LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ook ik ben blij dat ik dat kleine grut niet in mn portomonee meer hebt.

Als ik in buitenland wel deze centen terug krijg als wisselgeld, dan geef ik wel weer aan een daklozenkrant verkoper..... :lol:

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door tennis »

Teunbosseman schreef:Ook ik ben blij dat ik dat kleine grut niet in mn portomonee meer hebt.

Als ik in buitenland wel deze centen terug krijg als wisselgeld, dan geef ik wel weer aan een daklozenkrant verkoper..... :lol:

Van mij krijgt deze de euro van het winkelwagentje, want met de centen heb ik in de winkel betaald! :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tennis schreef:
Chocomelk schreef:Wat een gezeik zeg om 1 en 2 euro centen zeg. :shock:
Ben blij dat ik die rommel niet meer in mijn portomonee heb.

Dat wordt discussie genoemd! :wink:

Bij een discussie mag iemand zijn mening zeggen, dat heb ik dus gedaan.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »

@Angel1978,

Je hebt gelijk. Ik kan jouw stellingen niet weerleggen, netzomin als jij de mijne kan weerleggen. Jij hebt jouw mening erover en ik de mijne. Ik blijf het voordeel van het afronden kul vinden. Net zoals de meerderheid in Europa.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hoeveel minder kosten ?

Per ondernemer geen idee.. Hoeveel zijn er in nederland. Het totaal is wel onderzocht:
Succesvolle landelijke uitrol ‘afronden op 5 eurocent’
Het MOB heeft op 1 juli 2004 haar advies voor het landelijk doorvoeren van het afronden op 5
eurocent bij het afrekenen van het contante eindbedrag aan de kassa naar buiten gebracht. Vanaf 1
september 2004 zijn ongeveer 70.000 winkeliers en zo’n 15.000 partijen in de ambulante handel op
vrijwillige basis van start gegaan. Een succesvolle proef met het afronden in Woerden is hieraan
18
voorafgegaan. Met dit advies wil het MOB het betaalgemak vergroten en de kosten van het
maatschappelijke betalingsverkeer verlagen. Op jaarbasis kan 30 miljoen euro worden bespaard met
de afrondingsregel.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

netzomin als jij de mijne kan weerleggen.
welke ?

Je poneert vooral heel veel stellingen waarvan je er geen enkele kan onderbouwen:
Net zoals de meerderheid in Europa.
Tot nu toe heb ik volgens mij elk argument kunnen onderbouwen. Of met cijfers, of met onderzoeken of met logica.. Hoever kom je met de jouwe ( behalve dat het jouw mening is ? )

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »

welke ?
Deze
Je poneert vooral heel veel stellingen waarvan je er geen enkele kan onderbouwen:
Dat klopt. Zoals ik al eerder zei laat ik mijn gevoel daarin spreken. Ik kom daarbij tot de conclusie dat mijn portemonnee nu niet lichter is voor het afronden. Tevens vind ik de wachttijden bij de kassa's niet korter.
Tot nu toe heb ik volgens mij elk argument kunnen onderbouwen. Of met cijfers, of met onderzoeken of met logica..
Jouw argumenten:
* cassiere heeft minder soorten munten ( en dus kunnen 2 muntbakjes weg )
* Tijdbesparing ( minder ingewikkeld zoeken, uitzoeken en uitgeven )
* Consument: minder munten, dus zware portemonnee
* Minder afstortkosten voor de ondernemer

Onderbouwing???

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door manondoris »

wat moet er onderbouwd worden hier,het gaat hier om de centen en wel 1 en 2 cent . als je het er niet mee eens bent pin je gewoon alles .ik zelf ben blij dat het afgerond word al dat grut in je knip! de aldi betaald er hier als enige nog mee ,maar die mogen het ook snel afschaffen wat mij betreft.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

* cassiere heeft minder soorten munten ( en dus kunnen 2 muntbakjes weg )
Logica !
Er zijn minder munten ( 2 stuks -> 1 en 2 cent ) en dus minder munten te bewaren.. Als ik dat nog moet onderbouwen mis je elk vermogen logisch te redeneren...
* Tijdbesparing ( minder ingewikkeld zoeken, uitzoeken en uitgeven )
Wederom logica.. Minder munten is minder zoeken.. Hoeveel doe ik geen uitspraak over.. Hoe relevant ook niet.. Logica gebied echter dat dit wel zo is
* Consument: minder munten, dus zware portemonnee
Wederom logica.. Diezelfde logica zegt ook dat afschaffing van alle munten wederom een besparing veroorzaakt ( alleen papiergeld ).. Maar hoeveel en hoe belangrijk je dat acht... tja.. Ik vind het belangrijk ( en gooi per definitie alles onder een euro uit mijn portemonnee ).
* Minder afstortkosten voor de ondernemer
Zie de link eerder gegeven ( 30 miljoen op jaarbasis )...

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door koeloejoek »

angel1978 schreef:Met dit advies wil het MOB het betaalgemak vergroten en de kosten van het
maatschappelijke betalingsverkeer verlagen
. Op jaarbasis kan 30 miljoen euro worden bespaard met
de afrondingsregel.
Er word vooral gesproken over hoe goed het is voor het betalingsverkeer, voordelig voor de consument/klant!! ik denk het niet natuurlijk, alles word doorberekend, want vooralsnog betaald de consument altijd nog het betalingsverkeer, dit is niet te weerleggen dit is gewoon een conclusie.
Het komt vooral het betalingsverkeer ten goede,en niet de consument/klant
In Nederland sta je als consument onderaan de ladder en betaal ten alle tijde de doorberekende kosten zoals kosten voor het betaalverkeer he en zogenoemde "administratie" kosten is tegenwoordig ook schering en inslag.

Mijn "logica" is, mensen pikken het dat dit gebeurd.!!!
Betalen met de (pin)pas is het beste dan is er helemaal geen afronding maar betaal je netjes de "netto" prijs..

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het komt vooral het betalingsverkeer ten goede,en niet de consument/klant
:?: :?:

Wie profiteren er uiteindelijk het meest als het het betalingsverkeer ten goede komt ...
In Nederland sta je als consument onderaan de ladder en betaal ten alle tijde de doorberekende kosten zoals kosten voor het betaalverkeer he en zogenoemde "administratie" kosten is tegenwoordig ook schering en inslag.
Wie zou anders deze kosten moeten betalen ???

Het wordt toch echt een keer tijd voor een bijspijkercursus economie !!!

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door koeloejoek »

angel1978 schreef:Wie profiteren er uiteindelijk het meest als het het betalingsverkeer ten goede komt ...
Dat zijn zeker niet de consumenten/klanten.... :shock: nee dat zullen bedrijven zijn....

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Maar angel1978 waarom zoveel vragen als je alles toch zo goed weet

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

koeloejoek schreef:
angel1978 schreef:Wie profiteren er uiteindelijk het meest als het het betalingsverkeer ten goede komt ...
Dat zijn zeker niet de consumenten/klanten.... :shock: nee dat zullen bedrijven zijn....
Als bedrijven het goed doen, betekent dat een groei van de economie..
Dat betekent meer bedrijvigheid, meer werknemers nodig en dus meer werk voor..
Meer inkomsten, minder uitkeringen nodig, minder belasting en dus minder maatschappelijke kosten...

Basisrijtje economie..
Maar angel1978 waarom zoveel vragen als je alles toch zo goed weet
Waarom klagen als je echt geen flauw idee hebt wat er allemaal speelt ?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »

Er zijn minder munten ( 2 stuks -> 1 en 2 cent ) en dus minder munten te bewaren.. Als ik dat nog moet onderbouwen mis je elk vermogen logisch te redeneren...
en welk voordeel levert dat op?
Wederom logica.. Minder munten is minder zoeken.. Hoeveel doe ik geen uitspraak over.. Hoe relevant ook niet.. Logica gebied echter dat dit wel zo is
ging de discussie niet over voor- en nadelen
Wederom logica.. Diezelfde logica zegt ook dat afschaffing van alle munten wederom een besparing veroorzaakt ( alleen papiergeld ).. Maar hoeveel en hoe belangrijk je dat acht... tja.. Ik vind het belangrijk ( en gooi per definitie alles onder een euro uit mijn portemonnee ).
Helemaal waar. We gaan gewoon ons eigen hol weer bouwen en jagen op ons eigen eten. Dat levert tenminste voordeel op helemaal geen geld meer. Hoef je alles minder dan een euro ook niet meer uit je portemonnee te verwijderen.

Het was een leuk tijdverdrijf om met jou te discuseren, maar ik ga nu weer wat zinnigs doen. Succes met het voordeel van afronden verder.
Laatst gewijzigd door CB op 12 mei 2011 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

CB schreef:
Er zijn minder munten ( 2 stuks -> 1 en 2 cent ) en dus minder munten te bewaren.. Als ik dat nog moet onderbouwen mis je elk vermogen logisch te redeneren...
en welk voordeel levert dat op?
Wederom logica.. Minder munten is minder zoeken.. Hoeveel doe ik geen uitspraak over.. Hoe relevant ook niet.. Logica gebied echter dat dit wel zo is
ging de discussie niet over voor- en nadelen
Wederom logica.. Diezelfde logica zegt ook dat afschaffing van alle munten wederom een besparing veroorzaakt ( alleen papiergeld ).. Maar hoeveel en hoe belangrijk je dat acht... tja.. Ik vind het belangrijk ( en gooi per definitie alles onder een euro uit mijn portemonnee ).
Helemaal waar. We gaan gewoon ons eigen hol weer bouwen en jagen op ons eigen eten. Dat levert tenminste voordeel op helemaal geen geld meer. Hoef je alles minder dan een euro ook niet meer uit je portemonnee te verwijderen.

Het was een leuk tijdverdrijf om met jou te discuseren, maar ik nu weer wat zinnigs doen. Succes met het voordeel van afronden verder.
Verrassend...

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »

Verstandig...

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door koeloejoek »

angel1978 schreef:Wie profiteren er uiteindelijk het meest als het het betalingsverkeer ten goede komt ...
koeloejoek schreef:Dat zijn zeker niet de consumenten/klanten.... nee dat zullen bedrijven zijn....
"basis rijtje economie" !!!!!!!!! wel even op blijven letten he
koeloejoek schreef:Maar angel1978 waarom zoveel vragen als je alles toch zo goed weet
angel1978 schreef:Waarom klagen als je echt geen flauw idee hebt wat er allemaal speelt ?
Gelukkig hebben we daar angel1978 voor die weet alles..

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Maar ik wens je verder veel "eenzijdig" denigrerend discussie plezier...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

CB schreef:
Waarom is het dan niet goedkoper en sneller?

Ik denk dat het wel goedkoper en sneller is.
Dus volgens jou zijn de rijen bij de kasa in winkels waar niet wordt afgerond langer? Ik heb daar tijdens mijn vakanties in Duitsland, Belgie, Frankrijk en Spanje niets van gemerkt. Dus sneller is het volgens mij niet.

Goedkoper, voor de consument geloof ik daar niet in. Voor de winkeliers en banken denk ik ook niet. Er wordt steeds meer electronisch betaald. Afronden heeft volgens mij geen enkel nut.
Nee, ik heb niets gezegd over een rijlengte van een winkel aan de kassa. De rijlengte is niet het enige argument dat het sneller zou zijn. Het principe van afronden zal voor de consument financieel niet veel uitmaken op jaarbasis. Deze kan er zelfs zijn voordeel mee doen door consequent te pinnen als naar boven wordt afgerond en contant te betalen bij afronding naar beneden.

Mijns inziens is het sneller voor de winkelier omdat deze geen 1 en 2 centen meer hoeft te beheren. Aan het eind van elke dag moet elke kassa geteld worden en dit moet tot op de cent kloppen. Al deze 1 en 2 centen moeten dus ook geteld en verantwoord worden door de medewerker in de baas zijn tijd. Dit kost tijd en geld.

Een winkel waar niet wordt afgerond zal doorgaans meer 1 en 2 centen uitgeven dan terugkrijgen van mensen die precies gepast betalen. De winkelier moet dus regelmatig naar de bank om geld te wisselen naar 1 en 2 centen. En de bank doet dit echt niet gratis en kost dus ook geld. De winkelier zal dit weer moeten terugverdienen via de prijzen die de consument betaald.

Gesloten