LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Pets Place Dokkum
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2009 01:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Pets Place Dokkum »

wij hebben jaren lang 1 en 2 centjes aan genomen
klanten wijgeren ze al heel lang
dat is de reden dat wij met 9,5 Kg aan 1 en 2 centjes zijn blijven zitten
wij hebben nu de beslising genomen ze niet meer aan te nemen
wij volgen hier mee onze klanten
dus wij draaien niets om

pin je 1 euro
dan krijg ik 1 euro bijgeschreven op mijn rekening
breng ik 100 centen naar de bank krijg ik maar 30 cent bij geschreven
het probleem van de 1 en 2 centen licht niet aan de winkeliers
maar aan de banken
als die 1 cent geven voor 1 cent dan is het probleem opgelost
tot die tijd kunnen wij geen 1 en 2 centjes aannemen

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Ja, ja het ligt weer aan de banken, laten we daar maar weer naar wijzen. Feit blijft dat contant geld, duur geld is en de maatschappij draait op wat voor manier dan ook op voor dit fenomeen. Nu wordt elke keer maar weer naar een ander verwezen zolang het maar niet op mijn bordje komt.

Paar manieren om contant geld uit de wereld te krijgen:
- banken gaan een tarief in rekening brengen voor elke geldtransactie uit de muur (de vervuiler betaald);
- winkeliers gaan een opslag berekenen bij een contante betaling (beter is te spreken over een korting bij het doen van een pin betaling, dat bekt beter)
- je moet langer wachten bij het doen van een contante betaling (direct geholpen bij een pin betaling)
- ......

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Wim2007 »

breng ik 100 centen naar de bank krijg ik maar 30 cent bij geschreven
het probleem van de 1 en 2 centen licht niet aan de winkeliers
maar aan de banken
Er bestaat geen verplichting om die losse centen naar de bank te brengen.
Paar manieren om contant geld uit de wereld te krijgen:
- banken gaan een tarief in rekening brengen voor elke geldtransactie uit de muur (de vervuiler betaald);
- winkeliers gaan een opslag berekenen bij een contante betaling (beter is te spreken over een korting bij het doen van een pin betaling, dat bekt beter)
- je moet langer wachten bij het doen van een contante betaling (direct geholpen bij een pin betaling)
- ......
Misschien is het de hoogste tijd om pinbetalingen te gaan boycotten en enkel nog contant te betalen. Wellicht is het ook geen slecht idee om banken te boycotten.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

jammer Wim.

had liever gehoord innoveren in moderne betaalmiddelen dan boycotten op wat voor manier. Boycotten klinkt zo negatief en leidt tot niets in dit geval. Positief blijven en investeren in een duurzame samenleving.

Pets Place Dokkum
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2009 01:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Pets Place Dokkum »

wim2007
als je het goed wil doen moet je helemaal niet meer winkelen bij winkels waar je kunt pinnen
maar dan zul je wel uit eigenn moestuin moeten eten
wannt er zijnn niet veel winnkels waar je niet meer kan pinnen
en zeker niet tegenn aldi prijsjes
maar als je antie pin bent dan mogen je prinsiepes wel wat extra kosten toch ?

bij onns wort nu 57,7% van de betalingen met de pin gedaan
dat is 4,4% meer dan vorig jaar
meer pin betekend minder overval risico
minder kosten (kontant geld is duur(zie mijn eerdere posts))
minder gedoe aan de kassa
meer tevreden klanten
wie ben ik om daar tegen te zijn....

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Wim2007 »

had liever gehoord innoveren in moderne betaalmiddelen dan boycotten op wat voor manier. Boycotten klinkt zo negatief en leidt tot niets in dit geval. Positief blijven en investeren in een duurzame samenleving.
Een duurzame samenleving? Het gaat hier over het afrekenen van boodschappen e.d. in winkels en nergens anders over. Verder zijn die 'moderne betaalmiddelen' meestal niet in het voordeel van de klant. Om gebruik van die betaalmiddelen te mogen maken zal b.v. ook al betaald moeten worden voor het aanhouden van een betaalrekening bij een bank. Verder gaat het banken en anderen niet aan waar en waaraan iemand zijn/haar geld uitgeeft.
als je het goed wil doen moet je helemaal niet meer winkelen bij winkels waar je kunt pinnen maar dan zul je wel uit eigen moestuin moeten eten
Onzin. Gewoon niet meer betalen met pin, ook bij winkels waar die mogelijkheid wel geboden wordt. Winkels die contante betalingen afronden of winkels die allerlei beperkingen hanteren met betrekking tot contante betalingen? Boycotten die winkels!

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Chief »

Het word eens tijd dat de klanten zich eens inleven over het gezeik wat een kassière de hele dag aan moet horen.
Ow doen jullie nog wel aan centen.
Ow doen jullie nog wel aan centen dat is toch afgeschaft.
Ow krijg ik centen wat moet ik hier mee.
Ik hoef ze niet hoor ik heb thuis nog een pot vol, niemand wil ze.
Laat maar zitten die centen ik hoef ze niet ik kan ze nergens meer kwijt.
Blablabla dag in dag uit.

En geen een klant die ook maar positief is.
Geloof mij ik word er gek van.
Schaf ze af of voer ze in maar niet half half.

PS dit hebben de kasieres zelf niet verzonnen ook al denken somige klanten dit als ze terug gepl**rt worden je toonbank op.
Want soms word je als een hond behandeld.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Het word eens tijd dat de klanten zich eens inleven over het gezeik wat een kassière de hele dag aan moet horen.
Integendeel. Kassières hebben een serviceverlenende taak. Ze hebben namens hun werkgever de klant te dienen en velen lijken dat vergeten. Daarom komt het b.v. met grote regelmaat voor dat kassières onderling met elkaar roddelen over van alles, terwijl de klant de boodschappen staat af te rekenen. Het gemiddelde serviceniveau bij Nederlandse winkels is ronduit laag. Daardoor is het mogelijk dat winkels zelf maar allerlei regels hebben bedacht met betrekking tot het afronden van bedragen. Omdat Nederlandse klanten ondermaatse service zijn gewend, komen deze winkels er mee weg.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Jan1 »

Daarom komt het b.v. met grote regelmaat voor dat kassières onderling met elkaar roddelen over van alles, terwijl de klant de boodschappen staat af te rekenen.
Kan ook zijn, terwijl de klant staat te wachten, dit komt hier bij name bij Super de Boer voor.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Tjonge wat een gezeur over kassières. In mijn leven nauwelijks last van gehad, soms zelfs nog een leuk gesprek met ze tijdens het afrekenen (met pin). Maar goed, ze kennen me en altijd aardig.

Zou ook balen als kassière als er weer zo'n zuurpruim staat te zeuren over die paar centen. Meestal zijn het ook mensen die zat verdienen of een royaal pensioen hebben en niets te doen hebben. Je moet toch ergens over zeuren.

Merk het ook met de oudjes die zichzelf opsluiten in een serviceflat. Bij elke geluidje of kinderen in de buurt, moet er wel gemopperd worden.

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Chief »

Wim 2007 en Jan1
Ze hebben namens hun werkgever de klant te dienen en velen lijken dat vergeten.
Toch een foutje van het management hij/zij zit waarschijnlijk achter zijn/haar computertje op het kantoor en ziet niet wat er in zijn/haar toko gebeurt zeker als dit soort gebeutenissen vaak voor komt.

Maar deze opmerking heeft in mijn ogen niets te maken met het fijt dat het heel vervelend is als je dag in dag uit hetzelfde hoort, over de materie euro centen. Over asociaal gedrag van klanten daar kan ik ook een boek over schrijven. Nederlands kunnen praten maar gezellig in eigen taal door gaan, telefoneren dat is wel ergernis nummer 1.
Mensen staan zich al te ergeren als het niet lukt als een bejaarde stuntelig staat te pinnen, je moet ze zien verschieten en als ik dat zie dan zijn ze voor mij. Ik probeer altijd de klant te helpen om ze dit zelf laten doen, ik geef gelijk even de opmerking doet u maar rustig hoor de klanten achter u hebben waarschijnlijk geen tijd maar ik wel ik moet toch mijn uren vol maken. Zo denk ik dan die zit op een vriendelijke manier een steek onder water daar geniet ik van.


Wij hebben dan wel de taak om vriendelijk te blijven, nou als ik dit zou doen dan had ik allang bij een psychiater gelopen, alles in slikken en doorgaan zo werkt het niet. Het is 2009 heren en bepaalde dingen hoef je niet te pikken ook niet van een klant. Want dit soort klanten zijn wij liever kwijt als rijk.



VENCO dropje

Kijk u bent nu een klant naar mijn hart daar kunnen wij wat mee, gewoon gezellig dat kan ook en gelukkig zijn dit soort klanten er ook.
Gewoon eens een leuke opmerking dat maakt je dag weer goed.

alexanderpas
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2005 14:53

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door alexanderpas »

misschien even de winkelier op de feiten drukken:

http://www.dedetailhandel.nl/images/pdf/11.pdf
Afronden: wat zijn de spelregels?
De afrondingsregel houdt in dat het totaalbedrag op de kassabon bij contante betalingen wordt afgerond op 0 of 5. [...]
- De afrondingsregel is niet van toepassing bij betalingen met de PINpas, Chipknip of creditcard.
- De winkelier geeft geen munten van 1- en 2- eurocent als wisselgeld.
[...]
Mogen consumenten betalen met munten van 1- en 2-eurocent?
Doordat deze munten een wettig betaalmiddel blijven, mogen consumenten het afgeronde bedrag ermee betalen. Bijvoorbeeld, een bedrag van:
- € 10,05 mag betaald worden met een bankbiljet van 10 euro en 5 munten van
1-eurocent; en
- € 21,10 mag betaald worden met een biljet van 20 euro, 1-euromunt en 5 munten van 2-eurocent.
De winkelier geeft de munten van 1- en 2-eurocent niet meer terug als wisselgeld.
Op den duur zal er steeds minder met munten van 1- en 2-eurocent betaald worden, omdat consumenten deze in Nederland niet meer terug krijgen als wisselgeld.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door dhc »

Misschien even op de datum letten?
Topic is bijna twee jaar oud, totaal nutteloze reactie dus.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@dhc,
Daar ben ik het niet mee eens!
Ik ga volgende week weer naar Belgie, Duitsland en Luxemburg.
Daar begrijpt men gelukkig nog dat centen ook geld zijn!
Het afronden mag van mij vandaag nog afgeschaft worden.
Zelfs de invoering van de euro zou wat mij betreft teruggedraaid mogen worden ware het niet dat we dan waarschijnlijk weer besodemieterd zouden worden zoals bij het invoeren ervan. Afronden kost geld al beweert de middenstand van niet.
De euro kost nog meer. En dat is al lang bewezen.
Zo, weer even genoeg geklaagd.
Goede avond,
Acjzr1.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

acjzr1 schreef:@dhc,
Daar ben ik het niet mee eens!
Ik ga volgende week weer naar Belgie, Duitsland en Luxemburg.
Daar begrijpt men gelukkig nog dat centen ook geld zijn!
Het afronden mag van mij vandaag nog afgeschaft worden.
Zelfs de invoering van de euro zou wat mij betreft teruggedraaid mogen worden ware het niet dat we dan waarschijnlijk weer besodemieterd zouden worden zoals bij het invoeren ervan. Afronden kost geld al beweert de middenstand van niet.
De euro kost nog meer. En dat is al lang bewezen.
Zo, weer even genoeg geklaagd.
Goede avond,
Acjzr1.

In NL is het ook nog steeds geld, zie de link. Is sinds 2004 en ook in guldentijdperk werd al afgerond.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ocent.html

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@Teunbosseman,
Was het maar zo!
Van iedere tien winkels weigeren er negen om centen en twee cent munten te accepteren! Wetten? Daar doen de meeste winkels niet aan mee.
Afronden gewoon verbieden.
Probleem opgelost.
Iedereen blij.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik werk in een winkel..

en wij ronden af (contanten) maar als mensen ons betalen met 1 en 2 centen nemen wij het gewoon aan doen er ook niet moeilijk om (vermoedelijk wel als ze 10 euro met alleen maar centen willen betalen maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd) men vraagt wel vaak of we het aannemen.. antwoord: het is een wettelijk betaalmiddel mevrouw/meneer

wantdat is het ook een wettig betaalmiddel..
we kunnen er helaas niks mee maar nemen het wel aan.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hallo, bianca82
Met name jouw laatste zin beschrijft precies wat ik bedoel.
"we kunnen er helaas niks mee maar nemen het wel aan"
Hoezo kan een winkel niets met centen en twee cent
munten? De winkeliers hebben er zelf voor gekozen om af te ronden!
Zij zijn het niet verplicht.
Het levert de klant niets op.
De winkelier ook niet.
Zelfs het fabeltje van tijdwinst aan de kassa klopt niet.
Pinnen is zelfs nog trager!
Zeker de nieuwe manier met het insteken van het pasje!
Men is alleen maar bang om een foute beslissing toe te geven (of terug te draaien).
Niets meer of minder dan dat.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik ben blij dat er geen 1, 2 centen worden teruggegeven, je hebt je portomonee er anders mee vol en je hebt nog niets.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

acjzr1 schreef:@Teunbosseman,
Was het maar zo!
Van iedere tien winkels weigeren er negen om centen en twee cent munten te accepteren! Wetten? Daar doen de meeste winkels niet aan mee.
Afronden gewoon verbieden.
Probleem opgelost.
Iedereen blij.

Waar baseer je dat op??? Winkels bij mij accepteren gwoon 1 en 2 eurocenten.
Afronden gewoon verbieden? Helaas , lukte niet in guldentijdperk dus nu ook niet.

Gesloten