LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De postbank laat geld stelen van je rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
klikmonster

De postbank laat geld stelen van je rekening

Ongelezen bericht door klikmonster » 15 jan 2006 02:50

Vandaag kreeg ik een afschrift van mijn girorekening. Er was een bedrag van 55.67 euro afgeschreven door Zorg service BV. Vol goede moed belde ik de Postbank op, volgens de telefoniste mocht het geld niet terug geboekt worden omdat het een eenmalige machtiging was.

En ik altijd maar denken dat je binnen 30 dagen je geld terug krijgt als je maar reageert. Niet dus.

Daarna nog een gesprek met de manager gehad maar ook hij kon het geld niet terugboeken. Volgens hem was er GEEN controle naam/nummer geweest en was het vast en zeker een typfout ergens.... Maarja, mijn geld is en bleef bij de verkeerde partij.

Ik moest maar gaan bedelen bij Zorg Service B.V. of ze mijn geld aub terug willen storten.

Toen ik dat bedrijf belde was de persoon die er over gaat uiteraard niet aanwezig maar er is een notitie van gemaakt.

Het zal je laatste geld maar wezen, dan heb je mooi het weekend niet te eten.

Hoe is het mogelijk in een land als Nederland dat een bank zomaar geld laat wegsluizen naar een bedrijf wat geen toestemming heeft en de klant niet helpt met het terugkrijgen van zijn eigen geld.

Dit moet toch onmogelijk zijn in Nederland ?

Sjors_B

Re: De postbank laat geld stelen van je rekening

Ongelezen bericht door Sjors_B » 15 jan 2006 09:38

Heeft niets met de postbank te maken, de rabobank doet dat ook. Dit heeft met dat ellendige eenmalige incasso te maken, hiervoor heeft dat zorg bedrijf een vergunning en is geen handtekening of iets dergelijks nodig van u.
U kunt een brief sturen met u klacht naar de zorg service en hen sommeren de boel in rode te maken.
Een klacht brief naar de postbank en over deze incasso perikelen. Bedrijven zijn namelijk als de dood dat ze deze incasso methode vergunning kwijt raken. Anders moeten namelijk alles weer met de hand en accept giro's gaan doen

klikmonster

Ongelezen bericht door klikmonster » 15 jan 2006 12:06

Ook al doen meerdere bedrijven het, het is toch onzinnig dat zoiets mogelijk is. Ik vind dat zo'n eenmalige incasso afgeschaft moet worden.

Ik wil ook heel graag weten bij welke instantie ik dit echt moet aankaarten, desnoods tot de 2e kamer aan toe maar dit is ronduit diefstal.

Waarschijnlijk komt het wel netjes terug maar tot die tijd is mijn geld wel 'gestolen'.

Anders dan gestolen kan ik het niet noemen, stel dat je niet op je afschrift kijkt, dan ben je het gewoon voorgoed kwijt!

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien » 15 jan 2006 12:19

stel dat je niet op je afschrift kijkt, dan ben je het gewoon voorgoed kwijt!
maar dan ben je ook gewoon dom bezig, die dingen krijg je niet voor niets...

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ » 15 jan 2006 12:40

Dit onderwerp is al vaker besproken op dit forum.

De juridische kant is duidelijk: een onterechte machtiging kun je altijd terug laten boeken. In de praktijk zeuren de banken wel eens, maar als je doorzet boeken ze toch wel het geld terug.

klikmonster

Ongelezen bericht door klikmonster » 15 jan 2006 12:40

Dat slaat helemaal nergens op natuurlijk.
De afschriften zijn om te zien wat je wel en niet betaald hebt. Niet om te controleren of iemand wat van je rekening gestolen heeft.

De bank is mijn inziens verantwoordelijk. Ik wilde automatische incasso geheel af laten sluiten maar dat is niet mogelijk.

Je moet zelf kunnen beslissen welke diensten je laat toepassen op je rekening.

Je zet je geld bij de bank neer o.a. omdat het veilig is. Je zet het niet bij de bank neer zodat ze door fouten je geld kunnen laten verdwijnen.

Het is in mijn geval al de 3e keer dat er binnen 1 jaar geld onterecht werd afgeschreven (steeds door een ander bedrijf, steeds op een andere rekening).

klikmonster

Ongelezen bericht door klikmonster » 15 jan 2006 12:43

Ik heb een gesprek van ruim een half uur gehad met de manager (of iemand die zichzelf ervoor uitgaf) maar geld terugboeken was en blijft onmogelijk.

Alleen als het bedrijf dit vaker zou doen, dan zou de postbank actie ondernemen. Vooralsnog was het volgens de manager een probleem tussen het bedrijf en ik en stond de postbank er buiten.

Hoewel ik dat durf te betwisten :evil:

De enige die er iets voor gedaan hebben om MIJN geld te laten verdwijnen zijn de postbank en Zorg service

r001

Ongelezen bericht door r001 » 15 jan 2006 16:55

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat er geld van je rekening onterecht wordt afgeschreven. Er zijn verschillende type incasso's. De meeste incasso's zijn inderdaad 30 dagen incasso's, echter sommige bedrijven, zoals loterijen, boeken af met een 0-dagen incasso.

Het is wel degelijk mogelijk om incasso's te blokkeren. Je kan kiezen uit een selectieve incassoblokkade (voor een bepaald bedrijf of instantie) of een algehele incassoblokkade, hierdoor is geen enkele incasso meer mogelijk. Je kunt dit aangeven bij je bank.

klikmonster

Ongelezen bericht door klikmonster » 15 jan 2006 17:11

Bedankt voor de tip, dan ga ik daar zeker nog eens naar vragen bij de bank.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 » 15 jan 2006 19:36

Ook bij mij is er een keer geld geïncasseerd door een naar ze zeggen goed doel, van dit goede doel had ik toen nog nooit gehoord. De Postbank deed toen ook moeilijk omdat het een zogenoemde DV was. Uiteindelijk heb ik het bedrag wel teruggekregen, deze rekening heb ik opgezegd, het was toch maar een tweede rekening, nadien kreeg ik van verschillende goede doelen bedelbrieven met alvast een acceptgiro, allemaal geregistreerd op het nummer van de opgezegde rekening. U moet weten dat deze van deze rekening nog nooit iemand betaald was, hieraan kan je zien dat er een bedrijvige handel is in adressen waar wel eens een gift gegeven wordt. Hoe ze aan mijn nummer gekomen zijn is voor mij een raadsel. Sindsdien kijk ik met enig wantrouwen naar de goede doelen, niet alleen krijgt de top TOPsalarissen, ook schuwen ze niet om onterecht geld te incasseren.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. » 17 jan 2006 17:19

Heeft niets met de postbank te maken, de rabobank doet dat ook. Dit heeft met dat ellendige eenmalige incasso te maken, hiervoor heeft dat zorg bedrijf een vergunning en is geen handtekening of iets dergelijks nodig van u.
In dit geval heeft het wel degelijk iets te maken met de P-bank, want het is in dit geval van een girorekening geplunderd. Het is blijkbaar zo dat door toedoen van een bank die nalaat een deugdelijke controle uit te voeren je zo bij het geld kunt van een rekeninghouder. Vergeet niet dat het de bank is die namens jou betalingsopdrachten uitvoert en niet namens anderen. Komt nog bij dat op girorekeningen, in tegenstelling tot banknummers geen pariteitscontrole kan worden uitgevoerd. Het is dus eigenlijk daardoor heel eenvoudig om geld van alle bestaande girorekeningen (gewoon oplopend op nummer) af te halen. Vervolgens komt de P-Bank doodleuk met de mededeling "jammer maar helaas". Dat is blijkbaar de kracht van de P-Bank.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ » 17 jan 2006 21:30

Het is blijkbaar zo dat door toedoen van een bank die nalaat een deugdelijke controle uit te voeren je zo bij het geld kunt van een rekeninghouder.
Klopt, maar geen enkele bank controleert aangeleverde incasso's hoor.
Komt nog bij dat op girorekeningen, in tegenstelling tot banknummers geen pariteitscontrole kan worden uitgevoerd. Het is dus eigenlijk daardoor heel eenvoudig om geld van alle bestaande girorekeningen (gewoon oplopend op nummer) af te halen
Alsof de elfproef van bankrekeningen in met een spreadsheet niet net zo makkelijk te berekenen zijn als 1 + 1 optellen.

particulier

Ongelezen bericht door particulier » 17 jan 2006 22:53

Ben ik niet helemaal mee eens: Kies 9 random nummers, voer de 11 proef uit en bepaal het laatste getal door de rest van 11 te nemen. Niet helemaal foolproof, maar via een computer kun je zo snel een groot aantal getallen genereren die een bankrekeningnummer kunnen zijn.

Dus kwalijke zaak van de Postbank!

s i m o n e

Ongelezen bericht door s i m o n e » 18 jan 2006 09:09

Voorwaarden

Terugboeking van het afgeschreven bedrag is mogelijk binnen 21 werkdagen (30 kalenderdagen) als:

U een doorlopende machtiging hebt afgegeven, bijvoorbeeld aan uw energiebedrijf
U een telefonische eenmalige machtiging hebt afgegeven, bijvoorbeeld bij een telefonische aankoop
U een eenmalige actie machtiging hebt afgegeven, bijvoorbeeld aan een goed doel.

Terugboeken van het afgeschreven bedrag is mogelijk binnen 5 werkdagen wanneer:

U een telefonische doorlopende machtiging kansspelen heeft aangegeven, bijvoorbeeld aan een loterij.

Terugboeking niet mogelijk

Terugboeking van het afgeschreven bedrag is niet mogelijk als:

de terugboekingtermijn van 21 werkdagen (30 kalenderdagen) na incasso-afschrijving is verstreken
u een eenmalige schriftelijke machtiging hebt afgegeven, bijvoorbeel voor een eenmalige aankoop bij een postorderbedrijf
u een doorlopende schriftelijke machtiging kansspelen hebt afgegeven (een doorlopende telefonische machtiging kansspelen kunt u binnen 5 werkdagen terugboeken)
het een betaling van collegegelden betreft
u hebt betaald met een acceptgiro
u hebt betaald door zelf over te boeken naar het bedrijf
het een creditcardbetaling betreft.
Bovenstaande tekst is van de site van ABN AMRO. Zij maken dus een verschil tussen telefonisch verstrekte eenmalige machtigingen en schriftelijk verstrekte eenmalige machtigingen. In het geval van klikmonster zou het bedrag dus wel teruggeboekt worden want ik neem aan dat de incassant geen handtekening kan overleggen.

Flipipo

Ongelezen bericht door Flipipo » 18 jan 2006 09:37

En dan bellen.... wie betaalt deze kosten?? terwijl het niet jouw schuld was... zo verrijken de banken en belmaatschappijen zich!

Gesloten