LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Wij hebben sinds 2005 een hypotheek voor een huis in Duitsland als hoofdbewoning, die na veel omzwervingen bij de ABN Amro terecht is gekomen. Hij was 10 jaar rentevast en stond op 4,95% Wij hebben ook betaal en spaar rekeningen bij de ABN Amro.
Er van uitgaande dat het in 2015 gunstig was om een nieuwe rentevast periode aan te gaan kregen we maar liefst een aanbod met 6 % rente en men weigert verder ieder commentaar. Ook nu de regels Europees gelden weigert men iedere vorm van communicatie ook via online banking.

Ik heb contact opgenomen met de AFM Autoriteit Financiele markten en die hebben mij bevestigd dat wat ze doen niet mag. Ze berekenen ons die bizar hoge rente omdat ze van de buitenland hypotheken af willen maar ondertussen wel op Duitse tv reclame maken als Nederlandse bank in Duitsland waar je o zo gunstig en o zo veilig je persoonlijke leningen kunt afsluiten terwijl ze kleine buitenlandse kantoortjes die niet bemand worden maar bij bijvoorbeeld Stater Germany ondergebracht zijn sluiten.

Op advies van de AFM heb ik ABN Amro wederom benaderd waarbij ik moest vragen om het bewijs van de communicatie vooraf waar in staat dat we die bizar hoge rente gaan krijgen en om de op die datum gepubliceerde rentetarieven en de reden waarom met meent daarvan af te mogen wijken.
Ook dit word niet gedaan.

Inmiddels heb ik al begrepen van Duitse banken dat we niet de enige zijn waar ze dit mee gedaan hebben om van ons af te komen na jaren probleemloze klanten te zijn geweest en nog. Graag wil ik eventueel in contact komen met andere gedupeerden zodat we gezamenlijk een klacht kunnen indienen bij het klachtinstituut financiele dienstverlening KIFID.

Ook ABN AMRO moet zich namelijk aan de wet houden !!!
Laatst gewijzigd door Radar op 09 aug 2017 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Goedemiddag Linda,

Wat rot dat jij het gevoel hebt dat je een oneerlijk aanbod hebt gekregen en dat wij van buitenland hypotheken af willen. Hier is geen sprake van namelijk. Hoewel nieuwe buitenland hypotheken alleen nog verkrijgbaar zijn voor MeesPierson klanten, worden bestaande buitenland hypotheken gehandhaafd. Hier willen wij dus niet van af en dit staat ook los van de rente waar je over spreekt.

Bij renteherziening doen wij een aanbod van de actuele rente. Als jij ontevreden bent met de rente die je hebt vastgelegd, kunnen wij samen met je kijken naar de mogelijkheden. Wij willen graag met je in gesprek gaan over je klacht om jouw hypotheek te bespreken. Als je hier voor open staat ontvang ik graag je telefoonnummer en een tijdstip wanneer je bereikbaar bent tijdens kantooruren. Je kunt deze e-mailen naar ons via: [email protected] Vermeld aub in het onderwerp ‘Klacht referentienummmer 17160’.

Wij nemen vervolgens telefonisch contact met je op.

Met vriendelijke groet,

Mw. L. Salama
ABN AMRO Webcare

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door kokka »

je rentevast periode voor je hypotheekrente is al bijna twee jaar verlopen. is het nu nog steeds niet opgelost?

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En waarom zou de ABN geen 6% rente mogen vragen? Daar is niets illegaals aan.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:En waarom zou de ABN geen 6% rente mogen vragen? Daar is niets illegaals aan.

Geldverstrekkers zijn wettelijk verplicht sinds 2013 om iedereen die voldoet aan dezelfde voorwaarden en kenmerken dezelfde rente aan te bieden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door kokka »

is het land waarin het onderpand staat een kenmerk?

atlas1302

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dus de nieuwe hypotheek kan alleen voor MeesPierson klanten, en de lopende klanten daar kunnen ze moeilijk van af vandaar die ontmoedigings rente percentage.

MeesPierson klanten kunnen dus gewoon een hypotheek krijgen voor hun huis in Polen als vaste hoofdbewoning?

Bert Martens
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2013 17:30

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door Bert Martens »

Overigens Linda, laat de bank alles wat ze telefonisch beloven schriftelijk bevestigen of bevestig het zelf. Ik ben er namelijk bij diezelfde bank voor meer dan 15.000 euro het schip in gegaan omdat de telefonische beloftes achteraf glashard ontkent werden en de aantekeningen, die de bank moet bijhouden, niet (meer) in het dossier zaten. Bekende truc is over de telefoon koeien met gouden horens en op schrift, juridisch dus, een dode koe.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door sylvesterb »

jonis schreef:
NeoDutchio schreef:En waarom zou de ABN geen 6% rente mogen vragen? Daar is niets illegaals aan.

Geldverstrekkers zijn wettelijk verplicht sinds 2013 om iedereen die voldoet aan dezelfde voorwaarden en kenmerken dezelfde rente aan te bieden.
Dus dan mogen ze dus 6% rekenen als ze dit maar voor iedere klant doen in Duitsland, dit is het geval als we uitgaan wat TS meldt, hij spreekt van een situatie die voor andere ook geldt.

atlas1302

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Is het u dan ontgaan dat in 2016 de ABNA keihard heeft geroepen dat 15.000 niet ingezetenen rekeneninghouders van Nederland niet meer welkom zijn, dus dit is de oplossing.

Mag wel maar dan anders, voor Duitsland 6% in dit geval en in Polen of Portugal misschien weer een andere rente %. Uitstervingsbeleid en het lost vanzelf op, nieuwe leningen worden niet meer verstrekt zelfs bankrekeningen niet meer.

Ik zou ook zeker niet telefonisch de zaak benaderen daar komt in de meeste gevallen ellende van, waarom niet gewoon strak zwart op wit dat bladert in ieder geval lekker terug en is leesbaarder voor de rechter.

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Bedankt allemaal voor de reacties.

Nee het is niet opgelost omdat we uit nood voor de kortste rentevast periode moesten kiezen en ditzelfde probleem zich dus over 3 jaar weer voordoet en wie weet met welke bizarre rente men dan aan komt zetten. Ik heb wel onder voorbehoud in 2015 getekend en daar ook nog de correspondentie van heb omdat ABN Amro anders dreigde 7 of meer procent te berekenen. Dit schijnt volgens hun standaard correspondentie te zijn.

Ik ga zeker telefonisch niets meer accepteren, daar hebben jullie gelijk in, dat stadium ben ik al voorbij en daarbij heeft het AFM mij dit ook afgeraden.

Dus ik ga u niet mijn telefoonnummer geven maar wel mijn naam en lening nummer- Niet dat dat al niet bij jullie bekend is maar jullie doen niks met mijn correspondentie. Als ik niks schriftelijk bevestigd krijg ga ik verder met een klacht indienen bij het KIFID en de AFM heeft hiervan dus al een zaak geopend of hoe ze dat ook noemen. En ik wil even opmerken dat het geen gevoel is maar een feit.

Ik weet dat ik niet de enige ben omdat ik ook probeer de lening om te zetten naar een andere bank, dat betekend niet dat ABN Amro het dus opeens wel mag, omdat ze dat bij anderen dus ook hebben gedaan. Vreemd genoeg (zeg ik een tikje sarcastisch sorry ) heeft men in Duitsland ook wetten en te publiceren rentestaatjes waar men zich dus aan moet houden. Maar goed dat is verder onbelangrijk omdat het nu namelijk europees geld. In duitsland had ik voor ABN Amro namelijk in 2015 naar de rechter moeten gaan.

En wat uitstervingsbeleid betreft, ABN Amro kan het hier ontkennen maar het is wel zeker waar. Mocht het zo zijn dat we de lening om kunnen zetten naar een andere bank, wat in onze situatie ziekte toekomstprognose etc etc dus niet zo eenvoudig is, dan laat ik het er dus nog niet bij zitten. Sorry voor de persoonlijke noot maar we hebben nu genoeg nachten wakker gelegen omdat een voor ons erg belangrijk gegeven vooral bij ziekte aan het wankelen is gebracht nml. een dak boven je hoofd.

De ING doet het wel voor haar "buitenland hypotheekklanten" die ook geen nieuwe buitenland hypotheken afsluiten Dus ABN Amro dit is julllie zoveelste en gelijk laatste kans om dit recht te zetten.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Goedemiddag Linda,

Ik heb geen e-mail van je ontvangen. Zolang wij jouw gegevens niet hebben, kunnen we ook niet inhoudelijk met je in gesprek gaan hierover. Uit je bericht maak ik op dat je dit liever ook niet meer hebt. Dat is uiteraard je eigen keuze. Wij mogen per e-mail niet inhoudelijk ingaan op persoonlijke gegevens, aangezien we niet kunnen controleren dat we ook daadwerkelijk de juiste persoon spreken. De enige uitzondering hierop is Bankmail, in de beveiligde omgeving van Internet Bankieren.

Je geeft aan al in gesprek te zijn met het AFM en dat je een klacht wilt indienen bij het Kifid. Dat is je goed recht uiteraard, als jij het idee hebt benadeeld te worden door ons. Voordat het Kifid je klacht in behandeling neemt is het belangrijk dat je het hele klachtenproces bij ons doorlopen hebt. Meer informatie daarover lees je hier: http://abn.com/1ePvAVo.

Ons aanbod om te bellen blijft staan, maar als je dit liever niet hebt dan respecteer ik hierin je keuze en wens ik je veel succes met alles!

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare
Mw. L. Salama

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wel apart dat als je je klacht direct doorstuurt men blijkbaar niet thuis geeft en als een klacht openbaar word men er als eerste bij is!!!

misschien een idee om al deze medewerkers eens een lesje te geven in "hoe ga ik om met de klant"???

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hawk-Eye schreef:wel apart dat als je je klacht direct doorstuurt men blijkbaar niet thuis geeft en als een klacht openbaar word men er als eerste bij is!!!
misschien een idee om al deze medewerkers eens een lesje te geven in "hoe ga ik om met de klant"???
Wie zegt dat TS niet een lesje nodig heeft "Hoe ga je om met klantenservice medewerkers"??? ABN biedt hem aan om naar de klacht inhoudelijk te kijken. TS geeft hier openbaar aan dat hij hier niet in geïnteresseerd is. De ABN geeft zelf nog extra advies over de procedure voor een klacht, als je deze niet juist volgt wordt je klacht gewoon niet in behandeling genomen, erg netjes dus.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

NeoDutchio schreef:En waarom zou de ABN geen 6% rente mogen vragen? Daar is niets illegaals aan.
Niet illegaal misschien, maar volstrekt niet marktconform en dat geeft te denken!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door vroem »

dan kan TS straks voor verlenging toch naar een andere hypotheekverstrekker?

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

Anduril.tr schreef:
NeoDutchio schreef:En waarom zou de ABN geen 6% rente mogen vragen? Daar is niets illegaals aan.
Niet illegaal misschien, maar volstrekt niet marktconform en dat geeft te denken!
Dit is het enige wat telt:
Geldverstrekkers zijn wettelijk verplicht sinds 2013 om iedereen die voldoet aan dezelfde voorwaarden en kenmerken dezelfde rente aan te bieden.
Dan is het verder aan de verstrekker om te bepalen wat hij voor iedereen vraagt met die dezelfde voorwaarden en kenmerken.
De keuze om met een verstrekker verder te gaan die, een niet marktconforme rente vraagt, ligt gewoon bij jou zelf. TS had in principe gewoon boetevrij kunnen overstappen. (dat overstappen voor TS misschien wat lastiger is kun je de bank niet verwijten; als iemand een hypotheek heeft en daarna zijn baan verliest is dat bijv ook wat lastiger)

Overigens heb ik collega's met een huis in NL maar de verstrekker in .DE , die krijgen wel gewoon een "wat lagere rente" en betaalt TS +/- 4x zo hoge rente :?

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Even voor de duidelijkheid, voor iemand mij bekritiseert moet je wel even inhoudelijk lezen wat er staat. Ik ga nml niet over 1 nacht ijs en roep hier maar wat. Wij kunnen dus niet even naar een andere bank, al geprobeerd 100% arbeidongeschikt wegens ms en dan een hypotheek aanvragen ?
Deze situatie is niet onstaan nadat de hypotheek is afgesloten mijn man was al 100% arbeidsongeschikt in 2005 wegens ms. Dus het is niet wat lastiger, de situatie is onveranderd. BTW er is ondertussen ook ca 10.000 euro afgelost. Er staat een bedrag nog van 81000 euro.
Een lesje in hoe om te gaan met een klatntenservice medewerker ? Sorry hoor, na een uitvoerig schrijven met de ABN AMro gedurende zeker drie maanden, waarbij telefonisch verteld is ja we hebben verkeerd ingekocht bij Delta LLoyd, ja we willen geen buitenland hypotheken meer., na officieel via bankmail nogmaal het voorgelegd te hebben waar men niet op reageert na de laatste vraag wat is het leningnummer waarop ik geantwoord heb ?

Vooraf is er geen enkele communicatie geweest dat wij als uitzondering een enorm hoge rente zouden gaan krijgen dus je hebt twee weken de tijd om wel of niet te tekenen en dus geen keus. En dus als men over drie jaar met 10 % rente komt terwijl de rent max 3% is en wij dus niet naar een andere bank kunnen moeten we dat dan ook maar gewoon over ons heen laten gaan ?

NB alle schriftelijke communicatie heb ik bewaard.

ABN Amro: erg hooghartig dat u me woorden in de mond legt en duidelijk ook niet kunt lezen. Telefonisch word er beloofd en niet nagekomen, mail hebben jullie nooit ontvangen, bankmail word er alleen gevraagd naar het leningnummer en ik hoor niks meer, dus u mag uiteraard reageren en of 1 en ander uit gaan zoeken maar ik wil het schriftelijk bevestigd hebben aangezien ik daarmee eerst naar de afm kan en vervolgens naar de KIFID. Tenzij het opgelost word.
Ik heb de klachtenprocedure al twee keer doorlopen, via bankmail via online banking ook maar ABN Amro reageert gewoon niet meer of dreigt nu tekenen of we berekenen 7 %. Gezien de persoonlijke situatie kunnen wij dus niet zomaar even naar een andere en dan duitse bank. Ik probeer het wel. Dus ik kan u nog steeds verwijten dat ze een bizar hoge rente aanbieden na 50 jaar klant te zijn en daarmee ook nog jullie eigen polisvoorwaarden aan de laars lappen. Nogmaals ook in duitlsand zijn regels en wetten voor hypotheekverstrekkers en nog beter die regels gelden nu europees.

Vooraf is er geen enkele communicatie geweest dat wij als uitzondering een enorm hoge rente zouden gaan krijgen dus je hebt twee weken de tijd om wel of niet te tekenen en dus geen keus. Sterker nog een paar maanden later kwam er een brief dat wij er wel rekening mee moeten houden dat over 10 jaar de hypotheek eindigt en wij dus het restant in 1 keer moeten betalen.

ABN Amro: erg hooghartig dat u me woorden in de mond legt en duidelijk ook niet kunt lezen. Telefonisch word er beloofd en niet nagekomen, mail hebben jullie nooit ontvangen, bankmail word er alleen gevraagd naar het leningnummer en ik hoor niks meer, dus u mag uiteraard reageren en of 1 en ander uit gaan zoeken maar ik wil het schriftelijk bevestigd hebben aangezien ik daarmee eerst naar de afm kan en vervolgens naar de KIFID. Tenzij het opgelost word.

Dus ABN Amro, als u goed gelezen had, had u gezien dat ik u het leningnummer etc doorgeef via pb en dan wachten wij uw schriftelijke reactie af. U mag uiteraard telefonisch contact opnemen, maar ik ga dan niet inhoudelijk op de zaak in want zo lang het niet schriftelijk is is het geen bewijs dat er ook daadwerkelijk iets gebeurd. Dit is geen onwil om geholpen te worden, dit is omdat het anders niet helpt.

atlas1302

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Tja altijd wat met banken, gelukkig is het nog niet zo dol als bij de Rabobank, het is duidelijk dat de bank u niet een gezellige hypotheek rente gunt in Duitsland.

Wat zegt een specalistische advocaat op bankzaken gebied hiervan, deze kan u denk ik het beste adviseren wat verstandig is om te doen. IK hoor op dit moment geen enkele oplossing en de tijd dringt wel voor u.

Succes,

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door Nijogeth »

atlas1302 schreef:Tja altijd wat met banken, gelukkig is het nog niet zo dol als bij de Rabobank, het is duidelijk dat de bank u niet een gezellige hypotheek rente gunt in Duitsland.

Wat zegt een specalistische advocaat op bankzaken gebied hiervan, deze kan u denk ik het beste adviseren wat verstandig is om te doen. IK hoor op dit moment geen enkele oplossing en de tijd dringt wel voor u.

Succes,
TS zit in zo'n parket dat er geen andere hypotheek afgesloten kan worden. 10 jaar geleden wilde ABN Amro nog wel afsluiten in Duitsland, maar nu niet meer. Dus rekent men in Duitsland hele hoge rentes. TS heeft gewoon pech door de situatie en kan kiezen tussen huis verkopen of akkoord gaan met de rente.

Gesloten