Woekerrente ABNAmro

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
mpeeters2

Woekerrente ABNAmro

Ongelezen bericht door mpeeters2 »

N.a.v. een uitzending van ongeveer een maand geleden ben ik hier om de site en het forum op zoek gegaan naar informatie over waar je te melden als je veel te hoge rentes hebt betaald bij ABN Amro. Ik heb destijds een Priivé Limiet Plus contract aangegaan om geoorloofd rood te staan. In die 20 jaar hebben we zo'n € 60.000 (!) aan rente betaald (RENTE, geen aflossing...) .
Volgens mij was dit rente percentage al 20 jaar tussen de 10 en 14%, ook toen de rentes dratstisch naar beneden gingen.
Wie kan me helpen te wijzen naar waar ik op de website meer info kan vinden over de mogelijkheden, en/of om evt. mee te gaan in een collectieve rechtsgang?

NeoDutchio

Re: Woekerrente ABNAmro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat denkt u met een rechtsgang te bereiken? En waarom collectief? U bent een overeenkomst aangegaan waarin het rentepercentage besproken is. Als u dat te hoog had gevonden had u moeten verder kijken naar een andere geldaanbieder met een lagere rente.
Als u vervolgens 20 jaar lang rood staat is dat ook uw eigen verantwoordelijkheid. Ook dat u niet tussentijds overgestapt bent of de schuld ingelost hebt.

De enige rechtsgang die geweest is is van leningen geweest met een flexibele rentepercentage die meeging met de markt. Als de rente in de markt omhoog ging, ging de rente mee, als die daalde zou de rente mee moeten dalen. En dat was niet gebeurd.
Maar dat staat los van een vast afgesproken percentage. Vergelijk het met een hypotheek. Ook daar spreek je op voorhand een percentage af. Heb je 25 jaar geleden een hypotheek afgesloten, dan betaal je een stuk meer als dat je nu een hypotheek zou afsluiten.

mpeeters2

Ongelezen bericht door mpeeters2 »

Dank redhead55 , dat was inderdaad de link die ik zocht!
Het ging inderdaad om een bindende uitspraak van het KiFiD waari geconcludeerd wordt dat een bank bij een doorlopend krediet of mogelijkheid tot rood staan de beweging van de marktrente dient te volgen

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat zegt nou € 60.000 aan rente? Het ligt er maar aan hoeveel geld u al die jaren geleend hebt of het veel of weinig is.

theodorus.k

Ongelezen bericht door theodorus.k »

Ook ik heb jarenlang een flexibel krediet bij de ABNAMRO en ook gevraagd om mijn dossier te sturen, tot nu toe reageren ze er niet op. Nu ik een beetje aan het speuren ben gegaan, lees ik hier bruikbare info. Ik zou graag via deze weg info op doen naar de ontwikkelingen. Ook ik heb de consumenten bond op de hoogte gesteld, ben benieuwd.

Overigens dacht ik eigenlijk dat flexibel krediet niet meer van deze tijd is, en een persoonlijke lening meer voor de hand liggend. Ook dacht ik altijd dat de rente mee zou stijgen of dalen t.o.v. van huidige rente koers. Dat is dus duidelijk niet het geval.

theodorus.k

Lady1234 schreef:
03 jan 2021 00:07
Wat zegt nou € 60.000 aan rente? Het ligt er maar aan hoeveel geld u al die jaren geleend hebt of het veel of weinig is.
Het gaat er volgens mij om dat de rente van het in het rood staan meeloopt met de rentemarkt, en dat is volgens Kifid niet gebeurd bij de ABNAMRO. Ik denk dat @mpeeters2 die geoorloofd rood mocht staan ook in aanmerking komt voor dagelijkse aanpassing rente markt.
Rente fluctueert nu eenmaal en kan zelfs negatief zijn. In December dit jaar volgt de uitspraak, ik ben zeer benieuwd maar ik denk toch dat de ABNAMRO even in de buidel moet tasten.

Lady1234

Aar je betaalt geen €60.000,00 aan rente als je af en toe een paar honderd euro rood staat.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

theodorus.k schreef:
03 jan 2021 19:42
In December dit jaar volgt de uitspraak, ik ben zeer benieuwd maar ik denk toch dat de ABNAMRO even in de buidel moet tasten.
Dat wordt nog even 12 maanden wachten.

theodorus.k

Dan wachten we nog even, geen moeite. Kan alleen maar blijer worden na de uitspraak van de Commissie van beroep van Kifid in december.

TIMS65

Ongelezen bericht door TIMS65 »

U beschrijft precies mijn verhaal.
Is er ooit contract ondertekend en een kredietcheck gedaan? Dat bleek bij mij namelijk niet het geval. Ik heb via rechtsbijstand een advocaat gekregen.
Andere optie voor claimen hebt u al gekregen.
NB ABN heeft hoger beroep aangetekend tegen uitspraak Kifid. Zie www.abnamro.nl/kifid. Waarschijnlijk in februari as uitspraak.
NB2. Vorig jaar moest ik opeens 400 per maand aflossen bovenop de rente (nu 9,9%) voor Privélimiet Plus.

theodorus.k

Ik heb even opgezocht wat privélimiet plus is, ik kende het niet. Ik heb flexibel krediet wat ook niet meer in de schappen ligt.
Ze stellen dat bij 70 jaar de limiet verlaagt waardoor het bij 80 jaar het krediet op 0 euro staat. De vraag is @TIMS65 waarom u opeens 400 p/m extra moet aflossen, waar is dat op gebaseerd.
Ik moest ook opeens 395 euro p/m aflossen terwijl ik nog niet eens 60 jaar jong was.

https://www.abnamro.nl/nl/media/Voorwaa ... -29173.pdf

https://www.abnamro.nl/nl/images/Conten ... _GROW).pdf

Als deze voorwaarden met elkaar vergeleken worden zien we dezelfde begrippen, het beestje is hetzelfde met een andere naam.

theodorus.k

Ik weet niet of het mag en wil ook het topic niet kapen, anders moet ik daar een nieuw topic over beginnen.

Ik heb inmiddels om ABNAMRO gevraagd om een kopie van mijn flexibel krediet dossier te zenden naar mijn e-mail adres. Omdat er geen reactie komt van hun zijde heb ik via whatapp, twitter, chat ABNAMRO....gevraagd wat het probleem is om mijn gegevens van mijn eigen dossier te mailen, KOPIE!
De standaard aanvraagformulier van de consumentenbond, claimservice, heeft mij gevraagd om het op deze manier te doen. OK, doen we. Ook stellen ze (consumentenbond) dat de ABNAMRO gehouden is op grond van artikel 15 AVG om de gegevens te verstrekken aan de betrokken persoon. Dat ben ik dus.

Maar het schijnt niet te lukken op deze manier, de bank wil alles in de toekomst digitaal laten verlopen maar op dit moment is het op geen enkele wijze mogelijk.

Wat zou nu het paardenmiddel zijn om de bank te bewegen om een kopie van mijn eigen dossier te zenden? Ik wil het hebben.

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan »

Eh ... zoekt idee ... afspraak maken en met een kopierapparaat het bankfiliaal binnenlopen?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij gaat het bij woekerrentes om 12% boven de wettelijke rente of hoger. Op dit moment wordt dan 14% als een woekerrente gezien. De wettelijke rente was in het verleden hoger, waardoor ook deze grens hoger lag.

Lady1234

Maar toen u dat krediet aanging hebt u toch een contract gehad? In de papierversnipperaar gegooid?

theodorus.k

Claimservice van de Consumenten bond vraagt om de gegevens: offerte, het aanvraagformulier, de contracten, de jaaroverzichten.

Ook stelt de Consumentenbond dat op grond van art.15 AVG de bank gehouden wordt om deze gegevens te verstrekken.

Voor de bank is dat toch een druk op de knop, ze hebben mijn e-mail adres.

Justmeagain

Ongelezen bericht door Justmeagain »

theodorus.k schreef:
03 jan 2021 10:52

Overigens dacht ik eigenlijk dat flexibel krediet niet meer van deze tijd is, en een persoonlijke lening meer voor de hand liggend. Ook dacht ik altijd dat de rente mee zou stijgen of dalen t.o.v. van huidige rente koers. Dat is dus duidelijk niet het geval.
U dacht een hoop maar hoe kunt u nu een lening/roodstand aangaan als u de voorwaarden niet degelijk kent.

theodorus.k

hoe kunt u nu een lening/roodstand aangaan
Ten eerste is het geen lening maar ten overvloede gezegd, flexibel krediet. Hoe ik deze ben aangegaan?
Bij de bank op een dag naar binnen, de medewerkster van de bank heeft een formulier ingevuld met mijn gegevens en de limiet vastgesteld. Deze heb ik ondertekend en na 15 minuten stond ik weer buiten met een flexibel krediet in mijn zak. Ik wist dat de rente hoog was maar dat dit nu woekerrente blijkt te zijn natuurlijk niet. Ook heb ik geen ondertekend contract mee gekregen of ooit opgestuurd naar mijn adres.

Vandaar dat ik er nu om vraag, de consumentenbond ook. En dat moet gewoon kunnen maar dat gebeurd niet.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Justmeagain schreef:
08 jan 2021 10:13
(...) maar hoe kunt u nu een lening/roodstand aangaan als u de voorwaarden niet degelijk kent.
Dat behoort allemaal niet tot de essentialia, dus dat kan prima.

theodorus.k

Privé Limiet Plus contract aangegaan om geoorloofd rood te staan.
We praten over roodstand, Privé Limiet Plus, Doorlopend krediet, Flexibel krediet...allemaal hetzelfde met dezelfde algemene voorwaarden van de bank. Als de bank mij herinnert dat ik een flexibel krediet heb, zal ik antwoorden....Ohhh echt waar. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er echt een getekend contract bestaat, ik heb alleen een aanvraagformulier samen met de medewerkster (erg aardig overigens) ingevuld. Dat was het.

Plaats reactie