Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
hvoosten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2022 11:29

Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door hvoosten »

Ik heb een vraag betreffende de overstapservice banken. Ik heb gebruik gemaakt van deze service (van ABN naar ING). deze service is nu beëindigt, maar nu stelt de ABN dat mijn rekening binnen drie maanden wordt opgeheven. Uit alle info(sites op internet ) blijkt dat je de oude rekening gewoon kan aanhouden . Er zijn ook creditcards aan deze rekening gekoppeld. Alles werkte prima tijden de overstapservice(alleen geen incasso en geld storten door andere werkte niet, maar dat was bekend). dat laatste werkt nu ook weer, echter incasso blijft geblokkeerd. Graag hoor ik van anderen of zij dezelfde ervaring hebben of andere ervaring en of mijn oude rekening kan blijven bestaan en of dat kan kan met alle mogelijkheden als voorheen(creditcards , incasso e.d) Dank voor uw reactie , met vriendelijke groet

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is wat je hebt aangegeven toen je de overstapservice gebruikte. Toen had je de keuze om aan te geven of je de oude rekening al dan niet wilde behouden. Zie deze informatiepagina:
5. Kan ik mijn oude betaalrekening aanhouden of wordt die opgeheven?
Doorgaans wordt een oude betaalrekening door de rekeninghouder opgeheven. De Overstapservice is immers bedoeld om de overstap naar een andere bank te regelen. U kunt op het aanvraagformulier van de Overstapservice aangeven dat u wilt dat uw oude bank u informeert over de mogelijkheid om de oude rekening te beëindigen.
Ik zou nog eens bellen met de ABN met de vraag of dit alsnog aangepast kan worden. Worden je creditcards anders ook beëindigd?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door grun »

De incasso wordt automatisch doorgeleid naar uw nieuwe bankrekening bij de ING en de incassanten worden geïnformeerd. Dat is ook de bedoeling.

De creditcard van ABN-AMRO komt te vervallen zodra de betaalrekening opgeheven wordt. U kunt er dan geen gebruik meer van maken, maar eventuele openstaande schuld kunt u in dezelfde termijnen blijven betalen als u die mogelijkheid ingesteld had. U hoeft dus niet het hele openstaande bedrag in één keer af te lossen.
https://www.icscards.nl/abnamro/abnamro-info/vragen

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door henk51 »

U had vooraf goed moeten informeren/lezen wat de overstap service inhoud had u deze vraag niet hoeven te stellen. Bel alsnog een bank adviseur die kan u het haarfijn uitleggen. Moneyman heeft het al beetje uitgelegd. Credit cards moet u opnieuw aanvragen als ze van de Bank zelf zijn andere cards buiten de bank om incasso rekening aanpassen.Als u krediet waardig bent en er voldoende inkomen krijgt u simpel een nieuwe card van de nieuwe bank bank

hvoosten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2022 11:29

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door hvoosten »

Dank voor uw reacties, uiteraard heb ik aangegeven dat ik de ABN rekening niet wilde opheffen, ik heb uitgebreid geinformeerd bij de ABN wat wel en niet mogelijk was. De medewerker gaf pas naar veel doorvragen en het lezen van de meest recente informatie toe , dat het mogelijk was de rekening te behouden met de daaraan gekoppelde creditcards. Ook bij de ICS card service zei mij dat het mogelijk was de creditcard te behouden. Omdat tijdens de overstap de incasso automatisch naar de andere bank gaat , betaal ik sindsdien de openstaand rekening via een overschrijving.Dus u begrijpt wat een onaangename verrrassing het was dat een (toevallige, eenmalige) incasso geweigerd werd en er aangekonigd werd dat de rekening wordt opheven. Dit laatste is mij alleen telefonisch meegedeeld. Men zou uitzoeken hoe en wanneer. daar heb ik nog geen bericht over ontvangen

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je zeker weet dat aan jouw kant alles goed is gegaan, en gewoon contact niets oplevert, zou ik eerst even langs gaan in een vestiging, en als dat niet werkt ze een brief/ mail sturen waarin je (stevig maar netjes) eist dat ze zich aan de werkwijze en afspraken houden. Eventueel kan je ze aansprakelijk stellen voor eventuele schade. Niet omdat je die daadwerkelijk hebt of wilt claimen, maar om druk te zetten.

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ah, het stopzetten van de bankrekening heeft niks te maken met de overstap, maar met het mislopen van een incasso? Dat klinkt toch wel even anders.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
02 dec 2022 13:16
Ah, het stopzetten van de bankrekening heeft niks te maken met de overstap, maar met het mislopen van een incasso? Dat klinkt toch wel even anders.
Hoe is dat dan relevant?

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
02 dec 2022 13:26
witte angora schreef:
02 dec 2022 13:16
Ah, het stopzetten van de bankrekening heeft niks te maken met de overstap, maar met het mislopen van een incasso? Dat klinkt toch wel even anders.
Hoe is dat dan relevant?
Lijkt me nogal een verschil. Het is dan zaak te kijken waar het misging bij de overschrijving.
hvoosten schreef:
02 dec 2022 11:45
Omdat tijdens de overstap de incasso automatisch naar de andere bank gaat , betaal ik sindsdien de openstaand rekening via een overschrijving.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

weet dat de overstapservice enkel werkt zolang deze loopt, je moet in de tussentijd zelf alle incassanten op de hoogte stellen waar ze voortaan van kunnen incasseren!

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De nieuwe bank stelt juist de incassanten op de hoogte.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door grun »

Hawk-Eye schreef:
03 dec 2022 08:44
weet dat de overstapservice enkel werkt zolang deze loopt, je moet in de tussentijd zelf alle incassanten op de hoogte stellen waar ze voortaan van kunnen incasseren!
Ik vind dat u het allemaal veel te moeilijk voorstelt, het is juist reuze gemakkelijk.

De overstapservice loopt normaal gesproken 13 maanden, het idee daarachter is dat de meeste incasso's minimaal 1x per jaar geïnd worden. Denk aan verzekeringen, contributies en abonnementen bijvoorbeeld. Eigenlijk heb je alleen maar werk van de Belastingdienst, de rest gaat allemaal automatisch.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

grun schreef:
03 dec 2022 11:47
Hawk-Eye schreef:
03 dec 2022 08:44
weet dat de overstapservice enkel werkt zolang deze loopt, je moet in de tussentijd zelf alle incassanten op de hoogte stellen waar ze voortaan van kunnen incasseren!
Ik vind dat u het allemaal veel te moeilijk voorstelt, het is juist reuze gemakkelijk.

De overstapservice loopt normaal gesproken 13 maanden, het idee daarachter is dat de meeste incasso's minimaal 1x per jaar geïnd worden. Denk aan verzekeringen, contributies en abonnementen bijvoorbeeld. Eigenlijk heb je alleen maar werk van de Belastingdienst, de rest gaat allemaal automatisch.
dat mag je vinden, toevallig heb ik dit laatst bij de hand gehad en kwam er toen achter dat je zelf de incassant op de hoogte moet stellen, slipt er 1 door dan ben je niet in gebreke door deze service maar heb je wel een seintje dat je deze nog even over moet zetten.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door grun »

Hawk-Eye schreef:
03 dec 2022 13:28
grun schreef:
03 dec 2022 11:47
Hawk-Eye schreef:
03 dec 2022 08:44
weet dat de overstapservice enkel werkt zolang deze loopt, je moet in de tussentijd zelf alle incassanten op de hoogte stellen waar ze voortaan van kunnen incasseren!
Ik vind dat u het allemaal veel te moeilijk voorstelt, het is juist reuze gemakkelijk.
slipt er 1 door dan ben je niet in gebreke door deze service maar heb je wel een seintje dat je deze nog even over moet zetten.
Ja, dan wel. Maar bij voldoende saldo kan er geen doorslippen, toch? Dat is mij nog nooit gebeurd, zeker niet na een tip hier op het forum dat je een dag van tevoren automatisch een emailtje kunt krijgen van de bank (en/of een melding in de app) als er de volgende dag een automatische incasso afgeschreven wordt. Dan heb je nog tijd om het saldo te controleren en eventueel aan te vullen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
02 dec 2022 15:58
Moneyman schreef:
02 dec 2022 13:26
witte angora schreef:
02 dec 2022 13:16
Ah, het stopzetten van de bankrekening heeft niks te maken met de overstap, maar met het mislopen van een incasso? Dat klinkt toch wel even anders.
Hoe is dat dan relevant?
Lijkt me nogal een verschil. Het is dan zaak te kijken waar het misging bij de overschrijving.
Maar die mislukte overschrijving heeft toch niets te maken met het probleem waar dit topic over gaat?

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Moneyman:
hvoosten schreef:
02 dec 2022 11:45
overschrijving.Dus u begrijpt wat een onaangename verrrassing het was dat een (toevallige, eenmalige) incasso geweigerd werd en er aangekonigd werd dat de rekening wordt opheven.
@ Moneyman: de TS koppelt deze twee dingen zelf aan elkaar.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankrekening behouden met overstapservice van ABN Amro naar ING?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hij noemt ze in 1 zin, maar koppelt ze niet (als oorzaak en gevolg) aan elkaar.

Ik kan me zo voorstellen dat die incasso alleen voor problemen zorgde omdat er onvoldoende saldo was (daarom schrijft TS ook over “onverwacht”, neem ik aan), en dat toen bleek dat de rekening opgeheven zal worden.

Plaats reactie