LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
student538

In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door student538 »

Mijn vraag was dat ik 25 mei 200 euro in de min sta maar voor 22 uur 300 euro vanaf spaarrekening bij ga storten als ik dan ook debet rente moet betalen:


Graag leggen wij u uit hoe de rente wordt berekend van het Kwartaallimiet. De rente wordt zo berekend:
• Neem het negatieve eindsaldo per dag in de periode van de 21e van de vorige maand tot en met de 20e van de huidige maand.
• Vermenigvuldig het negatieve eindsaldo per dag met het op die dag geldende rentepercentage en deel de uitkomst door 100. Bij overschrijding afgesproken roodstand kan een ander rentepercentage gelden voor het bedrag dat de afgesproken roodstand overschrijdt. Splits in dat geval het negatieve eindsaldo in twee bedragen: de afgesproken roodstand en het bedrag dat deze roodstand overschrijdt. En hanteer het juiste rentepercentage voor beide delen.
• Deel het resultaat daarvan vervolgens door het aantal dagen in dat jaar (365 of, in een schrikkeljaar, 366 dagen). Het resultaat is de verschuldigde debetrente van die dag.
• Tel de verschuldigde debetrente van alle dagen met een negatief eindsaldo bij elkaar op. Dit is de verschuldigde debetrente in de afgelopen maand.

Het betreft hier dus de eindsaldo per dag. Zorgt u er voor dat u dezelfde dag nog positief staat, dan is er dus geen sprake van een negatief eindsaldo en wordt hier geen rente over berekend.

Met vriendelijke groet,
ING Klantenservice

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door Dirkie »

En wat wil je nu precies eigenlijk?

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door WilWil »

Je hebt op de 25e de debetstand aangevuld? Op welke dag is de debetstand ontstaan?

Kijk naar de rentedatum van je laatste afboeking, dus waardoor de debetstand is ontstaan, en de rentedatum van de bijschrijving. Indien dit niet dezelfde dag is betaal je debetrente.

student538

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door student538 »

Wat ik wil is zoveel mogelijk rente krijgen en zo weinig mogelijk op de betaalrekening hebben staan.

Dus ik noem maar wat: 25 mei 2010 sta ik in het rood omdat de huur is afgeboekt. Ik sta 400 euro in de min. Vervolgens stort ik voor 22.00 uur op 25 mei vanaf mijn spaarrekening (ook van de ING) 500 euro bij zodat ik 100 euro op mijn betaalrekening heb staan. Want als je voor 22.00 uur geld overboekt staat het diezelfde dag er bij geboekt. Volgens de callcenter medewerker moest je dan juist wel debetrente betalen. Maar volgens de e-mail niet. Zo kun je meer rente uit je spaarrekening halen, het levert misschien niet heel veel op omdat de rente erg laat is bij de ING. Maar goed ik kijk toch er elke dag eventjes op. Bij de Friesland Bank had ik ooit een betaalrekening en spaarrekening in 1. Ideaal hoef je niet steeds naar je spaarrekening bij te boeken.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Als je binnen 1 dag (25 mei) zowel een afboeking hebt als een bijboeking (voor 22:00 uur bij ING ?) en het saldo is daardoor niet negatief komen te staan dan begrijp ik niet hoe je debetrente hebt moeten betalen bij ING.

N.B.: de valuta (rente) datum en boekdatum van de afboeking en bijboeking moeten hetzelfde zijn (banken mogen niet meer valuteren). Welke valuta- en boekdatum van de af-en bijboeking staat er op je afschrift of je rekeningoverzicht bij internet bankieren?

Waar heb jij ergens de zgn. cut-off tijd van 22:00 uur zien staan bij ING? Het kan dus zijn dat elke dag rond 22:00 uur bij ING de zgn. einde-dag verwerking gestart wordt en dat rond deze tijd de renteberekening wordt gedaan.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door witte angora »

Pfffffff

En om welke gigabedragen gaat het dan, wat je uitspaart? 200 euro (en later noem je 400 euro) à 14 % rente per jaar voor hooguit één dag? En wat ben je per keer kwijt aan belkosten om nét niet rood te staan?

Wat een nonsens. Ga eens koffie drinken bij de buurvrouw, zelfs met dat gratis bakkie spaar je nog meer uit dan die rente-onzin.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Ja, dan moet je volgens mij debetrente betalen.
Het geld van de spaarrekening wordt 1 dag later gestort, dus je hebt geen 24 uur een positief saldo op je bankrekening gehad (00.00 uur tot 00.00 uur). Je moet voor het kwartaalkrediet toch ook 24 uur positief staan 1x per 3 maanden?
Maar...inderdaad, waar praat je over? Misschien een paar cent?

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door Berenice »

en volgens mij maakt het ook niets uit, want als jij bijv om 21:45 het geld van je spaarrekening hebt gehaald (ervan uit gaande dat je het over een plusrekening hebt) vang je over het opgenomen deel die dag geen rente meer....

dus waarom zou je zo moeilijk doen???

student538

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door student538 »

Is ook zo maar ik ben een "vrek" :roll:

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door JtC »

Je bent niet de enige in Nederland, zo zijn er meer (en daar hoor ik dus absoluut niet bij). :lol:

student538

Re: In het rood staan & snel aanzuiveren vanaf spaarrekening ING

Ongelezen bericht door student538 »

Bij de DSB bank kreeg ik ook altijd rente op mijn betaalrekening. De ASN bank doet dit ook zij het voor een lage percentage. Om dit alsnog te kunnen krijgen is dit de enige oplossing. De ASN is op zich wel aantrekkelijk maar het internetbankieren is duurder bij de ASN dan bij de ING.

Lijtk me wel ingewikkeld rekenen voor de TOP rekening bij de ING dat steeds bedragen heen en weer geboekt worden.

Gesloten