LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Klaas02
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2017 00:40

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Klaas02 »

Waarom maakt Visa/ICS niet gewoon gebruik van IDIN?

Als je al bij een bank bekend bent, dan ben je daar geïdentificeerd. Je kunt bij betreffende bank dan al internetbankieren.
Op basis daarvan ligt de identiteit vast en kan worden hergebruikt door andere organisaties. Dat is volledig safe. Alleen moet Visa/ICS dan wel de online mogelijkheid gaan bieden voor IDIN identificatie.
zie: https://www.idin.nl/consumenten/hoe-werkt-het/

Als het zo is dat Visa/ICS huisbezoeken wil afleggen voor een persoonlijk identificatie, dan is dat een onnodig dure aangelegenheid.
Tenzij Visa/ICS misschien zelf plannen heeft om een identificatiedienst aan te bieden natuurlijk, want dan is het onderdeel van hun business-model.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door berndv »

Klaas02 schreef:
27 mei 2019 16:29
Waarom maakt Visa/ICS niet gewoon gebruik van IDIN?
Je kunt je identificeren, maar daarmee wordt niet je officiele identiteitsbewijs verstuurd, en dat is nu net wat Visa wil hebben.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Revoked schreef:
27 mei 2019 10:41
Komkommertijd schreef:
27 mei 2019 10:37
Visa is eigendom van USA firma en daar is Donald T Ramp de president van......

Ik weet alleen dat als je alle klanten af moet op afspraak dit erg duur is, naast de klant die thuis moet zijn, waarom mag op werk niet... en ik denk dat dit juist vele klanten gaat kosten.
Als een internationale vrachtwagen chauffeur dit moet doen, hij vertrekt elke maandag voor 4.00 uur en komt vrijdag middag terug op een tijd die afhankelijk is van de file's.
Dat betekende dat hij alleen in weekend thuis is.... zo ook Piloten van welke maatschappij dan ook en ploegendienst medewerkers... dit is vragen om minder Visa kaarten!
Zal de concurrent blij mee zijn.
Okay, en in welke hoedanigheid is dit relevant als antwoord op de vraag van TS?
Relevant en komkommertijd/stofzuiger gaat nooit samen.
Lief dat hij internet weet te gebruiken, dat wel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Moet je identificatie geldig zijn of mag deze zijn verlopen?

Zwartwitje
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2019 18:09

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Zwartwitje »

Uitdaging. Heb een correspondentieadres in Nederland en woon in het buitenland. Benieuwd hoe ze mij willen gaan bezoeken.

JantjeRotterdam
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2019 19:27

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door JantjeRotterdam »

Heel apart die thuiscontrole. Ik hoorde erover van een vriendin van mij.
Op het moment dat zij degene die de controle bij haar thuis kwam uitvoeren vroeg zich te legitimeren werd daar nogal moeilijk over gedaan.
Een vreemde zaak al-met-al, als je al zolang klant bent. Nu gaan we plots dit soort controles uitvoeren?
Ik vind het een tamelijk overdreven maatregel die zij nu uitvoeren en zou graag willen weten waar dit nu zo ineens vandaan komt?

BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Zou in ieder geval normaal moeten zijn, ja, gezien alle fraude die gepleegd wordt. En u heeft dus niets te vrezen lijkt mij. Overigens volgens mij valt Visa Mastercard onder ABN AMRO.

Ellen2132
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2013 18:54

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Ellen2132 »

Het "grappige" is dat ik een soortgelijke mail heb gehad. Alleen... ik heb helemaal geen visa card.
Ik krijg regelmatig mailtjes van ICS service en dat zijn altijd nepmailtjes.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door renewouters »

ahpriem schreef:
27 mei 2019 16:16
Beste Ruudvan , Je schrijft dat je een Visa Gold Card hebt ., die heb ik ook al jaren nooit geen probleem mee gehad als ik een nep mail krijg stuur ik dat naar ICS valseemailics.nl . Het kan geen kwaad om ook direct met de ANWB in contact te komen zij hebben hier voor een aparte groep van ANWB leden die hier over praten de moderator is Laura. De betreffende groep is "Denk mee met de ANWB " je moet je hier wel eerst voor aan melden evt. een account aanmaken. Ik doe al jaren zaken met ICS ANWB nooit geen problemen en iemand aan de deur heb ik ook nog nooit gehad. Alarmnummer Visa 020-6600611. Ik zou toch eerst uitgebreid contact met ze opnemen.
Lees het bericht van TS nog eens..... (en pas daarna jouw reactie aan)

(en waarom blijf je bij ICS/ANWB als je nooit geen problemen hebt?)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vermoedelijk heeft de Topic starter het nummer in de mail gebeld, niet wat op zijn kaart stond...

Criminelen die thuis je kaart controleren en scannen? Alleen legitimatie kijken maar zeker de kaart niet geven.....
En nu maar hopen dat een Politie Agent deze ook kreeg en ze thuis laat komen....
Want Criminelen binnen laten en gelijk afvoeren naar Cel lijkt me de juiste weg.

Ga eerst langs Politie en die willen best hun legitimatie laten zien!

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts kreeg een brief, geen mail. Net als een Ts op het Kassa forum.

Waarom zou dit foutieve informatie zijn?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door CB »

Komkommertijd schreef:
28 mei 2019 08:15
Vermoedelijk heeft de Topic starter het nummer in de mail gebeld, niet wat op zijn kaart stond...
Onderstaand een quote uit de 3e alinea. Hij heeft geeneens een mail ontvangen!
ruudvan schreef:
26 mei 2019 13:56
Dacht onmiddelijk dat dit een nepbrief was, tel. nummerl op de brief niet gebeld natuurlijk maar nummer op mijn visa card gebeld,

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
28 mei 2019 10:22
Iedereen gaat ervanuit dat TS de waarheid spreekt maar daar heb ik zo mijn twijfels over
En waar baseert u dat op? Omdat u zelf gebeld hebt?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door sjohie »

Holy53 schreef:
27 mei 2019 11:17
grun schreef:
27 mei 2019 11:11
ruudvan schreef:
26 mei 2019 13:56
Misschien hebben meerdere mensen dit verzoek (eis) van Visa Ontvangen en ik zou graag willen weten of dit zo is.
Ik denk het niet en kan er ook niks over vinden op google of op de ics site. Misschien is uw cardnummer met bijbehorend controle getal op de achterkant in verkeerde handen gevallen en willen ze uw identiteit vaststellen om de daders te achterhalen. Maar dat kan ook gewoon aan de deur, ik zou ze niet in huis laten. Maar eigenlijk vermoed ik dat het een nepbericht is en dat u er verder niks meer van hoort.
Is geen nepbericht. Hij heeft Visa gebeld en die hebben het bevestigd!
Heeft TS "een" nummer gebeld wat in dat bericht stond, of dit nummer apart opgezocht, zeg via google of oude afschriften/communicatie? Bij de meer gerichte phishing is het niet ongebruikelijk dat je ze ook redigeren naar een fout/frauduleus telefoonnummer om dan nogmaals zich te kunnen voordoen als medewerkers van een bedrijf.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@sjohue

In de OP schrijft de Ts dat hij het nummer op zijn Visa card gebeld heeft.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door grun »

TS heeft het specifiek over een Visa card die ruim 25 jaar geleden via de ANWB verkregen is.

Als ik me goed herinner was het in die tijd heel gemakkelijk om aan zo'n card te komen, ik heb er destijds ook eentje gehad. Het gebruik van een creditcard was destijds in NL nog niet zo ingeburgerd als tegenwoordig. Visa wilde de card op een makkelijke manier introduceren bij een grote(re) doelgroep en redeneerde: als we nu eens alle leden van de Wegenwacht zo'n kaart aanbieden? Want die hebben per definitie een auto en zijn dus rijk genoeg om een auto aan te schaffen, te onderhouden en te rijden. Een inkomensverklaring was niet nodig. Destijds had ik wel een oude auto maar zat tevens in de bijstand. Als ze dat geweten hadden, had ik er vast geen gekregen. Ik kan me niet herinneren of en zo ja, op welke manier de identificatie ging.

Die card heb ik allang niet meer, maar heb nu een Visa card via de bank (die de uitvoering overlaat aan ics). Anders dan destijds bij de Anwb, heb ik me bij de bank wel geidentificeerd met een copie van het paspoort. Daarom hoef ik me niet opnieuw te identificeren voor de Visa card.

ruudvan
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2016 11:34

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door ruudvan »

Beste allemaal, de reacties zijn zeer verschillend, de een denkt dat ik info achterhoud, de ander denkt omdat ik hem al 25 jaar heb dat ik toen mazzel heb gehad want iedereen die een auto had kreeg er eentje, de ander zegt je mag blij zijn dat je de card heb want jij wilt toch iets van hen zoals krediet, net alsof dit krediet zo goedkoop is, ik geloof dat de rente meer dan 12% is als je in de min staat en buiten dat, ik betaal per jaar ongeveer 50 euro voor het gebruik van deze kaart!
Er zijn er zelfs op dit forum die naar ICS bellen om te vragen of dit echt waar is en zeggen dan dat ze een negatief antwoord hebben gehad van ICS! dus Ruudvan zal wel liegen en info achterhouden.
ook zijn er die zeggen"relaxt man" wat maak je je druk!!, die snappen het ook niet.

Het enige wat ik wilde weten in de vraag aan het forum was... heeft iemand dit wel eens meegemaakt!

In ieder geval wil ik de meeste bedanken voor de goedbedoelde back-up.

Inmiddels ben ik er achter wie het bureau is die dit thuis bezoek komt doen, namelijk het bureau AMP, ben er alleen nog niet helemaal achter wie dit zijn.
Het bureau is oorspronkelijk Australisch, verder ben ik niet veel wijzer geworden

NB ik heb zelfs 2 keer naar ICS gebeld, (uiteraard niet het nummer op de brief) en beide keren werd mij verteld dat dit een normale regel is, en de 2e keer vertelde de dame mij welk bureau deze controle komt uitvoeren, er staat trouwens enkel info in het engels op het internet over dit bureau AMP.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In 2006 zijn alle Nederlanders met een bankrekening uitgenodigd om zich te komen legitimeren bij de bank. Dit was vanwege de wet op witwassen. Mensen die dus jonger zijn dan ca dertig herkennen dit natuurlijk niet. Bij mij ging meteen een déjà vu. Als de Visa card uit is gegeven door een lokale bank is het natuurlijk niet nodig om te identificeren. Er wordt hier inderdaad vaak van alles achter gezocht!

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad. De ING kwam daarvoor zelfs naar het verpleeghuis toe zodat de bewoners zich konden legitimeren.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Nogmaals over AMP
StevieNL81 schreef:
27 mei 2019 13:08
Overigens is het AMP logistics die langs komt... Dezelfde partij die bv voor banken en Telco's de readers/toestellen thuis aflevert en dan dus oa je ID scannen. Betrouwbare partij.
https://ampgroep.nl/

Ze bezorgen ook paspoorten dus dan kan je er vanuit gaan dat die tent gescreend is.

Gesloten