Fijn dat je het vraagt , zelf een bank oprichten is een leuke uitdaging maar het zou een wat overtrokken reactie zijn op het feit dat ik wat fouten constateer in de beveiliging van spaarders. Dat zou zoiets zijn als zelf auto's gaan bouwen in 1971 omdat de meeste fabrikanten toen nog geen autogordels hadden ingebouwd. Autorijden was ook niet per definitie onveilig zonder autogordel het gaat dus gewoon om het veiliger maken en grote schade en letsel te voorkomen.D34M0N schreef: ↑26 nov 2020 11:33Dan blijven twee van mijn vragen nog onbeantwoord:Vicvrij schreef: ↑26 nov 2020 10:52Helaas bestaat de perfecte bank nog niet omdat "sufferds" bij de bank blijken te werken, die blijven verdedigen dat dit soort voorlichting (of zoals u het noemt reclame) werkt, terwijl de ervaring leert dat dat niet zo is. Ik zou zeggen open de ogen en kijk naar de enorme toename van dit soort scams, ondanks uw geweldige tips in media die kennelijk een erg beperkt bereik hebben. En neem dan eens andere maatregelen door je echt te verdiepen in hoe dit soort scams in zijn werk gaan. Dat reclame budget van de banken had beter aan de slachtoffers gegeven kunnen worden om ook hun ervaring te benutten en ze niet monddood te maken door ze als sufferds weg te zetten.
- Waarom niet zelf een bank oprichten?
- Waarom niet al het geld van de bank afhalen en thuis bewaren?
Bij beide mogelijkheden ben je niet meer afhankelijk van de 'sufferds' van de bank. Als je zo goed weet hoe je mensen tegen fraudeurs kunt beschermen, lijkt mij dat een gat in de markt.
Je hebt wel gelijk dat het slecht is dat er geen aandacht wordt besteed aan het feit dat een spaarrekening bij een andere bank dan de betaalrekening een hele eenvoudige en effectieve manier is om schade door fraude een heel groot stuk te verminderen.
En wat betreft vraag 2 geld thuis bewaren is altijd nog wat onveiliger en onpraktischer dan in de banken.
Dan , je wijst op een gat in de markt , je hebt gelijk , mijn suggesties om de rekeninghouders beter te beschermen heb ik in 2019 reeds via het responsible disclosure team van ING aan ze doorgegeven. Nu hebben ze eindelijk de aanpassing die ik voorsta gedeeltelijk ingevoerd. Ik wacht dus mijn beloning voor deze tip af.
Tot slot , Je laatse zin is dus cruciaal , geld op een spaarrekening bij een andere bank dan die van je betaalrekening is op dit moment veiliger . Het zou dus van een goede service getuigen als de banken het geld op de aan de betaalrekening gekoppelde spaarrekeningen weer beter beveiligen. Dit kan eenvoudig door al mijn suggesties ter verbetering door te voeren (dus andere codes en langere uitvoeringsduur van de binnen de rekening spelende opdrachten zoals sparen, daglimiet ophogen en machtigingen van ander toestellen). Externe transacties hoeven dus niet belemmerd te worden, alhoewel er best iets gedaan kan worden aan het terughalen van evident door fraude onstane betalingen en geldezels maar dat is een andere discussie.