Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Juliët
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:16

Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Juliët »

Maandelijks worden bij de Rabobank bankkosten in rekening gebracht. De bankkosten variëren vanwege intensief gebruik van de rekening van 10-100 euro per maand.
Dit gaat zo. Als voorbeeld noem ik mei 2021:
4 mei 2021Aanmaak nota bankkosten voor 1-30 april 2021. Nota wordt voor mij zichtbaar bij berichten. Notadatum/factuurdatum: 4 mei 2021
4 mei 2021wordt dit afgeschreven met als rentedatum 1 mei 2021 3 dagen eerder dan notadatum dus. Als bank kun je dat administratief zo regelen. Vraag: Mag dat?

Soms betekent dit dat ik opeens 15 cent debetrente moet betalen, terwijl ik dacht dat ik positief stond. Op zich lig ik daar niet wakker van, maar het is vreemd.
In de voorwaarden staat wel iets dat de bank gemaakte kosten met terugwerkende kracht mag vorderen.
Theoretisch is het mogelijk dat ze in december de kosten van april in rekening brengen en dan rente gaan rekenen over 8 maanden.
Nogmaals de vraag: Mag dat? Is dit wettig?

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik zou een klacht indienen bij het kifid met een eis op schadevergoeding. Smartegeld is misschien ook wel een zinnige eis.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Dirkie »

J. Deltoer schreef:
09 jun 2021 10:34
Ik zou een klacht indienen bij het kifid met een eis op schadevergoeding. Smartegeld is misschien ook wel een zinnige eis.
Voor die 15 cent zou ik echt alles gaan proberen om het terug te krijgen. :mrgreen:
Maar wel nadat ik me ingelezen had in wat nu eigenlijk factuurdatum, notadatum en rentedatum in houden. Dat zijn namelijk verschillende zaken.

Hammer1969
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2008 09:23

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Hammer1969 »

Bankkosten zijn conform het contract per 1e van de maand verschuldigd.
Mocht de 1e van de maand in het weekend vallen dan wordt op de 1e werkdag van de maand deze kosten berekend.
Echter wel afgeschreven vanaf de 1e van de maand.
Herberekenen van de kosten is helaas af en toe mogelijk deze worden echter per 1e van de lopende maand afgeschreven en niet zoals TS beweerd 8 maanden met terug werkende kracht

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat mij niet duidelijk is, is waar die debetrente vandaankomt.

Is dat rente over het factuurbedrag, omdat de betaling van de factuur (op factuurdatum) later is dan de rentedatum? Dat zou merkwaardig zijn, want dat doet de bank helemaal zelf, als ik het goed begrijp.

Of gaat het, zoals TS zelf schrijft, om debetrente terwijl hij dacht positief te staan? Dan is het toch gewoon een kwestie van saldotekort op de rentedatum? Dan moet TS gewoon net iets meer marge aanhouden voor het minimumsaldo, lijkt me, en het probleem is opgelost.

Voor valutering zijn wel regels en voor eenvoudig betalingsverkeer is het zelfs verboden, volgens dit Wikipedia-artikel. Ik heb geen idee of dat ook voor deze betalingen zou gelden.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Rabobank »

Goedemorgen Juliët,

Begrijpelijk dat je hier een aantal vragen over hebt. Ik geef je graag een toelichting om het te verduidelijken.

Zoals ik het lees heb je een zakelijke rekening bij ons. Het klopt dat de maandelijkse kosten aan het begin van de maand (de 1e) worden afgeschreven van jouw rekening. Deze kosten worden berekend over een gehele maand, dus zoals in jouw voorbeeld van 1 t/m 30 april. Een aantal dagen later ontvang je daar ook een nota van, deze betreft ook de periode van 1 t/m 30 april. De notadatum is puur en alleen wanneer je de nota hebt ontvangen en zegt niets over de berekende periode op die nota.

Mocht je ergens in deze maand een negatief saldo hebben gehad, dan worden daar inderdaad kosten voor berekend. Maar deze wordt niet noodzakelijk veroorzaakt door het afschrijven van de kosten op de 1e van de maand.

Mocht je hier nog vragen over hebben, dan lees ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Tom
Team Webcare - Rabobank Nederland

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Moneyman »

De grote vraag is en blijft dus waarom de betaaldatum niet ná de factuur ligt, zodat mensen daar hun saldo aan aan kunnen passen. Nu heb je mensen als TS die blijkbaar geen buffertje op de rekening hebben en door het met terugwerkende kracht afschrijven van de kosten rood komen te staan.

Het is natuurlijk centenwerk, maar het idee van afschrijven met terugwerkende kracht is natuurlijk wel raar en onnodig.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Rabobank »

Hi Moneyman,

Wat bedoel je precies met dat het afschrijven met terugwerkende kracht raar en onnodig is?

Ook wanneer de afschrijving na de notadatum zou zijn, dan schrijven we nog steeds kosten met terugwerkende kracht af en dan blijft de betaling nog steeds van de gehele afgelopen maand.

Met vriendelijke groet,

Dylan
Team Webcare - Rabobank Nederland

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Moneyman »

Rabobank schreef:
17 jun 2021 14:47
Wat bedoel je precies met dat het afschrijven met terugwerkende kracht raar en onnodig is?
Het is veel logischer om de kosten van de voorafgaande maand niet op de 1e van de opvolgende maand, maar gewoon ná de nota(datum) af te schrijven. Dan weet een klant tenminste welk bedrag er afgeschreven zal worden. Nu creëren jullie zelf onnodig een roodstand. Als jullie immers ná de nota(datum) af zouden schrijven, kan de klant zijn saldo indien nodig op pijl brengen.
Rabobank schreef:
17 jun 2021 14:47
Ook wanneer de afschrijving na de notadatum zou zijn, dan schrijven we nog steeds kosten met terugwerkende kracht af en dan blijft de betaling nog steeds van de gehele afgelopen maand.
Nee dus.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Rabobank »

Ik begrijp wat jij bedoelt, maar wij kunnen niet eerder de nota uitbrengen dan de laatste dag van de maand.
We weten dan nog niet welke kosten wij moeten berekenen voor de laatste periode.

Ik weet natuurlijk niet over wat voor bedragen TS het heeft. Maar ik denk dat het altijd belangrijk is om te proberen om wat extra achter de hand te hebben.

Elske
Team Webcare - Rabobank Nederland

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door arvandongen »

Rabobank schreef:
21 jun 2021 10:45
Ik begrijp wat jij bedoelt, maar wij kunnen niet eerder de nota uitbrengen dan de laatste dag van de maand.
We weten dan nog niet welke kosten wij moeten berekenen voor de laatste periode.
Maar wat zonder problemen wèl kan, is de kosten pas afschrijven nadat de nota verstuurd is.

De bank maakt hier gebruik (misbruik) van het feit dat die rechtstreeks toegang heeft tot de rekening van de gefactureerde. Het zou een mooie boel zijn als, bijvoorbeeld een loodgieter, zijn kosten automatisch van je rekening zou afschrijven nog voordat je de factuur ontvangen hebt.

Het zal hier een centenkwestie zijn, maar toch.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door witte angora »

Rabobank schreef:
21 jun 2021 10:45
Ik begrijp wat jij bedoelt,
Ik denk dat jij niet begrijpt wat er wordt bedoeld.

Gebruikelijk is om éérst de nota te versturen, en daarna pas af te schrijven. Jullie schrijven eerst af, en daarna komt de nota pas. Vind je dat niet een beetje een rare gang van zaken? Je kunt wel stellen dat mensen weten dat er kosten zijn gemaakt, en dat is ook wel zo. Desalniettemin is dit naar mijn mening een ongebruikelijke constructie.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
21 jun 2021 12:08
Rabobank schreef:
21 jun 2021 10:45
Ik begrijp wat jij bedoelt,
Ik denk dat jij niet begrijpt wat er wordt bedoeld.

Gebruikelijk is om éérst de nota te versturen, en daarna pas af te schrijven. Jullie schrijven eerst af, en daarna komt de nota pas. Vind je dat niet een beetje een rare gang van zaken? Je kunt wel stellen dat mensen weten dat er kosten zijn gemaakt, en dat is ook wel zo. Desalniettemin is dit naar mijn mening een ongebruikelijke constructie.
Is het een ongebruikelijke constructie dat een zakelijke overeenkomst wordt nageleefd?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door angel1978 »

De bank maakt hier gebruik (misbruik) van het feit dat die rechtstreeks toegang heeft tot de rekening van de gefactureerde. Het zou een mooie boel zijn als, bijvoorbeeld een loodgieter, zijn kosten automatisch van je rekening zou afschrijven nog voordat je de factuur ontvangen hebt
Als je dat zo hebt afgesproken, hoezo is dat dan misbruik?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
21 jun 2021 12:51
Wat ik lees is dat de afschrijving op de factuur datum is, niet ervoor en niet erna.
Juliët schreef:
08 jun 2021 13:30
4 mei 2021Aanmaak nota bankkosten voor 1-30 april 2021. Nota wordt voor mij zichtbaar bij berichten. Notadatum/factuurdatum: 4 mei 2021
4 mei 2021wordt dit afgeschreven met als rentedatum 1 mei 2021 3 dagen eerder dan notadatum dus. Als bank kun je dat administratief zo regelen. Vraag: Mag dat?
Doordat de rentedatum in het verleden ligt, komt TS met terugwerkende kracht rood te staan. Dát is het ongewenste effect waar dit topic over gaat, en wat de vriendelijke Rabobankmedewerker -ondanks haar woorden- niet begrijpt.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk juist dat de Ts bedoelt dat de valutadatum 1 mei is, in dat voorbeeld, terwijl pas op 4 mei bekend is hoeveel er per 1 mei afgeschreven wordt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik denk dat TS beide bedoelt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat dat vooral hetzelfde is :D
https://www.rabobank.nl/particulieren/b ... alutering/

Maar ik gok dat Lady nog op Fonsflons reageerde, en niet op mij.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In het voorbeeld is pas op 4 mei bekend aan de klant hoeveel er per 1 mei afgeschreven gaat worden. En dat kan dan een ongewenste roodstand veroorzaken. Dat is dus raar van de bank.

Laten ze dan met voorschotten gaan werken, dan kan een klant voor voldoende saldo zorgen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankkosten afgeschreven 3 dagen vóór notadatum

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is exact wat ik schreef, maar wat de Rabobank blijkbaar niet begrijpt.

Gesloten