LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR na 2 jaar schrappen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
mike98734
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2006 12:33

BKR na 2 jaar schrappen

Ongelezen bericht door mike98734 »

Codering BKR-systeem na 2 jaar schrappen
23 mei 2006
De Consumentenbond gaat bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) en zijn financiers (banken en telefoonproviders) aandringen op het schrappen van een codering uit het BKR-systeem twee jaar nadat het krediet is afgelost of de achterstanden zijn ingelopen. Nu is dat nog vijf jaar. De bond vindt dat onevenredig lang. Een registratiesysteem moet vooral een signaalfunctie hebben en niet worden gebruikt om mensen te verstoten die door commerciële bedrijven onbetrouwbaar worden gevonden.
De Consumentenbond vindt daarom dat geregistreerden jaarlijks gratis een overzicht moeten krijgen van het BKR. Nu komt het voor dat mensen geen weet hebben van een registratie en onnodig voor schut staan als ze bijvoorbeeld een lening willen afsluiten voor een huis of een auto.

Daarnaast dreigt een uitbreiding van het BKR met huur- en energieschulden. Dan wordt betere voorlichting aan consumenten over de gevolgen van een codering bij het BKR nog harder nodig. Deze uitbreiding kan immers grote consequenties hebben als bijvoorbeeld de huur bewust niet is betaald om een huurbaas onder druk te zetten zijn verplichtingen na te komen. Daarbij kan helpen dat onderscheid wordt gemaakt in schuld. Want schuld bij een consumptief of hypothecair kredietverstrekker is in de ogen van de bond een volstrekt andere schuld dan een achterstallige betaling bij een leverancier van producten of diensten

bron:consumentenbond




Ik vind dat ze gewoon naar de aard van de codering moeten kijken bijvoorbeeld een simpele a codering gelijk schrappen na inlossing en bv een A1 na 1 jaar enz. en een dikke A4 codering pas na 5 jaar (fraude enz.) lijkt me een stuk eerlijker want het is toch belachelijk dat mensen mensen geen hypotheek kunnen oversluiten doordat ze een keer de neckermann of een telefoonrekening te laat hebben betaald.
Het kan mensen soms honderden euro's schelen in de maand.Hoe bedoel je armoedebestrijding??
Want mensen met een simpele a codering worden bij de bank geweigerd voor een hypotheek en zijn ze overgeleverd aan bijvoorbeeld elq enz. waar ze veel meer rente betalen enz.

Een moordenaar verdiend toch ook veel meer straf dan een winkeldief??

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: BKR na 2 jaar schrappen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik vind 5 jaar helemaal niet zo'n gekke termijn. Als je in het verleden schulden hebt gemaakt is het risico aanwezig dat je dat weer gaat doen.

Door een registratie van 5 jaar heb je meer kans om je zaken in orde te brengen zonder meteen weer ellende te veroorzaken.

mike98734
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2006 12:33

Re: BKR na 2 jaar schrappen

Ongelezen bericht door mike98734 »

Je hypotheek oversluiten naar een lagere rente noem ik ook je zaken in orde maken dat word je dus onmogelijk gemaakt met een codering.
En iemands persoonlijke situatie kan behoorlijk veranderen in bv. 2 jaar
,van student naar full-time baan die kan dus ook geen hypotheek afsluiten omdat ze van nog minder dan bijstandsniveau (studiefinanciering) moesten rondkomen en dan weleens wat op afbetaling kopen dus ik snap de verhoudingen niet of je moet bv bij elq je hypotheek onderbrengen tegen woekerrentes

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: BKR na 2 jaar schrappen

Ongelezen bericht door Jan1 »

mike98734


Geplaatst op 12 Sep 2006 14:47 door mike98734
omdat ze van nog minder dan bijstandsniveau (studiefinanciering) moesten rondkomen en dan weleens wat op afbetaling kopen dus ik snap de verhoudingen niet of je moet bv bij elq je hypotheek onderbrengen tegen woekerrentes
Er is denk ik vaker onwil dan onmacht in het spel.

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: BKR na 2 jaar schrappen

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Een A1 codering hoeft helemaal geen belemmering te zijn voor een reguliere hypotheekverstrekking, als er een plausibele verklaring voor is.

Gesloten