Identificatie bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
PietertjeTwee
Berichten: 711
Lid geworden op: 24 apr 2019 18:51

Re: Identificatie bank

Ongelezen bericht door PietertjeTwee »

angel1978 schreef:
28 aug 2020 17:13
PietertjeTwee schreef:
28 aug 2020 16:33
Als er een in een mail van de bank een link naar de inlogportal staat weet je al dat het niet klopt.

Als je twijfelt kan je natuurlijk gewoon altijd op de website van de desbetreffende bank kijken.
De categorie die moeite heeft om het allemaal bij te houden en gek wordt van alle wijzigingen is juist de categorie die daar wel in trapt.

En dan ga je bij de website van de bank kijken en dan zie je dat deze afwijkt, precies zoals in de mail staat :mrgreen:
Klopt, daar heb je dan ook wel weer gelijk in.

snuffel1
Berichten: 3832
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Identificatie bank

Ongelezen bericht door snuffel1 »

Ik las op de website van een krant dat dit de 'nieuwe' manier van phising is en werd nogmaals benadrukt dat banken geen link in de email berichten zetten en hooguit verwijzen dat er een nieuw bericht klaar staat. Na inloggen kan het bericht gelezen worden. Eigenlijk een zeer oude truc in een nieuw jasje eigenlijk met dank aan de google vertaling want die wordt steeds beter.

candys
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2009 23:54

Re: Identificatie bank

Ongelezen bericht door candys »

Is er geen andere manier bv om naar de bank toe te gaan lijkt me voor oudere veel handiger dan het gekloot via internet

Geip Suusje
Berichten: 518
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Identificatie bank

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik heb een rekening bij NIBC en nu blijkt dat ik er niet meer in kan.
Via de oude inlog zou je een nieuwe aan moeten maken. Echter men heeft radicaal de stekker er uit getrokken: die oude inlog werkt niet meer.
Ik wil niet via een telefoon werken omdat ik het niet vertrouw. (Punt, uit!) Alleen via laptop dus.
Het is een spaar+deposito rekening die gekoppeld is aan een tegenrekening van ING. Dat is dus de enige rekening waarnaar kan worden overgeboekt.
Deposito is bijna afgelopen, heb gevraagd om de rekening dan maar op te heffen.
Echter nu komt men ineens met de vraag of ik ID-copie wil opsturen. Waarom moet dat eigenlijk???
Ik wil juist van ze af omdat ik afgesloten ben. Ze hebben mijn gegevens al.
Met een copie-ID kan men zich voor mij uitgeven. Vooral nu er zoveel mee geknoeid wordt wil ik eigenlijk niet dat er nieuwe copieën in omloop worden gebracht.

In de nieuwe voorwaarden staat dat ze mij als klant kunnen verwijderen. https://www.nibcdirect.nl/media/1951/vo ... t-2019.pdf Hoofdstuk 1.11 Daar hebben ze geen ID voor nodig.

Ik wil dus dat ze gewoon de rekening beëindigen, zonder dat ik me op de valreep moet openstellen voor nieuwe kwetsbaarheden.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 13 sep 2020 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 14670
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Identificatie bank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u dat niet wilt, is het simpel. Dan kunt u niet bij uw geld.

Lowieze
Berichten: 3060
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Identificatie bank

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als ze u dan als klant verwijderen, is het toch klaar? Wordt het saldo op uw tegenrekening gezet, kunt u er weer bij.

Erthanax
Berichten: 5385
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Identificatie bank

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb twee rekeningen bij NIBC. Het inloggen op het nieuwe systeem werkte feilloos, ook op de laptop. Dat heeft verder weinig te maken met wel of niet via een telefoon werken.

Gaandeweg krijg ik van alle banken waar ik mee werk een verzoek tot identificatie. NIBC, of eigenlijk NIBC Direct, is een internetbank zonder kantoren waar de consumentenklant langs kan gaan. Identificatie moet dus online worden geregeld. Als u daaraan niet wilt meewerken, creëert u zelf een probleem.

Ook voor het beëindigen van de rekening zult u zich moeten identificeren, lijkt mij. Dat is weliswaar niet nodig voor de handeling op zich, maar de bank moet volgens mij nog steeds "weten" met wie zij zaken deed, tot het moment van beëindiging. In de administratie moet dan vastgelegd zijn dat uw identiteit afdoende is vastgesteld.

Geip Suusje
Berichten: 518
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Identificatie bank

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Zonder account kan ik niet het vooringevulde belastingformulier controleren.
NIBC valt dan dus weg in de aangifte. Leuker kunnen we het niet maken :)

Lady1234
Berichten: 14670
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Identificatie bank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geip Suusje schreef:
13 sep 2020 15:50
Zonder account kan ik niet het vooringevulde belastingformulier controleren.
NIBC valt dan dus weg in de aangifte. Leuker kunnen we het niet maken :)
Wat heeft dat er mee van doen?

Plaats reactie