LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IJslandse Landsbanki

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Gerborgh »

29 mei:
Landsbanki Islands HF wil een plek op de Nederlandse spaarmarkt veroveren. De IJslandse bank gaat hiermee de strijd aan met de Nederlandse grootbanken, blijkt donderdag uiteen publicatie op de website van het bedrijf.

Landsbanki biedt spaarders via zijn merk 'Icesave' 5% rente op jaarbasis aan, stelt beperkte voorwaarden, vereist geen minimale periode waarin het geld moet worden vastgezet en garandeert tot mei 2011 een minimale rente van 0,25% boven de minimum-biedrente van de Europese Centrale Bank. Dat is het hoogste spaartarief op een internetspaarrekening in Nederland. Momenteel is deze rentevoet 4%.

De bank is niet van plan om filialen te openen in Nederland; spaarders kunnen via het internet bij hun rekening. Icesave bestaat al bijna twee jaar in Engeland.



Na de Belgen, Russen en Turken nu dus massaal naar de IJslanders? Of kunnen we op korte termijn weer wat renteverhogingen tegemoet zien...de geldmarkt is immers nog steeds krap.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door kweenie »

Sympathiek dat ze die rentegarantie tot 2011 hebben. Dat betekent dat het niet alleen een tijdelijke lok-rente is. Al betekent dat waarschijnlijk dat de rente op niet al te lange termijn naar de 4¼% gaat, wat je ook op andere spaarrekeningen kunt krijgen.

replay
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2008 17:47

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door replay »

maar let wel op, op deze rekening is niet de standaard deposito-garantieregeling van toepassing. Het IJslandse garantieregeling is hierop van toepassing voor de eerste 20.000 ongeveer en de DNB vult de overige 20.000 aan.

Gezien de situatie van de IJslandse bank op dit moment zie ik hier toch een risico. Deze staan er namelijk niet heel erg rooskleurig voor.

Kijk anders even op onderstaande link:

http://www.geldenrecht.nl/sparen/12041/ ... AD=2327143

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Zoals je in het geval van Northern Rock heb kunnen zien zegt de financieele situatie van een bank of de lokale geldmarkt niet eens alles.
NR had zelfs nog een redelijke basis maar heeft de nekslag gekregen door het sentiment en horrorstories.

Zeker een behoorlijk risico - zoals Replay al duidelijk maakte - maar daar krijg je dan ook 4,909% per kwartaal voor.

Zit toch te overwegen om een account te openen.........

Uden 1
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2008 12:21

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Uden 1 »

Dat overweeg ik dus ook Ali Bensalah, alleen iets houd me nog tegen weet alleen niet wat.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ga dan maar niet van mijn financieele intuitie uit hoor; kost je alleen maar geld :lol:

Petrovska
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 22:34

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Petrovska »

Een niet geheel onbelangrijk detail voor wat betreft Landsbanki:
De spaarrekening valt niet onder de depositogarantie van de Nederlandsche Bank, mocht het zo zijn dat de bank failliet gaat dan moet je voor de eerste 20.887 euro van je spaargeld bij de IJslandse Centrale Bank wezen. De rest van je spaargeld tot 40.000 euro valt onder de Nederlandse garantie. Van dat resterende bedrag wordt 90% uitgekeerd.
Dit plus de slechte situatie waarin IJslandse banken zich bevinden zijn voor mij voldoende redenen om mij niet op het IJslandse ijs te wagen... :lol:

middelburg
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 dec 2005 09:12

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door middelburg »

Niks aan de hand: je geld is er net zo safe als bij andere banken
Wat vermeld de site van DNB:

Met welke depositogarantiestelsel(s) heb ik te maken ingeval van een bijkantoor uit de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein?
Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst. Wilt u weten of uw bank in deze categorie valt? Kijk dan in het Wft-register. Uw bank valt in deze categorie als in de linkerkolom staat 'Bijkantoor bank uit EER (2:14)'. Uw bank kan u meer vertellen over (de dekking van) het depositogarantiestelsel uit het land van herkomst.

Als het depositogarantiestelsel in het land van herkomst een beperktere dekking kent dan het Nederlandse depositogarantiestelsel, dan bestaat voor deze bijkantoren de mogelijkheid om aanvullend deel te nemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. In dat geval heeft u te maken met twee depositogarantiestelsels. Het depositogarantiestelsel uit het land van herkomst en het depositogarantiestelsel in Nederland.

Binnen welke termijn moet er worden uitgekeerd?
Het Nederlandse depositogarantiestelsel moet in principe binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag uitkeren. Deze maximale uitkeringstermijn van drie maanden is een Europese regel die dus ook geldt in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.

zie http://www.dnb.nl/dnb/home/over_dnb/vee ... 48053.html

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door SJZ »

Niks aan de hand: je geld is er net zo safe als bij andere banken

Mits je de IJslandse Centrale Bank natuurlijk als net zo safe beoordeelt als De Nederlandse Bank, en daar zal niet iedereen het over met je eens zijn.

middelburg
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 dec 2005 09:12

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door middelburg »

Ik ben er toch niet bang voor. De banken in Ijsland zijn relatief klein. Verder zit die Ijslandse bank niet in Amerikaanse hyoptheken.
Stel dat hier het Fortisagglomeraat failliet? Kan DNB dat opvangen??

Wat schrijft het AD erover over de Ijslandse garantie:

IJslandse garantie veilig?

Mocht Landsbanki failliet gaan, dan moet u dus uw geld gaan ophalen in IJsland. Mogelijk is dat lastiger en duurt het langer dan geld terugkrijgen van De Nederlandsche Bank.
De situatie rond de IJslandse banksector was de afgelopen maanden zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland harder getroffen dan andere landen. De IJslandse banken hadden veel moeite om geld te lenen om hun buitenlandse schulden te blijven dragen. Er waren ook twijfels of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank op te vangen.
In moeilijke tijden werkt de IJslandse centrale bank gelukkig samen met de centrale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken. In mei werd hun hulp ingeroepen: Zweden, Noorwegen en Denemarken lieten weten dat ze ieder voor 500 miljoen euro extra garant stonden voor IJsland. Het vertrouwen van investeerders in de IJslandse economie is lijkt sindsdien herstellende.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door SJZ »

banken in Ijsland zijn relatief klein.
PARDON? Ten opzicht van het bnp is IJsland een van de landen met de grootste banksectoren ter wereld.

Wat schrijft het AD
Oh, is het AD een betrouwbare bron voor dit soort beslissingen? Nou, dit stond deze week in het AD:

5% rente, maar voor hoelang?
1: 5% is de hoogst mogelijk spaarrente op dit moment. Alleen kunnen banken dat percentage ten alle tijde verlagen. Icesave belooft nog drie jaar een minimale rente van 0,25% boven de minimum-rente van de Europese Centrale Bank (ECB). Op dit moment is die rente 4%. De aangeboden 5% rente zou dus snel kunnen terugzakken naar 4,25%.

Je beste IJslands
2: De eerste 20.887 euro van je spaargeld valt onder de garantieregeling van de IJslandse centrale bank. Bij een eventueel faillissement van Landsbanki (de kans daarop is erg klein) moet je in je beste IJslands communiceren over het terugstorten van je goede geld. Hoe groot de kans is op problemen en hoe soepel ze dan zouden worden opgelost: dat weet niemand.

Net zo safe als andere rekeningen
3: De eventuele volgende 20.000 euro vallen wel onder het fijne Nederlandse Depositogarantiestelsel. Hierbij geldt een risico van 10%. Als je 40.000 euro zou onderbrengen en de IJslandbank valt om krijg je in het gunstigste geval € 38.000 terug.

Hoewel?
4: De algemene voorwaarden van Icesafe bevatten een bijzondere bepaling. Er staat onder 7.6: 'In uitzonderlijke omstandigheden kunnen wij afschrijvingen vanaf rekeningen gedurende maximaal 60 dagen tijdelijk opschorten of beperken om ons in staat te stellen te voldoen aan wettelijke vereisten en de voorgeschreven liquiditeitsniveaus te behouden. Deze beperking van afschrijvingen geldt ook wanneer wij al een opdracht voor een afschrijving van u hebben ontvangen....". Wat voor gevolgen deze bepaling kan hebben bij problemen van de bank is moeilijk te beoordelen. Er bestaan zorgen over de kredietstatus van de IJslandse banken.

Is het de moeite waard?
5: Hoeveel rente scheelt het eigenlijk? Dat hangt van je spaarbedrag af. Het is makkelijk uit te rekenen via de site www.vanspaarbankveranderen.nl. Daarop vind je een 'spaarwinstcalculator'. Deze rekent voor je uit hoeveel je er op vooruit kunt gaan door over stappen naar een spaarrekening met meer rente. Als je 20.000 euro spaargeld hebt en op dit moment al 4% rente ontvangt, levert de overstapt naar IJsland € 200 winst op.

Elk voordeel....
6: Elk voordeel heb z'n nadeel, om met Cruyff te spreken. Elke rekening met íets hogere rente heeft een kleiner of groter nadeel. Hoe zwaar dat weegt moet elke spaarder voor zichzelf uitmaken...Lees in elk geval bij alle aanbiedingen de voorwaarden van A tot Z.

middelburg
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 dec 2005 09:12

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door middelburg »

Ik laat me in elk geval niet bang maken. De solvabiliteitsratio in 2007 was meer dan voldoende.
En dat IJslands: alsof ze daar achterlijk zijn en de Engelse taal niet machtig zijn.
De bepaling 7.6 algemene voorwaarden is overigens geschrapt.
Het enige waar ik nog wel ff zekerheid over wil hebben is hoe een uitkering plaatsvindt bij een onverhoopt faillissement: in IJslandse valute of euro's. dat is wel van groot belang. Daar ga ik nog ff achteraan.
Voor het overige: het is altijd verstandig je spaargeld over meerdere banken te verdelen. Dan loop je het minste risico.

Rolandroland

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Rolandroland »

Ook de Consumenten bond heeft vandaag een nieuws berichtje geplaatst. Dat wat precies op 29 mei al werd gezegd!


Sparen bij buitenlandse banken

Hoe veilig het is om ergens spaargeld te stallen is voor een groot deel afhankelijk van de uitkering van het spaartegoed bij faillissement van de betreffende bank. De meeste banken die in Nederland actief zijn hebben een vergunning van De Nederlandsche Bank en vallen onder het depositogarantiestelsel wat betekent dat bij faillissement per persoon maximaal €38.000 wordt vergoed (waarvan de eerste €20.000 volledig en over het bedrag van €20.000-€40.000 90% vergoeding) door DNB.

Garantieregeling
Er zijn echter ook een paar buitenlandse banken actief die niet of gedeeltelijk niet onder dit Nederlandse garantiestelsel vallen, zoals bijvoorbeeld Icesave of Argenta. Het is dus verstandig te checken onder welke garantieregeling de betreffende bank valt. Consumenten kunnen daarvoor kijken op de website van DNB over het depositogarantiestelsel of bellen met de informatiedesk van DNB 0800 -020 1068 (gratis).

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

wie zegt dat de Nederlandse bank meer solide is of sneller uitkeert dan de centrale banken die garant staan voor bijvoorbeeld Icesave of Argenta klanten!?

Dat is interessant om uit te zoeken; alleen maar melden dat de garantie door een buitenlandse bank uitgevoerd word zegt in mijn ogen weinig tot niets :idea:

middelburg
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 dec 2005 09:12

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door middelburg »

De site z24 heeft het uitgezocht voor een aantal banken en komt tot het volgende beeld:

Hoe veilig is de bank?

Solide (investment grade)
Rabobank: Aaa
ING Bank(Postbank): Aa1
ABN Amro: Aa2
Fortis: Aa2
SNS bank: A1
Icesave/Landsbanki (IJsland): A2
AK Bank (Turkije): A3
Garanti Bank (Turkije): A3
Argenta (België): BBB+*
Credit Europe Bank: Baa3

Speculatief
Amsterdam Trade Bank (Alfa Bank Rusland): Ba1
DHB Bank (Turkije): Ba1
Anadolu Bank (Turkije): B1
YapiKredi: (Turkijke): B1
TEB Bank (Turkije): B1

Bron: Alle rating's van Moody's, behalve Argenta. De bbb+ rating van S&P staat gelijk aan Baa1 bij Moody's.

Landsbanki staat dus tot heden bekend als een solide bank
zie: http://www.z24.nl/z24geld/artikel_18208.z24

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Northern Rock had ook een gedeeltelijke A2 status en was daar niet iets mee? Sentiment kan zelfs een A3 rating om zeep helpen denk ik.

Ging mij meer om de reactiesnelheid en soliditeit van de Nationale Centrale Banken voor als het daadwerkelijk fout gaat.
Het voorgaande bericht deed voorkomen dat alleen de Nederlandse bank op echt betrouwbare wijze garant zou kunnen staan voor je spaargeld.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Northern Rock had ook een gedeeltelijke A2 status en was daar niet iets mee? Sentiment kan zelfs een A3 rating om zeep helpen denk ik.

Ging mij meer om de reactiesnelheid en soliditeit van de Nationale Centrale Banken voor als het daadwerkelijk fout gaat.
Het voorgaande bericht deed voorkomen dat alleen de Nederlandse bank op echt betrouwbare wijze garant zou kunnen staan voor je spaargeld.
Zelfs een AAA bank als de Rabobank zou in vergelijkbare omstandigheden zwaar in de problemen zijn gekomen. Bij de keus voor een bank is het depositogarantiestelsel het belangrijk.

Een aardig artikel daarover is hier te vinden: http://blog.moneysavingexpert.com/2008/ ... and-myths/

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Mag ik daaruit afleiden dat het niet uitmaakt onder welk garantiestelsel je valt Wim2007!?

(want dat was mijn vraag eigenlijk op basis van een post op de vorige bladzijde waarin gesuggereerd werd dat garantiestelsels in het buitenland minder betrouwbaar zijn dan die van de DNB).

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Mag ik daaruit afleiden dat het niet uitmaakt onder welk garantiestelsel je valt Wim2007!?

(want dat was mijn vraag eigenlijk op basis van een post op de vorige bladzijde waarin gesuggereerd werd dat garantiestelsels in het buitenland minder betrouwbaar zijn dan die van de DNB).
Het maakt niet veel uit. Het belangrijkste verschil is waar het geld gehaald moet worden in het onwaarschijnlijke geval de bank failliet zou gaan. Bedragen zijn in Nederland tot een maximum van € 38.000,- gegarandeerd. Van dat bedrag moet in het geval van Icesave/Landsbanki een bedrag van € 20.887 door de centrale bank van IJsland worden vergoed. Dit bedrag is een minimumbedrag (!) De resterende € 17.113,- zal moeten worden vergoed door de Nederlandsche Bank. De vergoeding van € 38.000,- geld voor een gespaard bedrag van € 40.000,-. Dat er zo'n € 2000,- niet wordt vergoed komt omdat DNB een eigen risico hanteert van 10% van de inleg voor gespaarde bedragen (saldo's) tussen de € 20.000 en € 40.000. Tot op heden was er vergeleken met Nederlandse banken wel een ander belangrijk verschil: de hoogte van de rentevergoeding.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Ik heb gisteren een spaarrekening geopend bij Landsbanki. Ik heb er alle vertrouwen in. Lees De Telegraaf van de afgelopen dagen er maar op na. Waarom doet iedereen zo achterdochtig?
Ik heb bijvoorbeeld ook een spaarrekening bij de Turkse bank Credit Europe. Al bijna 10 jaar. Die Turken zijn uitermate efficiënt en geven een uitstekende rente. Ik verwacht dat die IJslanders ook wel van wanten weten. Ik zal daar gek zijn om mijn geld bij bijvoorbeeld de Postbank onder te brengen. Een Nederlandse bank, dat wel, maar met een bijzonder lage rente. En dat geldt voor het merendeel van de Nederlandse banken. Nee hoor, doe mij maar een Turk of een IJslander. Daar zie ik veel meer in!

Gesloten