ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Radar »

Radar ontvangt al een tijd verbaasde reacties op de brede identificatieactie die ICS heeft opgezet. 'Kan dat zomaar?' Dat vroegen we ons ook af, en polsten daarom bij toezichthouder AP. Die heeft daarover nu een oordeel klaar ↓.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... e-klanten/

We merken wel dat mensen problemen ervaren met het digitale platform van ICS. Dit topic werd opgericht om elkaar met die praktische kant te helpen.

Ook eventuele vragen die je nog hebt, kun je hier stellen. Lees wel eerst het artikel, om onnodige vragen en dubbele informatie te vermijden. Dank!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is wel goed om te weten dat op die kopie van je ID bewijs, het BSN wél zichtbaar moet zijn, aangezien ICS de ontvangen rente moet aanleveren bij de belastingdienst tbv het vooraf invullen van de inkomstenbelasting op de aangifte, en daarbij moeten zij het BSN meeleveren. Scherm je dit in ronde één af, dan zal je hier later nogmaals om gevraagd gaan worden begrijp ik.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door grun »

Waarom moet je lachen op de ICS selfie? Een van de eisen van de pasfoto voor een identiteitsbewijs zoals een paspoort is nu juist dat de mond gesloten moet zijn. Je zou toch veronderstellen dat op de pasfoto en de selfie dezelfde gelaatsuitdrukking te zien is, voor een optimale vergelijking.

sake1987

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Was er argwanend toen ik dit verzoek kreeg, vond de manier van communicatie , met in mijn achterhoofd de vele nep / phishing erg verwarrend.
Heb voor ik hier aan beantwoorde eerst telefonisch contact gezocht via het bij mij bekende nummer om alles op echtheid te verifiëren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Jablan »

Zowel voor ICS als voor Knab relevant: identificatie in persoon moet mogelijk zijn. Hoe zou men dat willen inrichten?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Daarmee bedoelt de autoriteit dat je het recht hebt om delen van je identiteitsbewijs te bedekken, zolang je persoonsgegevens en foto duidelijk blijven.
Waarom geeft de AP niet exact aan wat je wel en niet af mag dekken? Ik heb het idee dat ze het zelf ook niet precies weten. Het blijft vaag.

Dus: "persoonsgegevens". Wat valt daar nu exact onder? Wil Radar dat nog even navragen?

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ook ik kreeg vorige week alweer het 6e mailtje van "ICS" of ik een kopie van mijn ID kaart
door wilde mailen, omdat anders mijn ICS -kaart geblokkeerd zou worden.
Pas na Googlen op "ICS" wist ik pas wie of wat ICS was, had er nog nooit van gehoord.

Heb die mailtjes doorgestuurd naar de fraudehelpdesk en verwijderd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door sjohie »

peter17111962 schreef:
21 apr 2021 12:55
Ook ik kreeg vorige week alweer het 6e mailtje van "ICS" of ik een kopie van mijn ID kaart
door wilde mailen, omdat anders mijn ICS -kaart geblokkeerd zou worden.
Pas na Googlen op "ICS" wist ik pas wie of wat ICS was, had er nog nooit van gehoord.

Heb die mailtjes doorgestuurd naar de fraudehelpdesk en verwijderd.
Ik hoop dat je de rest van je financiële handel en wandel wat meer in de smiezen hebt. :o

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Gewoon zorgen dat de boel fatsoenlijk verlicht is en het is een fluitje van een cent. Alleen met de allernieuwste smartphones werkt het goed met minder licht, maar als je de spullen in de vensterbank legt (of een andere licht plek) is het goed genoeg voor alle smartphone camera's van pakweg de laatste 10 jaar.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sjohie schreef:
21 apr 2021 13:01
peter17111962 schreef:
21 apr 2021 12:55
Ook ik kreeg vorige week alweer het 6e mailtje van "ICS" of ik een kopie van mijn ID kaart
door wilde mailen, omdat anders mijn ICS -kaart geblokkeerd zou worden.
Pas na Googlen op "ICS" wist ik pas wie of wat ICS was, had er nog nooit van gehoord.

Heb die mailtjes doorgestuurd naar de fraudehelpdesk en verwijderd.
Ik hoop dat je de rest van je financiële handel en wandel wat meer in de smiezen hebt. :o
Volgende maand komt er een klacht van peter17111962 dat z'n credit card geblokkeerd is.

ulrich.boche
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2017 21:08
Contacteer:

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door ulrich.boche »

De Bijenkorf creditcards worden ook door ICS beheerd. Is bekend of ze ook van klanten met een Bijenkorf creditcard nieuwe identificatie vragen?

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Radar »

Bob Schurkjens schreef:
21 apr 2021 12:11
Daarmee bedoelt de autoriteit dat je het recht hebt om delen van je identiteitsbewijs te bedekken, zolang je persoonsgegevens en foto duidelijk blijven.
Waarom geeft de AP niet exact aan wat je wel en niet af mag dekken? Ik heb het idee dat ze het zelf ook niet precies weten. Het blijft vaag.

Dus: "persoonsgegevens". Wat valt daar nu exact onder? Wil Radar dat nog even navragen?
Wat je op de kopie schrijft, mag geen afbreuk doen aan de identificerende functie van de kopie. De 'identificerende' gegevens, met name je BSN en je foto, moeten dus zichtbaar (en leesbaar) blijven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geef deze uitleg aan honderd mensen. De interpretatie van deze uitleg zal onder deze honderd mensen verschillend zijn.

Waarom niet een sjabloon van de AP die - nogmaals - exact aangeeft op de vierkante mm wat je wel en niet af mag dekken?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bob Schurkjens schreef:
21 apr 2021 14:20
Geef deze uitleg aan honderd mensen. De interpretatie van deze uitleg zal onder deze honderd mensen verschillend zijn.

Waarom niet een sjabloon van de AP die - nogmaals - exact aangeeft op de vierkante mm wat je wel en niet af mag dekken?
Waarom zou je mensen ook stimuleren om zelf na te denken. Beter alles voorkauwen, dan hebben ze die grijze massa helemaal niet meer nodig.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

PeterPeters1966 schreef:
21 apr 2021 13:07
sjohie schreef:
21 apr 2021 13:01
peter17111962 schreef:
21 apr 2021 12:55
Ook ik kreeg vorige week alweer het 6e mailtje van "ICS" of ik een kopie van mijn ID kaart
door wilde mailen, omdat anders mijn ICS -kaart geblokkeerd zou worden.
Pas na Googlen op "ICS" wist ik pas wie of wat ICS was, had er nog nooit van gehoord.

Heb die mailtjes doorgestuurd naar de fraudehelpdesk en verwijderd.
Ik hoop dat je de rest van je financiële handel en wandel wat meer in de smiezen hebt. :o
Volgende maand komt er een klacht van peter17111962 dat z'n credit card geblokkeerd is.
Ik heb helemaal geen creditcard, alleen een normaal pasje van mijn eigen bank, verder niets.
Ik zou niet weten waar ik een creditcard voor nodig zou hebben. Ik doe niet aan internetbankieren,
ik bestel nooit iets via internet. Ik kom nooit in het buitenland. Verkopen via MP doe ik ook niet,
Aankopen via MP alleen hier in de buurt en ga dan zelf ophalen en betaal dan contant.
Bankzaken met mijn Nokia 110 kan ook niet. Bankafschriften komen met de post.
Iets blokkeren wat ik niet heb zal niet meevallen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met een tekenprogramma zet ik er altijd een tekst op, "tbv Instelling, datum", en gebruik daarvoor een groot lettertype, vet, en "outline". Dan krijg je dus "holle" letters waarvan de rand zwart is en het midden transparant. Zo blijft alles leesbaar en is er toch een watermerk. Tot nu toe is dat altijd geaccepteerd, ook door ICS.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De scan app van de overheid geeft ook een watermerk. En daar kan je ook op vermelden voor wie de kopie is.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die scan-app heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik vond hem toen niet prettig werken en ik vond het resultaat niet fraai. Daarom gebruik ik nog steeds mijn eigen scan.

Borg Queen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2017 14:52

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Borg Queen »

Ik kreeg deze brief ook zo'n half jaar geleden. Dacht eerst dat het phishing was , maar bij navraag bleek hij echt. Aangezien ik geen mobiele telefoon heb, moest het met de tablet. Heeft lang geduurd voordat de foto werd goedgekeurd ( niet duidelijk genoeg, niet binnen het kader enz), maar uiteindelijk gelukt.
Ik hoop niet dat meerdere bedrijven met dit soort dingen komen. Tot nu toe heb ik de mobiele telefoon kunnen omzeilen, maar de verplichting om overal een telefoonnummer aan te moeten koppelen, wordt steeds erger en ik wil geen telefoon.

guus250
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2017 17:54

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door guus250 »

Ik heb ook zo'n verzoek van ICS gekregen. Ik heb daar grote moeite mee. Heb ongeveer 30 jaar een creditkaart van ICS. Heb nooit problemen met betalingsachterstanden veroorzaakt. Nu ineens twijfelen zij er eraan wie ik ben.

Al die verhalen dat hun database safe is zijn gewoon sprookjes. Ik wil aannemen dat zij hun best doen het zo safe mogelijk te maken, maar als je naar een garantie vraagt dan kunnen zij die niet geven. Regelmatig worden databases gehackt. Ook die van ICS kan dat zomaar overkomen. Ik zit al in een gehackte database. Ik ga maar eens afwachten waar ICS mee komt. Als zij klanten kwijt willen dan ben ik wellicht een kandidaat.

Gesloten