LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekening hypotheekbedrag per maand

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
mrijkers
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2016 16:43

Berekening hypotheekbedrag per maand

Ongelezen bericht door mrijkers »

Sinds een jaar of zes hebben wij een aflossingsvrije hypotheek bij de RABO. Vorig jaar (na 5 jaar dus) is er een nieuwe hypotheekrente afgesproken. Gunstig voor ons want die werd lager. Omdat ik wilde weten wat onze maandlasten nu zouden worden had ik het maandbedrag van te voren berekend. Wat schetste mijn verbazing: er werd iets meer afgeschreven dat dat ik berekend had. Ik heb toen ook even over de afgelopen jaren de maandbedragen berekend en elke keer werd er iets meer afgeschreven. Natuurlijk heb ik opheldering gevraagd bij de RABO. In eerste instantie snapte zij het ook niet maar na een week of drie kreeg ik een mailtje met het antwoord. Zij berekenen het hypotheekbedrag als volgt: hypotheek x %-rente = te betalen hypotheekbedrag over een jaar. Dit bedrag delen zij door 360 dagen (de RABO stelt dat er een jaar maar 360 dagen zit !!) maar zij vermenigvuldigen met 365 dagen (wij betalen elke maand over het aantal dagen dat in die maand zit). Elke maand betalen wij daardoor +/- € 15,00 teveel. Over de afgelopen zes jaar is dat dus al zo,n kleine € 1500,00 !!!
De RABO stelt dat deze regeling in de hypotheekakte staat en dat wij het dus hadden moeten weten. Het staat er ook in, maar wij zijn er natuurlijk, in goed vertrouwen, vanuit gegaan dat wij de exacte rente betalen over het hypotheekbedrag.
Ik heb inmiddels al heel wat mensen hierover gesproken, waaronder ook hypotheekadviseurs en accountants, maar niemand heeft over deze regeling gehoord. Kent iemand deze regeling? Is deze regeling gangbaar?

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: Berekening hypotheekbedrag per maand

Ongelezen bericht door Arnoud »

In uw geval zou dat betekenen dat elke maand een ander bedrag in rekening zou worden gebracht als er naar de hypotheekakte wordt verwezen.
Wat vaak voorkomt is dat de rente wordt afgerond op een cijfer achter de komma. Als voorbeeld kan je nemen 2,549 procent wordt dan 2,5 procent.
Inhoudelijk tref ik geen onderbouwing aan of de stelling juist is. Indien je mij dit in een prive bericht de gevens verstrekt wil ik er naar kijken.
Arnoud

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Berekening hypotheekbedrag per maand

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een wat aparte rekenwijze, maar het is wel mogelijk. Beetje inconsequent natuurlijk ook, om aan de ene kant en jaar op 360 dagen te stellen maar een maand niet op 30 dagen.

Maar het heeft niet te maken met de rekenmethode dat de maandrente simpelweg 1/12 van de jaarrente is, en dus niet tot de macht 1/12?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Berekening hypotheekbedrag per maand

Ongelezen bericht door 16again »

Voor de vaste forumbezoeker was dit al bekend:
viewtopic.php?t=19653t=19653
viewtopic.php?f=30&t=158697

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Berekening hypotheekbedrag per maand

Ongelezen bericht door CB »

Mijn hypotheek loopt bij de RABO Regio Schiphol en die rekenen de rente gewoon op de traditionele manier.

Hoodsom x rente% : 360 = dagrente. Rente per maand is dagrente x 30.

Gesloten