Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
TeunD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2021 15:19

Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door TeunD »

Ik had gespaard via Levensloop om vervroegd met pensioen te gaan. Dat heeft de overheid getorpedeerd. Desondanks ben ik vorig jaar toch vervroegt met pensioen gegaan. Ik heb dit jaar netjes op tijd bij de beheerder / bank een aanvraag gedaan om het voor 1 november 2021 over te maken op mijn privé rekening. Edoch ... ze maakten het over naar mijn oude werkgever. Daar hebben ze het van terug gehad maar ondanks vele malen chatten met ze (telefonisch kom ik er niet door) hebben ze het nog steeds niet goed overgemaakt. Ze hebben namelijk 2*50%(=75%) belasting ingehouden. Ze beloven al maanden dat ze het gaan corrigeren maar vooralsnog heb ik het niet gekregen.
Eerst wordt je door de overheid voor de gek gehouden, en de bank denkt: "dat kan ik ook".
Wat kan ik nog doen?

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18
Beste antwoord
Gekozen door TeunD

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

door Seinhuis » 24 dec 2021 17:10

Ik kan niet controleren wat er aan de hand is.

Mijn advies is om eerst een officiële klacht in te dienen bij de bank/verzekering.

Daarna kan contact opnemen met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor advies of met je rechtsbijstandverzekering voor hulp.
Indien aangesloten kan je bij de geschillencommissie van www.kifid.nl terecht voor een bindend uitspraak. Dit moet binnen 3 maanden nadat het definitieve klachtstandpunt is ingenomen of de klacht minder dan één jaar geleden voor het eerst kenbaar is gemaakt.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Jablan »

Bij welke bank / verzekeraar speelt dit?

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik kan niet controleren wat er aan de hand is.

Mijn advies is om eerst een officiële klacht in te dienen bij de bank/verzekering.

Daarna kan contact opnemen met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor advies of met je rechtsbijstandverzekering voor hulp.
Indien aangesloten kan je bij de geschillencommissie van www.kifid.nl terecht voor een bindend uitspraak. Dit moet binnen 3 maanden nadat het definitieve klachtstandpunt is ingenomen of de klacht minder dan één jaar geleden voor het eerst kenbaar is gemaakt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat bedoelt u met 2*50 (=75) belasting ingehouden?

Het is toch in één keer uitgekeerd en ja, dan moet de bank belasting inhouden.

Wat er eventueel teveel ingehouden is, krijgt u met de aangifte over dit jaar terug.

Het was overigens al vanaf 2012 bekend dat de levensloopregeling stopte. Dus u bent niet door de overheid voor de gek gehouden en de bank doet dat ook niet.

TeunD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2021 15:19

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door TeunD »

@Jablan: Het gaat hier om Aegon.

@Morganlefay: er is in november helemaal niets van mijn tegoed aan mij uitgekeerd. Pas 17 december is 25% van mijn oorspronkelijk tegoed uitgekeerd (dus 75% belasting? Dit had 50% moeten zijn). Aegon heeft toegegeven dat dit een foutieve inhouding was, en beloofde het recht te zetten maar ik heb vooralsnog niets meer gekregen.

@ Lady1234: als dit geen voor de gek houden is, dan was de toeslagen-affaire zeker ook OK ?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus op 17 december is er een uitbetaling geweest met een foute inhouding.ze gaan dat corrigeren, maar daar is natuurlijk wel even tijd voor nodig. Dat is pas vijf werkdagen geleden. Nog even geduld.

Wat heeft uw levensloopregeling van doen met de toeslagen affaire?

TeunD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2021 15:19

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door TeunD »

Aegon zegt steeds binnen 5 werkdagen te reageren maar ze reageren veel later, of helemaal niet, of foutief.
Bij de toeslagen-affaire heeft de overheid en allerlei er omheen hangende diensten zich ook steeds verscholen achter regels (die ze zelf hebben gemaakt), om vervolgens een grote groep mensen het vel over de neus te trekken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Jablan »

Aegon ... doet dit soort betalingen bij mijn weten 1x per maand. Je krijgt medio Januari 2022 de rest uitbetaald.

(Dit is een verkapte salarisbetaling. Fouten worden met de eerstvolgende uitbetaling gecorrigeerd.)

TeunD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2021 15:19

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door TeunD »

Als dat zo is dan is het slordig dat ze dat niet gemeld hebben, in de (vele) chats die ik inmiddels met ze heb gehad.
Ik kan trouwens nog steeds inloggen bij Aegon, en mijn hele tegoed is weg, de laatste overschrijving (25% van mijn oorspronkelijk tegoed) is naar een mij totaal onbekend bankrekeningnummer bij Aegon.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

TeunD schreef:
24 dec 2021 19:50
Aegon zegt steeds binnen 5 werkdagen te reageren maar ze reageren veel later, of helemaal niet, of foutief.
Bij de toeslagen-affaire heeft de overheid en allerlei er omheen hangende diensten zich ook steeds verscholen achter regels (die ze zelf hebben gemaakt), om vervolgens een grote groep mensen het vel over de neus te trekken.
Aegon heeft niets vandoen met de overheid. En u wordt niets over de neus getrokken. Het wordt hersteld.

TeunD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2021 15:19

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door TeunD »

Aegon zegt al twee maanden dat ze het zullen herstellen. Als ik een overboeking moet doen, dan is dat binnen een paar minuten gebeurd.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u schrijft dat het op 17 december pas is uitgekeerd. Wist u dan al eerder dat het bedrag niet juist was?

TeunD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2021 15:19

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door TeunD »

Ja, ik schreef dat het eerder al (foutief) overgemaakt was naar mijn oude werkgever, in plaats van direct naar mij.
En die foutieve overschrijving was al na een aanmaning mijnerzijds.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, misschien wist Aegon niet dat u al met pensioen was.

TeunD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2021 15:19

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door TeunD »

Ja dat wisten ze wel, want anders hadden ze mij niet gevraagd een formulier "opname zonder werkgever" in te vullen. Dat heb ik in oktober al ingeleverd bij ze. En daarna zijn ze allerlei merkwaardige overschrijvingen gaan doen, niet alleen halverwege de maand.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus pas in oktober weten ze waar het naar toe moet, en daarna zijn er dus meerdere overschrijvingen geweest.

Ik zou maar even geduld hebben.

Lora51
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jul 2015 15:15

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Lora51 »

Als het een relatief hoog brutobedrag is dat u zou moeten krijgen kunt u bij de belastingdienst middeling aanvragen, dan hoeft het belasting-% wellicht geen 50% te blijven (of 75% als de nabetaling uitblijft).

TeunD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2021 15:19

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door TeunD »

Ja, middeling had ik ook al bedacht maar het gaat er hierom dat ze 75% belasting inhouden, en zo'n belastingtarief bestaat niet in Nederland. Het zou ook nog kunnen dat ze 25% kosten rekenen, dan krijg ik kan ik het niet eens bij de belastingdienst terug krijgen. Het gaat hier trouwens om een bedrag met vier nullen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar staat er dan werkelijk onder inhouding loonheffing zo’n groot bedrag dat het 75% is?

TeunD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2021 15:19

Re: Levensloop tegoed niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door TeunD »

Aegon heeft mij nooit gespecificeerd waar de inhoudingen voor waren, ik heb vooralsnog slechts 25% van mijn oorspronkelijk saldo gekregen.

Gesloten