LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Koosje2012
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2014 17:08

informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door Koosje2012 »

Mijn echtgenoot is onlangs overleden. Omdat hij nevenfuncties had in een kerkbestuur werden meerdere mutaties doorgegeven aan de Rabobank.

Vervolgens ontving ikzelf, met een cc aan het kerkbestuur dat men had "vernomen" dat mijn echtgenoot is overleden, met alle consequenties vandien, oa het stopzetten van een hypotheek die nb op beider naam staat.
Zonder enige verificatie/telefoontje of dit bericht idd klopt.
Mag dit?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door berndv »

Allereerst natuurlijk gecondoleerd met uw verlies.

Over de vraag omtrent uw hypotheek kan alleen de Rabobank u van antwoord voorzien. Het feit dat ze een cc aan het kerkbestuur doen voor uw privé zaken, dat kan absoluut niet, daar heeft het kerkbestuur niets mee te maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door sjohie »

berndv schreef:Allereerst natuurlijk gecondoleerd met uw verlies.

Over de vraag omtrent uw hypotheek kan alleen de Rabobank u van antwoord voorzien. Het feit dat ze een cc aan het kerkbestuur doen voor uw privé zaken, dat kan absoluut niet, daar heeft het kerkbestuur niets mee te maken.
De kerk in Nederland, en vooral hun eigen in-huis administratiekantoor worden in heel wat wettelijke uitzonderingen genoemd, die hebben als het om privacy en bijvoorbeeld GBA gegevens gaat, bijna evenveel rechten als een gemeente, en zeker meer als de rabobank. Er is dus een kans dat zij dit gewoon door mogen geven aan een bank.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door berndv »

sjohie schreef:Er is dus een kans dat zij dit gewoon door mogen geven aan een bank.
Even lezen voor je reageert
Koosje2012 schreef:Vervolgens ontving ikzelf, met een cc aan het kerkbestuur dat men had "vernomen" dat mijn echtgenoot is overleden, met alle consequenties vandien, oa het stopzetten van een hypotheek die nb op beider naam staat.
Zoals ik het lees stuurt de bank een mail naar ts en neemt daar het kerkbestuur als cc in mee. Die zouden alleen meegenomen mogen worden in de mutaties waar zij ook bij betrokken zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door kweenie »

Grote kans dat de bank een koppeling met de gba heeft en dus zelf binnen een paar dagen al weet van het overlijden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door berndv »

kweenie schreef:Grote kans dat de bank een koppeling met de gba heeft en dus zelf binnen een paar dagen al weet van het overlijden.
Ook lezen, de bank is op de hoogte.
Koosje2012 schreef:Omdat hij nevenfuncties had in een kerkbestuur werden meerdere mutaties doorgegeven aan de Rabobank.
het is dus doorgegeven, dus wat het GBA er hier toe doet snap ik niet.

Wat ik me nog wel afvraag, hoe is de communicatie hierin gegaan? Neem aan dat het kerkbestuur zelf de mutaties doorgeeft, en u de mutaties van de persoonlijke zaken? Of is dit toevallig ook tegelijk gegaan?

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door gilas »

Volgens mij kan de hypotheek nooit zomaar stopgezet worden omdat de kerk iets doorgeeft aan de bank.
Ik snap ook even niet wat de nevenfuncties met de bank te maken hebben,tenzij u man begunstigde was voor een rekening van de kerk.
Maar dan nog,als dat zo is dan zou dat gescheiden moeten zijn,naar mijn idee.

Wat zou gebeurd kunnen zijn maar dat is puur gissen van mijn kant,is dat de kerk namens u bij de bank zaken heeft gemeld en dat de bank ervan uit is gegaan dat de persoon van de kerk namens u de geldzaken behartigd.
In dat geval snap ik wel dat de bank een cc stuurt naar de kerk.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Zoals ik het lees behartigde de overledene namens de kerk bankzaken die via de Rabobank liepen.
Prive heeft TS met haar overleden man een hypotheek bij de Rabo.
Doordat de kerk mutaties door moest geven omdat hun penningmeester overleden was, werd dit bij Rabo bekend en die heeft dit gegeven gebruikt voor de privérekeningen van TS.
Overlijden moet uiteraard altijd aan de bank gemeld worden, maar de manier waarop en de kerk in CC komt op mij walgelijk en juridisch niet juist over.
Gecondoleerd Koosje2012 en sterkte!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door kweenie »

Berndv, ik lees juist wel goed.
De gestelde vraag was namelijk of de bank zomaar, zonder enige verificatie/telefoontje of dit bericht idd klopt, de zaken van een persoon waarvan ze hebben 'vernomen' dat hij is overleden, mag wijzigen.

Punt hierbij is dat het berichtje vanwege de kerk niet het enige bericht is. Veel belangrijker voor het blokkeren van rekeningen etc is de berichten die ze vanuit de gba krijgen. Ze zullen dus niet zomaar op grond van een mailtje namens de kerk alles stopzetten, maar dit zal gebeuren naar aanleiding van de gba koppeling. Dat er daarnaast óók een bericht namens de kerk is, zal niet tot het stopzetten van de rekeningen leiden, maar zal wel invloed hebben op de communicatie daarover.

Dus antwoord op de vraag: ja, ze mogen een en ander stopzetten zonder dit bij de nabestaanden na te vragen, omdat ze een veel betrouwbaarder bron hebben dan de nabestaande, namelijk de gba.

witte angora
Berichten: 30792
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook van mijn kant gecondoleerd.

Bij mijn weten is het niet nodig dat de kerk het overlijden doorgeeft aan de bank. Een mutatie is een mutatie, dus andere penningmeester is andere penningmeester, de reden van de mutatie is totaal niet van belang om de mutatie door te geven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Ook van mijn kant gecondoleerd.

Bij mijn weten is het niet nodig dat de kerk het overlijden doorgeeft aan de bank. Een mutatie is een mutatie, dus andere penningmeester is andere penningmeester, de reden van de mutatie is totaal niet van belang om de mutatie door te geven.
Die kerk(functie) is niet relevant, deze wordt genoemd omdat TS vermoed dat de bank via die route op de hoogte is gesteld van het overlijden, en dat daardoor hun privé rekening en hypotheek zijn bevroren. Zoals door mensen aangeven, mijzelf incluis, kan de bank op diverse wettelijk toegestane methodes, de informatie van overlijden krijgen. A)via de kerk, die behoorlijk veel mogen wat betreft de GBA informatie, en/of B) via directe toegang tot de GBA als bank, wat bij wet ook geregeld is, oa om hun wettelijke taken wat betreft het uitkeren van pensioenen uit te kunnen voeren.

Wat betreft de hypotheek, deze kan tijdelijk bevroren zijn omdat er nu erfgenamen in het spel zijn, en mogelijk is dit met het toezenden van de akte van overlijden, eventueel aangevuld met een testament, weer te ontdooien. Gezien de vele soorten en maten hypotheken, zal dit enkel in samenwerking met de bank/geldverstrekker geregeld kunnen worden.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door Moedt »

Koosje2012 gecondoleerd.

Vorig jaar is mijn vader overleden en wij hebben nou juist goede ervaringen met de Rabobank.
Mijn vader en moeder hadden ook een gezamelijke rekening en hypotheek en die is niet stopgezet.
Mijn moeder kon ook gewoon blijven pinnen.
De ABN-AMRO bank was veel moeilijker, ook met het uiteindelijk vrijgeven van de rekening.

Banken weten via de overheid al dat iemand is overleden dus ik vraag me af of dat iets met de kerk te maken heeft.

heuvel4
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 aug 2006 16:46

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door heuvel4 »

Toch even melden.
Een paar jaar geleden als gemachtigde van de bankrekening naar de plaatselijk Rabo Bank geweest.
De rekeninghoudster was een week daarvoor overleden.
De Rabo Bank had inmiddels de bankrekening al geblokkeerd.
Op mijn vraag hoe de Rabo Bank wist dat de rekeninghoudster was overleden vertelde de medewerkster van de Rabo Bank mij dat zij de overlijdensberichten en rouwadvertenties van de plaatselijke (gratis( weekblaadjes volgen. En aan de hand daarvan bankrekeningen etc blokkeren.

Netjes, nee dat niet (vind ik)

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: informatie over overlijden echtgenoot Rabobank

Ongelezen bericht door czarczar »

kweenie schreef:Grote kans dat de bank een koppeling met de gba heeft en dus zelf binnen een paar dagen al weet van het overlijden.
Banken spitten overlijdens-advertenties door zoals @Heuvel4 al aangaf.
Banken hebben geen koppeling met de GBA.

Banken blokkeren rekeningen, zodat ze niet geplunderd kunnen worden door anderen die wel bijv. de pas-gegevens hebben, maar geen erfgenaam zijn. Helaas komt dat vaak voor.

Uiteraard mag de bank geen persoonlijke gegevens naar het kerkbestuur sturen.
Nu TS dat weet (het was immers geen BCC), zou TS een klacht moeten indienen bij de bank.
Of TS daar verder wat aan heeft waag ik te betwijfelen. Het kwaad is al geschiedt.

Gesloten