LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
HMMedema
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2020 16:50

Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door HMMedema »

Ik handel de erfenis af van een mevrouw die op 21 dec. j.l. overleden is. Zij had een spaarrekening bij de ABNAMRO, want daarvan heb ik een recente pas gevonden. De administratie van deze mevrouw was niet erg op orde en van deze spaarrekening waren geen papieren van na 2013. maar voor de belastingaangifte moet ik weten hoeveel er nog op staat. ik heb de akte van overlijden, de verklaring van erfrecht en een kopie van mijn ID-kaart al op 30 januari opgestuurd. de enige reactie die je krijgt is: we hebben een achterstand. Als je probeert te bellen krijg je de mededeling dat de wachttijd meer dan 30 minuten is en het is geen gratis nummer. Toen heb ik een Whats appje gestuurd. Reactie: u moet toch maar proberen te bellen. Bij de ING, waar zij ook een rekening had, was het binnen een week geregeld. Maar daar ben ik zelf ook klant, zou dat het verschil maken?
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mar 2020 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat ik hiervan niet helemaal begrijp is, voor zover ik weet geeft iedere bank alle saldo's van alle Nederlandse rekeningen
door aan de belasting. zodat de klant, als deze de jaarlijkse aangifte doet, Deze gegevens al reeds zijn ingevuld. Kijk of laat
eens op de site van die mevrouw van de belastingdienst wat er de afgelopen jaren is voor ingevuld door de belastingdienst.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer het een F biljet betreft kunt u voor het invullen ook een afspraak met de belastingdienst maken.
Deze hebben zeker het saldo van 1 januari aangeleverd gekregen.
Ik dacht dat de abn Amro ook een papieren jaaroverzicht naar het bij hun bekende adres stuurt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, is er geen fiscaal jaaroverzicht gestuurd naar (de erven van) de overledene? Of is ervoor gekozen om dit alleen electronisch te willen ontvangen?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

HMMedema schreef:
23 mar 2020 17:03
Ik handel de erfenis af van een mevrouw die op 21 dec. j.l. overleden is. Zij had een spaarrekening bij de ABNAMRO, want daarvan heb ik een recente pas gevonden.
Ik snap de link tussen een betaalpas en de spaarrekening niet. Bij mij hoort een pas juist bij de betaalrekeningen, en niet bij de spaarrekening.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is het niet slimmer om naar een filiaal van de bank te gaan? Al zal dat nu misschien wat moeilijker zijn.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door criticus2 »

Moneyman schreef:
24 mar 2020 09:58
HMMedema schreef:
23 mar 2020 17:03
Ik handel de erfenis af van een mevrouw die op 21 dec. j.l. overleden is. Zij had een spaarrekening bij de ABNAMRO, want daarvan heb ik een recente pas gevonden.
Ik snap de link tussen een betaalpas en de spaarrekening niet. Bij mij hoort een pas juist bij de betaalrekeningen, en niet bij de spaarrekening.
wellicht is de spaarrekening gekoppeld aan een gewone rekening. daar hoort dan ook een pas bij.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
24 mar 2020 12:46
Moneyman schreef:
24 mar 2020 09:58
HMMedema schreef:
23 mar 2020 17:03
Ik handel de erfenis af van een mevrouw die op 21 dec. j.l. overleden is. Zij had een spaarrekening bij de ABNAMRO, want daarvan heb ik een recente pas gevonden.
Ik snap de link tussen een betaalpas en de spaarrekening niet. Bij mij hoort een pas juist bij de betaalrekeningen, en niet bij de spaarrekening.
wellicht is de spaarrekening gekoppeld aan een gewone rekening. daar hoort dan ook een pas bij.
Ja, dat snap ik, maar dat is niet de argumentatie van TS.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Nijogeth schreef:
24 mar 2020 12:05
Is het niet slimmer om naar een filiaal van de bank te gaan? Al zal dat nu misschien wat moeilijker zijn.
Idd!!; klopt iig met een vroegere ervaring van mijzelf; dan wel meebrengen: de notariele Verklaring van erfrecht, waarop dan wel de eigen naam, hetzij als erfgenaam hetzij als executeur, moet voorkomen, het pasje (en het eigen ID-bewijs).
criticus2 schreef:
24 mar 2020 12:46
wellicht is de spaarrekening gekoppeld aan een gewone rekening. daar hoort dan ook een pas bij.
Bij de AA-bank is een spaarrekening altijd gekoppeld aan een betaalrekening; je kunt een pas hebben bij een betaal-, maar niet bij een spaarrekening.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jasper45 schreef:
24 mar 2020 13:11
Bij de AA-bank is een spaarrekening altijd gekoppeld aan een betaalrekening; je kunt een pas hebben bij een betaal-, maar niet bij een spaarrekening.
Exact. Vandaar mijn verbazing over de stelling "er is een pas, dus een spaarrekening".

Jfelst
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:25

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Jfelst »

ABN AMRO heeft in het verleden passen afgegeven van spaarrekeningen om geld op te kunnen nemen bij de geldautomaat. Betalen met pin in winkels werkte niet.
Ik weet niet of dit nu nog gebeurt.

Java207923
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2020 17:09

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Java207923 »

IK heb dezelfde ervaring. Mijn zus overleden in maart 2019. Alleen nabestaandendesk is niet voldoende. Heel veel gebeld, vaak ook bezoek geweest. Eerst waren een drietal documenten voldoende, daarna nog 3, en in totaal wel 10 documenten moeten aanleveren. En telkens maar weer langskomen want ze willen wel weten wie wat vraagt, dus ook ID meenemen. Veel begrip en meeleven bij de nabestaanden desk, maar het is heel bureaucratisch. Op locatie weten ze niet wat de nabestaandendesk vraagt of zegt, en omgekeerd hetzelfde. Heel lastig en langdurig traject.

Java207923
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2020 17:09

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Java207923 »

Ook al was je al tijden gemachtigd door de overledene; maakt helemaal niets uit. Bureaucratisch dus.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfenis afhandelen duurt lang door achterstand bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Java207923 schreef:
25 mar 2020 17:18
Ook al was je al tijden gemachtigd door de overledene; maakt helemaal niets uit. Bureaucratisch dus.
Natuurlijk maakt dat gemachtigde zijn niets uit. Een machtiging komt na het overlijden te vervallen. Heeft niets met bureaucratisch te maken, maar met wettelijke regels.

Gesloten