje op het Turkse platteland. Mooi was die tijd.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Arizonakid »

[Tekst verwijderd]

Maar als je regelmatig geld overmaakt, kijk eens naar Western Union of Pay-Pal, stukken voordeliger en betrouwbaar ook.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 sep 2019 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van en reactie op verwijderd bericht verwijderd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door kweenie »

Antwoorden op je vragen zijn vrij simpel.

1. De kosten van een bankpakket zijn niet bij wet geregeld of zo. In principe kunnen ze vragen wat ze willen. Maar als een prijsverhoging jou niet aanstaat, dan ben jij ook vrij om de rekening op te zeggen.

2. Bij 'our' betalingen neem jij alle kosten op je, ook de kosten van de ontvangende bank. Omdat het ondoenlijk is om voor alle banken ter wereld bij te houden welke kosten die rekenen voor internationale ontvangsten, nemen ze in eerste instantie een bepaald (hoog) bedrag en kan het zijn dat je daar een deel van terug krijgt.

De kosten die de ontvangende Turkse bank rekent, daar heeft ING natuurlijk niets over te zeggen. ING heeft alleen invloed op de eigen kosten (6 euro voor betalen en ook 6 euro als je vanuit het buitenland geld ontvangt). Als je weet bij welke bank de ontvanger zit, dan kun je de kosten misschien opzoeken op de site van die bank.

SBaltaci
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 dec 2015 22:58

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door SBaltaci »

Allen bedankt! Transferwise kende ik nog niet. Mocht het weer nodig zijn, dan ga ik dat eens proberen.
Een vakantie boeken is ook een leuke optie ;)

Wel blijft nog over wat ING op het scherm laat zien wanneer je al voor 'alles betaal ik zelf' kiest -de tekst dat er nog meer kosten verrekend kunnen worden- en de verklaring dat er achteraf een correctie zou plaatsvinden. Maar deze zijn eerder een klacht waard bij ING zelf.

Wat de kosten van andere banken betreft: Bankwezen = legale malafide organisaties met gewoon TE VEEL macht. :)
Groetjes

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan kunt u dus beter voor shared costs kiezen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Shared kosten kan in totaal nóg duurder zijn dan die 31 euro. Lost niks op.

Voor Transferwise moet je je wel registreren en online legitimeren voordat je hun diensten kan gebruiken. Maar dat geldt voor alle online betaaldiensten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat kan duurder zijn, maar de Ts is vooral verbolgen over de kosten die ING rekent voor die buitenlandse bank. En bij shared costs is dat verholpen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Uh, "shared cost" kost bij ING 25 euro. Reken daar de kosten van de correspondent bank in Turkije bij.... Wat is er dan verholpen?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Het oneerlijke verdienmodel, waarvan we de feiten toch niet kunnen achterhalen”. Zoals de Ts schrijft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bank rekent hoge extra kosten waar ik niets van snap

Ongelezen bericht door kweenie »

Bob Schurkjens schreef:
25 sep 2019 19:53
Uh, "shared cost" kost bij ING 25 euro. Reken daar de kosten van de correspondent bank in Turkije bij.... Wat is er dan verholpen?
Waar zie je dat dat 25 euro kost? Als ik bij de tarieven kijk, dan zijn de kosten van ING bij 'shared' gewoon 6 euro.

Gesloten