LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSB bank en de akte van cessie

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DSB bank en de akte van cessie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uiteraard.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: DSB bank en de akte van cessie

Ongelezen bericht door sacredfour »

Redhead55 Volgens mij is het percentage securitisaties veel groter. Ik zie in een van de jaarverslagen dat DSB een aantal notes terug koopt van verschillende SPV’s onder het kopje: Repurchased notes. Ik heb niet zoveel verstand van boekhouden, maar misschien wordt hier wel bedoelt 1.3 miljard aan repurchased notes van de verschillende SPV’s?
Verder valt op te merken dat er geen rechtszaken zijn gevoerd in naam van de verschillende SPV's. Dit is opmerkelijk als 1/3 is gesecuritiseerd dan zou ook 1/3 van alle rechtszaken gevoerd moeten zijn door een van de SPV's.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DSB bank en de akte van cessie

Ongelezen bericht door Moneyman »

sacredfour schreef:Verder valt op te merken dat er geen rechtszaken zijn gevoerd in naam van de verschillende SPV's. Dit is opmerkelijk als 1/3 is gesecuritiseerd dan zou ook 1/3 van alle rechtszaken gevoerd moeten zijn door een van de SPV's.
Natuurlijk niet. Er is geen enkele steekhoudende reden om een analoog verband aan te nemen. Er zou, om maar eens een voorbeeld te noemen, om inhoudelijke of procestechnische redenen, prima voor gekozen kunnen worden om alleen in gesecuritiseerde leningen of juist alleen in niet gesecuritiseerde leningen te gaan procederen.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: DSB bank en de akte van cessie

Ongelezen bericht door sacredfour »

Het zal eveneens duidelijk zijn dat, gezien het bovenstaande, het steeds lastiger wordt om leningen die wel gesecuritiseerd waren maar bijv. door oversluiting naar een andere verstrekker uit de "pool" vallen, te vervangen door andere, gelijksoortige leningen.
Redhead55, ik betwijfel of dit überhaupt mogelijk is. Er is een cutt of date, waarna er geen veranderingen meer mogen worden aangebracht in de pool. Een lening kan dus niet zomaar uit de pool vallen. Wel kan het zijn dat de cedent in het contract bepaalde condities heeft ingebouwd dat als die geactiveerd worden, de cedent verplicht is de lening terug te kopen. Dit is bv het geval met een van de SPV’s van CACF Nederland. Hier is in het contract de verplichting ingebouwd dat als de lener in gebreke is met betalen de lening moet worden terug gekocht en daarna moet worden verkocht aan een derde partij.
Dan kan je je afvragen of een bank in faillissement deze koop mag doen.

Gesloten