LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekrente aftrek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Scallie

Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Scallie »

Beste allenmaal,

Als ik op de link "Dossiers" klik aan de linkerzijde van dit scherm, staat er onder het kopje "Financiën" het volgende: "Bijna driekwart van de Nederlandse bevolking (72 procent) is vóór handhaving van de aftrek van hypotheekrente."

Mijn vraag: Waar is de democratie gebleven?

Wij stemmen massaal tijdens de verkiezingen voor de tweede kamer en zie wat er nu gebeurd, we worden door Den Haag uitgemolken. De hypotheekrente aftrek verdwijnt terwijl wij dit blijkbaar niet willen.

WORDT WAKKER EN STEM IN HET VOORDEEL VAN JEZELF.

Den Haag denkt blijkbaar alleen aan haar eigen portemonaie (lees: schatkist) en luistert dus blijkbaar niet naar onze democratie.


DOE DAAR WAT AAN!!!

Wakkere klant

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Wakkere klant »

WORDT WAKKER EN STEM IN HET VOORDEEL VAN JEZELF.

Fantastisch goed bedac Scallieht, maar op wie moet ik dan stemmen??????????

En wat doe jij er aan ????????

b.olsen

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door b.olsen »

als deze waardeloze regering het inderdaad voor mekaar krijgt dat wij de hypotheekrente niet meer af kunnen trekken, dan kunnen ze nog meer opvangcentra voor daklozen gaan bouwen, want dan komen er een heleboel gezinnen op straat te staan, omdat ze dan de hypotheek niet meer kunnen betalen

Gast

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Gast »

Een goede eerlijke regering zou de aftrek van hypotheekrente juist volledig per direkt afschaffen.
Het afschaffen zal dus 'door deze als slecht gekwalificeerde regering' niet gebeuren.

Gast

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Gast »

Scallie
Gast

Geplaatst op 24 Feb 2005 20:39 door Scallie


--------------------------------------------------------------------------------


Mijn vraag: Waar is de democratie gebleven?


WORDT WAKKER EN STEM IN HET VOORDEEL VAN JEZELF.


DOE DAAR WAT AAN!!!
Je kan je verkiesbaar stellen, of zelf een partij oprichten, er is een taak voor u weggelegd. Dus niet klagen, blijf niet op je achterste zitten maar doe er wat aan. Wacht niet op het initiatief van anderen, neem het voortouw. Heel misschien, maar vrijwel zeker van niet, kan U in het volgende kabinet Sinterklaas spelen. Deze regering hebben we zelf gekozen, de andere partij die nu een grote mond heeft ( oppositie ) durfde in deze moeilijke tijd niet mee te doen. Als het straks weer wat beter met het land gaat, dan gaan ze weer potverteren, totdat alles weer op is en ze in een volgende regering weer niet meedoen, want dan is het geld weer op en moeten andere partijen de kastanjes weer uit het vuur halen. deze krijgen dan weer het stempel van slechter regering.

Gast

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Scallie
Waarom vindt u dat ik mee moet betalen aan uw hypotheekrente?
Wilt u niet gewoon zelf een eigen huis, en daarop na een aantal jaren een belastingvrije vette winst halen? En ik dan, wat betaald u eigenlijk voor mij? Of snap ik het allemaal niet meer zo goed.

Gast

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Gast »

In deze democratische rechtstaat betalen we alles voor elkaar. Ik betaal b.v. voor betaald voetbal dat terwijl ik helemaal niet van voetbal houd.
Ook betaal ik voor de gehandicapten. oude mensen, werklozen, openbaar vervoer. kinderen, studenten babyopvang, ambtenarensalarissen, ministers, wegen, openbare gebouwen, ontwikkelingshulp, subsidies. Overigens weet u eigenlijk wel hoeveel er weer door de huiseigenaren terugvloeit in de overheidskas???
Door betaling van OZB en huurwaardeforfait en het geen gebruik te maken van subsidies om huurwoningen te bouwen en te onderhouden!
Is hypotheekaftrek wel zo voordelig? Ik vraag het mij af. Voorlopig is de huiseigenaar een lekker melkkoetje, dus de aftrek, een sigaar uit eigen doos zal wel voortduren. Het kabinet is al zo'n 25 jaar met deze discussie bezig. Wanneer het werkelijk zoden aan de dijk zou zetten was het allang gebeurd.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Inter »

Ik heb zelf ook een eigen huis.Maar een grens stellen aan de aftrek moet er wel komen .Het is te gek voor woorden dat de overheid betaald aan de bouw van wel heel erg dure huizen.
Hiervoor denk ik dan aan een maximaal bedrag wat je kan aftrekken .
De bestaande gevallen zullen ze wel moeten ontzien want dan is de volkverhuizing niet te overzien. Vooral starters die een paar jaar geleden een huis hebben gekocht komen dan gigantisch in de problemen.
Daarvoor in de plaats voor al die belastingen die in het buitenland voor huiseigenaren niet bestaan wel wat aan veranderen.

Geen ene partij is voor gehele afschaffing maar wel voor beperking .

Verder moet er dan ook een verplichting komen dat er genoeg betaalbare koopwoningen komen .
Het speculeren van bouwgrond waren alleen boeren en ander figuren beter van worden moet een halt worden toe geroepen .
Dat is ook de grootse oorzaak dat de huisprijzen in bijvoorbeeld in Belgie over het algemeen veel lager zijn.
Laatst gewijzigd door Inter op 02 mar 2005 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.

anna100
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 okt 2004 16:06

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door anna100 »

De topic-starter zit er helemaal naast als hij zegt dat Den Haag alleen maar aan de eigen financien denkt. Die zitten juist in de hoogste belastingschaal en hebben dus het meest af te trekken! :roll:

Verder ben ik het helemaal met Inter eens.

Gast

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind het speculeren met de bouwgrond veel erger. Gemeentes hebben hier kapitalen mee verdiend. En ze hebben bewust gezorgd voor schaarste: Zo kunnen ze gewoon de hoogste prijzen vragen.

De woningcorporaties hebben zich ook schandelijk verrrijkt. Als rechtspersoon mogen ze slechts huizen bouwen tot 200.000 euro. Dit omdat hun taak is om te zorgen dat er voldoende betaalbare woningen zijn voor de lage inkomensgroepen in Nederland. Deze doelstelling gaan de woningbouwcorporaties aan voorbij: Ze richten eigen BV's op, zodat die dure woningen bouwt van boven de 200.000 euro. Een maas in de wet.

Hierdoor betalen huiseigenaren en huurders veel te veel voor hun woningen. Dit zijn gewoon maffiapraktijken. Dit zal echt snoeihard in de kiem gesmoord moeten worden.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door b.olsen »

een ding begrijp ik niet goed, er wordt door iemand gezegd , waarom moeten wij meebetalen aan jullie hypotheekrenteaftrek? volgens mij is het zo : wij betalen de hypotheek het hele jaar zonder belastingterugave per maand (bruto hypotheek) , als de formulieren ingevuld zijn , ontvangen wij over het vorige jaar een deel van de maandelijkse betaalde hypotheekbedragen terug van de belastingen , maar die bedragen hebben jullie niet voor ons betaald , die hebben wij zelf betaald, ( dat is volgens mij de hypotheekrenteaftrek) of heb ik het bij het verkeerde eind?

anna100
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 okt 2004 16:06

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door anna100 »

Helaas. Als met het heeft over BRUTO hypotheeklasten bedoelt men: voor belasting voordeel.

Gast

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Gast »

Even een korte uitleg over het belastingstelsel. Inkomsten uit werk en woning (box 1) is onderverdeeld in schijven: Je inkomen tot ca. 15000 euro bruto wordt belast in schijf 1, de volgende 12000 euro daarboven in schijf 2, etc. In totaal zijn er 4 schijven, in de eerste schijf betaal je ca. 32 % aan loonbelasting + sociale premies, schijf 2 41,95 % loonbelasting + sociale premies, schijf 3 42 % aan loonbelasting en de laatste schijf 52 %. De laatste schijf ligt boven de 50.000 euro op jaarbasis, dus voor Jan Modaal is deze schijf niet van toepassing. Dit volgens het principe wie het meest verdient, betaalt het meeste aan belastingen. Het verschil tussen de tweede en derde schijf is heel klein: Dit is het gevolg van een belastingverhoging die dit jaar is ingegaan: Procentueel gezien gaat Jan Modaal hierdoor het meeste op achteruit.

Iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting: Dit komt er eigenlijk op neer dat je pas belasting gaat betalen boven een bepaalde drempel. Onder die drempel hoef je dus geen belasting te betalen.
Mensen die werken hebben recht op de zg. arbeidskorting, een extra korting t.o.v. van de mensen die van een uitkering leven. Zo worden mensen beloont als ze werken voor hun geld, alhoewel die beloning niet hoog is. Zo bestaat er een heel scala aan kortingen, zoals kinderkorting, ouderentoeslag, etc.

Hoe werkt nu die hypotheekrente-aftrek? Alleen de betaalde hypotheekrente (dus niet de aflossing van je hypotheek) is aftrekbaar van je bruto inkomen. Dit is maximaal 30 jaar lang aftrekbaar en is alleen van toepassing op je eigen woning. Woon je er niet zelf, dan wordt het huis gezien als vermogen en is de hypotheekrente niet aftrekbaar. Stel iemand heeft inkomen van 32.000 euro bruto per jaar. Aan hypotheekrente wordt per jaar 7.000 euro betaald. Deze mag je aftrekken van je bruto inkomen. Je belastbaar inkomen wordt dan geen 32.000 maar 25.000 euro.

Wat tegenstanders van de hypotheekrente-aftrek nog wel eens willen vergeten is dat de belastingdienst een eigen huis ook als inkomen ziet. Dit is het zogenaamde eigenwoningwaardeforfait. Dit bedrag moet je bij je inkomen optellen. Als iemand een woning heeft met een WOZ waarde van 150.000 euro, dan is het eigenwoningwaardeforfait 1.200 euro. Het belastbaar inkomen wordt dan 25.000 + 1200 = 26.200 euro. Je werktgever heeft op basis van een belastbaar inkomen van 32.000 euro loonheffing afgedragen aan de belastingdienst. Het belastbaar inkomen met een eigen woning is echter 26.200, een verschil van 5800 euro. Dit deel is belast in de schijven 2 en 3, wat betekent dat van dit bedrag de huiseigenaar ca. 42 % terugkrijgt van de belastingdienst, oftwel ca. 2400 euro.

Er zijn echter voor huiseigenaren ook extra lasten: De OZB voor huiseigenaren, de omslag bebouwd van het waterschap en premie voor een opstalverzekering zijn hiervan voorbeelden. En niet te vergeten dat onderhoud voor eigen rekening komt van de huiseigenaar: Een nieuwe, moderne keuken kost tegenwoordig 10.000 euro als je hem laat plaatsen; een combiketel 2000-3000 euro. Een mastieken dak moet eens in de 20 jaar worden vervangen. Dit kost in de orde van grootte: 140 euro per vierkante meter! En om de 10 jaar is onderhoud nodig.

Gast

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Gast »

ik ben voor omdraaing van de aftrek
lage inkomens mogen hypotheek aftrekken tegen hoogste tarief bv 80 %
hoge inkomens bijna niet meer, of tegen de 20%

hiermee wordt voorkomen dat de overheid de huizen van de dikke inkomens betaald.

het VVD voorstel van flat belasting is natuurlijk weer een idee van nde VVD , hoge inkomens lachen zich dood en jan met de pet betaald allemaal teveel.

Gast

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Gast »

met de pet betaald allemaal teveel.
Je snapt het niet helemaal geloof ik he?

overdevest53
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2004 09:39

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door overdevest53 »

De hypotheekrenteaftrek gewoon aftoppen tot een maximum en voor de rest niets aan doen.

Zie ook: http://hypotheekrenteaftrek.jouwpagina.nl

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Hoe dan ook, de huidige situatie met betrekking tot de rente aftrek is zijn oorspronkelijke doel inmiddels voorbij. Oorspronkelijk was het bevorderen van het eigen woning bezit het doel, inmiddels is het een financieel plannings instrument voor mensen met de hoge inkomens. Maatregelen moeten dan ook gericht worden om deze praktijken in de toekomst te tackelen, niet om de lage inkomens te pakken.

Verbaast me wel dat veel mensen al afreageren op de regering terwijl er nog niet eens een beslissing is genomen. De regering zal echt niet (zoals Zweden in de jaren 90) de aftrek ineens laten vervallen en er zal ongetwijfeld een (overgangs)regeling komen, of bijvoorbeeld jaarlijks x % minder aftrek van het aftrekbare bedrag.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Hypotheekrente aftrek

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat ligt eraan wat voor regering je hebt. Kijk naar het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Zweden, eigenlijk overal in Europa geldt: de hypotheekrente wordt flink afgeknepen en dan liefst in korte tijd als er een RECHTSE regering aan de macht is.

Van linkse regerignen heb je weinig te duchten.

Gesloten