LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankoverschrijving door fraude

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bankoverschrijving door fraude

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Rabo vergoedt de fraude dus. ING en ABNAMRO niet. Aldus de Kassa-uitzending. Dit soort fraude was eind 2019 al bekend aldus de woordvoerder van de bankenvereniging in de uitzending.

Uiterst geraffineerde werkwijze van de criminelen. Een sociaal psychologe zette uiteen waarom de oplichting zo goed in elkaar zit.

Gedupeerden kunnen contact opnemen met Platform Spoofing https://www.google.com/search?q=spoofin ... e&ie=UTF-8

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bankoverschrijving door fraude

Ongelezen bericht door kokka »

redhead55 schreef:
05 sep 2020 22:00
Goed advies. Maar verklaart nog steeds niet hoe criminelen het saldo en recente overboekingen weten.
Als dat tijdens een gesprek opgenomen zou kunnen worden hebben de gezamenlijke banken wel iets uit te leggen
Mischien heeft dat PSD2 er iets mee te maken?

Jorikke
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2020 09:45

Re: Bankoverschrijving door fraude

Ongelezen bericht door Jorikke »

Het is inderdaad treurig. We vragen ons ook af waarom zij specifiek gebeld is. Wie wist dat er veel geld op de rekening stond en dat ze al over de 90 is.

Voor wie denkt dat het geld van Oma veilig staat als het op een spaarrekening staat met een beperkte opname/overboekingslimiet, die moet ik uit de droom helpen. Geld is ook van de spaarrekening gehaald en van een andere rekening + de bestedingslimiet is verhoogd.

We moeten haar nu dus inderdaad de toegang tot haar eigen geld - wat daar nog van over is - ontzeggen. Dat is wel triest.

Belgegevens staan niet op haar telefoon, want ze is op zo'n oud dect-telefoontje gebeld en dat slaat geen belgeschiedenis op, voor zover wij weten. Op de rekening staan natuurlijk alleen uitgaande gesprekken.

En als hiervoor een 'noodfonds' komt, dan kun je kritisch kijken naar wie daarvoor in aanmerking komt. Kan misschien af van de 4,7 miljard winst van de ING van vorig jaar?

Dank voor het meedenken allemaal!

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bankoverschrijving door fraude

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Voor wie denkt dat het geld van Oma veilig staat als het op een spaarrekening staat met een beperkte opname/overboekingslimiet, die moet ik uit de droom helpen. Geld is ook van de spaarrekening gehaald en van een andere rekening + de bestedingslimiet is verhoogd.

Een spaarrekening van de ING? Want dat klopt dat ze zo naar de betaalrekening kunnen overboeken. En limieten kunnen ook simpel gewijzigd worden. Of ging het om een spaarrekening bij een andere bank?

(Dat binnenkomende gesprekken op de factuur staan, was een stomme fout van me en had ik al geschreven, nadat anderen me daar op attendeerden.)

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankoverschrijving door fraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is het niet mogelijk een limiet in te stellen op de spaarrekening van ING. alleen op de betaalrekening en dan ook nog geld overmaken van een andere rekening? Liep die ook bij ING. Dan moet dat gesprek flink lang geduurd hebben.

Een noodfonds? We worden voortdurend gewaarschuwd en het is ook nog makkelijk te voorkomen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Bankoverschrijving door fraude

Ongelezen bericht door marnix »

Vraagje, hoeveel van jullie hebben het nummer van jullie bank in je foon?
Ik heb mijn bank in 20 jaar niet gebeld, geloof ik.
ooit eens in het pre-internet tijdperk om wat info over een nieuwe pas te vragen ofzo.

Gesloten