LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Annabellala schreef:
18 sep 2020 16:06
In de afgelopen 20 jaar heb ik zo'n 18.000 euro aan rente betaald.
Moet je nagaan wat je allemaal had kunnen doen als je nooit die lening had afgesloten. (Ik hoop dat je dit inmiddels een beetje doorhebt.)
Ik zeg dit niet om je terecht te wijzen, maar omdat die ene zin van jou perfect de zinloosheid van geld lenen illustreert.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
18 sep 2020 20:20
Volgens mij, ZeerPrivé, weten we te weinig van de TS om dit soort uitspraken te doen.

En wat weet TS dan van mij om de conclusie te trekken dat zij een beter mens is dan ik? Enige wat zij uit mijn woorden kan afleiden, is dat ik zo ben opgevoed dat mensen hun verplichtingen moeten nakomen.

Annabellala
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2020 12:57

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Annabellala »

ZeerPrivé schreef:
18 sep 2020 20:01

Wel ja, lekker makkelijk. 20 jaar lang er niet bij stilstaan dat er ook afgelost moet worden en dan maar naar de schuldhulpverlening? Die lossen het dan wel even op? Dat feestje gaat zeer waarschijnlijk niet door.

En TS mag zich van mij een veel beter mens voelen dan mij, maar ik kom in ieder geval wel mijn verplichtingen na.
[/quote]

Hoe komt u erbij dat ik mijn verplichtingen niet na kom? Ik heb 20 jaar lang trouw de rente betaald en sinds een paar jaar los ik ook af.

U beschuldigt mij van zaken die niet kloppen, legt mij woorden in de mond die ik niet heb gezegd en valt mij zonder enige oorzaak aan. Ik ben ongetwijfeld niet beter dan u. Wel rijker in mededogen en menselijkheid.

U weet niet wat ik de afgelopen 20 jaar (niet) heb gedaan en u oordeelt zonder enige reden.

Annabellala
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2020 12:57

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Annabellala »

Ik wil bij deze iedereen bedanken die constructief heeft meegedacht; aan die reacties heb ik zeker iets gehad.

De reacties van mensen die meteen van het slechtste uitgaan alsof ik iemand anders dan mijzelf tekort zou hebben gedaan begrijp ik niet.

Ik snap ook niet het probleem waarom ik niet gewoon, weliswaar veel te veel, maar langzamer kan afbetalen. De Rabobank verdient eraan, en ik kom niet op straat te staan.

Verder zie ik vaak dezelfde reacties langskomen van mensen die niet het hele topic doorlezen (wat ik begrijp). Maar nogmaals; ik heb de Rabobank direct gebeld maar dat levert helemaal niets op. Het "meedenken" is een wassen neus.

Ik heb nu mijn antwoord denk ik wel dus doorgaan met beledigen en mij vertellen hoe dom het is om in een wurgkrediet te stappen is niet nodig. Dat was niet mijn vraag.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Annabellala schreef:
18 sep 2020 23:13
Ik wil bij deze iedereen bedanken die constructief heeft meegedacht; aan die reacties heb ik zeker iets gehad.

De reacties van mensen die meteen van het slechtste uitgaan alsof ik iemand anders dan mijzelf tekort zou hebben gedaan begrijp ik niet.

Ik snap ook niet het probleem waarom ik niet gewoon, weliswaar veel te veel, maar langzamer kan afbetalen. De Rabobank verdient eraan, en ik kom niet op straat te staan.

Verder zie ik vaak dezelfde reacties langskomen van mensen die niet het hele topic doorlezen (wat ik begrijp). Maar nogmaals; ik heb de Rabobank direct gebeld maar dat levert helemaal niets op. Het "meedenken" is een wassen neus.

Ik heb nu mijn antwoord denk ik wel dus doorgaan met beledigen en mij vertellen hoe dom het is om in een wurgkrediet te stappen is niet nodig. Dat was niet mijn vraag.
Dat het niet slim is geweest is makkelijk achteraf praten. Dat u veel eerder had moeten beginnen met aflossen is ook een keuze die nu makkelijk lijkt. Maar nu is het wel aan u om iets te doen. Wijzen naar de Rabobank dat zij u deze leenvorm hebben verkocht en dat u niet kon aflossen en nu een beetje is het zoeken naar uitvluchten. Er is 1 iemand die ervoor kan zorgen dat het tij gekeerd wordt. En die iemand bent u. Zoek dus hulp en steek elke euro in die schuld.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Annabellala schreef:
18 sep 2020 23:00

Hoe komt u erbij dat ik mijn verplichtingen niet na kom? Ik heb 20 jaar lang trouw de rente betaald en sinds een paar jaar los ik ook af.

U beschuldigt mij van zaken die niet kloppen, legt mij woorden in de mond die ik niet heb gezegd en valt mij zonder enige oorzaak aan. Ik ben ongetwijfeld niet beter dan u. Wel rijker in mededogen en menselijkheid.

U weet niet wat ik de afgelopen 20 jaar (niet) heb gedaan en u oordeelt zonder enige reden.
Dat je al een paar jaar aflost, schrijf je nu pas. En over menselijkheid gesproken, jij hebt geen idee wat ik allemaal al 15-20 jaar voor anderen heb gedaan en nog steeds doe, gratis en voor niets.

Maak eens een afspraak bij een goede budgetcoach die samen met jou kijkt waar je (nog) op kunt bezuinigen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door hebra98 »

NeoDutchio schreef:
18 sep 2020 23:19
Annabellala schreef:
18 sep 2020 23:13
Ik wil bij deze iedereen bedanken die constructief heeft meegedacht; aan die reacties heb ik zeker iets gehad.

De reacties van mensen die meteen van het slechtste uitgaan alsof ik iemand anders dan mijzelf tekort zou hebben gedaan begrijp ik niet.

Ik snap ook niet het probleem waarom ik niet gewoon, weliswaar veel te veel, maar langzamer kan afbetalen. De Rabobank verdient eraan, en ik kom niet op straat te staan.

Verder zie ik vaak dezelfde reacties langskomen van mensen die niet het hele topic doorlezen (wat ik begrijp). Maar nogmaals; ik heb de Rabobank direct gebeld maar dat levert helemaal niets op. Het "meedenken" is een wassen neus.

Ik heb nu mijn antwoord denk ik wel dus doorgaan met beledigen en mij vertellen hoe dom het is om in een wurgkrediet te stappen is niet nodig. Dat was niet mijn vraag.
Dat het niet slim is geweest is makkelijk achteraf praten. Dat u veel eerder had moeten beginnen met aflossen is ook een keuze die nu makkelijk lijkt. Maar nu is het wel aan u om iets te doen. Wijzen naar de Rabobank dat zij u deze leenvorm hebben verkocht en dat u niet kon aflossen en nu een beetje is het zoeken naar uitvluchten. Er is 1 iemand die ervoor kan zorgen dat het tij gekeerd wordt. En die iemand bent u. Zoek dus hulp en steek elke euro in die schuld.
>>
Lees toch eens goed wat de VRAAG van TS is.
Het gaat niet om de 1% betaling van € 85,- maar de afwijking van het contract waardoor er het dubbele per maand betaald moet worden. Dat is niet een gevalletje van meer rente maar een dubbel bedrag.
Dan kan ik me voorstellen dat hierover een vraag gesteld MAG worden op dit forum of dat zomaar mag.
Natuurlijk is TS bewust van de bedragen die ze al betaald heeft, maar je kan niet altijd zomaar even aan meer geld komen.

Ik denk wel dat er goede opties zijn genoemd en de rest zijn antwoorden en meningen op vragen die niet gesteld zijn.
En een vraag om medelijden heb ik niet gezien en weet ook te weinig hoe de situatie is ontstaan om te (ver) oordelen.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En een vraag om medelijden heb ik niet gezien
Ik ook niet, mijn opmerking daarover was ook niet specifiek voor TS, maar had betrekking op jouw algemene verhaal. Ik had het ook niet voor niets gequote.
ZeerPrivé schreef:
18 sep 2020 16:41
hebra98 schreef:
18 sep 2020 16:25
Dit lijkt mij een eeuwig melkkoe.
Als de 1% bijna alleen maar rente betreft dan kan je dus blijven betalen zonder uitzicht op het afnemen van de hoofdsom.
Zover ik mij herinner, is hier een keer een TV uitzending over geweest met ook BN'ers die een dergelijke nadelige lening hadden afgesloten.
Uiteindelijk hadden ze meer rente betaald dan de lening daadwerkelijk was.
Tja, dat krijg je als mensen jaar in jaar uit alleen maar rente betalen. Dat kan iedereen toch wel bedenken, lijkt me. Geen medelijden mee.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door hebra98 »

PietertjeTwee schreef:
19 sep 2020 01:52
...........

Overigens heb ik persoonlijk ook wel wat moeite met je houding, onder andere het consequente gebruik van het woord 'wurgkrediet'.
>>
Kun jij uitleggen waarom jij daar problemen mee hebt?
En welke benaming zou jij dan geven een een soortgelijke constructie waarbij je kan blijven betalen maar nooit van je schuld afkomt?

En dan is het helemaal niet een vraag hoe iemand in deze situatie terecht is gekomen, want dat weten we niet.
Je kunt ook gedwongen zijn (geweest) om een krediet te nemen door omstandigheden buiten jouw schuld om.

Dat een bank / instantie zoveel "profijt" moet hebben op jouw lening/krediet en dit resulteert in het blijven betalen zonder aflossen is de gebruikte term in mijn ogen een zeer nauwkeurige omschrijving. Wanneer is het genoeg voor de Bank / instantie

En peutertje (v) twee.
Het is een gangbaar en uitgelegde term, dus wie ben jij om hier een ander op aan te vallen.

https://www.denederlandsekredietmaatsch ... ediet.html
https://financieel.infonu.nl/lenen/1748 ... vanaf.html
https://www.bnnvara.nl/kassa/tags/dossier-wurgkredieten
https://meld.nl/melding/consumentenrech ... rgkrediet/

Ik denk dat er een regel zou moeten ontstaan dat als je b.v. van je openstaande krediet of leenbedrag al het leenbedrag aan rente hebt betaald, je overgaat in het alleen nog betalen van het (nog) openstaande bedrag.

Dus, lening van € 8000,- en je betaald een laag bedrag p/m dat je eigenlijk alleen rente betaald tot € 8000,- .
Op dat moment betaal je geen rente meer maar alleen nog aflossing. Dan heeft de bank / instantie uiteindelijk zijn geld terug met een winst van € 8000,-

Dan blijf je ieder geval uitzicht houden op het einde van deze betaling.
Laatst gewijzigd door hebra98 op 19 sep 2020 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat mij verbaast bij dit soort kredieten dat de rente vaak variabel is, maar in de loop der jaren alleen maar omhoog is gevariabeld. Naar beneden gaat het zelden. Bij de ING is het wel een keer naar beneden gegaan: naar ruim 9%. Dat is ongeveer het percentage van zo'n 20 jaar geleden. Maar toen waren alle rentes een stuk hoger. Het zou banken sieren als ze met rente op persoonlijke leningen de markt zouden volgen en nog een paar procent zakken, naar iets van vier of vijf of zo.

Dan zou het aflossen voor de TS ook een stuk sneller gaan.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hebra98 schreef:
19 sep 2020 07:22
PietertjeTwee schreef:
19 sep 2020 01:52
...........

Overigens heb ik persoonlijk ook wel wat moeite met je houding, onder andere het consequente gebruik van het woord 'wurgkrediet'.
>>
Kun jij uitleggen waarom jij daar problemen mee hebt?
En welke benaming zou jij dan geven een een soortgelijke constructie waarbij je kan blijven betalen maar nooit van je schuld afkomt?

En dan is het helemaal niet een vraag hoe iemand in deze situatie terecht is gekomen, want dat weten we niet.
Je kunt ook gedwongen zijn (geweest) om een krediet te nemen door omstandigheden buiten jouw schuld om.

Dat een bank / instantie zoveel "profijt" moet hebben op jouw lening/krediet en dit resulteert in het blijven betalen zonder aflossen is de gebruikte term in mijn ogen een zeer nauwkeurige omschrijving. Wanneer is het genoeg voor de Bank / instantie

En peutertje (v) twee.
Het is een gangbaar en uitgelegde term, dus wie ben jij om hier een ander op aan te vallen.
TS geeft zelf aan dat er pas sinds een paar jaar een klein beetje afgelost wordt. Er is dus vanaf dag 1 0,00 afgelost. Dat is geen wurgkrediet, dat heet eigen verantwoordelijkheid. Iedereen weet dat een lening terug betaald moet worden. Als je dan 20 jaar lang niets betaald, dan moet je niet nu gaan klagen dat je zoveel rente hebt betaald.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Wat me weer doet denken aan deze uitzending van collega-omroep
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... le-beperkt
Waar overigens ook de term wurgkrediet wordt gebruikt

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door hebra98 »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2020 07:57
......

TS geeft zelf aan dat er pas sinds een paar jaar een klein beetje afgelost wordt. Er is dus vanaf dag 1 0,00 afgelost. Dat is geen wurgkrediet, dat heet eigen verantwoordelijkheid. Iedereen weet dat een lening terug betaald moet worden. Als je dan 20 jaar lang niets betaald, dan moet je niet nu gaan klagen dat je zoveel rente hebt betaald.
>>
Lees nu toch eens beter, of reageer anders gewoon helemaal niet.
Ze KLAAGT NIET dat ze zoveel rente heeft betaald.
Ze beseft dat ze al zoveel heeft betaald, maar bleef dit netje doen.
Ze VRAAGT of het maandelijkse bedrag gewoon eenzijdig en zonder overleg VERDUBBELT mag worden.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Jose2501 schreef:
19 sep 2020 08:07
@hebra98 blijft mijn vraag is die verdubbeling algemeen of persoonlijk? En wat is de reden van verandering?
Als TS niet antwoordt weet jij dat misschien?
>>
Helaas kan ik ook geen echt goede reden bedenken, alhoewel.
Wellicht vinden ze het lastig dat een dossier zo lang loopt en nu willen dat de schuld ook (af) betaald wordt.
En dan wil je natuurlijk nog wel steeds je rente ontvangen. :twisted: :twisted:
Ik denk, omdat er een leeftijd is bereikt waarbij ze denken dat de schuld niet meer kan worden afgelost, als het zo verder gaat.

En dat ook het binnen harken van het leenbedrag natuurlijk wel heel belangrijk als je in al die jaren al € 18.000,- euro hebt verdient aan dit krediet / lening.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
19 sep 2020 07:22
Ik denk dat er een regel zou moeten ontstaan dat als je b.v. van je openstaande krediet of leenbedrag al het leenbedrag aan rente hebt betaald, je overgaat in het alleen nog betalen van het (nog) openstaande bedrag.

Dus, lening van € 8000,- en je betaald een laag bedrag p/m dat je eigenlijk alleen rente betaald tot € 8000,- .
Op dat moment betaal je geen rente meer maar alleen nog aflossing. Dan heeft de bank / instantie uiteindelijk zijn geld terug met een winst van € 8000,-

Dan blijf je ieder geval uitzicht houden op het einde van deze betaling.
Als je uitzicht wilt hebben op het einde van betalingen, moet je om te beginnen geen doorlopend krediet nemen. En dat is gelijk de reden dat jouw voorstel niet kan werken. Hoe kan je rente maximeren op een vast bedrag, terwijl het krediet flexibel en continu opneembaar is?
hebra98 schreef:
19 sep 2020 08:19
En dat ook het binnen harken van het leenbedrag natuurlijk wel heel belangrijk als je in al die jaren al € 18.000,- euro hebt verdient aan dit krediet / lening.
Ja, het is echt helpend om lekker tendentieus te doen, terwijl beide partijen zich gewoon aan de contractuele afspraken houden.

Los daarvan laat je in beide reacties hierboven duidelijk zien dat je niet bepaal helder zicht hebt op dit onderwerp. De suggestie dat iedere cent rente winst voor de bank is, is ronduit lachwekkend.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door kuklos »

hebra98 schreef:
19 sep 2020 07:22

En peutertje (v) twee.
Vanwege die tekst heb ik je bericht gemeld. Het is niet nodig op die manier tegen een ander forumlid te spreken.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@hebra

En als u de reacties van de Ts zou lezen, kunt u zien dat het haar helemaal niet kan schelen als de schuld niet afgelost zou worden.

“Ik heb het totaal geleende bedrag inderdaad al ruimschoots terugbetaald aan rente. Maar er zijn ergere dingen dan een lening niet kunnen aflossen zoals op straat komen te staan. Dan wordt terugbetalen nog lastiger. “

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door thecure »

Annabellala schreef:
18 sep 2020 23:00


U weet niet wat ik de afgelopen 20 jaar (niet) heb gedaan en u oordeelt zonder enige reden.
Voor de beeldvorming: Wat was het oorspronkelijke leenbedrag, en hoeveel daarvan staat er nu nog open?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Lady1234 schreef:
19 sep 2020 11:46
@hebra

En als u de reacties van de Ts zou lezen, kunt u zien dat het haar helemaal niet kan schelen als de schuld niet afgelost zou worden.

“Ik heb het totaal geleende bedrag inderdaad al ruimschoots terugbetaald aan rente. Maar er zijn ergere dingen dan een lening niet kunnen aflossen zoals op straat komen te staan. Dan wordt terugbetalen nog lastiger. “
>>
Dit is een vergelijking met ERGER... niet dat ze niet liever morgen nog van de lening af wil zijn. 8)

Of heeft ze dat wel ergens geschreven en heb ik dat gemist?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, ze wil best van die lening af, gratis.

Gesloten