LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankieren app en diefstal

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zoals bekend is het niet handig om met veel contant geld over straat te gaan. Het risico op diefstal is te groot om veel contanten op zak te hebben. Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag, tegenwoordig lopen we bijna allemaal met een telefoon op zak rond en daarop vaak een bankierenapp geInstalleerd.

Stel nu dat de een of ander duister figuur op straat (of elders) je onder bedreiging een hoop geld naar een rekening van de een of andere katvanger laat overmaken? In hoeverre is dit door de bank gedekt? Ik denk het eigenlijk niet, en hoe dit te voorkomen?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk ook niet dat het gedekt is (net zoals contant geld ook niet gedekt is). En je kunt het voorkomen door niet teveel geld op je rekening te hebben staan - en natuurlijk je spaargeld ergens anders te hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door berndv »

J. Deltoer schreef:
04 nov 2020 16:46
Stel nu dat de een of ander duister figuur op straat (of elders) je onder bedreiging een hoop geld naar een rekening van de een of andere katvanger laat overmaken? In hoeverre is dit door de bank gedekt?
niet. Valt immers ook niet te controleren of je onder dwang die overboeking hebt gedaan of dat je vrolijk een vriendje een flinke som geld overboekt, want de bank gat het wel weer dekken.
J. Deltoer schreef:
04 nov 2020 16:46
hoe dit te voorkomen?
De meeste eenvoudige manier is de app niet op de telefoon te installeren.

Verder kan je natuurlijk ook bepaalde beperkingen in de app gebruiken, zoals daglimieten.

beter zou dan nog zijn om je telefoon gewoon thuis te laten. Als je de nieuwste iphone hebt en die gappen ze uit je zak, ben je ook 1200 euro armer, dat is meer dan de standaard ingesteld daglimiet van 1000 euro in de meeste bankieren apps. Daarnaast is de bank niet het enige waar ze in theorie bij zouden kunnen. Maar goed, dan kan je beter ook je bankpas thuis laten, want als je onder bedreiging naar een pinautomaat gedirigeerd wordt, en je rekening met contanten moet legen, is het nog lastiger te achterhalen, er is dan immers niet eens een tegenrekening.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat mij (ik kijk niet vaak op mijn zorgverzekering) opviel was een dubbeleinlog controle. Wellicht kunnen de banken bij bepaalde bedragen een dubbele accoord melding (desnoods door een tweede persoon) en een drievoudige controle doen als dit gebeurd bij mensen die niet alle dagen doen of hun rekening 'leeg trekken'.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

beter zou dan nog zijn om je telefoon gewoon thuis te laten.
Tuurlijk. Daar heb je hem immers ook voor aangeschaft :)

petervanaard
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2020 16:04

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door petervanaard »

Haha je telefoon thuis laten is inderdaad geen optie, maar je blijft kwetsbaar voor dit soort zaken inderdaad, maar het is ook wel enigzins ver gezocht hoor!

Ray173
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 sep 2020 18:17

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Ray173 »

J. Deltoer schreef:
04 nov 2020 16:46
Zoals bekend is het niet handig om met veel contant geld over straat te gaan. Het risico op diefstal is te groot om veel contanten op zak te hebben. Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag, tegenwoordig lopen we bijna allemaal met een telefoon op zak rond en daarop vaak een bankierenapp geInstalleerd.

Stel nu dat de een of ander duister figuur op straat (of elders) je onder bedreiging een hoop geld naar een rekening van de een of andere katvanger laat overmaken? In hoeverre is dit door de bank gedekt? Ik denk het eigenlijk niet, en hoe dit te voorkomen?
Dit is totaal niet gedekt ! u ( ook al is dit onder dwang ) maakt zelf het geld over. Daar is geen bank die dit gaat vergoeden. En lijkt mij ook zeer logisch.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
04 nov 2020 16:46
Zoals bekend is het niet handig om met veel contant geld over straat te gaan. Het risico op diefstal is te groot om veel contanten op zak te hebben.
Dan woont u waarschijnlijk in een ander deel van het land dan ik. Ik ben ooit 1x in mijn leven bedreigd toen ik 16 was. Heb ze alleen niets gegeven. Maar verder echt nooit met diefstal of bedreiging te maken gehad. Ik heb een tijdje zelfs een broek gehad waar op de fiets regelmatig mijn portemonnee eruit viel (meestal pas thuis bij het afstappen gelukkig), maar iedere keer werd mijn portemonnee de dag erop al teruggebracht. De keren dat ik met een bloemetje bij iemand langs ging om ze te bedanken voor het afgeven van mijn portemonnee, die zijn niet op 1 hand te tellen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door scontra »

J. Deltoer schreef:
04 nov 2020 16:46
Zoals bekend is het niet handig om met veel contant geld over straat te gaan. Het risico op diefstal is te groot om veel contanten op zak te hebben. Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag, tegenwoordig lopen we bijna allemaal met een telefoon op zak rond en daarop vaak een bankierenapp geInstalleerd.

Stel nu dat de een of ander duister figuur op straat (of elders) je onder bedreiging een hoop geld naar een rekening van de een of andere katvanger laat overmaken? In hoeverre is dit door de bank gedekt? Ik denk het eigenlijk niet, en hoe dit te voorkomen?
Heb een aparte rekening met niet al te veel saldo er op, maar wel genoeg om de kleine dingen van het dagelijkse leven te kunnen betalen.
Een groot bedrag zal ik, afgaand op uw voorbeeld, dus niet kunnen kwijtraken.

Ray173
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 sep 2020 18:17

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Ray173 »

Nijogeth schreef:
04 nov 2020 17:35
J. Deltoer schreef:
04 nov 2020 16:46
Zoals bekend is het niet handig om met veel contant geld over straat te gaan. Het risico op diefstal is te groot om veel contanten op zak te hebben.
Dan woont u waarschijnlijk in een ander deel van het land dan ik. Ik ben ooit 1x in mijn leven bedreigd toen ik 16 was. Heb ze alleen niets gegeven. Maar verder echt nooit met diefstal of bedreiging te maken gehad. Ik heb een tijdje zelfs een broek gehad waar op de fiets regelmatig mijn portemonnee eruit viel (meestal pas thuis bij het afstappen gelukkig), maar iedere keer werd mijn portemonnee de dag erop al teruggebracht. De keren dat ik met een bloemetje bij iemand langs ging om ze te bedanken voor het afgeven van mijn portemonnee, die zijn niet op 1 hand te tellen.
U woont op een eiland met 1 huis, wist u dat zelf al ? U vind uw eigen portemonnee elke keer zelf terug. Lekker hè wodka 🤥🤪

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wodka is inderdaad lekker. Maar nee, ik woon in een groot dorp in het zuidoosten van het land. In de stad hoef ik maar zelden te komen. Als ik in de stad kom, valt het me wel altijd op dat zo weinig mensen elkaar kennen, terwijl je bij ons in het dorp om de haverklap bekenden tegen komt en mensen met elkaar in gesprek ziet raken als ze over straat lopen.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Shivers »

mahadma schreef:
04 nov 2020 16:55
Wat mij (ik kijk niet vaak op mijn zorgverzekering) opviel was een dubbeleinlog controle. Wellicht kunnen de banken bij bepaalde bedragen een dubbele accoord melding (desnoods door een tweede persoon) en een drievoudige controle doen als dit gebeurd bij mensen die niet alle dagen doen of hun rekening 'leeg trekken'.
Het is al goed zat beveiligd ook al heb je een 7 dubbele beveiliging dan nog word er misbruik van gemaakt en zullen er figuren zijn die er gewoon blijven intrappen.

Mijn gsm is beveiligd met een pincode wil je de bankapp openen zal je deze map moeten openen met een vingerafdruk ING moet je ook inloggen met een code die jij alleen weet en bij de overboeking zelf moet ik het nogmaals bevestigen.

Natuurlijk kan je bedreigd worden op straat maar dan nog zitten ze niet op je gsm, en ben je bang ren je hard weg

sake1987

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als ze mijn IPhone 11 afpakken hebben ze er niks aan, want hij is vergrendeld.
Mijn Raboapp is dubbel vergrendeld.
Die duistere persoon kan je ook dwingen naar een geldautomaat te gaan.
Dus pasjes ook thuis laten.
Overigens moet een beste kerel zijn die mij overvalt.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door lordi »

1) Zorgen dat er niet teveel geld staat op je betaalrekeningen maar het overtollige geld plaatsen op een spaarrekening bij een andere bank en
2) Je daglimiet niet te hoog instellen.

Als ik gedwongen zou worden om mijn saldo over te makken is dat ten eerste niet zo hoog en ten tweede heb ik een lage daglimiet die ik eerst zou moeten verhogen. Hiervoor heb ik een e.dentifier nodig en die draag ik uiteraard niet bij me.

Uiteraard is dit niet door de bank gedekt want bewijs het maar en ten tweede: waarom zou de bank hier de dupe van moeten worden. Het is jouw keuze om je bankapp op je telefoon te zetten die je bij je draagt, je kan hem ook installeren op een tweede telefoon die je thuis laat liggen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Of zorgen dat je maximaal rood staat en vragen naar welke katvanger het saldo toe mag :)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door scontra »

Shivers schreef:
04 nov 2020 20:56

Natuurlijk kan je bedreigd worden op straat maar dan nog zitten ze niet op je gsm, en ben je bang ren je hard weg
Als je nog hard kan rennen, dan hoef je niet bang te zijn en weg te rennen.
Je allergrootste bakkes wagenwijd opentrekken en de belager zelf bedreigen met het vlijmscherpe hobbymes dat je tevoorschijn haalt.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Methusalah »

scontra schreef:
05 nov 2020 10:48
Shivers schreef:
04 nov 2020 20:56

Natuurlijk kan je bedreigd worden op straat maar dan nog zitten ze niet op je gsm, en ben je bang ren je hard weg
Als je nog hard kan rennen, dan hoef je niet bang te zijn en weg te rennen.
Je allergrootste bakkes wagenwijd opentrekken en de belager zelf bedreigen met het vlijmscherpe hobbymes dat je tevoorschijn haalt.

Domste advies wat je kan geven. Ten eerste, grote kans dat het wapen tegen je wordt gebruikt, ten tweede dan ben je zelf strafbaar bezig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door sjohie »

scontra schreef:
05 nov 2020 10:48
Shivers schreef:
04 nov 2020 20:56

Natuurlijk kan je bedreigd worden op straat maar dan nog zitten ze niet op je gsm, en ben je bang ren je hard weg
Als je nog hard kan rennen, dan hoef je niet bang te zijn en weg te rennen.
Je allergrootste bakkes wagenwijd opentrekken en de belager zelf bedreigen met het vlijmscherpe hobbymes dat je tevoorschijn haalt.
Een kennis van me, zag een paar mannen fietsen in het rond smijten op een avond, zijn vrijgezellenavond een week voor zijn geplande trouwen met een collega van me, en zei er wat van. Was best wel een potige kerel, en met ik meen 2 maten, maar die is begraven in zijn trouwpak, want die geflipte gasten hebben 'm zo'n schop gegeven, dat hij een paar uur later door het hersenletsel stierf in het ziekenhuis. Afhankelijk van je leeftijd weet je dat dit Meindert Tjoelker betreft. Zoniet, dan is het wel te googlen.

Moraal van dit verhaal, ik zou in het geval van het voorbeeld van TS, wel meespelen, want ik loop niet met een hobbymes over straat, en mijn leven is me een stuk dierbaarder dan wat euro's.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door moederslink »

Waar het op neer komt, keer op keer op keer is dat je 100 % maar moet meewerken, zo niet dan kun je doodgeschopt worden . :shock:

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Bankieren app en diefstal

Ongelezen bericht door Shivers »

moederslink schreef:
05 nov 2020 15:38
Waar het op neer komt, keer op keer op keer is dat je 100 % maar moet meewerken, zo niet dan kun je doodgeschopt worden . :shock:
Je kan ook gewoon wegrennen.
Ik heb het paar jaar geleden ook een keer gehad, sta samen met een maat bij de pinautomaat ineens 1 figuur achter ons jullie pinnen voor mij geld, mijn maat pakt rustig het geld eruit duwt het in zijn zak en we draaien beide tegelijk om en geven hem tegelijk een ram tegen zijn kop.

Toen was het ook zo over, alleen dan kom je weer op het volgende politie deed ook niks hij had geen geld gepakt dus onschuldig zeker weten dat ie het een 2e keer niet meer doet.

Maar als je dat niet kunt wegrennen en ergens aanbellen of naar binnen en politie bellen.

Gesloten