Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Fancastisch
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2021 09:26

Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Fancastisch »

Ik heb mijn betaalrekening bij de ING al vanaf de tijd dat het de Postbank was, en een hypotheek bij SNS, plus spaarrekening bij ABNamro.
17 jaar geleden bij het oversluiten van de hypotheek wilde SNS mij al verplichten om een betaalrekekening te openen waar dan ook mijn salaris op gestort moest worden, maar ik overtuigde de medewerker mijn ING betaalrekening in te vullen om te zien of die ook geaccepteerd werd door de software. Dat lukte. Maar onlangs wilde ik mijn hypotheek verhogen en toen vertelden ze me dat een gekoppelde SNS betaalrekening verplicht was, anders moest ik 0,2% meer rente betalen.
Vandaag kreeg ik een brief van ABNamro dat ik bij mijn spaarrekening een betaalrekening moet openen, hier krijg ik later dit jaar bericht over.
Ik heb helemaal geen zin in al die betaalrekeningen, zo raak ik het overzicht kwijt, bovendien moet je dan voor al die rekeningen betalen, en er ook wat saldo op laten staan. Dat kost weer moeite en tijd, en vergroot het risico dat je op een van die betaalrekeningen rood komt te staan.
Ik zie dit als gedwongen winkelnering, is dit niet onwettig?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fancastisch schreef:
18 mei 2021 12:10
Ik zie dit als gedwongen winkelnering, is dit niet onwettig?
Nee. Sterker; het is standaard praktijk. Je wordt ook nergens toe gedwongen, je betaalt alleen iets meer.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
18 mei 2021 16:48
Fancastisch schreef:
18 mei 2021 12:10
Ik zie dit als gedwongen winkelnering, is dit niet onwettig?
Nee. Sterker; het is standaard praktijk. Je wordt ook nergens toe gedwongen, je betaalt alleen iets meer.

Je verwacht overal 'gratis' diensten af te kunnen nemen die alleen gratis zijn omdat ze aan een betaalde zijn gekoppeld, maar zonder die verplichting?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt met die spaarrekening bij de Amro overstappen naar bijvoorbeeld Leaseplanbank. Hoeft u geen betaalrekening te hebben.

Voor de hypotheek heb ik helaas geen oplossing. Stukje hypotheek bij ING nemen is superduur.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
18 mei 2021 16:51
Moneyman schreef:
18 mei 2021 16:48
Fancastisch schreef:
18 mei 2021 12:10
Ik zie dit als gedwongen winkelnering, is dit niet onwettig?
Nee. Sterker; het is standaard praktijk. Je wordt ook nergens toe gedwongen, je betaalt alleen iets meer.
Je verwacht overal 'gratis' diensten af te kunnen nemen die alleen gratis zijn omdat ze aan een betaalde zijn gekoppeld, maar zonder die verplichting?
Ik geloof dat ik even niet snap wat je bedoelt. Ik heb toch niets gezegd over gratis diensten?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door angel1978 »

Was een reactie op TS

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Het is maar op welke manier je het bekijkt. TS ziet het als een straf als je geen bankrekening neemt in combinatie met de hypotheek.
In feite is het zo dat door het nemen van een bankrekening (waarop het salaris wordt gestort) de bank een korting geeft op de hypotheekrente.
Er zijn genoeg geldverstrekkers die een lage rente hebben zonder dat je er een bankrekening bij moet nemen. Er zijn dus voldoende alternatieven.

Teunbosseman
Berichten: 4359
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

@TS, Ik heb ook ING maar zit met hypotheek bij Rabo. Destijds werd ook gevraagd om een betaalrekening welke ik heb geweigerd en tot op heden nooit bericht gehad dat ik meer rente betaal.

Snap het wel, bank hoopt extra zekerheid te krijgen als inkomen op hun betaalrekening wordt gestort. Ik heb destijds gezegd dat schijn zekerheid is.


Kan eroverheen lezen maar ik lees nergens in de OP dat de overige rekeningen van TS gratis zijn.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Teunbosseman schreef:
18 mei 2021 20:26
@TS, Ik heb ook ING maar zit met hypotheek bij Rabo. Destijds werd ook gevraagd om een betaalrekening welke ik heb geweigerd en tot op heden nooit bericht gehad dat ik meer rente betaal.

Snap het wel, bank hoopt extra zekerheid te krijgen als inkomen op hun betaalrekening wordt gestort. Ik heb destijds gezegd dat schijn zekerheid is.


Kan eroverheen lezen maar ik lees nergens in de OP dat de overige rekeningen van TS gratis zijn.
Je betaalt niet meer rente, je hebt alleen geen betaalrekeningkorting gekregen.
In huidig tijdperk is er geen handjeklap meer, de rente is voor iedereen onder zelfde omstandigheden gelijk, doen ze dat niet zijn ze in overtreding met eensporig rentebeleid.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Sinds 2013...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Teunbosseman schreef:
18 mei 2021 20:26
@TS, Ik heb ook ING maar zit met hypotheek bij Rabo. Destijds werd ook gevraagd om een betaalrekening welke ik heb geweigerd en tot op heden nooit bericht gehad dat ik meer rente betaal.

Snap het wel, bank hoopt extra zekerheid te krijgen als inkomen op hun betaalrekening wordt gestort. Ik heb destijds gezegd dat schijn zekerheid is.


Kan eroverheen lezen maar ik lees nergens in de OP dat de overige rekeningen van TS gratis zijn.
Die rekeningen zullen in de regel inderdaad niet gratis zijn. Het is dan een afweging of die paar promille extra rentekorting het waard is om een paar tientjes voor een betaalrekening te betalen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
19 mei 2021 07:05
Het is dan een afweging of die paar promille extra rentekorting het waard is om een paar tientjes voor een betaalrekening te betalen.
Precies, da's een simpele rekensom. Maar daarnaast is "gemak" natuurlijk ook een factor die meespeelt, want je zit (inderdaad) niet op allerlei betaalrekeningen te wachten. Plus natuurlijk dat de eis meestal niet alleen is dat je ergens een betaalrekening hebt, maar ook dat daarop je inkomen binnenkomt. Dat maakt al dat het voor veel mensen niet mogelijk is om hypotheekdelen bij verschillende banken te hebben en dan ook nog eens aan deze eis te voldoen bij beide banken.

Fancastisch
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2021 09:26

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Fancastisch »

Sinds het afsluiten van die hypotheek 17 jaar geleden heb ik meerdere banen en zelfs ook een paar werkloosheidsperiodes gehad, maar altijd braaf de SNS hypotheek betaald vanaf mijn ING rekening.
Indien ik dat vanaf een SNS betaalrekening gedaan zou hebben, zou ik dan bij elke baanwisseling contact met SNS gekregen hebben over het eindigen van salarisstortingen van de afgelopen baan? Dat voelt toch een beetje DDR/Big brother-achtig.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door scontra »

Fancastisch schreef:
19 mei 2021 10:08
Sinds het afsluiten van die hypotheek 17 jaar geleden heb ik meerdere banen en zelfs ook een paar werkloosheidsperiodes gehad, maar altijd braaf de SNS hypotheek betaald vanaf mijn ING rekening.
Indien ik dat vanaf een SNS betaalrekening gedaan zou hebben, zou ik dan bij elke baanwisseling contact met SNS gekregen hebben over het eindigen van salarisstortingen van de afgelopen baan? Dat voelt toch een beetje DDR/Big brother-achtig.
Dit is wel een beetje heel erg kort door de bocht.
Trouwens, u loopt al jaren en jaren een rentekorting mis omdat u geen SNS-betaalrekening heeft naast uw SNS-hypotheek.

V.w.b. uw spaarrekening zou u kunnen overwegen een spaarrekening te openen bij Nationale Nederlanden, zonder verdere verplichting en met (een minimale) rente opbrengst.

Teunbosseman
Berichten: 4359
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

jonis schreef:
18 mei 2021 20:49
Teunbosseman schreef:
18 mei 2021 20:26
@TS, Ik heb ook ING maar zit met hypotheek bij Rabo. Destijds werd ook gevraagd om een betaalrekening welke ik heb geweigerd en tot op heden nooit bericht gehad dat ik meer rente betaal.

Snap het wel, bank hoopt extra zekerheid te krijgen als inkomen op hun betaalrekening wordt gestort. Ik heb destijds gezegd dat schijn zekerheid is.


Kan eroverheen lezen maar ik lees nergens in de OP dat de overige rekeningen van TS gratis zijn.
Je betaalt niet meer rente, je hebt alleen geen betaalrekeningkorting gekregen.
In huidig tijdperk is er geen handjeklap meer, de rente is voor iedereen onder zelfde omstandigheden gelijk, doen ze dat niet zijn ze in overtreding met eensporig rentebeleid.

Nee niet waar. Het hebben of niet hebben van een betaalrekening bij Rabo gaf geen korting of boete. Misschien tegenwoordig zo maar bij mij zeker niet het geval.

Sterker nog, ik bleek 0,02% risico opslag te betalen welke na melden eraf is gehaald. Kon helaas niet met terug werkende kracht.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Ik zeg toch ook dat je geen betaalpakketkorting hebt gekregen.
Het is dus zeker niet meer rente betalen of een boete krijgen.
Betaalpakketkorting is sinds 2014 +/-
Bij verlopen rentevastperiode is het wel mogelijk deze erbij te krijgen.
Een 0,02% risico opslag ken ik niet.

Teunbosseman
Berichten: 4359
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

jonis schreef:
19 mei 2021 13:52
Ik zeg toch ook dat je geen betaalpakketkorting hebt gekregen.
Het is dus zeker niet meer rente betalen of een boete krijgen.
Betaalpakketkorting is sinds 2014 +/-
Bij verlopen rentevastperiode is het wel mogelijk deze erbij te krijgen.
Een 0,02% risico opslag ken ik niet.

Ik weet wat je schreef maar ik heb niet gekregen opdat destijds ook niet bestond. Was een advies van de bank destijds maar geen verreistte.


Risco opslag is als de bank bv vindt dat je WOZ waarde te laag is tov woningwaarde. Dat was bij mij het geval. Waarde huis is dermate gestegen dat risico opslag niet meer van toepassing was en die is er vanaf gehaald.


https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... hypotheek/
Heb je een woning met een hypotheek? Dan kun je te maken krijgen met opslag in je hypotheekrente. Hoe meer je leent ten opzichte van de waarde van de woning, hoe hoger de renteopslag (ook wel risico-opslag genoemd). Kom je in aanmerking voor een lagere opslag? Dan passen we dit automatisch voor je aan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

jonis schreef:
19 mei 2021 13:52
Betaalpakketkorting is sinds 2014 +/-
Die korting loopt volgens mij al wel een paar jaar langer.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door de auditu »

Fancastisch schreef:
18 mei 2021 12:10
Ik heb helemaal geen zin in al die betaalrekeningen
Een goed moment om voor eens en altijd alles bij één bank onder te brengen. 8)

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gedwongen betaalrekening bij spaarrekening/hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Teunbosseman schreef:
19 mei 2021 14:10




Risco opslag is als de bank bv vindt dat je WOZ waarde te laag is tov woningwaarde.....
Wat het is hoef je niet uit te leggen, maar ik ken er geen van 0,02%.
Op Rabo.nl zijn de oude risico opslagen ook terug te vinden.

Gesloten