LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
15 aug 2019 10:54
Maar als je, met geleend geld naar het zich laat aanzien, je kwartaalkrediet moet redden, dan is er meer financiële rompslomp aan de hand dan je in eerste instantie zou denken en zou de bankinstelling zijn zorgplicht wel eens mogen/moeten nakomen !!
Ongetwijfeld is je conclusie juist dat dit geleend geld betreft. Maar staat dat ookonomstotelijk vast voor de bank, zodat zij daar naar kan handelen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door berndv »

Cro schreef:
15 aug 2019 11:17
Verder vraag ik me ook af hoe TS in de problemen gekomen kan zijn hierdoor. Hij immers op 30 april zijn saldo aangezuiverd. Of dit dan op 1 mei of op 2 mei ervoor zorgt dat hij positief staat zou geen verschil mogen maken. Het tekort is immers aangezuiverd.
Nee, dat heeft hij niet. TS heeft de opdracht gegeven om het saldo aan te zuiveren. Voorwaarde is dat het saldo aangezuiverd moet zijn. Het moet dus bij de ontvangende bank binnen zijn. En als ts pas op 30 april de opdracht tot overboeken geeft, wordt deze de volgende werkdag verwerkt. Als ik het voorbeeld van ING bekijk, moest op 1 mei om 23:59 het saldo aangezuiverd zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De bank maakt dat alles niets uit. Ik denk dat de bedoeling was om geleend geld een dag op de rekening te zetten en het daarna terug te geven door weer in het rood te staan. Dat zal wel niet meer gelukt zijn, dus het geleende geld heeft hij niet terug kunnen betalen. Dan zit je in de problemen.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door Cro »

berndv schreef:
15 aug 2019 11:27
Cro schreef:
15 aug 2019 11:17
Verder vraag ik me ook af hoe TS in de problemen gekomen kan zijn hierdoor. Hij immers op 30 april zijn saldo aangezuiverd. Of dit dan op 1 mei of op 2 mei ervoor zorgt dat hij positief staat zou geen verschil mogen maken. Het tekort is immers aangezuiverd.
Nee, dat heeft hij niet. TS heeft de opdracht gegeven om het saldo aan te zuiveren. Voorwaarde is dat het saldo aangezuiverd moet zijn. Het moet dus bij de ontvangende bank binnen zijn. En als ts pas op 30 april de opdracht tot overboeken geeft, wordt deze de volgende werkdag verwerkt. Als ik het voorbeeld van ING bekijk, moest op 1 mei om 23:59 het saldo aangezuiverd zijn.
Maar dat bedoel ik juist, of dat geld nu op 1 of 2 mei uiteindelijk bijgeschreven is, daar kom je echt niet van in de problemen. Normaliter zou de bank als je de voorwaarde niet volgt het bedrag dat je rood staat op kunnen eisen. Hier is bij TS echter geen sprake van omdat het bedrag, al is het een dag te laat, alsnog volledig betaald is. Dus ook geen probleem. Dat doordat je iets te laat bent dan 3 weken niet rood mag staan is nu ook niet echt een probleem te noemen. Eigenlijk alleen maar gunstig. Je bespaard er zelfs geld mee. TS dikt zijn verhaal aan, dit lijkt meer op een soort van wraaktopic tegen de ING dan op een serieuze klacht. Tenzij hij inderdaad heeft willen doen wat Theotrucker beschrijft, dat is echter dan wel zeer dom te noemen, en ook dan kun je de schuld niet bij de ING leggen, waardoor deze "klacht" nog steeds onterecht is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
15 aug 2019 11:20
scontra schreef:
15 aug 2019 10:54
Maar als je, met geleend geld naar het zich laat aanzien, je kwartaalkrediet moet redden, dan is er meer financiële rompslomp aan de hand dan je in eerste instantie zou denken en zou de bankinstelling zijn zorgplicht wel eens mogen/moeten nakomen !!
Ongetwijfeld is je conclusie juist dat dit geleend geld betreft. Maar staat dat ookonomstotelijk vast voor de bank, zodat zij daar naar kan handelen?
Nee en ook mijn opmerking staat niet onomstotelijk vast, maar Ts. schrijft dat hij dat geld heeft "laten storten", vandaar mijn gedachtekronkel.
Als een rekeninghouder, zoals ik in het topic meen te lezen, kwartaal na kwartaal na kwartaal enz. enz. in het "rood" staat en slecht 1 moment per kwartaal positief, dan zou toch ergens in het systeem een attentiesignaal moeten afgaan over hetgeen hier aan de hand zou kunnen zijn om dan eens bij de 'klant' te rade te gaan.
Maar blijkbaar is dat ene moment per kwartaal positief staan voldoende voor de bank om de zorgplicht naar de achtergrond te schuiven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door berndv »

Cro schreef:
15 aug 2019 11:40
Maar dat bedoel ik juist
dan begreep ik je verkeerd, excuses.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door kweenie »

berndv schreef:
15 aug 2019 08:33
kweenie schreef:
15 aug 2019 08:07
De regels zijn zo omdat er in het verleden vanuit de wetgeving bepaald was dat een krediet dat langer dan 3 maanden loopt als lening moet worden aangemerkt, met alle aanvullende regels (zoals bijvoorbeeld registratie bij BKR).
Ja, maar een kwartaallimiet wordt wél aangemeld bij het BKR, zie de voorwaarden:
https://www.ing.nl/particulier/lenen/bkr/index.html
https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/ ... egistreerd
Dat klopt, die regelgeving is enige tijd geleden aangepast. Ik schrijf daarom niet voor niets dat dit zo is omdat de regels in het verleden zo waren. Want dat is wel de reden waarom de voorwaarden van het krediet zo strikt zijn opgesteld.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door witte angora »

Brainless schreef:
15 aug 2019 02:27
gosewijn schreef:
14 aug 2019 16:00
Ik ben het volkomen met TS eens . Op de dag van de arbeid hoort men te werken ,anders had men die dag anders moeten noemen . :roll: :D
Daarom ben ik altijd vrij op vrijdag... die dag heet nl. niet voor niks zo :lol:
En op donderdag zouden we met zijn allen moeten donderen. :D

Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door Ellencc »

DE ING doet echt niet moeilijk als je een dag te laat bent is mijn ervaring. Heb het ook eens gehad en kreeg eerst een briefje met een herinnering en daarna als het voor een bepaalde datum niet aangevuld was zou het pas vervallen. Er zal dus wel meer aan de hand geweest zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door berndv »

Ellencc schreef:
15 aug 2019 14:42
kreeg eerst een briefje met een herinnering en daarna als het voor een bepaalde datum niet aangevuld was zou het pas vervallen.
Die datum had ts dus gekregen. Regels zijn de afgelopen jaren wel behoorlijk streng geworden op kredieten de bijbehorende regels.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of je daarmee ‘te kijk’ staat, zou ik niet weten. Dat wordt toch niet omgeroepen? Er worden bij mij nooit onvoorzien bedragen afgeschreven.

Maar hier gaat het over iemand die dus langer dan drie maanden geen één keer positief heeft gestaan.

Maar waarom is het een taak van de bank om daar paal en perk aan te stellen?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Maar hier gaat het over iemand die dus langer dan drie maanden geen één keer positief heeft gestaan
Wat is daar mis mee? ze heeft een kwartaal limiet rood staan. Binnen de 3 maanden en dat was de laatste dag van het kwartaal, zou ze gewoon positief staan als de bank de boeking had doorgevoerd.

Het is niet mijn om idee om zo te handelen, maar iedereen is vrij om te doen en laten wat hem het beste lijkt. Ik vind dat de bank wel erg veel tijd nodig heeft om een simpel bedrag bij te boeken, anders was er helemaal geen probleem.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door berndv »

Obelix1 schreef:
16 aug 2019 14:10
Maar hier gaat het over iemand die dus langer dan drie maanden geen één keer positief heeft gestaan
Wat is daar mis mee? ze heeft een kwartaal limiet rood staan. Binnen de 3 maanden en dat was de laatste dag van het kwartaal, zou ze gewoon positief staan als de bank de boeking had doorgevoerd.

Het is niet mijn om idee om zo te handelen, maar iedereen is vrij om te doen en laten wat hem het beste lijkt. Ik vind dat de bank wel erg veel tijd nodig heeft om een simpel bedrag bij te boeken, anders was er helemaal geen probleem.
Maar de regel is dat je het saldo op je rekening moet hebben staan, en ja, dan moet je rekening houden met wanneer de bank betalingen verwerkt. Niet dat je het geld overgeboekt moet hebben. En het is nu niet zo dat de bank hier geheimzinnig over doet, dit staat gewoon te lezen op hun website, en daar zul je, als je dergelijke betalingen moet doen. Het gaat er ook niet om hoeveel moeite een bank er in moet stoppen om een dergelijke handeling uit te voeren. Het gaat er om dat het interbancaire verkeer stil ligt. In heel Europa. Dus als er al een bank was die een dergelijke eenvoudige handeling uit moet voeren, kan ts ook gaan klagen bij de verzendende bank, want die heeft het geld niet tijdig afgeleverd. En zo kan je nog wel door gaan met overal een vinger naar toe te wijzen en alles en iedereen de schuld in de schoenen te willen schuiven, terwijl de oorzaak toch echt ligt bij ts die de eenvoudige opdracht had om te zorgen dat er voor 2 mei een positief saldo moest zijn, en dat was er niet.

JopGalop
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2011 20:27

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door JopGalop »

ING bank
Geweldige bank als je klant wordt!?
Ben nu naar kleinere bank gegaan beter service en minder witwas praktijken. En directie weet van NIKS.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door Lady1234 »

JopGalop schreef:
16 aug 2019 18:16
ING bank
Geweldige bank als je klant wordt!?
Ben nu naar kleinere bank gegaan beter service en minder witwas praktijken. En directie weet van NIKS.
U hebt het stil gehouden dat u vertrokken bent als klant? :lol:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Jop is in galop weg en de directie weet van NIKS.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of weet de directie niet dat er toch nog witwaspraktijken zijn?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: In de problemen door stop banktransacties op 1 mei

Ongelezen bericht door kweenie »

JopGalop schreef:
16 aug 2019 18:16
ING bank
Geweldige bank als je klant wordt!?
Ben nu naar kleinere bank gegaan beter service en minder witwas praktijken. En directie weet van NIKS.
Die kleinere bank zal ook geen betalingsverkeer binnen hebben gekregen op 1 mei.

Gesloten