LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foutje van 11.000 euro

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
teldertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:14

Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door teldertje »

5 jaar geleden bij de verkoop van ons huis, heeft de toenmalige hypotheekverstrekker een 'foutje' gemaakt van 11.000 euro.
Zij hebben het bedrag teveel weggeschreven op de aflosnota.
Nu na 5 jaar komen zij het geld bij ons verhalen, zij erkennen schuld, geven toe dat ze zelf een fout hebben gemaakt, maar vinden dat wij het geld terug moeten betalen omdat wij er 2x van 'genoten' zouden hebben, nou genieten doen we niet, want nu zitten we in zak en as door dit bericht, zij dreigen met incasso en advocaten, hebben al een aantal brieven gestuurd waarin zij eisen dat wij het geld binnen 7 dagen overmaken. Wij willen vooralsnog niet betalen omdat wij hier niets van af wisten, en vinden dat zij voor hun eigen fouten op moeten draaien.
Hebben wij hier gelijk in? In hoeverre kan een hypotheekverstrekker dit geld, na 5 jaar, van ons terug eisen?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Walter van V »

ik weet niet hoe het hier met verjaringstermijn zit. Advies: vraag een jurist, dit is toch serieus geld..!

Maar hoezo is dit u destijds niet zelf opgevallen.. idd geen klein bedrag, dat moet toch opvallen??
u wist toch hoeveel er afgelost moest worden, en wat er over zou blijven?
daar zat dan dus een positief verschil van 11.000,=..
Ikzelf zou bij zo`n bedrag en de belangen willen weten waar de fout zit..

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door mr T. »

Betreft een geldvordering uit een contractuele verhouding. De verjaringstermijn daarvan bedraagt 5 jaar (tenzij er sprake is van stuiting). Dit betekent dat, indien er sprake is van het overschrijden van de verjaringstermijn, de vordering (juridisch) blijft bestaan, maar dat niet meer kan worden gedwongen de vordering te betalen.

teldertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:14

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door teldertje »

u wist toch hoeveel er afgelost moest worden, en wat er over zou blijven?

De notaris vraagt voor de verkoop van een huis de restitutie hoofdsom aan de geldverstrekker, dat is in deze ook gebeurd, de geldverstrekker heeft dit per fax aan de notaris laten weten, deze fax is in ons bezit, de som die op de fax stond is overgemaakt aan de geldverstrekker.
Op het moment dat deze akte passeert bij de notaris, mag ik ervan uit gaan dat een ieder zijn werk goed doet.
De verjaringstermijn is inderdaad 5 jaar, 2 maanden voor het verstrijken van dit termijn heeft de geldverstrekker (telefonisch) contact met ons opgenomen.
De fout ligt bij de geldverstrekker, dit hebben zij ook schriftelijk toegegeven, omdat hier geen jurispendentie over is, is het voor ons vooralsnog onduidelijk of wij dit bedrag uiteindelijk moeten betalen ja of nee.[/quote]

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door gerland »

De voor de hand liggende conclusie is: betalen

Ik lees nergens een argument uwerzijds waarom u niet zou hoeven betalen.

Met:
"Wij willen vooralsnog niet betalen omdat wij hier niets van af wisten, en vinden dat zij voor hun eigen fouten op moeten draaien. "
redt u het echt niet, en wordt het zeker betalen!

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Flipipo »

Nou nou wat een ophef zeg over die 11000. Ik vind dat u die gewoon dokken moet.. stel dta het andersom was en u kreeg het 11000 t weinig, had u dan niet teruggevorderd? Man man, in wat voor wereld leven we zeg! Ik kan me niet voorstellen dta u het niet op viel dat er 11000 te veel was verrekend. Zou me allang opvallen en zo zou ik nieuwe keuken zonder lening kunnen kopen bij wijze van spreken. Gewoon dokken, mensen maken fouten, zij dus ook.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Walter van V »

overigens: ervan uitgaande dat de bank de fout heeft gemaakt, maar het bedrag zelf na correctie van de fout niet ter discussie staat zal de bank nu voorlasnog geen rente in rekening kunnen brengen, zij hebben immers de fout gemaakt bij de berekening. Indien u echter niet gaat betalen kan het zijn dat de beank wel de wettelijke rente in ieder geval vanaf moment van kennisgeving in rekening kan/zal gaan brengen...

Ik adviseer u dus tenzij u aantoonbaar kunt hard maken waarom u dit bedrag niet verschuldigd bent een betalingsregeling met de bank te treffen.

teldertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:14

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door teldertje »

TAV Flipipo; U heeft waarschijnlijk geld genoeg, maar dat geldt niet voor iedereen, als het om 100 euro zou gaan, zou ik het allang betaald hebben.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door roro25 »

off topic: maak geen gebruik van woorden als je niet weet hoe ze geschreven worden. Het is jurisprudentie (uitspraken van o.a. Hoge Raad) en geen jurispendentie .

Er zijn legio uitspraken over extinctieve verjaring en stuiting.

In principe is het geen geld waar u recht op heeft. Dus als de bank het geld wil terugvorderen dan heeft zij daartoe alle recht. De algemene verjaringstermijn is 20 jaar, maar in dit geval geldt de termijn van vijf jaar, omdat het een uitzondering op de hoofdregel is.

In arrest van de Hoge Raad van 1-12-2000 NJ 2001, 46 heeft de HR uitgemaakt dat stuiting ( afbreken van een lopende verjaring met als doel een nieuwe verjaring aan te gaan). Stuiting kan plaatsvinden door daad van rechtsgevolg, schriftelijke aanmaning of mededeling of door erkenning.

Ik zou jullie adviseren om een beroep op de redelijkheid en de billijkheid van de bank te doen. Ze kunnen niet verwachten dat een bedrag van 11.00o euries zo op tafel ligt. Spreek een regeling af om het bedrag te delen (fout van de bank dus enige coulance) of in termijnen terug te betalen, omdat ik verwacht dat je terug moet betalen.
En let er op dat als je een procedure start de wettelijke rente gaat tellen. Ik weet niet precies, maar ik dacht 4,8 % en de gerechtelijke kosten.

Holiday
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 okt 2006 16:54

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Holiday »

Ik denk dat het heel belangrijk is hoe het een en ander op papier staat.

Het zou namelijk ook kunnen zijn dat de bank bewust de prijs lager heeft doen uitkomen om de order binnen te halen met de gedachte van we halen het geld later wel weer op.

Als er een berekening is gemaakt en u was niet op de hoogte van de fout, dan kunnen ze u ook niet aansprakelijk stellen.

indien u bekend was, maar bewust gezwegen hebt, dan zou ik maar om een regeling vragen om het geld terug te betalen.

Big_Stier
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2005 19:50

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Big_Stier »

Aan Filipipo

Dit is een financieel bedrijf, dat alle wettelijke regels en contracten kent. Denk je dat zij uit zichzelf 11000 euro teruggestort zouden hebben als ze dat binnen de verjaringstermijn hadden bemerkt? Of dat ze dan iets hadden laten weten. Sorry, ik vind je erg naief. In deze wereld geldt ieder voor zich... en sommige mensen zouden dan nog zeggen en god voor ons allen!

teldertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:14

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door teldertje »

uiteraard hebben wij nooit geweten dat deze fout is gemaakt, het feit is inderdaad dat wij die 11.000 euro te veel hebben gekregen, maar de bank heeft erkent dat zij die fout hebben gemaakt, zij eisen de volle pond en komen niet met een deal om bijv 50-50 te betalen.
De bank is niet echt klantvriendelijk, na hun eerste telefonisch contact hebben wij 8 mnd niets gehoord, 1 mnd voor de verjaringstermijn van 5 jr namen zij opnieuw contact met ons op, nu is het alweer 4 weken geleden dat zij voor het laatst hebben gecommuniceerd met ons, wij vinden de wijze waarop wij behandeld worden schandalig.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Walter van V »

na hun eerste telefonisch contact hebben wij 8 mnd niets gehoord
en wat heeft u zelf gedaan in die periode??

1 mnd voor de verjaringstermijn van 5 jr namen zij opnieuw contact met ons op
ah dan is van verjaring dus geen sprake!

sorry, het is niet anders, maar u zult gewoon een regeling met de bank moeten treffen. Het is idd hun fout , maar ik kan er echt niet bij dat een fout van die omvang aan u voorbij is gegaan.. en ook al is dat het geval, dan nog blijft het geld van de bank.

Als u er iets mee wilt: juridische hulp zoeken, maar ik denk dat de jurist met dezelfde conclusie komt....

Overigens: wat denkt u dat de bank in de afgelopen 4 weken is gaan doen..(Zij hebben niets laten horen, maar u blijkbaar ook niet). het bij een deurwaarderskantoor neerleggen misschien? met alle kosten van dien, komen er ook nog bij.

rijk
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 feb 2006 20:58

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door rijk »

Bij financiele transakties geldt een verjaringstermijn van 5 jaar (in jouw geval) echter als de bank of de geldverstrekker BINNEN 5 jaar schriftelijk aangeeft dat er een fout gemaakt is, kan hij jouw (juridisch) dwingen om terugbetaling, eventueel in diverse termijnen.
Nrrm een juridisch adviseur in de hand, het gaat tenslotte om een behoorlijk bedrag, meestal is het eerste gesprek(orienterend) gratis.

Ichikoh!
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:23

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Ichikoh! »

Vraagje om welke bank het gaat?

Er staat er één om bekend die dit wel vaker doet!

Diverse adviseurs doen er daar alles aan om hun eigen zak op grote schaal te spekken en indirect de bank te bevoordelen! Veelal is dit tot aan directieniveau bekend en er is een soort draaiboek voor onwetende kopers, veelal werkt de desbetreffende Notaris ook in het circuit mee.

Niet voor niets is het zo dat er de laatste tijd nogal wat onderzoek is naar de wanpraktijken van deze beroepsgroep, de reclamecampagne moet daar een tegenaanval in zijn, zo onafhankelijk en objectief zijn ze niet.

Vb. in Rotterdam zijn 4 Notarissen in opspraak ivm huizenzwendel en taxaties.

In Amsterdam zijn 68 personen opgepakt voor Hypotheekfraude die al ruim 10 jaar aan de gang is en waarbij pas 1-1/2 jaar onderzoek naar is na herhaaldelijke klachten over deze praktijken. De banken werkten zgn mee, om zo hun straatje schoon te vegen, op een bepaald moment is het niet meer stil te houden, want ze worden te hebberig!

In dit geval gaat het over 11.000,-- in jullie voordeel in eerste instantie, nu draait het uit op een fiasco omdat er 11.000,-- weg is en na 5!!!!! jaar komen ze daar pas achter, lekkere controle. Er wordt zeker behoorlijk aan creatief boekhouden gedaan, 11.000,-- raak je niet zo maar even kwijt! Ik zou het aan de grote klok hangen!

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Laurent »

Scheringa,s DSB Bank zonder twijfel

Wiley
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2006 22:35

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Wiley »

Ik snap het ook niet hoor: als het andersom geweest was had je na 20 jaar nog moord en brand geschreeuwd. Wat is er nou zo onduidelijk: iemand laat per ongeluk geld bij je liggen, dan geef je het toch terug? Ook als je niet eens door had dat hij het bij je had laten liggen?

Mahonie
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006 03:16

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Mahonie »

Komkom Teldertje :shock: ,

Ik kan gewoon weg niet geloven wat ik lees. Je ontvangt bij de notaris
€ 10.000 teveel van de hypotheekverstrekker en dat valt jullie niet op?? Als ervarende koper is het eerste wat mij zou opvallen juist bij de notaris (omdat dezen legale dieven zijn). Ik denk dat jullie een goeie strafpleiter moet zoeken en ondanks dat zou jullie terug moeten betalen. In iedergeval zou het leuk zijn als je hier op de forum het verloop hiervan wilt vertellen aan ons. Ik blijf het volgen en heel veel sterkte en groetjes van,

Mahonie :)
Laatst gewijzigd door Mahonie op 05 okt 2006 04:14, 8 keer totaal gewijzigd.

Mahonie
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006 03:16

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Mahonie »

Ik denk Teldertje dat jullie moeten duimen dat jullie hypotheekverstrekker bij één van die oplichters zitten. die ze de laatste dagen hebben opgepakt. De media heeft behoorlijke aandacht aan besteedt. Wat ik zelf jammer vind is dat ze niet met namen kwamen, wie ze waren om ons burgers te beschermen. Zelf denk ik, zit hij bij kan je juridisch iets ondernemen! Ik ben ook belazert maar niet met teveel geld bij de notaris. Ik heb via de tussenpersoon van een zeer bekende bank een belegging genomen voor me oude dag. Ik wil ondanks de plannnen van Wouter Bos een belegde boterham eten op me pensioengerechtigde leeftijd, daarom nam ik die gelegging. Toen ik na 3 jaar ontdekte dat het fout zat, trok ik aan de bel. Maar wat bleek, de tussenpersoon bleef dood in zijn burostoel door al die oplichtingen en ik bleef met de brokken zitten. Het belegging bleek aan me hypotheek te zijn gerelateerd. En daar kan ik niks aan veranderen of ik moet me huis verkopen om aan die beleggingsgeld te komen.

Groetjes Mahonie
:cry: :cry: :cry:

Ichikoh!
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:23

Re: Foutje van 11.000 euro

Ongelezen bericht door Ichikoh! »

Laat ik het er maar het laatste over mededelen:

Elke Notaris is bereid, misschien in eerste instatntie met aarzeling om als het om geld gaat, handelingen te verrichten die het daglicht niet kunnen verdragen.

Ze worden namelijk niet gecontroleerd, ook het kadaster geeft dit openlijk toe, dus wat let je.

Zodra het bij de Notaris is gepasseerd en er is een hiaat in het geheel, kan het in je voordeel of in je nadeel uitpakken.

Draai het verhaal ook eens om, als de bank nu eens in een ander geval jouw tekort had gedaan en je komt er op de laatste maand achter, zijn ze dan ook bereid om je het verschil met rente te vergoeden. Dacht het niet, dan gelden er andere regeltjes. In het voordeel van de Hypotheekverstrekker en dan trek je altijd aan het kortste eind en kan je tot het einde der tijden blijven procederen totdat ze je zat zijn en je Hypotheek aanzeggen, m.a.w. Openbare verkoop!

Tip! mail alle kranten en breng het in de media, opeens zijn ze bereid tot onderhandeling maar., mag je meestal niet de naam van de bank noemen en verlenen ze alle medewerking, pas op met het addertje onder het gras, op het laatste moment gooien ze de deur dicht en sta je met lege handen en op straat! Ze willen nu eenmaal van je af!

Gesloten