Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Theotrucker

Re: Huisbezoek Visa voor identiteitscontrole, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Theotrucker » 28 mei 2019 16:16

In 2006 zijn alle Nederlanders met een bankrekening uitgenodigd om zich te komen legitimeren bij de bank. Dit was vanwege de wet op witwassen. Mensen die dus jonger zijn dan ca dertig herkennen dit natuurlijk niet. Bij mij ging meteen een déjà vu. Als de Visa card uit is gegeven door een lokale bank is het natuurlijk niet nodig om te identificeren. Er wordt hier inderdaad vaak van alles achter gezocht!

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 28 mei 2019 16:25

Inderdaad. De ING kwam daarvoor zelfs naar het verpleeghuis toe zodat de bewoners zich konden legitimeren.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 » 28 mei 2019 16:27

Nogmaals over AMP
StevieNL81 schreef:
27 mei 2019 13:08
Overigens is het AMP logistics die langs komt... Dezelfde partij die bv voor banken en Telco's de readers/toestellen thuis aflevert en dan dus oa je ID scannen. Betrouwbare partij.
https://ampgroep.nl/

Ze bezorgen ook paspoorten dus dan kan je er vanuit gaan dat die tent gescreend is.

Kees2850

Ongelezen bericht door Kees2850 » 28 mei 2019 19:32

@ruudvan omdat ik zelf ook een creditkaart van de ANWB heb was ik wel nieuwsgierig. Heb daarom servicedesk gebeld zonder namen te noemen maar wel met de vraag of ik ook identiteit via controle aan huis kon verwachten. Maar de mevrouw begreep het niet en zei dat ze daar nog nooit iets over had gehoord. Daarom schreef ik dat ik twijfelde aan jou schrijven.
Maar goed jij hebt zowel aan Kassa als hier je vraag kunnen stellen.

Int. Card Services

Ongelezen bericht door Int. Card Services » 28 mei 2019 20:55

Beste @Ruudvan,

Wij lazen uw bericht over de identificatieplicht en geven graag een toelichting. Zoals @Moneyman eerder al schreef is het verzoek om u persoonlijk te identificeren het gevolg van de eisen vanuit wet- en regelgeving rondom het bestrijden en voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering (WWFT).

Op grond van deze wet moeten financiële instellingen hun klanten persoonlijk identificeren en moeten zij beschikken over actuele klantgegevens. ICS neemt de verantwoordelijkheid die financiële instellingen hebben om de kans op witwassen en op terrorismefinanciering zo klein mogelijk te houden, zeer serieus. Als gevolg daarvan zullen wij onze klanten (opnieuw) persoonlijk identificeren en vragen om hun klantgegevens te controleren. Dat is de reden dat u nu een brief van ons heeft gekregen.

We realiseren ons zo’n verplichte identificatie lastig of zelfs vervelend kan zijn. Daarom kiezen we ervoor om onze klanten op zo’n klantvriendelijk mogelijke manier te benaderen. In uw geval is dat een bezoek op een locatie naar keuze en op een tijdstip dat past.

Voor alle duidelijkheid: medewerkers van ICS zullen -ook tijdens de identificatie- nooit vragen naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3DSecure wachtwoord, e-Code, Card-nummer en/of pincode. Niet via e-mail, telefoon of op welke manier dan ook.

Tot slot willen we u bedanken voor uw alertheid en uw besluit om ter controle het algemene nummer van ICS te bellen. Bij twijfel geldt: beter één keer te veel dan één keer te weinig! Wij helpen graag.

Voor de volledigheid: alle informatie staat hier https://www.icscards.nl/amp. We zullen de vindbaarheid van de informatie op onze website aanpassen naar aanleiding van de vragen op dit forum. Ook daarvoor bedankt.

Met vriendelijke groet namens ICS,
Elbrich Raessen.

JozJan

Ongelezen bericht door JozJan » 29 mei 2019 08:37

berndv schreef:
27 mei 2019 16:35
Klaas02 schreef:
27 mei 2019 16:29
Waarom maakt Visa/ICS niet gewoon gebruik van IDIN?
Je kunt je identificeren, maar daarmee wordt niet je officiele identiteitsbewijs verstuurd, en dat is nu net wat Visa wil hebben.
Bij identificatie via Idin zou Visa/ICS gebruiken maken van afgeleide identificatie (je vertrouwt dan op de identificatie die door de bank is gedaan). Maar het lijkt erop dat zij gewoon zelf de identificatie willen (laten) doen. Niks mis mee, al is het voor hen een kostbare grap allerlei huisbezoeken.

Het verbaast me wel hoe mensen zich vak meteen 'gepakt' voelen als ze een vraag krijgen. Zou me niks verbazen als deze mensen ook moord en brand schreeuwen bij een bericht as bv over ING die te weinig heeft gedaan om witwassen te bestrijden.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar » 29 mei 2019 13:07

We hebben enkele offtopic bijdragen verwijderd. Houd je bijdragen inhoudelijk relevant, en ga niet in op berichten over de discussie zelf.

Plaats reactie