LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chantage middels PSD2

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door berndv »

JilVis schreef:
02 apr 2019 16:04
Ah, nu pas begrijp ik jouw gedachtenkronkel.
Nu moeten we alleen die van jou nog gaan snappen :lol:

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door CB »

JilVis schreef:
02 apr 2019 16:04
JilVis schreef:
02 apr 2019 15:43
Compliment, je bent goed in het blind tikken. Want lezen doe je niet. Mijn kritiek is niet gericht aan de informatie die WoltersKluwer verschaft. Dus deze bijdrage van jou is helaas niet relevant. Zullen we weer terugkeren naar het onderwerp: PSD2?
Ah, nu pas begrijp ik jouw gedachtenkronkel.
De koppeling tussen een bankrekening en een boekhoudpakket is inderdaad een individuele koppeling. Maar die gaat wel onderdeel worden, afgedwongen door de bank, van PSD2. Geen PSD2, dan ook geen koppeling. Ga maar lekker weer handmatig boeken. Dat is de chantage die de banken toepassen om rekeninghouders akkoord te laten gaan met PSD2.
Die chantage ondermijnt de vrijwilligheid.
En je kunt je voorstellen, dat er zo nog vele diensten aan zowel zakelijke als particuliere rekeninghouders zijn en gaan komen waarmee rekeninghouders worden gechanteerd akkoord te gaan met de privacyschending die PSD2 met zich mee brengt.
Het wordt me nu wel duidelijk hoe het met je is. Je gaat al een discussie met jezelf beginnen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door berndv »

JilVis schreef:
02 apr 2019 15:43
Mijn kritiek is niet gericht aan de informatie die WoltersKluwer verschaft. Dus deze bijdrage van jou is helaas niet relevant.
Je haalt het zelf aan, jij vond het relevant om dit er bij te betrekken, niet ik. Wellicht is het dan ook handig om die tekst te delen met de anderen. Maar goed, onderbouwen ben je tot op heden nog niet echt in uitgeblonken.

JilVis
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 sep 2016 21:04

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door JilVis »

berndv schreef:
02 apr 2019 16:17
Nu moeten we alleen die van jou nog gaan snappen :lol:
Fijn dat je jezelf lollig vindt. Is er tenminste één, nu nog de rest van Nederland.
Heb je ook nog serieuze inbreng?

JilVis
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 sep 2016 21:04

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door JilVis »

berndv schreef:
02 apr 2019 16:20
Maar goed, onderbouwen ben je tot op heden nog niet echt in uitgeblonken.
Jij hebt mijn verwijzing nagetrokken en als argument de link geplaatst. Daarmee heb je mijn onderbouwing bevestigd, waarvoor dank. Maar het maakt geen deel uit van de discussie. De discussie gaat over PSD2, niet over een wijziging van bankdiensten.
Heb je nog meer vragen over de risico's en bedreigingen door PSD2?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door berndv »

JilVis schreef:
02 apr 2019 16:04
JilVis schreef:
02 apr 2019 15:43
Compliment, je bent goed in het blind tikken. Want lezen doe je niet. Mijn kritiek is niet gericht aan de informatie die WoltersKluwer verschaft. Dus deze bijdrage van jou is helaas niet relevant. Zullen we weer terugkeren naar het onderwerp: PSD2?
Ah, nu pas begrijp ik jouw gedachtenkronkel.
De koppeling tussen een bankrekening en een boekhoudpakket is inderdaad een individuele koppeling. Maar die gaat wel onderdeel worden, afgedwongen door de bank, van PSD2. Geen PSD2, dan ook geen koppeling. Ga maar lekker weer handmatig boeken. Dat is de chantage die de banken toepassen om rekeninghouders akkoord te laten gaan met PSD2.
Die chantage ondermijnt de vrijwilligheid.
En je kunt je voorstellen, dat er zo nog vele diensten aan zowel zakelijke als particuliere rekeninghouders zijn en gaan komen waarmee rekeninghouders worden gechanteerd akkoord te gaan met de privacyschending die PSD2 met zich mee brengt.
Wacht, volgensmij begin ik die van jou nu te snappen. Wellicht komen die kronkels bij mij omdat jij degene begint over de koppeling tussen boekhoudpakketten en banken.

Je geeft zelf al aan dat de koppeling tussen boekhoudpakket en bankrekening een individuele koppeling betreft. Dat klopt. Maar iedere toegang tot de bankrekening gaat verlopen via individuele koppelingen, die allemaal met een eigen individuele goedkeuring werken, die ook allemaal om de 90 dagen verlengd moet worden. Zonder toestemming, geen toegang. Dat PSD2 nu inmiddels actief is, betekent niet dat opeens bepaalde diensten of bedrijven zonder toestemming toegang hebben, die toegang wordt niet verleend omdat PSD2 er is, die toestemming KAN verleend worden omdat PSD2 er is.

En nogmaals, als jij ergens bewijzen hebt, dat er bedrijven of diensten zijn die opeens toegang hebben tot jouw betaalgegevens, zonder dat jij hier toestemming voor hebt gegeven, dan verneem ik graag waar ik deze bewijzen kan vinden.

JilVis
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 sep 2016 21:04

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door JilVis »

berndv schreef:
02 apr 2019 16:32

Wacht, volgensmij begin ik die van jou nu te snappen. Wellicht komen die kronkels bij mij omdat jij degene begint over de koppeling tussen boekhoudpakketten en banken.
Neen, ik ben niet begonnen over die koppelingen. Ik ben begonnen over de chantage die banken toepassen en daarbij die dienstverlening inzetten.
berndv schreef:
02 apr 2019 16:32

En nogmaals, als jij ergens bewijzen hebt, dat er bedrijven of diensten zijn die opeens toegang hebben tot jouw betaalgegevens, zonder dat jij hier toestemming voor hebt gegeven, dan verneem ik graag waar ik deze bewijzen kan vinden.
Dat staat buiten PSD2 en buiten deze discussie. Het gaat om de chantage die banken toepassen en de mogelijke gevolgen daarvan.

Jammer dat je denkt deze discussie te kunnen "winnen" door het onderwerp te verdraaien. Ben je altijd zo negatief ingesteld? In plaats van tegen elkaar te bekvechten en ons eigen ego te strelen door een ander te kleineren, kunnen we beter gezamenlijk een betere wereld nastreven.
Ik denk dat die positieve benadering beter is, de behartiging van de collectiviteit van individuele belangen.

PSD2 is inmiddels een feit. Maar de manier waarop de banken daarmee omgaan en waarop rekeninghouders met de gevolgen worden geconfronteerd verdient een stringent kader. Laten we dat herkennen, erkennen, en er iets aan DOEN!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door berndv »

JilVis schreef:
02 apr 2019 16:50
Jammer dat je denkt deze discussie te kunnen "winnen" door het onderwerp te verdraaien. Ben je altijd zo negatief ingesteld? In plaats van tegen elkaar te bekvechten en ons eigen ego te strelen door een ander te kleineren, kunnen we beter gezamenlijk een betere wereld nastreven.
Ik denk dat die positieve benadering beter is, de behartiging van de collectiviteit van individuele belangen.
Helemaal mee eens, maar ik probeer voor mijzelf duidelijk te krijgen wat je punt is, ik wil je niet aanvallen, ik wil ook helemaal geen discussie winnen. Jij ziet ergens een probleem, en ik probeer te kijken of ik dat probleem ook zie, en ik zie het probleem niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik vind het probleem ook niet. Ik ben er naar aan het zoeken. Het gevolg is dat ik juist positief er over denk. Eerst geen mening, maar het lijkt me wel erg handig. Je hebt me omgeturnd, ik ben positief erover geworden. Juist omdat ik die beren op de weg niet heb gevonden.

JilVis
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 sep 2016 21:04

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door JilVis »

berndv schreef:
02 apr 2019 16:59

Helemaal mee eens, maar ik probeer voor mijzelf duidelijk te krijgen wat je punt is, ik wil je niet aanvallen, ik wil ook helemaal geen discussie winnen. Jij ziet ergens een probleem, en ik probeer te kijken of ik dat probleem ook zie, en ik zie het probleem niet.
( :D En jij komt uit het oosten, daar waar de wijzen vandaan kwamen? :D )
OK, we zullen zien wat zich in de toekomst ontwikkelt.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vooralsnog ontgaat me het verband tussen het probleem van de stille derde (wat inderdaad bestaat) en de casus van TS. Wolters Kluwers mag haar klantgegevens niet zomaar verkopen aan een fintech-bedrijf. Ik zie ook nog niet snel gebeuren dat WK via PSD2 een fintech-bedrijf toegang geeft tot al haar bankgegevens.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Chantage middels PSD2

Ongelezen bericht door kweenie »

De bank wil, dat je voor diezelfde dienst tegen een nog onbekend tarief eerst akkoord gaat met PSD2, waarmee je de bank toestemming verleent om de mutaties uit jouw bankrekening te delen met eenieder die bereid is daarvoor te betalen.
Nogmaals, onzin. Je verleent geen toestemming om de gegevens met lederen te delen. Je verleent toestemming voor een specifieke dienst.

Gesloten