LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Officiele brief Houthoff Buruma

Hierbij kom ik namens de curatoren van de DSB Bank ("Curatoren") terug op uw brief van 8 januari 2010 aan de rechter-commissaris in het faillissement, mr. M.L.D. Akkaya (zie bijlage).

Creditrente / debetrente

In uw brief beklaagt u zich op de eerste plaats (in algemene zin) erover dat de DSB Bank van haar klanten - enerzijds- rente vordert over uitstaande debetsaldi, terwijl zij -anderzijds- geen rente (meer) vergoedt over uitstaande creditsaldi. Als ik u goed begrijp heeft u van de Nederlandse Bank N.V. vernomen, dat zowel debetrente als creditrente met het faillissement 'bevroren' zouden worden. Dit is echter niet het geval. Op zichzelf brengt een faillissement geen verandering in de overeenkomsten die ten tijde van faillietverklaring tussen DSB Bank en haar klanten golden. Dit betekent dat DSB Bank ook na faillissement het recht houdt haar debiteuren en (rekeninghouders) debetrente in rekening brengen. Voor creditrente ligt dit iets anders, in die zin dat schuldeisers (rekeninghouders) van DSB Bank op grond van Faillissementswet (art. 128) in beginsel geen vordering in het faillissement kunnen indienen die betrekking heeft op door DSB Bank verschuldigde creditrente die na faillissement is opgekomen.

Aflossing debetsaldo

Op de tweede plaats beklaagt u zich over het feit dat DSB Bank u debetrente over uw debetsaldo in rekening brengt over een periode waarin u dit debetsaldo - als gevolg van de problemen met het betalingsverkeer na faillissement - niet heeft kunnen opvragen en/of aflossen. Curatoren zijn zich bewust geworden van deze problematiek (die overigens ook voor andere rekeninghouders geldt) en hebben uit coulance besloten de debetrente op betaalrekeningen over de periode oktober tot en met december 2009 - de periode waarin het niet goed of niet goed mogelijk was uw schuld af te lossen - kwijt te schelden. Deze kwijtschelding zal automatisch worden doorgevoerd. U hoeft hiervoor dus geen apart verzoek te in te dienen. U ontvangt van Curatoren zo spoedig mogelijk schriftelijk bericht over uw rekeningsaldo na kwijtschelding. Dit bericht zal tevens informatie bevatten over de wijze waarop uw rekeningsaldo dient te worden afgelost.

Ik hoop u met het bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog nadere vragen en/of opmerking hebben, dan kunt u hierover (bij voorkeur via e-mail) contact met mij opnemen.

Een kopie van dit bericht zend ik aan de rechter-commissaris en de Afdeling Klachtenmanagement van DSB Bank.

Met vriendelijke groet,

Namens Curatoren,


M.F. H.

Gesloten