LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR CODE A2

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
melliepollie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2007 09:29

BKR CODE A2

Ongelezen bericht door melliepollie »

Goedemiddag
Bij de Postbank had ik een krediet van 2.000 euro.
Ik ben in 2004 naar de Rabobank gegaan en had die schuld van 2.000 nog staan, terug betalen moest dat is logisch, aangezien ik dat niet in 1 keer kon betalen,heb ik met de Postbank geregd dat er een betalings regeling kwam, in Juni 2006 alles netjes afbetaald.
Nu 01-04-2007 April bijna een veel voordeliger hypotheek geregeld met als gevolg dat ik nog minder ga betalen dan voorheen en ik kan een stuk overwaarde pakken voor verbouwing.
Heb je dus overal alles geregeld, offertes, aanbetaling gedaan voor verbouwing.
Pats boem, kan niet doorgaan i.v.m een telefoontje dat het niet door kan gaan omdat ik een A2 code heb
Ik heb alles betaald en een betalings regeling getroffen met Postbank zelf. dus wat nu A2 code
Nu zeggen zei doodleuk, nee hoor u heeft zich niet gehouden aan de afpsraken ( ik heb alle bewijzen van betaling) en er is een incasso aan de pas gekomen.
Ja maar dat is niet mijn fout, ik heb de postbank gebeld en er is een betalings regeling getroffen gelijk nadat ik naar de rabobank ben gegaan.
Nu heb ik een verzoek gedaan om Code 2 1 te maken, krijg ik een brief van de postbank waarin in staat dat op mijn verzoek de bkr registratie is gewijzigd, ik helemaal blij.
Toch even gebeld of het allemaal zo goed was.
Zeggen ze nee hoor je staat nog steeds als code 2 alleen is de A een H geworden, ja hallo dat moest al in Juni 2006 en mijn verzoek was code 1 en geen A of H.
Dus.. Ja dan heeft u een foute brief ontvangen.
Ik sta machteloos ze doen er niks mee. Ik zit nu tot 2011 met mijnhanden geboeid, weg goedkope hypotheek, weg verbouwing. omdat ik op hun advies een betalings regeling heb getroffen nadat ik de krediet moest terug betalen.
Kortom wat ik kan ik hier aan doen??

Hoefkade
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 feb 2007 13:47

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door Hoefkade »

Zet je vraag op Kassa. Daar zitten een aantal goede deskundigen. Het enige wat ik zeker weet, is als je het niet eens bent met de BKR-codering, je deze kan voorleggen aan de geschillencommissie. Let op, hun uitspraak is bindend!

melliepollie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2007 09:29

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door melliepollie »

Hoi hier melliepollie weer,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het ook al op kassa neergezet.
Maar ik dacht mischien zitten hier ook nuttige tips bij.
En ja ik weet dat het bindend is, en dat maakt het lastig
Want de Postbank is de Postbank en ik ben maar een nummer
Dus dat is lastig.
Mijn gevoel zegt dat het gewoon klantje pesten is.
Ik ben al jaren geen lid meer van hun.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door roro25 »

De code a2 is namelijk de melding dat er een betalingsregeling is getroffen. Ik geloof dat A1 een niet tijdige btaling is geweest welke binnen afzienbare tijd.
In dit geval heeft de postbank (zoals elke andere bank ook zou doen) een a2 codering vastgesteld. welke volgens u wel hersteld is gemeld middels de H-codering. Begrijp niet waarom de nieuwe hypotheekverstrekker hier niet mee akkoord gaan.

melliepollie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2007 09:29

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door melliepollie »

Een a2 code is erger als een a1 code
Als die A van 2 een H is geweest dan blijft H2 staan en daar gaan verstrekkers toch ook niet mee akkoord
Omdat een 2 in elk geval altijd fout is.
Toch?

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door particulier »

Ik heb begrepen dat een BKR codering niet nadelig hoeft te zijn als je het verhaal achter deze codering kunt uitleggen. Als je dit doet en met bewijzen komt, dat de hypotheekverstrekker alsnog akkoord gaat.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door bolleke »

Volgens mij zijn de codes als volgt:

A-> achterstand van meer dan 120 dagen
A1-> er is een betalingsregeling getroffen
A2-> incasso is uit handen gegeven
A3-> finale kwijting door betaling van 250 Euro
A4-> debiteur onvindbaar.

Op al deze coderingen kan een H code geplaatst worden. OF er staat en praktisch aflosdatum als de lening is ingelost.

Zoals ik jou verhaal lees zou je dus en A1 codering moeten hebben. Volgens mij kan je je zaak aan de schillencommisie van het BKR voorleggen.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door particulier »

Ik denk dat het ietsje anders zit. Er was sprake van een A1 melding aangezien een betalingsregeling was getroffen. Dit is een A2 melding geworden omdat een termijn niet geincasseerd kon worden. De H staat voor een herstelmelding.

De vraag is echter of de geldverstrekker akkoord gaat.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door roro25 »

Voor de duidelijkheid hoe en wat BKR registreert en onderaan de vier codes uitgelegd.
(bron: http://www.bkr.nl/vastleggen/f5.html)


Het Centraal Krediet Informatiesysteem maakt inzichtelijk wie in Nederland welk krediet op zijn naam heeft staan. Om wie het gaat, blijkt uit de persoonsgegevens. Uit de kredietgegevens blijkt om welk krediet het gaat. Tenslotte verwerken wij ook eventuele bijzonderheden gedurende de looptijd van een krediet.

Circa 94% van de consumenten die bij ons bekend is, komt zonder problemen de betalingsverplichtingen na. Uit de BKR informatie blijkt dat zij altijd stipt hebben voldaan aan hun verplichtingen. Soms komt het voor dat er betaalproblemen rijzen bij de aflossing van een krediet. Of dat bijvoorbeeld een vordering tot terugbetalen in handen is gegeven van een incassobureau. Dergelijke bijzondere situaties worden in CKI weergegeven met een 'bijzonderheidscode'. Zo'n code geeft op neutrale wijze aan wat er aan de hand is, zonder een oordeel te geven.

Achterstand en Herstel
De deelnemers zijn verplicht om een betalingsachterstand te melden bij ons. Maar dat gebeurt niet zo maar. Zij zijn verplicht u vooraf te waarschuwen dat de achterstand bij ons wordt gemeld als u langer wacht met betalen. Het moment waarop deze melding plaatsvindt, hangt af van het soort krediet. Deze periode tussen het moment dat de betalingsachterstand ontstaat en het moment waarop deze bij ons wordt aangemeld, varieert tussen de twee en vier maanden. Bij een aflopend krediet gebeurt dit bijvoorbeeld na twee maanden. Officieel heet het melden van een achterstand een 'Achterstandsmelding'. In uw gegevens is deze zichtbaar met een 'A' bij het betreffende krediet.


Hebt u uw achterstand ingelopen, dan is dit ook zichtbaar in CKI. Een 'H', van Herstel, bij het betreffende krediet geeft dit aan. De 'H' wordt alleen vermeld als het krediet doorloopt. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee het krediet hebt beëindigd, wordt een einddatum bij het krediet geplaatst. De ‘A’ van Achterstand blijft met de einddatum zichtbaar bij het betreffende krediet. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen uw gegevens over het beëindigde krediet automatisch uit ons bestand. Dus ook de ‘A’.

Bijzonderheidscodes
Naast de 'A' en de 'H' kennen wij nog vier bijzonderheidscodes die aangeven dat er iets aan de hand is.

Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
Code 2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
Code 3: Er is een bedrag van € 250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer afboeking wegens finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
Code 4: De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.
In tegenstelling tot Achterstands- en Herstelmeldingen geldt voor het aanmelden van bijzonderheidscodes geen wachttijd. Deelnemers zijn niet verplicht u vooraf aan te kondigen dat zij een bijzonderheidscode melden bij ons.

BKR beslist niet
Wij verwerken alle gegevens inclusief bijzonderheden om neutraal en zonder oordeel te informeren over kredieten die iemand op zijn naam heeft of had staan. Wij beslissen namelijk niet of u een krediet krijgt. Het is de deelnemer die beslist. Op basis van alle beschikbare informatie maakt hij een afweging of het verstrekken van een krediet verantwoord is. Om een goede afweging te maken heeft de deelnemer ook gegevens nodig die niet bij ons bekend zijn. Denk hierbij aan uw inkomen, woonlasten, energielasten en gezinssituatie.

lwinkel
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2007 23:29

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door lwinkel »

Hi Melliepellie, naast het feit dat je de Postbank je nu 2 jaar na dato danig in de wielen rijdt als ex-klant, is het inderdaad niet de meest klantvriendelijke 'bank'.
en u staat niet alleen. recentelijk een artikel gelezen van een directeur van een gemeentelijke kredietbank. zij hebben vaak te maken met schuldsaneringen en afbetalingsregelingen. en zijn constatering was dat er 1 finaciele instelling is die het minst coulant is voor haar klanten, en het hardst eist dat ze worden terug betaald. en dat is de Postbank (dus niet de zogenaamd 'schimmige' kredietverstrekkers uit Wognum).
Ik denk dat het het verstandigdst is om zelf in contact te treden met de BKR, en dan met name de geschillencommissie. zodoende proberen de aantekening (gegeven uw argumenten) om te laten zetten naar H1, met een einddatum. verder denk ik dat u kunt proberen te argumenteren dat de gehele aantekening (A of H) feitelijk niet noodakelijk was. Tenzij u inderdaad ten tijde van de overstap naar de Rabobank bent gemaand om het krediet af te lossen, of u meerdere termijnen niet hebt voldaan.

melliepollie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2007 09:29

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door melliepollie »

Bedankt voor het laatste bericht
Ik ga nog 1 keer fatsoenlijk bellen en als dat niet lukt dan stap in naar de geschillencommissie
Er is simpel weg nooit een betalingsachterstand geweest.
Alleen stond er een bedrag open toen ik weg ging bij de Postbank.
Dit kon ik niet in 1 keer betalen dus heb ik die betalingsregeling gedaan directna dat ik aangemeld was bij de Rabobank
Geen probleem zei de Postbank in orde zo.
Zij hebben gewoon een fout gemaakt en die willen ze niet toegeven
Het is toch raar dat ik een verzoek doe voor kwijtschelding of code 1, dat ik daarna een brief krijg u verzoek is goedgekeurd, vervolgens bel ik even om te checken dan wordt er gezegd er is niks veranderd.
Dan krijg ik te horen u heeft de verkeerde brief gekregen, dan hoor ik u heeft ewen H gekregen en de A is weg,
Dus 3 verschillende antwoorden in 10 minuten van de man die mijn zaak heeft behandeld.
Vreemd.
Nog vreemder is dat ik geen verzoekheb gedaan voor een H i.pv A die H had er allang moeten staan omdat ik 2006 al had afbetaald.
Dus...

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Niet bellen met de Postbank voor deze zaak. Dat heeft geen zin.
Een van de vele tijdelijke uitzendkrachten moet uw verhaal op papier zetten en doorgeven.
Advies is om uw vraag schriftelijk naar de Postbank te sturen met een motivatie en de feiten. Dat wordt de vraag door een medewerker behandeld met verstand van zaken. Papier is geduldig en goed voor dossiervorming.

Het is niet zo dat u geen mooie hypotheek kunt krijgen met een A2 voor 2000 euro. Er vallen er inderdaad wel heel veel af.

Mallory
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2007 00:41

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door Mallory »

bij een krediet van 2000 euro is de minimale aflossing E45 per maand volgens mij....als bank zijnde zou ik je niet eens een hypotheek willen verstrekken....

melliepollie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2007 09:29

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door melliepollie »

Wat is dat nou weer voor antwoord
2000 euro en dan een code2?
Betalings regeling zelf afgesproken met de Postbank dus wat nou 45 euro per maand
Afspraak was 150 euro.
Dus een schuls zeer snel weg gewerkt en dan een code2
Dus hoezo geen bank die hypotheek wil verstrekken?

Mallory
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2007 00:41

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door Mallory »

oke...elke lening die je aangaat bij een bank los je altijd af in termijnen...vertel mij eens waarom je uberhaupt een betalingsregeling moest treffen....

had je daarvoor al geen achterstand???.....anders zou ik niet weten waarom je een regeling moet treffen

Ook_Handelaar
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2004 20:00

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Een BKR notering krijg je niet "zo maar", daar gaat heel wat aan vooraf.

Er is een betalingsachterstand, anders is geen betalingsregeling nodig, er zijn minstens 3 sommaties om de achterstand in te lopen wat kennelijk niet gebeurd is dus volgt er een BKR notering.

Geen wonder dat een volgende bank problemen heeft met acceptatie.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op 15 Apr 2007 22:05 door Mallory

oke...elke lening die je aangaat bij een bank los je altijd af in termijnen...vertel mij eens waarom je uberhaupt een betalingsregeling moest treffen....

had je daarvoor al geen achterstand???.....anders zou ik niet weten waarom je een regeling moet treffen
Als je de hele topic leest, is je vraag meteen beantwoord.

melliepollie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2007 09:29

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door melliepollie »

Nou ik ging weg bij de postbank om naar de rabobank te gaan, dat was makkelijker etc.
Ik had toen dus die 2000 euro staan.
Ik dacht ik kan dat wel in 1 keer gaan betalen maar op dat moment lukt dat niet het is toch 2000 euro.
Vandaar dat ik gebeld had van hoe te handelen en toen vroegen zij mij wat kun je missen, ik dacht ik zeg hoog in en daar gingen ze akkoord mee.
Dus geen achterstand of wat dan ook, gewoon een bedrag wat open stond toen ik weg ging bij de postbank.
Dus in die zin op het moment dat ik weg ging bij de postbank had ik een achterstand, na die regeling heb ik nooit achterstand gehad en heb alles keurig per maand afglost.

kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door kazana »

Die BKR registratie kun je dus wel makkelijk krijgen :cry:
Laatst gewijzigd door kazana op 10 mei 2007 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Mallory
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2007 00:41

Re: BKR CODE A2

Ongelezen bericht door Mallory »

@CB

als jij het beter door had, snapte je dat ik het verhaal niet helemaal geloof en dat er meer speelt dan daar was geschreven....

Gesloten