LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Euro is niet duurder geworden

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door janfreak »

Met de komst van de euro zijn de kosten van levensonderhoud aanmerkelijk gestegen, niet 10-15% zoals de overheid beweert, maar beduidend meer. Een voorbeeld. Vóór de invoering van de euro betaalde ik voor een kabeljauw filet fl. 18.75. Het jaar er op, toen de euro ingevoerd was moest ik daar € 13.50 voor neertellen. Dat lijkt minder, maar in guldens zou dat fl. 29.75 geweest zijn. Het afgelopen jaar betaalde ik voor hetzelfde gerecht € 15.50 ofwel teruggerekend fl. 34.15. Volgens mijn berekening is dat 82% meer. Laten we maar gauw de gulden weer terughalen.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door Jan1 »

Vandaag in Elsevier: Niks dure euro

[/quote]Uit de cijfers blijkt dat de inflatie al een aantal jaren historisch gezien laag is, ook uit de nieuwste cijfers van vandaag. Hoe kan het dan toch dat de euro synoniem is voor prijsstijgingen? Eind jaren negentig, vlak voor de invoering van de euromunten en biljetten in 2002 (giraal bestaat de euro sinds 1999), was de inflatie wel hoog. Maar tussen mei 2001 en mei 2005 was de inflatie 8,4 procent, zeg 2 procent per jaar.

Dat Nederlanders toch stug blijven volhouden dat met de euro alles twee keer zo duur is geworden, heeft verschillende verklaringen. Veel dingen werden goedkoper, terwijl bijvoorbeeld de horeca de prijzen sterk opschroefde en kleding veel duurder werd. Niemand heeft zich er aan geërgerd dat computers zoveel goedkoper zijn geworden.



Hoor je het ook eens van een ander.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door G7 »

Niemand heeft zich er aan geërgerd dat computers zoveel goedkoper zijn geworden.
Aan die discuussie over al dan niet duurdere euro, doe ik niet meer mee.

Maar hoezo goedkopere computers Jan1? Jij ziet dan zeker die € prijs nog wel in guldens.

Heb met kerst voor de kids een laptop van € 999 en een desktop van € 699 gekocht. Dan reken ik nog wel even om in guldens hoor.


Komt neer op: laptop FL 2200 en desktop FL 1538.

Nou, daar had ik in de guldentijd hele knappe machine's voor gehad. Kom nou toch!!!! :shock:

Kijk, ik klaag verder niet, want ik kan het wel missen, maar vertel me nu niet dat het zoveel goedkoper is. Echt nie!

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door Jan1 »

@G7 Je hebt gelijk om niet meer aan deze zinloze discussie mee te doen, het is toch een gebed zonder eind. Maar ik kwam de stelling tegen op Elsevier zie link: http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/ ... index.html
en ik kon het niet laten om hier toch even melding van te maken. Het bericht van goedkopere computers komt niet van mij, maar zal ongetwijfeld wel waar zijn.
Laatst gewijzigd door Jan1 op 12 jan 2007 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door mylo1 »

Nou ..ook van mij voor de laatste keer
Geen computer...want die hoef ik niet elke dag te kopen..maar een brood €1.89= wel 4.14gulden!!!
Aardappels €2,69=5,90gulden[3 kilo]
En nu hou ik er over op...want helpen doet het niet...slikken en stikken :evil:

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Maar ik kwam de stelling tegen op Elsevier
Volgens mij is een stelling wat anders dan een feit.

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Ja van alles wat je koopt is van het guldenteken gewoon een euro teken gemaakt. Alleen zijn ze vergeten hetzelfde met ons salaris te doen...................

En dan kun je wel zeggen o.a. computers zijn goedkoper geworden maar dat is toch gelul, boodschappen en overige rekeningen komen elke week of maand terug. Die computer komt bij het merendeel eens in de 4 a 5 jaar voor!! Dus waar hebben we het nou over....de euro sucks gewoon maar we moeten het er maar weer mee doen.

j.t.raats
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:19

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door j.t.raats »

Wie zegt dat het niet aan de euro ligt dat het leven duurder is geworden
is een beetje blind, vroeger kon ik op de camping voor een gulden douchen en nu voor een euro, zelfde tijd.
Soep in het restaurant kostte vroeger 4 tot 5 gulden, nu 4.75 euro zelfde hoeveelheid.
Bloemen het zelfde verhaal er is gewoon een euro teken voor sommige boodschappen gezet, de middenstaand wil dat je gewoon denkt in euro"s, dan kunnen zij de prijs nog meer opdrijven.

hpb
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 sep 2006 10:07

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door hpb »

je maakt mij niet wijs dat de Euro het leven niet duurder heeft gemaakt. Artikelen die je vaak koopt zoals levensmiddelen vallen wel mee, maar juist die dingen die je minder vaak koopt (bv. maar 1x per jaar) zijn echt wel duurder geworden. Juist van de dingen die je vaker koopt ken je de prijzen beter. Waarom denk je anders dat er een supermarktoorlog is uitgebroken (die mij overigens niet lang genoeg kan duren).

Maar wie weet eind december nog wat de vuurwerkprijzen in het guldentijdperk waren om maar wat te noemen. Of bv. de speelgoedprijzen ivm Sinterklaas? Als ik de mooie op 99 afgeronde bedragen in de folders en prijslijsten zie weet ik genoeg. Tja, 'kostenstijgingen' wordt dan direct geroepen door winkeliers. De producenten en groothandelaren zullen hun prijzen natuurlijk ook hebben omgerekend en naar boven hebben afgerond. Als consument aan het einde van de lijn ben je uiteindelijk de dupe van het keer op keer doorberekenen van al deze zg. "kostenstijgingen".

Iets anders: posttarieven. Bij de overgang naar de Euro is de laagste tarief van 39 eurocent ontstaan. In de guldentijd werden de tarieven bij een tariefsverhoging met stappen van 5 cent verhoogd. Nu is dat onlangs weer gebeurd. Weer met 5 cent. Maar dat is dus wel 5 eurocent, wat gelijk is aan ca. 11 guldencent!

Ik hoef echt niet ieder dubbeltje om te draaien, maar zolang ik het gevoel heb stelselmatig belazerd te worden door leveranciers en winkels ben ik heel kritisch hoe en waar ik mijn geld uitgeef.

Baskruit
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:11

Re: Euro is niet duurder geworden

Ongelezen bericht door Baskruit »

Eten in een restaurant is luxe.
Vuurwerk is luxe.
Duur speelgoed is luxe.
Weer een nieuw mobieltje is luxe.

Mensen betalen maar wat er wordt gevraagd maar dat *hoeft* niet. Wie zijn verstand gebruikt, hoeft er geen boterham minder om te eten (de AH heeft overigens heerlijk brood van heel wat minder dan 1,89).

Gesloten