LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Navraag dat is gedaan, schriftelijk zelfs. maar ze ontwijken de vragen.

Maar mag het volgens u of mag het niet, eenzijdig een overeenkomst open breken? Dat is voor mij de vraag die ik graag beantwoord zou willen zien.

In mijn gedachte gang heer Neo zou dat geen bezwaar zijn, ik zou dan een nieuwe overeenkomst willen zien en voor akkoord willen tekenen. Zo blijft alles transparant, duidelijk voor beide partijen.

Dat is wat topic starter volgens mij ook bedoeld, de leeftijd waar ik voor getekend heb was onbepaald in het doorlopend krediet dossier.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

CarlaHeusden schreef:
19 sep 2020 20:46
Navraag dat is gedaan, schriftelijk zelfs. maar ze ontwijken de vragen.

Maar mag het volgens u of mag het niet, eenzijdig een overeenkomst open breken? Dat is voor mij de vraag die ik graag beantwoord zou willen zien.

In mijn gedachte gang heer Neo zou dat geen bezwaar zijn, ik zou dan een nieuwe overeenkomst willen zien en voor akkoord willen tekenen. Zo blijft alles transparant, duidelijk voor beide partijen.

Dat is wat topic starter volgens mij ook bedoeld, de leeftijd waar ik voor getekend heb was onbepaald in het doorlopend krediet dossier.
Wat vroeger kon kan tegenwoordig niet meer. Sinds de bankencrisis zijn er regels opgesteld door de overheid die moeten voorkomen dat mensen in de problemen komen. En nee, dat zal niet in uw overeenkomst staan van 30 jaar geleden, maar dat is nu wel de wet. De bank moet dat simpelweg uitvoeren.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

En nee, dat zal niet in uw overeenkomst staan van 30 jaar geleden, maar dat is nu wel de wet.
Precies, en om die reden zou de bank dus een nieuwe overeenkomst moeten maken van deze tijd, zoals u zegt. Ondertekend door overeengekomen partijen.

In mijn geval spreken ze nog steeds over een flexibel krediet die dus allang begraven is, waarom noemen ze het beestje nu niet bij naam. Mevr. Heusden we hebben een nieuwe persoonlijke lening voor u klaar liggen, als u tijd en in de gelegenheid bent om even langs te komen om te tekenen. Dat klinkt heel anders dan, beste klant volgende maand moet u het dubbele betalen wat u gewend bent. Zorg ervoor dat uw tegenrekening voldoende saldo heeft.

De vraag blijft overeind staan, eenzijdige beslissingen doorvoeren van de bank? Zonder enig contract of ondertekening daarvan. Is dat normaal.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

CarlaHeusden schreef:
19 sep 2020 21:21
De vraag blijft overeind staan, eenzijdige beslissingen doorvoeren van de bank? Zonder enig contract of ondertekening daarvan. Is dat normaal.
Ja.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als ik de (enkele) ervaringen hier zo lees moet ik zeggen dat ik er toch wel iets te verwijten is aan de Rabo.
Uiteraard er vanuit gaan dat het zo gegaan is, als aangegeven, en ze verschuilen achter slogans en non communicatie.

Als de Rabo voorwaardes veranderen dan moeten ze weten dat niet iedereen "even" dubbele lasten kan betalen.
Ongeacht hoe iedereen denkt over het afsluiten van welk financieel product dan ook.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het enige “flexibele “ wat die lening niet meer is, is dat u geen afgeloste bedragen meer kunt opnemen.

En er mogen een heleboel zaken volgens de wet gewijzigd worden zonder dat u daarmee instemt. En als de klant daarmee niet instemt, staat het haar vrij de lening bij een andere bank af te sluiten.

Tenslotte is het nog maar een gering bedrag.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

CarlaHeusden schreef:
19 sep 2020 21:21
En nee, dat zal niet in uw overeenkomst staan van 30 jaar geleden, maar dat is nu wel de wet.
Precies, en om die reden zou de bank dus een nieuwe overeenkomst moeten maken van deze tijd, zoals u zegt. Ondertekend door overeengekomen partijen.
Een nieuwe overeenkomst is nergens voor nodig, als de aanpassing past binnen het huidige contract en bijbehorende voorwaarden.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij 'mijn' doorlopend krediet staat duidelijk aangegeven dat het maximale leenbedrag vanaf een bepaalde leeftijd met 20% per jaar wordt afgebouwd. Na 5 jaar heb je dus geen doorlopend krediet meer. Maar het is ook wel logisch, het risico wordt te groot.

Het kan dus zomaar zijn dat de omzetting in een PL zeker wel in de kleine lettertjes staat. Maar die van de Rabo ken ik niet, en zeker niet die van ruim 20 jaar geleden.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Kifid denkt daar anders over en heeft ook een uitspraak gedaan, als u het wilt lezen.

https://www.akkermans.nl/weblog/kifid-2 ... t-wijzigen

Het Kifid is met belanghebbende van oordeel dat de bank geen contractuele wijzigingsbevoegdheid heeft op basis waarvan zij de wijziging heeft kunnen doorvoeren. Dit brengt toch wel wat ander licht op de zaak en benadert ook mijn inzicht.

Mijn doorlopend krediet was 13.000, daar 1,5% van is 195 euro p/m. Dat is nu verdubbeld naar 390 euro p/m termijn terwijl mijn schuld nog geen 1.500 is. Dus het aflossing bedrag staat helemaal niet tot verhouding van het schuldbedrag in percentage uitgedrukt.

Ik neem dit mee in mijn besluitvorming.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Het Kifid oordeelt dan ook dat de bank de overeenkomst gedeeltelijk heeft mogen wijzigen
Ieder zaak is anders natuurlijk, maar het is een leidraad waar je verder mee kan. Zoals gezegd neem ik het mee in mijn overwegingen. En een goed tip voor TS natuurlijk, die vroeg zich af...mag dit zomaar. Nee, niet zomaar dus! Voor haar ligt de casus weer anders.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Bedankt voor de reactie, neem het mee in mijn overwegingen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom lost u die € 1.500 dan niet even af als er genoeg inkomsten zijn.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Lady1234 schreef:
20 sep 2020 19:44
Waarom lost u die € 1.500 dan niet even af als er genoeg inkomsten zijn.
Waar maakt u zich druk om!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, 30 jaar aflossen en rente betalen over een krediet van € 15.000. Echt super voor de bank.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 20 sep 2020 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

CarlaHeusden schreef:
20 sep 2020 19:49
Lady1234 schreef:
20 sep 2020 19:44
Waarom lost u die € 1.500 dan niet even af als er genoeg inkomsten zijn.
Waar maakt u zich druk om!
Ik maak me daar helemaal niet druk om. Ik vind uw houding alleen verbijsterend.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Mijn houding verbijsterend? omdat ik anders dan u in het leven staat en denkt.

Laat het me zo vertellen het was geen 15.000 maar 13.000 aan krediet zoals u beweerd. Het is i.d.d. 30 jaar geleden dat ik dit krediet heb aangevraagd als startend ondernemer, het heeft mij erg geholpen en veel baat bij gehad. Ik ben later met een partner verder gegaan en er is een groot bedrijf ontstaan waar ik zelf nog steeds werkzaam ben. Het krediet is allang afgelost en die rekening is allang opgeheven.

Ik heb het gebruikt als voorbeeld maar dat is niet tot u doorgedrongen, verbijsterend. Die restschuld heb ik toen der tijd in een keer afgelost, peanuts.

Dit gaat al helemaal niet meer over het onderwerp van TS, maar ik wil me toch wel even verduidelijken. Bovendien blijft mijn zienswijze gelijk, de bank heeft niet het recht om eenzijdig een contract te veranderen. Zie mijn geplaatste link besluit kifid.

Verder zie ik mij geen bijdrage meer leveren, omdat het voor u alleen maar verbijsterend is.

Fijne dag verder, en misschien tot ziens in een ander topic.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

CarlaHeusden schreef:
21 sep 2020 08:56
Laat het me zo vertellen het was geen 15.000 maar 13.000 aan krediet zoals u beweerd. Het is i.d.d. 30 jaar geleden dat ik dit krediet heb aangevraagd als startend ondernemer, het heeft mij erg geholpen en veel baat bij gehad. Ik ben later met een partner verder gegaan en er is een groot bedrijf ontstaan waar ik zelf nog steeds werkzaam ben. Het krediet is allang afgelost en die rekening is allang opgeheven.

Ik heb het gebruikt als voorbeeld maar dat is niet tot u doorgedrongen, verbijsterend. Die restschuld heb ik toen der tijd in een keer afgelost, peanuts.
Bijzonder. Als ik dat vergelijk met je eerste -en opvolgende- reacties over dit onderwerp, spreek je continu in de tegenwoordige tijd. En nu is het ineens "allang" verleden tijd? :cry:
CarlaHeusden schreef:
18 sep 2020 19:06
Ik heb meegelezen en ik heb voor mezelf ook zo een doorlopend krediet vele jaren terug afgesloten. Het is inderdaad geen doorlopend krediet meer maar een persoonlijke lening geworden en ik moet ook het dubbele aan aflossing betalen, 390 euro.
De vraag was in dit topic? is dit normaal een eenzijdig besluit van een bank?, ik vind van niet en ik heb ook gevraagd waar ik mijn handtekening geplaatst heb. Ik heb geen armoede en ben een gelukkig mens, maar met eenzijdige besluiten daar heb ik een groot probleem mee.

Ik hou me gewoon aan de afgesproken overeenkomsten waarvoor ik getekend heb, en dan zie ik wel wat de bank ervan vind. De bank zie ik als een stortplaats waar ik elke maand kan storten, het krediet werkt niet meer....alleen maar aflossen. OK doe ik.

Voor TS ligt het wat gevoeliger denk ik, maar ik vind het niet normaal.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

E.e.a. bevestigt in ieder geval mijn trol vermoeden.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
19 sep 2020 19:05
Methusalah schreef:
19 sep 2020 17:51
Ga zo goedkoop mogelijk leven en je kan er binnen twee jaar vanaf zijn.
Waar is dat op gebaseerd? Schuld zal 8 a 9 duizend euro totaal zijn, dan zal per maand een bedrag ordegrootte 400 euro opgehoest moeten worden.

Als die ruimte er is, dan is dat wel het best om te doen.

Gebaseerd op dat netto salaris van 2000 p/m dat werd genoemd door iemand (maar niet is bevestigd door de OP). Als je echt zuinig gaat leven dan zou dat echt wel mogelijk moeten zijn. Maar inderdaad het is giswerk want we weten de echte bedragen niet.

Update: Freaking 1500. Waar hebben we het nog over. ***** wat kunnen mensen hun eigen leven moeilijk maken. Dit is niet eens een probleem te noemen. Ze zoekt het maar lekker uit. (eigen schuld dikke rekening).

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Rabobank »

Hi,

Bedankt voor de toelichting.

Je geeft aan dat er gezegd is dat de wijziging gewoon wordt doorgevoerd, maar heb je toen ook aangegeven dat je daar geen geld voor hebt? Wij denken namelijk graag met je mee en dat is zeker geen ''wassen neus''.

Verder geef je aan dat met deze wijziging een contract niet wordt nagekomen. Kan je bij mij aangeven waarom je dit denkt? In onze algemene voorwaarden bij een Doorlopend Krediet staat het volgende bij het kopje ''Uw maandbedrag'':

3. Wij moeten het maandbedrag uiterlijk op de laatste dag van de maand ontvangen. In
uw overeenkomst kunnen wij met u een andere betaaldatum afspreken. Wij mogen de
betaaldatum altijd wijzigen.
4. Wij mogen altijd de hoogte van het maandbedrag wijzigen. Wij kunnen dit bijvoorbeeld
doen als de rente wijzigt of met het oog op uw leeftijd.

Dylan
Team Webcare - Rabobank Nederland

Gesloten