LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen inzicht meer in ING-creditcardgegevens van mijn zoon

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Hermus-Daniels
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:16

Geen inzicht meer in ING-creditcardgegevens van mijn zoon

Ongelezen bericht door Hermus-Daniels »

Ik heb jarenlang de creditcard van mijn zoon (woonachtig in Amerika) kunnen inzien bij de ING. Zowel mijn zoon als ik hebben daar een betaalrekening (en creditcard). Ik ben ook gemachtigd om zijn betaalrekening te kunnen inzien. Aan het eind van de maand stortte ik een bedrag op zijn betaalrekening om die creditcard weer op 0 te krijgen. Door het inzien van zijn creditcard kon ik het bedrag dat ik op zijn betaalrekening stortte reserveren en stond ik niet voor verrassingen. Mijn zoon heeft niet altijd internet bereik (en ook niet altijd de mogelijkheid) om mij te informeren over het bedrag dat er op zijn creditcard staat. Echter vanaf eind december kan ik zijn creditcard gegevens niet meer inzien.
De ING vertelde mij dat dit te maken heeft met nieuwe privacy regels en dat de ING alle creditcardgegevens vanuit de "oude" omgeving naar de "nieuwe" omgeving aan het overzetten is. De mogelijkheid van inzien zoals dat jarenlang goed is gegaan komt pas in het 2e kwartaal van 2019 weer terug! Ik heb hier echter nooit bericht van gekregen. Het is ook onduidelijk of er dan (opnieuw) toestemming moet komen van mijn zoon dat ik zijn creditcard kan inzien.
Mijn vraag is nu of de ING dit zomaar kan doen zonder berichtgeving vooraf? Ik heb nu namelijk geen zicht meer op hoeveel ik moet overschrijven naar zijn betaalrekening om die creditcard weer naar 0 te krijgen. Had de ING toch niet op de één of andere manier de mogelijkheid moeten bieden om de creditcard gegevens te kunnen inzien?
Ik heb voor mezelf al een oplossing gevonden (mijn creditcard tijdelijk aan mijn zoon geven) maar daar gaat het niet om.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen inzicht meer in ING-creditcardgegevens van mijn zoon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hermus-Daniels schreef:
02 jan 2019 12:42
Ik heb jarenlang de creditcard van mijn zoon (woonachtig in Amerika) kunnen inzien bij de ING. Zowel mijn zoon als ik hebben daar een betaalrekening (en creditcard). Ik ben ook gemachtigd om zijn betaalrekening te kunnen inzien. Aan het eind van de maand stortte ik een bedrag op zijn betaalrekening om die creditcard weer op 0 te krijgen. Door het inzien van zijn creditcard kon ik het bedrag dat ik op zijn betaalrekening stortte reserveren en stond ik niet voor verrassingen. Mijn zoon heeft niet altijd internet bereik (en ook niet altijd de mogelijkheid) om mij te informeren over het bedrag dat er op zijn creditcard staat. Echter vanaf eind december kan ik zijn creditcard gegevens niet meer inzien.
De ING vertelde mij dat dit te maken heeft met nieuwe privacy regels en dat de ING alle creditcardgegevens vanuit de "oude" omgeving naar de "nieuwe" omgeving aan het overzetten is. De mogelijkheid van inzien zoals dat jarenlang goed is gegaan komt pas in het 2e kwartaal van 2019 weer terug! Ik heb hier echter nooit bericht van gekregen. Het is ook onduidelijk of er dan (opnieuw) toestemming moet komen van mijn zoon dat ik zijn creditcard kan inzien.
Mijn vraag is nu of de ING dit zomaar kan doen zonder berichtgeving vooraf? Ik heb nu namelijk geen zicht meer op hoeveel ik moet overschrijven naar zijn betaalrekening om die creditcard weer naar 0 te krijgen. Had de ING toch niet op de één of andere manier de mogelijkheid moeten bieden om de creditcard gegevens te kunnen inzien?
Ik heb voor mezelf al een oplossing gevonden (mijn creditcard tijdelijk aan mijn zoon geven) maar daar gaat het niet om.
Ongetwijfeld heeft je zoon wél bericht gehad.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen inzicht meer in ING-creditcardgegevens van mijn zoon

Ongelezen bericht door mahadma »

Uw zoon kan toch wel inschatten wat zijn uitgaven zijn en dat eens per maand per sms oid effe doorgeven? De privacy wetten zijn nu eenmaal veranderd, dààr doet u écht niets aan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen inzicht meer in ING-creditcardgegevens van mijn zoon

Ongelezen bericht door renewouters »

Hermus-Daniels schreef:
02 jan 2019 12:42
Ik heb voor mezelf al een oplossing gevonden (mijn creditcard tijdelijk aan mijn zoon geven) maar daar gaat het niet om.

Grappig om te zien dat mensen af een toe de meest irrationele oplossing voor een probleem kiezen....

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen inzicht meer in ING-creditcardgegevens van mijn zoon

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Gewoon eens per maand een SMS van uw zoon met daarin het benodigde bedrag is te veel gevraagd?

Of nog beter: uw zoon leren omgaan met een vast budget gebaseerd op de redelijke kosten die hij maakt en simpelweg dat bedrag maandelijks storten. Bijvoorbeeld het gemiddelde bedrag van de afgelopen 12 maanden, vermeerderd met 5% marge en inflatie? En dan eventueel voor niet te voorziene extra kosten (dure studiematerialen bijvoorbeeld) gewoon via mail of telefonisch contact en een eenmalige extra bijdrage afhandelen.

Geen idee hoe oud uw zoon is, maar indien 16+ lijkt mij dat een gezonde oplossing. Weet u zelf ook tenminste waar u aan toe bent.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: Geen inzicht meer in ING-creditcardgegevens van mijn zoon

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Hi Hermus-Daniels,

Allereerst begrijp ik dat het vervelend is dat je de Creditcardgegevens van je zoon niet meer in kunt zien. Het klopt dat jij als gemachtigde geen inzage meer hebt in de Creditcard van je zoon. Alleen de rekeninghouder (en/of mederekeninghouder) zelf heeft hier inzage in.

Jullie zouden kunnen kijken om een notariële volmacht voor je zoon te regelen. Dan heb je het recht om zowel zijn Creditcard- als zijn bankzaken te regelen. Ik begrijp dat je de gegevens van je zoon wel in kan zien in je Mijn ING. Dan heb je dus een eigen ING-rekening. Wat je zou kunnen doen is een extra Card aanvragen op je eigen Creditcard voor je zoon. Hier kun je er meer over lezen: https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... tcard.html Dan zie jij de uitgaven op de Creditcard onder jouw eigen gegevens en zou je het bedrag kunnen aanzuiveren vanaf de rekening van je zoon. Is dat een optie?

Overigens moet ik je er wel op wijzen dat het niet toegestaan om je eigen Creditcard op je eigen naam aan je zoon mee te geven. Een Creditcard is persoonsgebonden, dit is dus geen legitieme oplossing.

Natuurlijk nemen we je feedback omtrent dit verhaal mee.

Vriendelijke groet,

Roos
Webcare ING

Gesloten