LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Hoi Allen,

Hier het laatste hoofdstuk over hoe KiFiD de klacht over onze vermogensbeheerhypotheek van één WestlandUtrecht heeft behandeld (via De Hypotheekshop afgesloten, waarbij WestlandUtrecht Effectenbank tegenwoordig van NN is (en WestlandUtrecht Hypotheekbank nog steeds van ING is)).

Voor details zie o.a. Uitspraken 2020-093, 2018-068 (CvB), 2018-365, 2018-366, 2016-206, 2016-207, 2016-208.

Paar belangrijke feiten:
- Gedurende gezamenlijke hoorzitting op 17 Februari 2016 leest mijn nieuwe adviseur voor uit voor mij nieuwe stukken, waaronder de vragenlijst van NN uit 2007 op basis waarvan het risicoprofiel wordt bepaald (onafhankelijk van eenmalige aanvangsstorting en/of maandelijkse inleg) van het reeds eerder in offerte van ING vastgelegde vermogensbeheer in kader van hypotheek, met in dezelfde offerte ook bevestiging van beoogde netto waardeontwikkeling (onafhankelijk van risicoprofiel), zonder vermogensbeheer gerelateerde kosten te specificeren;
- Wij hebben niet geweigerd om over te stappen; Wij hebben de omzetting niet expliciet goedgekeurd, maar tijdig bezwaar ingediend tegen de door NN voorgenomen beëindiging van het voor consument onlosmakelijke aan de hypotheek van ING (notarieel) verbonden vermogensbeheer; NN heeft onze reeds gespleten vermogensbeheerhypotheek afgebroken en ING heeft dit laten gebeuren (ING (h.o.d.n. WestlandUtrecht) kon geen passende oplossing bieden);
- Mijn nieuwe adviseur weigerde mij te helpen bij deze situatie (en oude adviseur beschikte tot eind 2013 niet over de wettelijk vereiste vergunningen - wat bevestigd is door AFM);

Klacht ongegrond. Het is niet aannemelijk geworden dat de Bank in strijd heeft gehandeld met de vermogensbeheerovereenkomst of dat zij onrechtmatig heeft gehandeld door de vermogens-beheerovereenkomst te beëindigen.
https://www.kifid.nl/wp-content/uploads ... 20-093.pdf

Ik heb reeds herstelverzoek ingediend, maar Voorzitter van Geschillen Commissie wil deze (vooralsnog) niet in behandeling nemen.

Alle terugkoppeling is welkom.

Groetjes,

Joepie

En eerder (o.a.):
Behandelbaarheid klacht. Klacht niet behandelbaar voor zover die betrekking heeft op onderdelen waarover echtgenoot belanghebbende al eerder heeft geklaagd. Vermogensbeheer in kader hypotheek. Bank niet verantwoordelijk voor vermogensbeheer omdat consument de overeenkomst tot vermogensbeheer heeft gesloten met andere instelling.
https://www.kifid.nl/wp-content/uploads ... 18-068.pdf
Consument is van mening dat het advies ondeugdelijk is geweest en dat hij onvoldoende en onjuist is geïnformeerd over de kosten. Vermogensbeheerder is niet betrokken geweest bij de advisering en kan derhalve niet verantwoordelijk worden gehouden voor het gegeven advies. Wel was Vermogensbeheerder op grond van de Vermogensbeheerovereenkomst gehouden om Consument voldoende in te lichten over de kosten. Gelet op de destijds geldende wet- en regelgeving heeft Vermogensbeheerder aan haar informatieplicht voldaan. Zij heeft Consument bij het aangaan van de Vermogensbeheerovereenkomst geïnformeerd over de (hoogte van de) directe kosten en de eenmalige kosten zoals de in- en uitstapfee. Daarnaast is onvoldoende gesteld en gebleken dat de kosten buitenproportioneel zouden zijn. De Commissie wijst de vordering af.
https://www.kifid.nl/fileupload/jurispr ... indend.pdf

En het begon bij de Ombudsman:
De wijze waarop NN u heeft geïnformeerd over de aan het vermogensbeheerproduct verbonden kosten is onvoldoende. Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam financieel dienstverlener mag worden verwacht dat deze een consument voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst in staat stelt zich een goed beeld te kunnen vormen van de eigenschappen, werking, risico’s en kosten van het financiële product. Deze informatieplicht wordt strenger naarmate een financieel product meer complex is.

Gelet op de inhoud van de door NN verstrekte informatie (daarbij de nadruk leggend op de term all-in tarief) ben ik van mening dat u uit mocht gaan aan het product verbonden kosten die 2% per jaar niet te boven zouden gaan.

Met NN bent u een all-in tarief van 0.1666% per maand over het totale eindemaandsvermogen. De indirecte kosten hebben een nadelig effect gehad op de waardeontwikkeling van dit eindemaandsvermogen. Deze verminderde waardeontwikkeling leidde vervolgens weer tot lagere beheerskosten die aan NN moesten worden voldaan. Het is aannemelijk dat beide ontwikkelingen elkaar in stand hebben gehouden zodat van financieel nadeel niet kan worden gesproken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Drie

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou bijna zeggen "hoeveel topics mag Joepie maken over zijn klachten over een complex product"?

Los daarvan lijkt je vraag me vooral een retorische. Ik ga geen zeven uitspraken lezen en nog een aantal links volgen om te bedenken of ik er iets van wil vinden.

Heb je geen juridisch adviseur/ advocaat? Dat lijkt me zinvoller dan van alles op een forum zetten.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Oblomova »

Moneyman schreef:
26 feb 2020 08:45
Ik zou bijna zeggen "hoeveel topics mag Joepie maken over zijn klachten over een complex product"?

Los daarvan lijkt je vraag me vooral een retorische. Ik ga geen zeven uitspraken lezen en nog een aantal links volgen om te bedenken of ik er iets van wil vinden.

Heb je geen juridisch adviseur/ advocaat? Dat lijkt me zinvoller dan van alles op een forum zetten.
Oneens, dit forum is er juist voor dit soort klachten.
En wat Kifid betreft zou het m.i. moeten opgeheven omdat het z'n doelstelling niet waar kan maken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij de aanschaf van een Complex product kreeg je een bijpassende risico.

Als je het niet begreep, gewoon iets anders nemen.
Deze koppelverkoop van beleggen en provisie van de tussenpersoon?
Een alles in 1 product met lenen, beleggen en verzekering in 1 is dus 3x winst marge voor verkoper/adviseur.

Dat is ook de reden waarom ik geen alles in 1 product wilde.
1 De overlijdens risico verzekering zelf via Independer gevonden en afgesloten.
2 Spaar/aflos deel via een te blokkeren Robeco rekening die ik zelf mag vullen, niet leeghalen.
3 Kale lening met lage rente zonder rommel erbij en weinig provisie.

Dat was mijn Hypotheek en weinig werk en weinig winst, maar ik wil mijn huis, niet zijn inkomen veilig stellen.
4 Adviseurs kwamen met puinzooi polissen ondanks de vraag en doei, ik vroeg kale lening!
Nr 5 heeft dus wel een contract geregeld en de andere 4 hebben dus voor niets gewerkt.

Ik betaal dus Ik bepaal, die adviseur was alleen maar nodig omdat toen een online lening nog niet mogelijk was helaas!
Het leek werken voor flut bedrag maar deze Adviseur is nu wel 27 Komkommer leningen verder en heeft niemand hoeven af te wijzen...

Toen werkte vele nog voor niets omdat een andere adviseur wel leverde wat gevraagd werd.
De eerste 4 waren ervaren en zichzelf deskundige noemende.
Nr 5 die hiermee later totaal 28 contracten kreeg een beginnende puber toen... en is zeer tevreden met dit resultaat.

Een onduidelijk Complex product is dus vooral goed voor de verkopers, die ik liever gelijk weg stuurde!
Kifid doet slechts achteraf controle... als het al te laat is.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik kan niet zeggen dat ik deze uitspraak verrassend vind. Heb zijn strijd altijd al een strijd tegen windmolens gevonden.
Op zich heeft Joepie m.i. inhoudelijk nog wel een punt mbt de kosten van de beleggingsrekening, in de regel werd er bij al die producten (beleggingsrekeningen) een eindkapitaal op basis van ene netto rendement voorgespiegeld, ook toen dat voor beleggingsverzekeringen allang expliciet verboden was. Aan de andere kant: het feit dat de waarde van de rekening tegenvalt komt veel meer door de beleggingsresultaten in de 'crisisjaren' dan door de kosten.

Alle verdere klachten, over de samenloop met de hypotheek en de 'dwang' om te vertrekken vallen wat mij betreft in de Don Quichote categorie. Ik zou niet teveel verwachten van het herstelverzoek. De rechter lijkt me de enige overgebleven weg, maar of dat zin heeft?

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Oblomova schreef:
26 feb 2020 09:37
Oneens, dit forum is er juist voor dit soort klachten.
Gelukkig was dat niet mijn punt...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Moneyman schreef:
26 feb 2020 10:22
Oblomova schreef:
26 feb 2020 09:37
Oneens, dit forum is er juist voor dit soort klachten.
Gelukkig was dat niet mijn punt...
Ik snap je punt en zal ook geen nieuwe topics meer maken. Al krijg ik toch echt wel zinnige terugkoppeling, waar ik ook op zal reageren (binnen dit topic).
Moneyman schreef:
26 feb 2020 08:45
Heb je geen juridisch adviseur/ advocaat? Dat lijkt me zinvoller dan van alles op een forum zetten.
Die had / heb ik, maar KiFiD vond hem niet aardig (hij deed te goed zijn best), dus hoogste tijd om naar burgerlijke (kanton)rechter te stappen.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De civiele route lijkt me voor jou inderdaad de meest voor de hand liggende. Succes!

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Moneyman schreef:
26 feb 2020 15:24
De civiele route lijkt me voor jou inderdaad de meest voor de hand liggende. Succes!
Oblomova schreef:
26 feb 2020 09:37
En wat Kifid betreft zou het m.i. moeten opgeheven omdat het z'n doelstelling niet waar kan maken.
KiFiD wil idd niet meewerken...

https://www.kifid.nl/claimconcept-mag-n ... bij-kifid/

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Theotrucker schreef:
26 feb 2020 08:38
Drie
De grootste fout in laatste uitspraak 2020-93 tegen NN staat in Artikel 4.2:
Consumenten hebben voorafgaand aan de vermogensbeheerovereenkomst Expertfund door het invullen en ondertekenen van het Antwoordformulier beleggingsprofiel gekozen voor een neutraal beleggingsprofiel (Profiel 4) dat overeenkomt met 30% obligaties en 70% aandelen.

Tijdens de mondelinge behandeling hebben Consumenten bevestigd dat zij niet de verwachting van een bepaald rendement hadden. De Commissie leidt daaruit af dat zij de kans op koersfluctuaties hebben aanvaard.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Joepie Joepie schreef:
26 feb 2020 15:30
De grootste fout in laatste uitspraak 2020-93 tegen NN staat in Artikel 4.2:
Consumenten hebben voorafgaand aan de vermogensbeheerovereenkomst Expertfund door het invullen en ondertekenen van het Antwoordformulier beleggingsprofiel gekozen voor een neutraal beleggingsprofiel (Profiel 4) dat overeenkomt met 30% obligaties en 70% aandelen.

Tijdens de mondelinge behandeling hebben Consumenten bevestigd dat zij niet de verwachting van een bepaald rendement hadden. De Commissie leidt daaruit af dat zij de kans op koersfluctuaties hebben aanvaard.
Wij hebben eerst offerte van ING incl. vermogensbeheer door NN ondertekend, pas daarna is risicoprofiel bepaald. En in die offerte stond reeds beoogde waarde ontwikkeling (2de alinea is gewoon gelogen, ik heb ook geluidsopname gemaakt van hoorzitting).

Komkommertijd schreef:
26 feb 2020 09:44
Als je het niet begreep, gewoon iets anders nemen.
Deze koppelverkoop van beleggen en provisie van de tussenpersoon?
Een alles in 1 product met lenen, beleggen en verzekering in 1 is dus 3x winst marge voor verkoper/adviseur.

Dat is ook de reden waarom ik geen alles in 1 product wilde.
1 De overlijdens risico verzekering zelf via Independer gevonden en afgesloten.
2 Spaar/aflos deel via een te blokkeren Robeco rekening die ik zelf mag vullen, niet leeghalen.
3 Kale lening met lage rente zonder rommel erbij en weinig provisie.
Mijn beeld was dat WUB en WUE een bedrijf was, stom, stom, stom...
(ik heb ook bewust verzekering separaat gedaan, obv ervaring met Generali Woekerpolis)

Zie ook hier:
2002
Alle zakelijke vastgoedactiviteiten van Westland/Utrecht Hypotheekbank worden ondergebracht bij ING Real Estate. Westland/Utrecht concentreert zich op de particuliere hypotheekmarkt.
2004
Amstgeld wordt WestlandUtrecht Effectenbank. Er ontstaat één WestlandUtrecht, aanbieder van maatwerk in hypotheken en effecten.
2010
Moederbedrijf ING moet als gevolg van een wereldwijde financiële crisis gebruik maken van staatssteun. Ter compensatie noodzaakt de Europese Commissie ING een aantal bedrijfsonderdelen af te stoten. WestlandUtrecht, de bankonderdelen van Nationale-Nederlanden en de consumentenleningen van ING Bank worden als nieuwe bank verzelfstandigd onder de naam WestlandUtrecht Bank, met als doel verkoop. De commerciële verzelfstandiging is op 18 november 2010 een feit, maar de uiteindelijke verkoop blijkt niet mogelijk.
2013
In overleg met de Europese Commissie, ING en de Nederlandse Staat wordt in 2013 besloten om WestlandUtrecht Bank te splitsen. Alle spaar- en beleggingsactiviteiten van WestlandUtrecht Bank worden overgedragen aan Nationale-Nederlanden Bank. De achterblijvende WestlandUtrecht Bank organisatie gaat, als 100% dochter van ING Bank, verder als beheerorganisatie met als belangrijke doelen: continuïteit van dienstverlening en risicobeheersing. WestlandUtrecht Bank verstrekt vanaf eind 2012 geen nieuwe hypotheken meer aan nieuwe klanten en concentreert zich op het beheren van haar bestaande portefeuilles met hypotheken, hypotheekgerelateerde verzekeringen en vastgoedfinancieringen.
2015
WestlandUtrecht Bank N.V. fuseert op 1 januari 2015 met ING Bank N.V. De vastgoedportefeuille van WestlandUtrecht Bank wordt overgedragen naar ING Bank en ING Real Estate Finance. Dit alles met als doel om klanten ook op de langere termijn op efficiënte wijze een goede service te blijven bieden.
https://www.westlandutrechtbank.nl/over ... edenis.htm

En nu praten NN en ING niet meer met elkaar...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

JozJan schreef:
26 feb 2020 09:45
Alle verdere klachten, over de samenloop met de hypotheek en de 'dwang' om te vertrekken vallen wat mij betreft in de Don Quichote categorie. Ik zou niet teveel verwachten van het herstelverzoek.

Andere ogenschijnljk minder grote fout in Artikel 4.6 in zelfde uitspraak 2020-093:
Om deze reden kan niet worden gezegd dat de Bank jegens Consumenten onrechtmatig heeft gehandeld door na hun weigering over te stappen op Beheerd Beleggen, het vermogensbeheer te beëindigen.
Wij hebben niet geweigerd om over te stappen; Wij hebben de omzetting niet expliciet goedgekeurd, maar tijdig bezwaar ingediend tegen de door NN voorgenomen beëindiging van het voor consument onlosmakelijke aan de hypotheek van ING (notarieel) verbonden vermogensbeheer; NN heeft onze reeds gespleten vermogensbeheerhypotheek afgebroken en ING heeft dit laten gebeuren (ING (h.o.d.n. WestlandUtrecht) kon geen passende oplossing bieden);

In Verweer stelde NN eerst dat het geen onlosmakkelijke combinatie was, maar later erkende ze dat ING in 2007 geen andere mogelijkheid dan vermogensbeheer door NN aanbood en wij in 2016 wel naar een andere vermogensbeheerder konden overstappen (wat ze natuurlijk niet gecheckt hebben met ING en wat KiFiD direct geloofde...).

Dientengevolgen heeft vermogen een jaar liquide op een rekening van NN gestaan, verpand aan hypotheek van ING.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

PietertjeTwee schreef:
26 feb 2020 20:22
Zonder het gehele onderliggende stukken in te zien kunnen wij natuurlijk nooit beoordelen of wat jij stelt ook daadwerkelijk uit het dossier blijkt, laat staan of het überhaupt waar is. Ik snap dan ook niet zo goed wat je probeert te bereiken, twee jaar na dato. Als je echt vindt dat je onrecht is aangedaan, ga dan naar de civiele rechter. Kom dan alleen aub niet achteraf klagen dat de rechtbank corrupt is als je verliest.
Eh? Klacht is na uitspraak van Ombudsman in Oktober 2014 aan KiFiD voorgelegd, laatste uitspraak is van Januari 2020 (<< twee jaar na dato).

Ik klaag hier niet, ik constateer en deel mijn ervaringen, ter lering en vermaak.

Als je vragen hebt over onderliggende stukken, dan beantwoord ik die met liefde en plezier.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

JozJan schreef:
26 feb 2020 09:45
Ik kan niet zeggen dat ik deze uitspraak verrassend vind. Heb zijn strijd altijd al een strijd tegen windmolens gevonden.
Op zich heeft Joepie m.i. inhoudelijk nog wel een punt mbt de kosten van de beleggingsrekening, in de regel werd er bij al die producten (beleggingsrekeningen) een eindkapitaal op basis van ene netto rendement voorgespiegeld, ook toen dat voor beleggingsverzekeringen allang expliciet verboden was. Aan de andere kant: het feit dat de waarde van de rekening tegenvalt komt veel meer door de beleggingsresultaten in de 'crisisjaren' dan door de kosten.
Sinds 2007 zijn (inclusief provisies die ik indirect ook betaald heb) de kosten meer dan gehalveerd en nu nog steeds is het beoogde netto rendement icm Neutraal risicoprofiel (zoals in 2007 door NN bepaald) nog steeds niet reëel. Zijn totale kosten ~60% van netto rendement buiten proportioneel?

Past halvering van inleg binnen 2 jaar (zonder maandelijkse inleg) bij een Neutraal risico profiel, wat NN in 2016 Offensief 3 noemt?

jonis
Berichten: 2742
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door jonis »

Joepie Joepie schreef:
26 feb 2020 20:52
JozJan schreef:
26 feb 2020 09:45
Ik kan niet zeggen dat ik deze uitspraak verrassend vind. Heb zijn strijd altijd al een strijd tegen windmolens gevonden.
Op zich heeft Joepie m.i. inhoudelijk nog wel een punt mbt de kosten van de beleggingsrekening, in de regel werd er bij al die producten (beleggingsrekeningen) een eindkapitaal op basis van ene netto rendement voorgespiegeld, ook toen dat voor beleggingsverzekeringen allang expliciet verboden was. Aan de andere kant: het feit dat de waarde van de rekening tegenvalt komt veel meer door de beleggingsresultaten in de 'crisisjaren' dan door de kosten.
Sinds 2007 zijn (inclusief provisies die ik indirect ook betaald heb) de kosten meer dan gehalveerd en nu nog steeds is het beoogde netto rendement icm Neutraal risicoprofiel (zoals in 2007 door NN bepaald) nog steeds niet reëel. Zijn totale kosten ~60% van netto rendement buiten proportioneel?

Past halvering van inleg binnen 2 jaar (zonder maandelijkse inleg) bij een Neutraal risico profiel, wat NN in 2016 Offensief 3 noemt?
In 2007 uiteraard wel; destijds tijdens crisis ( m.n 2008 , begin 2009) ging ongeveer alles omlaag.
Neutraal of niet werd niet naar gevraagd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

jonis schreef:
26 feb 2020 23:32
In 2007 uiteraard wel; destijds tijdens crisis ( m.n 2008 , begin 2009) ging ongeveer alles omlaag.
Neutraal of niet werd niet naar gevraagd.
Er waren toen al normen van AFM (voor beleggingsverzekeringen) en die zijn overschreden: benodigede bruto rendement mocht niet hoger zijn dan 8.3% voor puur aandelen fonds en 4.2% voor puur obligatie fonds en 6.2% voor mix fonds en bij blijkt dat icm verborgen kosten dus > 10% te zijn!!! Als ik dat had geweten... En daar had De Hypotheekshop mij op moeten wijzen.

Daarnaast hebben ING, NN en De Hypotheekshop bij risicobereidheid bepaling geen rekening gehouden met alle informatie die ik hen wel gegeven heb (kan ik bewijzen), dat is een wettelijk vereiste, net als de vergunning waar tussenpersoon niet over beschikte (wat AFM heeft bevestigd)...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Volgende "fout" staat in Artikel 4.5 van Uitspraak 2020-93
Naar het oordeel van de Commissie stelt de Bank zich terecht op het standpunt dat het in 2016 aan Consumenten gedane voorstel voor Beheerd Beleggen overeenkomstig het bijbehorende profiel Offensief 3 niet zou hebben geleid tot grotere risico's dan Consumenten tot dan toe hadden gelopen met het vermogensbeheer onder de naam Expertfund.
Ja, allebei zijn te offensief tov het in 2007 bepaalde Neutraal risicoprofiel en onze onderliggende antwoorden op de vragen van NN van toen (fluctuaties / tijdelijke waardedalingen tot 10% << halvering binnen eerste 2 jaar)!!!

Deze beoordeling gaat helemaal niet over mijn klacht!!

Omdat de maan rond is en gras groen heeft KiFiD NN gelijk gegeven???

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

KiFiD?

Ze doen hun best maar een Complex product en tussentijdse aanpassingen?
Dan is 1 uitspraak over 1 product niet echt mogelijk.
De basis lijkt hetzelfde maar de aanvullende verzekering voor beide volledig of gedeeltelijk, je leeftijd en gezondheid zoals Roker en/of niet rokers premie en het al Complexe product word maatwerk en nog lastiger voor KiFiD om achteraf goed te beoordelen.

Daarom mijn advies, zorg voor losse producten, 1 lening, 2 spaar/aflos deel 3 verzekeren.
Dat in 1 pakket doen mag maar zorg dat het 3 of meer losse producten blijven.
Daar is bij vele totaal aanbieders het vaak fout gegaan.

Dan kun je ook de voorwaarden 3x aanbieden en word alles veel duidelijker.
Maar dat is nu achteraf gepraat en als je denkt dat er maar 1 WUH product was zit je helaas verkeerd.
Een Hypotheek is uniek product voor jou aangepast en dat is voor KiFiD daarom ook lastig oplosbaar helaas.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hoeveel fouten mag KiFiD maken bij behandeling van klacht over complex product?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Komkommertijd schreef:
27 feb 2020 08:22
KiFiD?

Ze doen hun best maar een Complex product en tussentijdse aanpassingen?
Dan is 1 uitspraak over 1 product niet echt mogelijk.
De basis lijkt hetzelfde maar de aanvullende verzekering voor beide volledig of gedeeltelijk, je leeftijd en gezondheid zoals Roker en/of niet rokers premie en het al Complexe product word maatwerk en nog lastiger voor KiFiD om achteraf goed te beoordelen.

Daarom mijn advies, zorg voor losse producten, 1 lening, 2 spaar/aflos deel 3 verzekeren.
Dat in 1 pakket doen mag maar zorg dat het 3 of meer losse producten blijven.
Daar is bij vele totaal aanbieders het vaak fout gegaan.

Dan kun je ook de voorwaarden 3x aanbieden en word alles veel duidelijker.
Maar dat is nu achteraf gepraat en als je denkt dat er maar 1 WUH product was zit je helaas verkeerd.
Een Hypotheek is uniek product voor jou aangepast en dat is voor KiFiD daarom ook lastig oplosbaar helaas.
jaja, KiFiD doet haar best, maar niet voor consument.

In 2016 een gezamenlijke hoorzitting waarin mijn eisvermeerdering zonder inhoudelijke argumentatie wordt afgewezen en ING, NN en De Hypotheekshop uitnodigen om daarna nogmaals schriftelijk te reageren en toestaan om nieuwe stukken in te dienen en mij die mogelijkheid explciet ontnemen? In 2018 uitspraak doen tegen ING en De Hypotheek obv Repliek (geen hoorzitting), zonder NN om Verweer te vragen (ondanks ons herhaaldelijk verzoek hierom) en Herstelverzoek gewoon negeren???

Gesloten