LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
liza1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2009 19:02

Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door liza1981 »

Hoe kan het dat als je een schone lei hebt en het traject beëindigd is ipv 5 jaar zelfs 7/8 jaar nog steeds die negatieve coderingen een rol spelen?
Mag dit wel?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door mahadma »

Mag dit wel? Ja, dit blijft een aantal jaren genoteerd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door renewouters »

Als de boel is opgeruimd wil het nog steeds niet zeggen dat je geen risico meer bent voor geldverstrekkers e.d. Zou je zelf geld geven op basis van iemands blauwe ogen? Ik denk het niet, dan wil je toch ook meer gegevens over die persoon hebben. Dat is voor bedrijven net zo.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door moederslink »

liza1981 schreef:
13 mei 2019 19:00
Hoe kan het dat als je een schone lei hebt en het traject beëindigd is ipv 5 jaar zelfs 7/8 jaar nog steeds die negatieve coderingen een rol spelen?
Mag dit wel?
Ik dacht dat de BKR notering na afloop van het WSNP traject maximaal maar 5 jaar blijft staan.
Vraag via uw bank de gegevens op van het BKR en dan kunt u desnoods zelf in contact treden met de ' oude' schuldeisers
en vragen hoe of wat .

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door Costnix »

@moderslink: u kunt dit zelf doen bij de BKR:
https://www.bkr.nl/inzage-in-uw-kredietoverzicht

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door moederslink »

O , thnx , dat wist ik niet. Ik dacht dat dat alleen via je bank aangevraagd moest of kon worden.
Ik had het kunnen weten, er kan nu immers van alles online geregeld worden.. :P

liza1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2009 19:02

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door liza1981 »

renewouters schreef:
13 mei 2019 19:24
Als de boel is opgeruimd wil het nog steeds niet zeggen dat je geen risico meer bent voor geldverstrekkers e.d. Zou je zelf geld geven op basis van iemands blauwe ogen? Ik denk het niet, dan wil je toch ook meer gegevens over die persoon hebben. Dat is voor bedrijven net zo.
We hebben het hier over het jaar 2006 waarin er banen crisis was, komst van de euro.
Beiden onze vaste baan verloren en ons koophuis geveild werd!
In 2011 een schone lei gekregen, die krijg je niet voor niets!
Nu willen we een woning kopen maar staat de bkr nog steeds in de weg
Snap best dat alles een reden heeft maar wij hebben hier nooit voor gekozen, hebben overigens nu al 10 jaar op de blaren gezeten en het zou leuk zijn eens verder te kunnen gaan.
Ik begrijp dan ook je reactie niet helemaal, bewaar die voor mensen die willens en wetens overal bewust lenen en niets betalen.

liza1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2009 19:02

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door liza1981 »

Costnix schreef:
13 mei 2019 19:52
@moderslink: u kunt dit zelf doen bij de BKR:
https://www.bkr.nl/inzage-in-uw-kredietoverzicht
Klopt dit heb ik ook gedaan, daaraan zie ik dat de laatste zelfs eind 2020 eruit gaat.
Echter staat ze op beëindigd maar die coderingen staan er 7 jaar na dato nog..

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door berndv »

liza1981 schreef:
14 mei 2019 07:39
Costnix schreef:
13 mei 2019 19:52
@moderslink: u kunt dit zelf doen bij de BKR:
https://www.bkr.nl/inzage-in-uw-kredietoverzicht
Klopt dit heb ik ook gedaan, daaraan zie ik dat de laatste zelfs eind 2020 eruit gaat.
Echter staat ze op beëindigd maar die coderingen staan er 7 jaar na dato nog..
Maar als ze beeindigd zijn is er niets aan de hand. Een notering is actief, dit kan een reguliere registratie zijn of een A of een H notering. Die laatste 2 zijn sowieso een no-go voor de meeste hypotheken, de overige actieve noteringen hebben invloed op het maximale leenbedrag.

Zijn het overigens A of H coderingen of gewone registraties?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Het dient geen enkel doel om je zoveel jaar later nog te straffen.

Overigens negeren banken soms de codering in gevallen indien je een juridische onderbouwing kunt geven waarom de codering onrechtvaardig is.

Blijkbaar is de codering in casu dus niet meer geldig maar staat er nog wel, ik heb dat nog niet gezien maar het kan dat sommige partijen meer verleden zien wellicht. Waarom vraag je de bank niet om hun mening? Weet je zeker of die codering nou wel of niet nog geldig in BKR staat?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door berndv »

ElleFlowers schreef:
14 mei 2019 09:47
Blijkbaar is de codering in casu dus niet meer geldig maar staat er nog wel, ik heb dat nog niet gezien maar het kan dat sommige partijen meer verleden zien wellicht. Waarom vraag je de bank niet om hun mening? Weet je zeker of die codering nou wel of niet nog geldig in BKR staat?
Ik zag het in ieder geval bij mijn gegevens wel staan. Ben momenteel bezig met de aankoop van een nieuwe woning, dus benieuwd of er niet nog zaken lopen die mogelijk een belemmering zouden kunnen zijn ook maar eens ingelogd en mijn gegevens ingezien. Hier stond nog een krediet dat ik op mijn zakelijke rekening had, maar inmiddels al een half jaar niet meer actief is. Dit krediet staat nog in mijn overzicht, maar staat wel als beeindigd. Deze notering heeft geen invloed op aanvragen van hypotheken.

Ik kan uit het verhaal van ts niet opmaken of ts afgewezen is voor een hypotheek of dat ts alleen maar ingelogd heeft en deze "noteringen" heeft zien staan. Ik schrok zelf ook van wat ik daar zag, aangezien ik nooit achterstanden en dergelijke heb. Bij nadere bestudering van de gegevens zag ik dus dat er behalve mijn telefoonabonnement geen enkele actieve noteringen staan.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door Costnix »

DE BKR kan de registratie niet wijzigen. Dat moet de voormaliger schuldeiser voor je doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door kweenie »

liza1981 schreef:
14 mei 2019 07:39
Costnix schreef:
13 mei 2019 19:52
@moderslink: u kunt dit zelf doen bij de BKR:
https://www.bkr.nl/inzage-in-uw-kredietoverzicht
Klopt dit heb ik ook gedaan, daaraan zie ik dat de laatste zelfs eind 2020 eruit gaat.
Echter staat ze op beëindigd maar die coderingen staan er 7 jaar na dato nog..
Wat zei de betreffende schuldeiser toen je ze hebt gevraagd waarom de registratie pas zo laat verwijderd is?

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Een aangetekende brief sturen naar de kredietverstrekkers die na 5 jaar hun registratie bij BKR nog niet verwijderd hebben met het verzoek deze te verwijderen, je zal wel een kopie van de uitspraak van de rechter moeten meesturen.

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door gosewijn »

Maar de schuld blijft na de wsnp gewoon bestaan. Het is zelfs zo als je morgen de staatsloterij wint ,alsnog de schuld moet aflossen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

gosewijn schreef:
14 mei 2019 12:52
Maar de schuld blijft na de wsnp gewoon bestaan. Het is zelfs zo als je morgen de staatsloterij wint ,alsnog de schuld moet aflossen.
Dat is onjuist.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door Costnix »


berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door berndv »

De noteringen staan bij het BKR als beeindigd gemeld, die melding zou inderdaad na 5 jaar verwijderd moeten worden, maar die meldingen zouden ook geen invloed moeten hebben op een hypotheekaanvraag:
Nadat u de lening heeft afgelost en het contract is beëindigd door de kredietverstrekker, blijven de gegevens nog 5 jaar zichtbaar bij Stichting BKR. Hier staat een einddatum bij. Het is dus te zien dat u de lening op dat moment niet meer heeft. Dit vertelt de kredietverstrekker dat u geen financiële verplichtingen meer heeft ten opzichte van de beëindigde contracten.
https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/ ... -zichtbaar

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

gosewijn schreef:
14 mei 2019 12:52
Maar de schuld blijft na de wsnp gewoon bestaan. Het is zelfs zo als je morgen de staatsloterij wint ,alsnog de schuld moet aflossen.
De schuld blijft staan, maar in de vorm van een natuurlijke verbintenis, waarvoor geen aflosverplichting is. Je stelling klopt dus niet.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Na schone lei wsnp BKR nog 7 jaar zichtbaar

Ongelezen bericht door thecure »

liza1981 schreef:
14 mei 2019 07:34
renewouters schreef:
13 mei 2019 19:24
Als de boel is opgeruimd wil het nog steeds niet zeggen dat je geen risico meer bent voor geldverstrekkers e.d. Zou je zelf geld geven op basis van iemands blauwe ogen? Ik denk het niet, dan wil je toch ook meer gegevens over die persoon hebben. Dat is voor bedrijven net zo.
We hebben het hier over het jaar 2006 waarin er banen crisis was, komst van de euro.
De euro was er al in 2002, en de crisis begon pas in 2008.
Dus helaas kloppen je feiten niet helemaal...

Gesloten