Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
avdh1975
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:57

Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door avdh1975 »

Van de week kreeg ik een brief van de ABN met daarin de veranderingen per 1 juli 2021.

Hier is het volgende het geval:

Vanaf juli, als je meer dan 10.000 euro in een jaar contant opgenomen hebt, ga je 5 euro +0,5% betalen over iedere geldopname.

De reden die gegeven wordt is dat er toenemende kosten zijn om criminaliteit en witwassen tegen te gaan. Ze bedoelen dat ze een boete van 450 miljoen terug moeten verdienen?

Om het even praktisch te maken. Ik heb bijv een aankoop gedaan via marktplaats van een auto waarbij de verkoper graag contant geld wil ontvangen waardoor ik aan het begin van het jaar 10.000 opgenomen heb. Of een ander voorbeeld, voor mijn werk in het buitenland heb ik contant geld nodig omdat pinnen in het buitenland lang niet altijd goed mogelijk is, zeker niet als je in afgelegen gebieden moet werken. Daarbij is het bijv. zelfs in ons buurland Duitsland nog vaak niet mogelijk met pin te betalen.

Gevolg: de rest van het jaar betaal ik voor ieder opname dus 5 euro + kosten. Dus als ik 20 euro uit de automaat haal betaal ik hierover 5,10 euro kosten (dat is dus ruim 25%!!!). Dit betekent dus dat dit mij honderden euros gaat kosten als ik één keer een grote aankoop zou doen.

Daarbij is het ook nog zo dat je niet in één keer een groot bedrag uit een geldautomaat kunt halen, dus als je bijv. 1000 euro nodig hebt dan moet je dus 4x250 euro pinnen en dan betaal je dus 20 euro kosten want dit zijn 4 transacties. De dichtstbijzijnde bank is sowieso bijna een half uur rijden tegenwoordig en daar hebben ze vaak ook geen balie meer waar je geld op kunt nemen.

Ik vraag me echt af of dit zomaar kan? Ik overweeg serieus mijn betaalrekening op te zeggen, maar helaas zitten daar ook jongerenrekeningen e.d aan gekoppeld waar je dus dan niet meer bij kunt, dus ook dat moet je allemaal om gaan zetten. Je wordt dus eigenlijk bijna gedwongen om hiermee akkoord te gaan :(

Zou je ergens bezwaar kunnen maken tegen deze verhoging (al weet ik ook wel dat dit waarschijnlijk totaal geen indruk maakt :( )?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Moneyman »

avdh1975 schreef:
30 apr 2021 11:08
Gevolg: de rest van het jaar betaal ik voor ieder opname dus 5 euro + kosten. Dus als ik 20 euro uit de automaat haal betaal ik hierover 5,10 euro kosten (dat is dus ruim 25%!!!). Dit betekent dus dat dit mij honderden euros gaat kosten als ik één keer een grote aankoop zou doen.
Je zult dus gewoon slimmer moeten gaan plannen en opnemen. Of die grote uitgave toch niet contant doen. Contante opnames van twee tientjes zijn, als je over die limiet zit, natuurlijk niet slim meer: dan moet je grotere bedragen opnemen als je de kosten wilt voorkomen.
avdh1975 schreef:
30 apr 2021 11:08
Daarbij is het ook nog zo dat je niet in één keer een groot bedrag uit een geldautomaat kunt halen, dus als je bijv. 1000 euro nodig hebt dan moet je dus 4x250 euro pinnen en dan betaal je dus 20 euro kosten want dit zijn 4 transacties.
Dat is niet waar.
Geld opnemen tot € 10.000
Als de limiet en het saldo voldoende zijn kunt u per betaalpas maximaal € 10.000 per dag opnemen via een geldautomaat. Tot € 10.000 betaalt u geen extra kosten om geld op te nemen.

Goed om te weten: u kunt maximaal 40 biljetten per keer opnemen. Per opname kunt u dus maximaal € 2.000 opnemen (40 biljetten van € 50). Als u € 10.000 wilt opnemen, doet u 5 opnames (in totaal 200 biljetten van € 50).
Het is kiezen of delen. Of je accepteert de kosten, of je werkt er omheen, of je stapt over. Dat is het wel zo'n beetje.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk betaal ik graag gewoon met contant geld, maar als de ABN dit verzint, zullen andere banken ook wel volgen.

Maar een bonafide autoverkoper zal eerder dat geld op zijn rekening willen ontvangen, o eventueel betaling met vals geld te voorkomen. :shock:

Verder dus de adviezen van Moneyman opvolgen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een auto van €10.000 contant betalen? Wordt dat een volgend topic, een auto contant betaald, geen bon en problemen?
Dat zijn juist dit soort transacties die gecontroleerd worden. Sowieso is er het erg duur om contact geld op zak te hebben. De bank moet het apart laten komen en de ontvangende partij zal het weer moeten inleveren. Een gemiddelde normale consument zal geen €10.000 per jaar opnemen.

avdh1975
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:57

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door avdh1975 »

Moneyman schreef:
30 apr 2021 16:37
Je zult dus gewoon slimmer moeten gaan plannen en opnemen. Of die grote uitgave toch niet contant doen. Contante opnames van twee tientjes zijn, als je over die limiet zit, natuurlijk niet slim meer: dan moet je grotere bedragen opnemen als je de kosten wilt voorkomen.
Omdat de bank dus nieuwe regels verzint moet ik mijn opnamegedrag gaan aanpassen. Wel een beetje vreemd om eerlijk te zijn. Als ik in het winkelcentrum loop en ik wil 20 euro opnemen dan moet dat gewoon kunnen lijkte me.
Moneyman schreef:
30 apr 2021 16:37
Dat is niet waar.
Dan is dat misschien veranderd. Ik heb wel degelijk dit meegemaakt dat ik een bedrag in veel kleine bedragen moest opnemen omdat de automaat niet meer dan 250 euro per keer uitgaf.

Het voorbeeld van de auto was gewoon een voorbeeld. Natuurlijk als je bij een dealer koopt dan betaal je via de bank. Maar als je bijv. via marktplaats koopt dan is dat niet altijd het geval. En in plaats van een auto zou dit bijv. een muziekinstrument kunnen zijn die particulier verkocht wordt. Dan kan het best dat iemand liever contant geld krijgt. Daarnaast vind ik niet dat de bank altijd hoeft te weten waar ik precies mijn geld aan uitgeef. Maar dat is mijn mening.

Kern van de post blijft dat dit een aanzienlijke verhoging van de kosten is als je over de grens gaat en dat de bank dit blijkbaar eenzijdig zomaar kan veranderen. Als een gemeente de belastingen met 30% verhoogt staat iedereen op zijn kop, maar blijkbaar is dit voor banken gewoon toegestaan en zijn er zelfs mensen die dit gewoon verdedigen. Dat vind ik nog het meest shockerend.

kuklos
Berichten: 9722
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door kuklos »

avdh1975 schreef:
01 mei 2021 20:32
Moneyman schreef:
30 apr 2021 16:37
Je zult dus gewoon slimmer moeten gaan plannen en opnemen. Of die grote uitgave toch niet contant doen. Contante opnames van twee tientjes zijn, als je over die limiet zit, natuurlijk niet slim meer: dan moet je grotere bedragen opnemen als je de kosten wilt voorkomen.
Omdat de bank dus nieuwe regels verzint moet ik mijn opnamegedrag gaan aanpassen. Wel een beetje vreemd om eerlijk te zijn. Als ik in het winkelcentrum loop en ik wil 20 euro opnemen dan moet dat gewoon kunnen lijkte me.
Ja, als de bank nieuwe regels verzint moet jij je aanpassen. Aangezien er meer klanten dan banken zijn hebben banken hierin een machtspositie. Heel vervelend, maar wel een feit.
En als jij €20 wil opnemen, dan kan dat gewoon, maar dus wel tegen bepaalde kosten.

De opties die je hebt zijn je al verteld:
1) Hetzelfde gedrag als voorheen, maar nu tegen hogere kosten.
2) Je gedrag aanpassen.
3) Andere bank zoeken.

Heel vervelend allemaal, maar dit gevecht ga je niet winnen. Wellicht komen er genoeg medestanders en past de bank zich aan. Vermoedelijk zal dit niet gebeuren en moet jij je aanpassen. Daarmee verdedigen we het gedrag van de bank niet, maar geven we je wel aan wat je opties zijn.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u maar € 250 uit de automaat kreeg, dan was dat omdat u geld opnam uit een automaat van een andere bank.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door witte angora »

avdh1975 schreef:
01 mei 2021 20:32
omdat de automaat niet meer dan 250 euro per keer uitgaf.
Dan zul je dus 40 keer moeten tappen voor je je benodigde geld voor die auto hebt. Zullen de mensen die achter je in de rij staan fijn vinden. Hoelang doe je er over? Een uurtje of drie?
Dat vind ik nog het meest shockerend.
Ik weet het, dit zinnetje haal ik uit zijn verband. Maar het is wel hoe ik over bovenstaande denk.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Moneyman »

avdh1975 schreef:
01 mei 2021 20:32
...en zijn er zelfs mensen die dit gewoon verdedigen. Dat vind ik nog het meest shockerend.
Toch wat beter lezen dan voordat je je laat shockeren :mrgreen: Er is letterlijk niemand die de bank verdedigt.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De bank hoeft ook helemaal niet verdedigd te worden.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Revoked »

...en langzaam maar zeker verdwijnt cash geld...

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeer onverstandig.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
01 mei 2021 23:36
...en langzaam maar zeker verdwijnt cash geld...
Inderdaad. De echte gedachte achter dit soort ontwikkelingen is evident.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Lady1234 »


kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door kweenie »

avdh1975 schreef:
01 mei 2021 20:32
Het voorbeeld van de auto was gewoon een voorbeeld. Natuurlijk als je bij een dealer koopt dan betaal je via de bank. Maar als je bijv. via marktplaats koopt dan is dat niet altijd het geval. En in plaats van een auto zou dit bijv. een muziekinstrument kunnen zijn die particulier verkocht wordt. Dan kan het best dat iemand liever contant geld krijgt. Daarnaast vind ik niet dat de bank altijd hoeft te weten waar ik precies mijn geld aan uitgeef. Maar dat is mijn mening.
Vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme moet de bank dat helaas vaak juist wel weten. Met zulke grote cash transacties geef je uiteindelijk de bank dus een hoop extra werk en kosten. Die zijn namelijk bij uitstek transacties waarbij zwart geld omgaat of kan omgaan.

Voor gewone verkopen zal dit in de toekomst ook niet meer kunnen, want er is een wet in de maak die zulke grote transacties voor bedrijven gaat verbieden. https://www.internetconsultatie.nl/wetp ... kwitwassen Je zult dan dus alleen nog via particulieren zulke grote cash betalingen kunnen doen. Dit is iets wat op Europees niveau wordt afgestemd, dus grote kans dat je straks in Duitsland ook niet meer voor grote bedragen contant terecht kunt.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

10.000 per jaar is 833,33 euro per maand dat je uit de automaat kan halen. Ik denk niet dat dat een probleem kan zijn.

En anders zit niks anders op dan accepteren of naar een andere bank gaan. Op https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... ergelijker kan je de kosten vergelijken en op https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/banken/ kan je zien hoe de bank met jou geld om gaat.

Natuurlijk kan je een klacht indienen bij https://www.kifid.nl/ voor een bindend uitspraak, maar ik denk dat het geen nut heeft.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
02 mei 2021 14:23
10.000 per jaar is 833,33 euro per maand dat je uit de automaat kan halen. Ik denk niet dat dat een probleem kan zijn.
Als je, zoals sommigen hier, een sterke voorkeur voor contant betalen hebt, is die 192 euro per week niet eens heel veel.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Moneyman schreef:
02 mei 2021 14:28
Als je, zoals sommigen hier, een sterke voorkeur voor contant betalen hebt, is die 192 euro per week niet eens heel veel.
Het staat die mensen, evenals TS, vrij om over te stappen naar een andere bank.
Het blijft me verbazen hoeveel mensen er zijn die niet snappen dat we in een vrij land leven.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. Al zul je zien dat andere banken snel volgen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bizarre verhoging tarieven ABN AMRO?

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
02 mei 2021 14:28
Seinhuis schreef:
02 mei 2021 14:23
10.000 per jaar is 833,33 euro per maand dat je uit de automaat kan halen. Ik denk niet dat dat een probleem kan zijn.
Als je, zoals sommigen hier, een sterke voorkeur voor contant betalen hebt, is die 192 euro per week niet eens heel veel.
Tegelijk zullen mensen die heel veel contant doen waarschijnlijk eerder 'onder het vergrootglas' komen te liggen. En zullen ze vermoedelijk verhoudingsgewijs meer mensen uit die groep aan verder onderzoek moeten onderwerpen. Dat zijn behoorlijke kostenposten die er minder zouden zijn geweest als die mensen veel meer electronisch hadden betaald. Ik vind het dan niet onredelijk dat ze op deze manier mensen willen aansporen om meer elektronisch te doen. En een deel van de extra kosten op deze manier terugverdienen.

Gesloten