LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankrekening na overlijden

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Foxm
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2008 19:34

Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door Foxm »

Hallo,
Vreemde vraag. Maar als iemand overlijd, dan moet de bank de rekening toch blokkeren? en daarna als er verklaring is van erfrecht omzetten in aan de erven van?
Als dat niet is gebeurd door een der erfgenamen, is deze dan bezig met valsheid in geschrifte ? (niet doorgeven aan de bank dat de eigenaren zijn overleden).

Gaat ons om recht/plicht, niet om gelijk te krijgen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door berndv »

Foxm schreef: Als dat niet is gebeurd door een der erfgenamen, is deze dan bezig met valsheid in geschrifte ? (niet doorgeven aan de bank dat de eigenaren zijn overleden).
Als iemand de rekening gebruikt is deze strafbaar bezig. Helemaal als er geen machtiging is afgegeven. Maar zelfs al is er een machtiging afgegeven is de machtiging niet meer geldig, daar degene die de machtiging heeft afgegeven, deze niet meer kan bevestigen,indien nodig.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Uit ervaring van 5 jaar geleden: Melden van overlijden is verplicht. Daarna blijvan auomatische incasso's die nog zijn afgegeven door de overledene doorlopen (voor zover niet opgezegd door erfgenamen) maar verder mag de bank geen cent meer van de rekening af laten gaan totdat er verklaring van erfrecht is overlegd. Rekening mag ook niet worden opgeheven.

Zelfs niet als er nog maar een paar cent op de rekening staat en alle erfgenamen een speciaal formulier van ING hebben getekend. Dan nog zou je eerst een verklaring van erfrecht motn regelen die zeker 400 euro kost. :S

Foxm
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2008 19:34

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door Foxm »

Dank je wel voor het antwoord. We hadden al zo'n vermoeden, maar wilden het zeker weten. Melden is dus een plicht en als je dat niet doet, dan pleeg je dus een strafbaar feit.
We zien namelijk als een der erfgenamen nu de rekening van de inmiddels al 1 jaar overledene. Die staat nog op naam en/of van de beide overledenen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door nevermind »

berndv schreef:
Foxm schreef: Als dat niet is gebeurd door een der erfgenamen, is deze dan bezig met valsheid in geschrifte ? (niet doorgeven aan de bank dat de eigenaren zijn overleden).
Als iemand de rekening gebruikt is deze strafbaar bezig. Helemaal als er geen machtiging is afgegeven. Maar zelfs al is er een machtiging afgegeven is de machtiging niet meer geldig, daar degene die de machtiging heeft afgegeven, deze niet meer kan bevestigen,indien nodig.

Als het om een/of rekening gaat, mag de overblijvende altijd nog geld afhalen, daaraan is niets strafbaar.
Deze rekening is bedoeld, om de overblijvende de kans te geven om nog aan het geld te komen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door berndv »

nevermind schreef:
berndv schreef:
Foxm schreef: Als dat niet is gebeurd door een der erfgenamen, is deze dan bezig met valsheid in geschrifte ? (niet doorgeven aan de bank dat de eigenaren zijn overleden).
Als iemand de rekening gebruikt is deze strafbaar bezig. Helemaal als er geen machtiging is afgegeven. Maar zelfs al is er een machtiging afgegeven is de machtiging niet meer geldig, daar degene die de machtiging heeft afgegeven, deze niet meer kan bevestigen,indien nodig.

Als het om een/of rekening gaat, mag de overblijvende altijd nog geld afhalen, daaraan is niets strafbaar.
Deze rekening is bedoeld, om de overblijvende de kans te geven om nog aan het geld te komen.
Een en/of rekening is een rekening met 2 eigenaren, bij een en/of rekening hoeven de beide eigenaren elkaar niet apart nog te machtigen, daar ze beiden eigenaar zijn.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door nevermind »

berndv schreef:
nevermind schreef:
berndv schreef: Als iemand de rekening gebruikt is deze strafbaar bezig. Helemaal als er geen machtiging is afgegeven. Maar zelfs al is er een machtiging afgegeven is de machtiging niet meer geldig, daar degene die de machtiging heeft afgegeven, deze niet meer kan bevestigen,indien nodig.

Als het om een/of rekening gaat, mag de overblijvende altijd nog geld afhalen, daaraan is niets strafbaar.
Deze rekening is bedoeld, om de overblijvende de kans te geven om nog aan het geld te komen.
Een en/of rekening is een rekening met 2 eigenaren, bij een en/of rekening hoeven de beide eigenaren elkaar niet apart nog te machtigen, daar ze beiden eigenaar zijn.


Hier schrijf je toch iets anders:
Als iemand de rekening gebruikt is deze strafbaar bezig. Helemaal als er geen machtiging is afgegeven. Maar zelfs al is er een machtiging afgegeven is de machtiging niet meer geldig, daar degene die de machtiging heeft afgegeven, deze niet meer kan bevestigen,indien nodig.
Bij en een/of rekening, heeft de ene partner de andere, en omgedraaid moeten machtigen, van deze rekening gebruik te maken.
Hier was toch de vraag, of de bank een rekening bij overlijden moet blokkeren.
De bank hoef deze rekening niet te blokkeren.
Ik geef aan dat het met dit soort rekeningen niet strafbaar is.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door tenormin »

Als het woord en/of rekening in topic had gestaan waren de antwoorden uiteraard anders geweest. Mijn man is vorig jaar overleden maar heb uiteraard hetzelfde nummer gehouden. Later heb ik mijn eigen naam op de rekening laten zetten (en geloof me, dat was geen sinecure bij ING) maar dat terzijde. Dus gelijk maar als tip zien: de bank pas op de hoogte stellen als alles, echt alles afgewikkeld is.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door nevermind »

tenormin schreef:Als het woord en/of rekening in topic had gestaan waren de antwoorden uiteraard anders geweest. Mijn man is vorig jaar overleden maar heb uiteraard hetzelfde nummer gehouden. Later heb ik mijn eigen naam op de rekening laten zetten (en geloof me, dat was geen sinecure bij ING) maar dat terzijde. Dus gelijk maar als tip zien: de bank pas op de hoogte stellen als alles, echt alles afgewikkeld is.
Er staat rekening, en hier wordt suggereert, dat altijd de bank verwittigt moet worden.
Als dit niet gedaan wordt, is het strafbaar.
Ik geef alleen aan, dat het bij deze soort rekening niet zo is, heeft met de vraagstelling niets te doen. :wink:

kraaienest
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 mei 2011 23:49

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door kraaienest »

Bij een en/of rekening moet de bank altijd geinformeerd worden bij overlijden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door tenormin »

kraaienest schreef:Bij een en/of rekening moet de bank altijd geinformeerd worden bij overlijden.
Ja, na afloop van alles, als het een en/of rekening betreft. Je wilt niet weten wat er geeist word van de bank. Notariskosten komen ook ongevraagd, door hun regels. Heb begrepen dat dit sinds begin Januari versoepelt is. Dat is maar goed ook want ze willen zaken weten die hen geen *** aangaan.

kraaienest
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 mei 2011 23:49

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door kraaienest »

tenormin schreef:
kraaienest schreef:Bij een en/of rekening moet de bank altijd geinformeerd worden bij overlijden.
Ja, na afloop van alles, als het een en/of rekening betreft. Je wilt niet weten wat er geeist word van de bank. Notariskosten komen ook ongevraagd, door hun regels. Heb begrepen dat dit sinds begin Januari versoepelt is. Dat is maar goed ook want ze willen zaken weten die hen geen *** aangaan.
Ik maak deze zaken beroepshalve vaak mee.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door tenormin »

Ik maak deze zaken beroepshalve vaak mee.
Ik niet en als je net een geliefde kwijt bent hoef je geen gezeur aan je hoofd van een bank die op zijn strepen staat. Ik heb daarvan geleerd dat zo'n testamentenregister papiertje en notaris ook later kan gebeuren; je bent als overgebleven eigenaar van de rekening (lees geld) toch al erfgenaam. Overigens, nadat ik de notaris betaald heb, heb ik die rekening doorgezonden naar de ING en raad wat: ik kreeg het geld teruggestort en een bos bloemen met verontschuldigingen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Dit is andere situatie maar weet het niet?

Mijn schoonvader was dementerend aan het worden en merkte dat aan zich zelf,heeft toen de bank en of gemaakt op mijn schoonzus,mijn man en hij zelf,dus drie namen! Gemachtigd voor alle instanties..
Dus na zijn overlijden hebben wij nergens last van gehad,nee viel niks te halen( voor dat gedacht wordt ) maar alles kon netjes betaald worden ,we hebben jr gewacht en toen was er nog 500 over door 6 gedeeld...alles netjes afgehandeld....

Zo voorkom je wel...het gezeur van....
Misschien tip voor mensen die oudere ouders hebben problemen willen voorkomen..

Foxm
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2008 19:34

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door Foxm »

Het is inderdaad een en/of rekening, doch eerst is de man overleden en heeft de zoon de financien overgenomen en later de vrouw. echter is nog steeds de tenaamstelling op man en/of vrouw en niet zoon of erven van...

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Vooral ING is erg moeilijk. Mijn oma en vader hadden en/of rekening. Mijn oma had 3 kinderen, waarvan er ondertussen 1 was overleden. Nadat alles netjes was afgehandeld, stond er nog wat geld op de rekening (dacht iets van 200 euro). Mijn moeder en mijn tante (beide erfgenamen) hebben een formulier van ING ondertekend dat ze beiden akkoord gaan met opheffen van de rekening en dat het overgebleven saldo naar mijn moeder zou gaan. Dit hebben we opgestuurd met kopie ID bewijzen en verklaring van overlijden van mijn oom. Reactie van de ING was dat we een verklaring van erfrecht moesten overleggen, wat zo'n 400 euro zou gaan kosten!! Waarom hebben ze er dan speciale formulieren voor?? :S Mijn vader heeft toen het overgebleven saldo gewoon overgeboekt en de rekening, met zo'n 40 cent erop, bestaat tot op heden nog steeds. Een paar maanden geleden werd ik nog gebeld door ING waarom er niks met de rekening gebeurt, maar ze weigeren 'm op te zeggen. Tja, dan is het hun probleem....

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Bankrekening na overlijden

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Een Verklaring van Erfrecht is inderdaad nodig om de bank te vrijwaren van claims door erfgenamen. In de wet staat nergens een verplichting om een overlijden te melden bij de bank.
Indien er een testament is met een aangewezen executeur kan worden volstaan met een Verklaring van Executele. Deze is aanzienlijk goedkoper dan een Verklaring van Erfrecht. Ik heb hier € 100,- voor betaald en had daardoor de mogelijkheid om de rekening te wijzigen in "de erven van" en naderhand kunnen opheffen zonder problemen.
Ik heb overigens niets gemeld bij de bank, heb de gelden verdeeld over de erfgenamen als executeur en daarna de naam gewijzigd en vervolgens opgeheven. Als executeur was ik daar voor gemachtigd en de bank zal dit ook moeten dogen, want zo is nu eenmaal de wet, ook voor de bank.
De bank vertelde mij overigens wel dat zij de overlijdensberichten bij houden en daarop actie ondernemen.

Gesloten