LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het woord “heimelijk” in de topictitel zegt alles al.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Exact mijn gedachte

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Niet de mijne. Je wil mensen niet voor het hoofd stoten maar ook controleren of geld niet weggesluisd wordt. Want achteraf valt meestal niets meer te repareren. En ook een deurwaarder plukt verrekte weinig van een kale kip.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door moederslink »

BakkerBert schreef:
21 dec 2020 21:48
Een familielid van mij beheert de bankrekening van mijn ouders (machtiging) omdat die dat niet meer kunnen. Mijn ouders kunnen ook zelf niet meer inloggen via internetbankieren.
Ik zou wel eens willen weten wat er op die rekening staat en wat er zoal bij- en afgeschreven wordt.
Ik wil dat niet direct vragen aan dat familielid omdat ik zeker weet dat die dan direct denkt dat ik hem niet vertrouw. Dat familielid kennende kan dat helemaal verkeerd uitpakken.

Bestaat er een mogelijkheid om op de rekening van mijn ouders te kijken zonder dat dat familielid dat merkt?
-over wat voor familielid gaat dit?
-waarom precies wilt u dit weten?
-wat is uw relatie met dit familielid?
-waarom bespreekt u dit niet met uw ouders zelf?
-heeft u zelf nog wel een goede relatie met uw ouders? Ziet u uw ouders nog wel?
-hiernaar vragen kan idd overkomen als een bewijs van wantrouwen naar dat familielid.
Waarom moet alles zo stiekem ?
Staat u misschien wat buiten de familie?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
22 dec 2020 22:44
Niet de mijne. Je wil mensen niet voor het hoofd stoten maar ook controleren of geld niet weggesluisd wordt. Want achteraf valt meestal niets meer te repareren. En ook een deurwaarder plukt verrekte weinig van een kale kip.
Helaas kan TS veel willen, maar heeft hij geen rechten tot inzage. In tegendeel. Los daarvan is er geen aanleiding zichtbaar die wijst op de noodzaak van controle.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Je hebt gelijk, maar dat doet niets af van mijn bijdrage.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar stel dat het je lukt om stiekem die gegevens in te zien. En stel dat er iedere maand, laten we zeggen, 10.000 euro weg wordt gesluisd. En dan? Wat ga je dan doen?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mag toch aannemen dat u uw ouders kent, en ook een beetje hoogte heeft van hun financiële situatie?

Als u de werkzaamheden van dat familielid niet vertrouwt en uw ouders zijn werkelijk niet meer in staat hun zaakjes te behartigen, dan zult u officiele maatregelen moeten treffen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
23 dec 2020 00:30
Ik mag toch aannemen dat u uw ouders kent, en ook een beetje hoogte heeft van hun financiële situatie?

Als u de werkzaamheden van dat familielid niet vertrouwt en uw ouders zijn werkelijk niet meer in staat hun zaakjes te behartigen, dan zult u officiele maatregelen moeten treffen.
Als de ouders zelf de zaken niet regelen en je hebt als kind geen inzicht in de rekeningen en betalingen, dan heb je bar weinig inzicht in de werkelijke situatie. Je hebt dan hooguit een klein beetje een gevoel hoe het er ongeveer voor zou moeten staan, op basis van kleine stukjes informatie uit gesprekken die in het verleden gevoerd zijn. Denk aan de hoogte van het pensioen, de hypotheek of de energielasten die wel eens in een gesprek genoemd zouden kunnen zijn.

Maar in een situatie waarbij de ouders zelf niets meer aan hun financiën doen en er slechts één persoon is die de zaken nu beheert, is het risico op afromen van grote of kleine bedragen door die persoon erg groot.

De enige oplossing waar het om geld gaat, is zorgen dat alles inzichtelijk is voor alle belanghebbenden (en dat zijn in dit geval de erfgenamen). Gewoon een map met papieren bankafschriften, en daarnaast een schoenendoos voor alle kassabonnen in geval er veel contant geld van de bankrekening wordt opgenomen.
Ook is het verstandig om bijvoorbeeld de belastingaangifte te laten doen door een andere persoon dan degene die de dagelijkse financiële gang van zaken beheert. Degene die de belastingaangifte doet moet dan immers elk jaar goed de financiën doornemen. De andere partij weet dat. Dus is de kans op fraude weer een stukje kleiner.

Wanneer bovenstaande niet bespreekbaar is met de ouders (bijv vanwege dementie) en ook niet bespreekbaar is met de huidige gemachtigde, dan is er maar één oplossing mogelijk: via de officiële weg bewindvoering zien te regelen. Indien bewindvoering door de rechter wordt toegewezen, moet vaak ook elk jaar een jaarverslag van de financiën ter verantwoording worden voorgelegd aan (een medewerker van) de rechtbank.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door sjohie »

BakkerBert schreef:
21 dec 2020 21:48
Een familielid van mij beheert de bankrekening van mijn ouders (machtiging) omdat die dat niet meer kunnen. Mijn ouders kunnen ook zelf niet meer inloggen via internetbankieren.
Ik zou wel eens willen weten wat er op die rekening staat en wat er zoal bij- en afgeschreven wordt.
Ik wil dat niet direct vragen aan dat familielid omdat ik zeker weet dat die dan direct denkt dat ik hem niet vertrouw. Dat familielid kennende kan dat helemaal verkeerd uitpakken.

Bestaat er een mogelijkheid om op de rekening van mijn ouders te kijken zonder dat dat familielid dat merkt?
Wat bedoelt u precies met (machtiging)? Dat is iets wat je bij een bank aan kan vragen, maar nog wel wat verwijderd van officiële bewindvoering. En niet meer inloggen omdat dat familielid ze het onmogelijk heeft gemaakt, of omdat ze op hun leeftijd, of in hun gemoedstoestand, die handigheid niet meer hebben? Zit ook nog wel wat verschil in.

Maar goed, heimelijk toegang tot een rekening is niet zo even onder de radar te regelen, dan is het mogelijks zelfs strafbaar, en onderdeel van veel campagnes ter voorkoming van phishing etc.

Ik zou het als de pandemie-lontjes weer wat langer zijn geworden, toch eens bespreken. En dan fysiek, zittend in een kamer met een 3e of 4e persoon erbij, en dus niet via een mail of wat appjes. Hier speelt veel gevoel bij, en dat is digitaal nooit goed over te brengen.

Voor wat het waard is, minus het sentiment "heimelijk" vind ik uw wens niet echt idioot ofzo, en een familielid die deze taak op zich neemt, zou dit naar mijn mening uit zichzelf moeten doen, al was het maar om dit soort sentimenten en topics te voorkomen, en zoniet, bij de vraag hierom het niet meteen als een aanval op zijn of haar karakter moeten zien.

Maar goed, gezien de woordkeuze etc, vrees ik dat dit binnen 2 appjes ontploft tot een leuke aflevering van de rijdende rechter, gevolgd door eentje in de serie "het diner" om de stukken weer te lijmen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Als ik de beheerder zou zijn en een kind vraagt mij om inzicht zou ik dat niet weigeren. Ik heb niets te verbergen. En inzage geven bevestigt dat ik niets te verbergen heb. Ik zou blij zijn dat mijn eerlijkheid gestaafd wordt en alle lucht dus geklaard is.
Begrijp je wat ik bedoel?

sake1987

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door sake1987 »

Zombiemaster schreef:
23 dec 2020 09:39
Als ik de beheerder zou zijn en een kind vraagt mij om inzicht zou ik dat niet weigeren. Ik heb niets te verbergen. En inzage geven bevestigt dat ik niets te verbergen heb. Ik zou blij zijn dat mijn eerlijkheid gestaafd wordt en alle lucht dus geklaard is.
Begrijp je wat ik bedoel?
Dat ligt natuurlijk helemaal aan de verstandhouding die dat betreffende kind met zijn/haar ouders heeft.
Zie in de zorg genoeg situaties waarbij de eigen kinderen niks mogen en dat alles door een bewindvoerder wordt geregeld.
Deze kinderen zijn vaak niet voor niks uit taak ontheven.
In een normale situatie, is het normaal dat de eigen kinderen de taak op zich nemen.
Heb het idee dat er hier geen sprake is van een normale situatie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door moederslink »

sake1987 schreef:
23 dec 2020 12:31
Heb het idee dat er hier geen sprake is van een normale situatie.
Vandaar ook mijn vragen ; mogelijk zijn hier de familiebanden danig verstoord.
Als antwoord op de TS : via de officiële weg , zoals hierboven door enkelen is aangegeven, is inzage mogelijk of d.m.v het gesprek aangaan met deze gemachtigde én de ouders zelf.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zombiemaster schreef:
23 dec 2020 09:39
Als ik de beheerder zou zijn en een kind vraagt mij om inzicht zou ik dat niet weigeren. Ik heb niets te verbergen. En inzage geven bevestigt dat ik niets te verbergen heb. Ik zou blij zijn dat mijn eerlijkheid gestaafd wordt en alle lucht dus geklaard is.
Begrijp je wat ik bedoel?
Ik hoop dat jij wel begrijpt dat je dat verzoek helemaal niet mág inwilligen. Iets met privacy enzo... Je vergeet dat het niet om jou (de beheerder) gaat, maar om degene over wiens vermogen jij beheer voert.

Gesloten